Asus GeForce EN8800GTS (512MB)

Permalänk
Medlem

Asus GeForce EN8800GTS (512MB)

Nu är det så att jag ska köpa ett nytt grafikkort, och jag fick tillfället att köpa ett "Asus GeForce EN8800GTS (512MB)" billigt. Men jag är inte riktigt helt säker på om den passar i mitt nuvarande moderkort.

Moderkortet har en PCI-Express x16 port, men jag vet inte om det är allt som behövs för att det ska funka, så det känndes lite säkrare att rådfråga mer kunniga om det först

En extra bild med lite info om det behövs (kan få fram lite mer om det skulle behövas tror jag).

Tack på förhand!

//Kuzul

Permalänk

kortet passar. pci-e är standard på moderkort från ett par år tillbaka. happy gaming

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Inaktiv

Det står inte vad det är för processor?

Permalänk
Medlem

Det där är bara ett screenshot över moderkorts info, så inte så konstigt att det inte står :P. Men det är en Intel Core 2 Duo E6300 @ 1866 MHz processor jag har sittandes i.

P.S. Tack för svaret hårdnackad

Permalänk
Medlem

Ja 8800gtx 512 passar dig. du lär märka jkla skilnnad

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

så länge du har ett bra nätaggregat så ska allt fungera.

Permalänk
Medlem

En annan sak jag kom att tänka på nu. Det här med (note: jag är inte den mest kunniga om hårdvara dirrekt som det märks) PCI-E 1.0 och 2.0, vad är det för skillnad på dom egentligen?

För 8800gts är väl ett PCI-E 2.0 kort? Men jag tror mitt nuvarande kort är ett PCI-E 1.0, det är iaf vad jag har förstått genom att kolla i Everest (det där datorinfo programmet).

Permalänk
Medlem

PCI-E 2.0 är dubbelt så snabbt som PCI-E 1.0 men det gör ingenting på ett 8800GTS

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Medlem

Just nu har jag ett 250-watts nätagg märkte jag precis O_O detta är den skit man får om man skaffar Pakard Bell skit antar jag...

Men jag kollade upp att det nuvarande kortet jag har (Sapphire Radeon X1650 SE) drar i idle ca 120-watt och kollade på något test här på sweclockers att 8800gts drar runt 150 (vet ej om det var idle eller under belastning dock). Så skillnaden verkar inte så stor, så det bör vara lungt va?

Aja, i värsta fall får man väl köpa ett lite bättre nätagg.

Permalänk
Medlem

Min gamla AMD phenom x3 8450 och 8800GTS 512 drar precis 250 watt i load så du behöver nog ett nytt nätagg

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Medlem

Det är väl inte skadligt att pröva? Om det inte räcker till bör det väl bara bli så att datorn stängas av som om det vorre ett strömavbrott?

Edit: Klockrent, kollade i min gammla burk (typ 4-5år gammal nu) medans min nuvarande är ca 1-1½år och den gammla hadde ett 360-watts nätagg sittandes... lite komiskt i mitt tycke att en 2½-3år äldre dator har ett nätagg som är 110-watt starkare

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte prova för det finns ju en risk att det går åt helvete då.

Är du säker på att det var 250 watt du såg och inte 250 volt? För 250 watt låter lite lite för en sådär ny dator.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robins
Jag skulle inte prova för det finns ju en risk att det går åt helvete då.

Är du säker på att det var 250 watt du såg och inte 250 volt? För 250 watt låter lite lite för en sådär ny dator.

Inte helt omöjligt eftersom det är en företagsdator och de är erkänt snåla med effekten på sina nätaggregat. Finns ingen mening att ha större effekt än vad som krävs så att säga. Företagsdatorer byggs inte för att uppgraderas, de byggs för att tjäna sitt syfte och sedan skrotas.

@ Kuzul

Du kan alltid prova men du ska vara medveten om att ett 8800GTS 512MB kräver ordentliget med kräm och ditt nätaggregat kommer med största sannolikhet inte klara av att leverera de strömstyrkorna som behövs när det blir full belastning på grafikkortet.

