Permalänk
Medlem

tips till projektarbete

har precis börjat läsa B-kursen i programmering (java).
innan sommaren ska vi göra ett projektarbete (ex. ett program som innehåller nåt av det vi läst). men har stor idétorka o tänkte höra om någon har nåt bra tips på ett bra arbete. har som sagt läst den här kursen ca 2v, så känner mig ganska färsk, så något som inte är alltför komplicerat!
hellre få bra på det man gör, än o ta vatten över huvudet=)

tacksam för alla tips!!

Permalänk
Glömsk

Gör ett program som resonerar med / hjälper användaren vilket betyg från 1-10 en film bör få. Typ... Programmet startas och så får användaren frågan:

Var filmen (b)ra, (d)ålig eller (s)vårt att säga?

Jag har precis sett Gudfadern och väljer alternativ b. Sen blir det fler frågor tills programmet anser att filmen är värd 10 poäng, exempelvis.

Detta kanske låter som ett onödigt program. Filmfantaster som är beroende av IMDB vet dock att det kan vara krångligt att välja rätt betyg ibland

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Hur lång tid har du på dig att göra arbetet?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

jag har till den 29/5 på mig, men har ett annat arbete som ska va inne samma dag, så detta får inte ta all tid, även om jag vill göra det bra!

Psionicist: jag är ju filmfantast, så ämnet passar ju väldigt bra!

antar att jag behöver få med applets också eftersom den här kursen innehåller det.
om man kunde få in det också, vore det ju toppen!

Permalänk
Medlem

ingen som har fler tips?? allt tas tacksamt emot!
har total idétorka...

Permalänk
Medlem

Bry dig inte så mycket om hur uppgiften "låter". Troligen kommer du inte att använda den till något mer än att få betyg på så välj något där du löser ett roligt problem.

Kolla på betygskriterierna och välj något som passar det betyget du vill ha.

Men något som faktiskt kan vara lite roligt, och som skulle funka som "applet" skulle vara en "forumsignatursskapare". Du frågar efter de begränsningar som finns (maxlängd) samt lägger till lite variablar som gör att man kan byta plats på alla bokstäver, alla bokstäver i ett ord, byta ut mellanslag (" ") till något annat, varannan bokstav stor, varannan bokstav liten osv.

Exempelvis om jag skriver texten:
"Hej, jag heter pscs3" och väljer blanda alla bokstäver i ord, kursiv stil, samt alla bokstäver som stora så kan det bli typ:
JET, 3CG SESPA RJEHH

Eller om jag med samma text vill ta alla bokstäver baklänges så blir det:
3scsp reteh gaj ,jeH

Om du samtidigt presenterar det typ:
"Hej, jag heter pscs3" (20 bokstäver, 4 ord)
JET, 3CG SESPA RJEHH
Vill du:
(1) Ändra text
(2) Ändra formatering av text

Så bör du uppfylla ganska många kriterier.

Allt beror ju på hur mycket du kan och vill lära dig, samt hur din lärare bedömer och vad du satsar på för betyg! Men bara kör på någon idé som du tycker verkar rolig. I Psionicists program så kan du ju skapa någon form av matematisk formel för att räkna ut betyget, om du nu tycker sånt är kul!
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

pscs3: ja, jag känner att det är bättre att göra nåt jag tycker är kul, o få det att funka, i stället för att satsa på MVG direkt. har ju trots allt inte läst särskilt länge...
men jag funderar på om man kan göra ett program som t.ex räknar ner nånting, o visar det med en applet (med färg o form) o på så sätt få med lite av varje... kan man få in både dialogrutor o att det man skrivit in visas i en applet?

väldigt tacksam för alla svar!! hjärnan har börjat arbeta så smått=)

Permalänk
Medlem

Gör en klocka med kalender och anteckningsfunktion för dagarna? =O

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

det vore faktiskt inte så dumt...
men vettisjutton hur jag ska få till en anteckningsfunktion...

är det smartast att visa tid & datum i en dialogruta?

Permalänk

Hum, vad menar du?

Gör en kalender såsom att du har en vecka per rad och sen ser man alla datum. Sen när du klickar på ett datum får du upp en ruta nedanför som du skriver in en anteckning i. Den anteckningen får du sedan spara ner någonstans. Databas eller textfil?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

hmm...jag är rädd att jag inte förstår riktigt...
det jag har gjort hitills är att få vanliga javaprogram att visas på en webbsida, o att skriva ut en text med färg o form...

det du beskriver kanske inte är så komplicerat, o jag skulle vilja testa det, men det känns som jag har lite kvar dit...

Permalänk
Medlem

okej, har funderat ett bra tag nu o funderar på att försöka göra en världsklocka.

men finns det något man kan anropa för att få aktuell tid på flera ställen likt: Calendar.getInstance().getTime().toString());....??

detta kanske låter väl simpelt, men ska göra det till en applet också.
g, vg, eller mvg... har bara läst programmering i 8 v, o orkar inte sitta längre nu... o om nån har nåt tips på hur man kan göra den lite snyggare än med bara dialogrutor, så tas det tacksamt emot!!

Permalänk
Medlem

När du skapar en instans av Calendar kan du ange tidszon

Calendar(TimeZone zone, Locale aLocale)

Mer info javas api

Visa signatur

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't"

Permalänk
Medlem

Sudoku är populärt.
Gör ett program som visar en sudokuspelplan.
I sin enklaste form innebär det att rita ut 81 rutor med en siffra i varje. Användaren bör också kunna (på något vis) mata in siffrorna 1-9 i respektive ruta.
Sen kan ni efter tid, ork och kunskap lägga till så mycket av ett "riktigt" sodukospel det går, t.ex. Min högst personliga bedömning av svårighetsgrad inom parantes)

- Automatisk kontroll att inmatat sudoko är giltigt (enkelt)
- Lägga till anteckningsläge där man kan notera 1-9 i små siffror i varje ruta (medel)
- Spara/läsa in ett spel till disk (enkelt till medel)
- Logik som löser sudokot, "brutforce" (medel - svårt)
- Hints (lätt om det görs när ma gör logik som löser sudoko)
- Skins till gränssnittet (medel till svårt)
- Lösningsalgoritmer som använder logik (svårt till mycket svårt)
...

I sin simplaste form en ganska enkel uppgift, med möjlighet att göra det hur komplext som helst. Det finns gott om online-exempel, kod och annat att inspireras av.

Det svåra i uppgiften är att inte bli för ambitiös utan hålla det på en enkel nivå till att börja med.

Är det något ni tycker är intressant så¨kan jag posta några bra länkar.

Visa signatur

Crap.