Rivatuner krockar med Catalyst 9.4 ?

Permalänk
Medlem

Rivatuner krockar med Catalyst 9.4 ?

Hallå !

Har tidigare klarat att köra core på 740 Mhz stabilt i Vantage utan några större problem (inte rört spänningen)
Men nu när jag bestämmde mig för att slå mitt eget Vantage rekord så klarar den inte äns 710 Mhz. Dör på första testet efter cirka 5 sekunder !
Det verkar vara drivrutinerna som " startas om " vilket brukar hända när man klockat för högt.

Testade även 704 Mhz och det blir samma sak, spel krashar/drivrutinerna resetas osv.

Har även märkt att drivrutinerna inte tycker om att Rivatuner håller i fläkthastigheten ! Även i stock hastigheter + 100% fanspeed så blir det samma " vpu recover " grej, och Rivatuner's fanspeed kontroll går från Fixed 100% till Auto.

Alltså klockning utanför Rivatuner verkar inte vara någon höjdare !
Någon som har något liknande problem ? Kanske ATi Tool funkar bättre då jag är 100% säker att core går att dra upp några extra 20 Mhz minst

Kan tillägga att jag kör på Windows 7 RC x64!

Permalänk

Har du provat att byta namn på programfilen innan du kör den ?
nVidia och ATI försöker stoppa vissa belastningsprogram från att fungera, via drivrutinens koll efter vissa processnamn. Detta gör de för att förhindra skadlig överklockning av kort som de senare kan komma att tvingas byta ut på garanti.

Jag installerade ATItool 0.27 men det påverkar ingenting...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Ska testa!

Installerade Rivatuner Beta 4 och trixat omkring med båda ATI Tool och ATI Tray tools men båda vägrade pga osignerade drivrutiner. Jag har sökt runt lite extra och det verkar som att det är just Windows 7 Drivrutinerna som ska strula med Rivatuner, så jag ska testa att slänga in 9.4 Vista 64 och se om det hjälper!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pyttlock
Ska testa!

Installerade Rivatuner Beta 4 och trixat omkring med båda ATI Tool och ATI Tray tools men båda vägrade pga osignerade drivrutiner. Jag har sökt runt lite extra och det verkar som att det är just Windows 7 Drivrutinerna som ska strula med Rivatuner, så jag ska testa att slänga in 9.4 Vista 64 och se om det hjälper!

Varför inte lägga in 9.5?

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Läste att 9.5 hade sämre prestanda, kanske inte stämmer ?

Hursomhelst, jag kollade på drivrutiner och alla som är för Vista 64 är för Windows 7, det är alltså ingen skilldnad på dom jag kunde hitta.

Ett namnbyte på 3DMark06 gav några extra poäng CCC klockat men Rivatuner klockning VÄGRAR. Första bilden i testet rendreras utan några grafikfel vad jag kan se och sen låser det sig och ger en " driver reset " sak

Funderade på om det kunde vara att kärnan inte klarar att gå högre än 700 att det skulle vara max klock just nu.. Men det känns lite mysko då den är 100% stabil i 700 och borde klara mer än 1 frame i 710 ! Som jag skrev tidigare har jag faktist kört igenom både 06 och Vantage på 740 utan större problem. Hade aldrig dessa problem i Vista !

EDIT: Testade precis 9.5 och fick en prestanda boost ! kom äntligen över 14000 i 3DMark06 ty Sennebring

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pyttlock
Läste att 9.5 hade sämre prestanda, kanske inte stämmer ?

Hursomhelst, jag kollade på drivrutiner och alla som är för Vista 64 är för Windows 7, det är alltså ingen skilldnad på dom jag kunde hitta.

Ett namnbyte på 3DMark06 gav några extra poäng CCC klockat men Rivatuner klockning VÄGRAR. Första bilden i testet rendreras utan några grafikfel vad jag kan se och sen låser det sig och ger en " driver reset " sak

Funderade på om det kunde vara att kärnan inte klarar att gå högre än 700 att det skulle vara max klock just nu.. Men det känns lite mysko då den är 100% stabil i 700 och borde klara mer än 1 frame i 710 ! Som jag skrev tidigare har jag faktist kört igenom både 06 och Vantage på 740 utan större problem. Hade aldrig dessa problem i Vista !

EDIT: Testade precis 9.5 och fick en prestanda boost ! kom äntligen över 14000 i 3DMark06 ty Sennebring

Inga problem Pyttlock:) hade samma problem själv med mitt 4770 men fick en riktig boost med 9.5 och allt blev stabilare jag kom över 13500 med min e5200@3.75 och minnena på 900mhz sen var graffets minnen klockade till 1075 mhz. ska över 14000!
har 13020p med mina 24/7 klocks. Men har ett "dåligt!" ex av e5200 och måste köra yberhög volt över 3.5ghz
/A.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Inga problem Pyttlock:) hade samma problem själv med mitt 4770 men fick en riktig boost med 9.5 och allt blev stabilare jag kom över 13500 med min e5200@3.75 och minnena på 900mhz sen var graffets minnen klockade till 1075 mhz. ska över 14000!
har 13020p med mina 24/7 klocks. Men har ett "dåligt!" ex av e5200 och måste köra yberhög volt över 3.5ghz
/A.