Jag rekommenderar starkt ett nytt.

Detta är vädligt bra kvalité; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=206314
Du kan alternativt gå på ett billigare märke men då ska du köpa nätagg. "speccade" runt 600W.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Där har du en bild på sidan av mitt nätagg, så är rätt säker på att det är max 250watt eftersom det står att man inte får överskrida den styrkan på sidan där.

Men som sagt så har jag ett 360watts nätagg sittandes i en annan burk, det bör väl räcka eller? Eftersom nuvarande burken klarar sig utmärkt med 250watt och nuvarande kortet drar ca 150watt vid belastning. 8800gts kortet drar runt 150watt enligt http://www.sweclockers.com/nyhet/7025-nvidia_lanserar_geforce...

Permalänk
Medlem

Vad är det för märke på ditt 360 watts nätagg?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuzul
http://img36.imageshack.us/img36/5995/dsc0438j.th.jpg
Där har du en bild på sidan av mitt nätagg, så är rätt säker på att det är max 250watt eftersom det står att man inte får överskrida den styrkan på sidan där.

Men som sagt så har jag ett 360watts nätagg sittandes i en annan burk, det bör väl räcka eller? Eftersom nuvarande burken klarar sig utmärkt med 250watt och nuvarande kortet drar ca 150watt vid belastning. 8800gts kortet drar runt 150watt enligt http://www.sweclockers.com/nyhet/7025-nvidia_lanserar_geforce...

Du har ett relativt svagt och gammalt nätagg även om det är en bra tillverkare. Ditt nuvarande kort drar cirka 25/50W idle/load på sin höjd om jag minns rätt, inga 120-150W. Jag tror inte ditt nätagg riktigt kommer tycka om dig om du försöker lasta på ett GTS 512, märk väl, det kan mycket väl fungera men du kommer nog pressa aggets +12V-lina till sina gränser och hurpass agget håller upp beror helt på hurpass de överdimensionerat det. Märk även väl att PT890 och andra Via-baserade kort KAN ha bekymmer med vissa grafikkort som är nyare än PCI-E 1.0, i de flesta fall går det att lösa dock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robins
Vad är det för märke på ditt 360 watts nätagg?

Det är ett FSP-group, det står på det i bilden ovan.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Det är ett FSP-group, det står på det i bilden ovan.

Men det är ju hans 250 watts nätagg

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robins
Men det är ju hans 250 watts nätagg

Justfan, my bad. Läste helt fel när jag skummade genom tråden, läste genom nu igen och såg att jag sett fel. undrar också vad för 360W, men med tanke på att det är 360W och nästan inga vettiga 360W gjorts på sistone vad jag vet är det troligen inget att hänga i granen...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Bild på kartongens ovansida, den jag är den silvriga som syns i nederkant, produktnamn är W0016 tror jag.

Bild på nätaggets sida

Permalänk
Medlem

Det är nog faktiskt tveksamt om det där Thermaltake-nätagget är så mycket bättre. Det är byggt enligt gammal design med mycket kräm på 3.3V och 5V, och har bara 17A på 12V-linan = 204W. FSP-nätagget har två linor på 8A och 14A, men anger inte total belastning på båda linorna. Men FSP-nätagget klarar säkert av runt 200W också. Och eftersom det är 12V som gäller i en modern dator så är de nog ganska likvärdiga, även fast Thermaltake-nätagget har 110W mer. De extra watten ligger helt enkelt på fel ställe.

Det är möjligt att något av nätaggen klarar av din dator, den kommer ju inte dra så fruktansvärt mycket, men risken är att de blir så hårt belastade att de till slut ger upp. Jag skulle nog rekommendera ett nytt nätagg, t.ex. Corsair 400W eller 450W. Det är tysta och bra nätagg till ett rimligt pris som även kommer klara av eventuella framtida uppgraderingar, så länge som du inte stoppar i de värsta komponenter du kan hitta.