Min E8400 vägrar gå över 4Ghz om jag inte drar på med 1.42v pillade runt med GTL refs idag men det verkar inte vara inställningar det är fel på, min E8400 är bara hungrig

Ska nog testa att köra Vista och se om det hjälper mitt Rivatuner problem annars får jag väll ge upp och skaffa nvidia nästa gång

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pyttlock
Min E8400 vägrar gå över 4Ghz om jag inte drar på med 1.42v pillade runt med GTL refs idag men det verkar inte vara inställningar det är fel på, min E8400 är bara hungrig

Ska nog testa att köra Vista och se om det hjälper mitt Rivatuner problem annars får jag väll ge upp och skaffa nvidia nästa gång

Ge inte upp ! Min e5200 går inte över 3,36 på 1,3625v matade med över 1,5 för att få stabilt i 3,7´5 :8

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Ge inte upp ! Min e5200 går inte över 3,36 på 1,3625v matade med över 1,5 för att få stabilt i 3,7´5 :8

Men det är ju en E0 Jag hoppades på 4Ghz @ stockvolt så blev det INTE !

börjar bli lite offtopic kanske men jag tror inte jag kommer mycket längre än så här med Rivatuner iaf.

Måste säga att jag får upp detta medelande varje gång jag startar Rivatuner:

Blir så med 9.3 | 9.4 | 9.5 ! Inte testat 9.2 men det vill jag ju inte heller göra ska funka med nyaste tycker jag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pyttlock
Men det är ju en E0 Jag hoppades på 4Ghz @ stockvolt så blev det INTE !

börjar bli lite offtopic kanske men jag tror inte jag kommer mycket längre än så här med Rivatuner iaf.

Måste säga att jag får upp detta medelande varje gång jag startar Rivatuner:

http://i42.tinypic.com/1tvjgj.jpg

Blir så med 9.3 | 9.4 | 9.5 ! Inte testat 9.2 men det vill jag ju inte heller göra ska funka med nyaste tycker jag

Jag klickade bara okej och körde på men det var på 9.4 tror jag

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pyttlock
Men det är ju en E0 Jag hoppades på 4Ghz @ stockvolt så blev det INTE !

börjar bli lite offtopic kanske men jag tror inte jag kommer mycket längre än så här med Rivatuner iaf.

Måste säga att jag får upp detta medelande varje gång jag startar Rivatuner:

http://i42.tinypic.com/1tvjgj.jpg

Blir så med 9.3 | 9.4 | 9.5 ! Inte testat 9.2 men det vill jag ju inte heller göra ska funka med nyaste tycker jag

"Added Catalyst 9.2 drivers family detection. "

Senaste rivatuner släpptes i februari så alla drivrutiner släppta känns inte igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
"Added Catalyst 9.2 drivers family detection. "

Senaste rivatuner släpptes i februari så alla drivrutiner släppta känns inte igen.

Inte mer än så då ?

Jag tycker jag känner igen det medelandet sen förut och har för mig det funkade klockrent då Känns mer och mer som att det är Windows 7 fel

Får köra in Vista ikväll och testa igen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pyttlock
Inte mer än så då ?

Jag tycker jag känner igen det medelandet sen förut och har för mig det funkade klockrent då Känns mer och mer som att det är Windows 7 fel

Får köra in Vista ikväll och testa igen

Tror inte att det är w7s fel jag har inte haft några problem med drivisar pga av det.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Tror inte att det är w7s fel jag har inte haft några problem med drivisar pga av det.

Fan Blir galen på sånt här.. Har ju funkat hur bra som helst tidigare med Rivatuner. Får googla runt lite mer då

EDIT

http://i43.tinypic.com/nbdis5.jpg <-- så blir det spelar ingen roll vilka drivrutiner eller klock !

MEN.. Jag upptäckte att mina klock ändringar är kvar efter drivrutinernas reset men inte Fanspeed ändringen.. den ställer sig till 37% vilket verkar vara orginal eller liknande Ska trixa runt lite mer.

EDIT 2

Satte fläkten på Auto i Rivatuner, ställde core på 699 och minne på 1000 vilket jag vet att den 100% klarar av..

Den körde till sista testet i 3DMark06 innan jag fick en blåskärm med otroligt lite text där det stog nånting att " The driver is stuck in an infinite loop "

Så nu vet jag till 100% att Rivatuner ger mig problem men lite osäker på om det är pga drivrutiner eller Windows 7.. kan det vara nåot annat liksom ? :/