Permalänk
Medlem

Antar att jag får köpa ett nytt nätagg då...

Tänkte ta ett nätagg med ~600watt då (troligtvist Corsair CMPSU-650TX 650W), så att man klarar sig ett tag framöver. Men jag undrar om vad det är för poäng med att ha modulärt eller inte? Är väl lika lätt att använda sladdstrumpor för att få undan sladdarna lite och få ner kostnaden av nätagg med en bit till?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuzul
Antar att jag får köpa ett nytt nätagg då...

Tänkte ta ett nätagg med ~600watt då (troligtvist Corsair CMPSU-650TX 650W), så att man klarar sig ett tag framöver. Men jag undrar om vad det är för poäng med att ha modulärt eller inte? Är väl lika lätt att använda sladdstrumpor för att få undan sladdarna lite och få ner kostnaden av nätagg med en bit till?

Testa med Thermaltake-nätagget, 17A på +12V ska vara tillräckligt för ett 8800GTS 512MB. Du överklockar inte din processor va?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Har inget överklockat alls just nu, men någon sa tidigare i tråden att det kanske kan vara skadligt att köra med för svagt nätagg. Rådfrågade min farsa också (elektriker) om det lite. Han visste inte riktigt hur det är med datorkomponenter, men han sa att på elmotorer (tror jag han sa att det var) kan dom börja brinna om dom försöker dra mer ström än strömförsörjningen kan ge ut.

Permalänk
Medlem

Ok, det fungerade inte alls. Grafikkortet avgav bara ett hög pitchat ljud utan att datorn startade upp. Så då var ett Corsair CMPSU-650TX 650W beställt, så har man lite utrymme för överklockning och eventuella andra prylar :). Tack för all hjälp annars!

//Kuzul

Permalänk
Medlem

Jag antar att du kopplade in strömkontakten till grafikkortet? Om du inte gjorde det så skriker det till som bara den.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Satt ingen i det kortet innan, och såg inget i instruktionsboken som låg i grafikkortslådan om det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuzul
Satt ingen i det kortet innan, och såg inget i instruktionsboken som låg i grafikkortslådan om det.

Förstår jag dig rätt om du menar att det inte satt en strömkabel till grafikkortet förut? Det ska det göra! Kolla på kortsidan på kortet så lär du se att det skall sitta en kabel där!

Permalänk
Hedersmedlem

Det graffekortet skall ha en extra strömkabel kopplad ja, men även om du köper ett starkare nätagg så är din dator inte den enklaste att hotta om man säger så

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Såg nu när jag kom hem (skrev senaste inlägget i plugget) att det sitter ett uttag baktill på 8800gts kortet. Men nej, i mitt nuvarande (Radeon X1650SE) så finns det ingen extra stömkabel inkopplad till den. Det var för att jag inte såg någon på den jag inte funderade över att det nya behövde ett.

Och varför skulle den vara så speciellt svår att klocka (om det var det du mena med "hotta")?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuzul
Såg nu när jag kom hem (skrev senaste inlägget i plugget) att det sitter ett uttag baktill på 8800gts kortet. Men nej, i mitt nuvarande (Radeon X1650SE) så finns det ingen extra stömkabel inkopplad till den. Det var för att jag inte såg någon på den jag inte funderade över att det nya behövde ett.

Och varför skulle den vara så speciellt svår att klocka (om det var det du mena med "hotta")?

Nej till ditt gamla kort så behövde du säkerligen ingen strömkabel, men till 8800GTS så behöver du som sagt det.

Det jag tror han menar är att om du skulle köra på ditt nuvarande nätagg så kanske du precis klarar dig med dom watten du har till ett 8800GTS, men om du klockar kortet så drar det mer strömming i tex load och då kanske inte nätagget räcker till.

Edit: Läste inte Jalle64 inlägg tillräckligt bra, my mistake.