Hjälp med montering av kylare [Bilder]

Permalänk
Medlem

Hjälp med montering av kylare [Bilder]

Tjenare!
Haha.. känner mig som en idiot men den som inte frågar lär sig ju aldrig.. eller vad säjer man?
Trodde det skulle vara enkelt med tanke på de guider jag sett på nätet.. men mitt kort ser annorlunda ut mot de guider jag sett så jag står lite förvirrad just nu.

Har ASUS ATI HD4850 och ska montera en Accelero S1 Rev.2

Ok.. det jag har problem med.. kylflänsarna.. var ska jag placera dom? Har tagit bilder av de platser där jag är osäker, och numrerat så det ska bli lättare att förklara om någon försöker att hjälpa till.

Här är kortet

Här är jag osäker.. ska kylflänsar sättas på, på alla ställen jag nummrerat?


Om de ska på nr. 1, 2, 3 ,4 - Ska jag ta bort det gråa? =P (Teknisk term)
Eller ska kylflänsarna placeras på dessa som dom är? Och hur fan får man bort dessa.. ser ut och vara fastlött?


Så här trodde jag att alla ställen såg ut som ska ha flänsar på.. under fläkten vet jag ju vart dom ska vara..

Sist.. har jag missat markera någonstans där jag ska ha kylflänsar som ni kan se?

Vore extremt tacksam för hjälp

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk

Är inte det bara att sätta på kylflänsarna?
Vad jag ser på AC's hemsida så är det ju bara en enda stor kylfläns?

Och jag tror inte att du behöver sätta på kylflänsar på det du markerat ut, om det inte redan sitter det på dom i fabrikskonfigurationen.

Visa signatur

¯\(º_o)/¯ | 13,37 * pi = 42

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roobmeister
Är inte det bara att sätta på kylflänsarna?
Vad jag ser på AC's hemsida så är det ju bara en enda stor kylfläns?

Och jag tror inte att du behöver sätta på kylflänsar på det du markerat ut, om det inte redan sitter det på dom i fabrikskonfigurationen.

Sant som Roobmeister säger att du inte behöver några kylflänsar på dom där, men om du ska klocka / vill få ner temps så bör du sätta på allihopa.
om du kollar på andra modeller av 4850 och när dom monterar så ser du dom brukar sätta kylflänsarna på alla.
ex:
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Jag har själv monterat en Accelero s1 på mitt Asus 4850, precis likadant som ditt, och kan väll säga att jag inte är speciellt nöjd, då det inte klarar av att kyla det passivt för mig, trots bra flöde.
51grader idle med en 120mm slipstream @ ~600rpm
65-70grader load med en 120mm slipstream @ ~600rpm
kan tilläga att skillnaden mellan 600rpm och 1050rpm är ungefär 3grader idle och 5grader load.

vore därför intresserad av att veta dina temps före/efter montering, med tanke på att vissa verkar nå ner till 30idle och 50load helt passivt.

Permalänk
Medlem

du måste garanterat ha flänsar på dom.. det är väll ändå VRM ? kan bli upp till 105c på mitt kort klockat med 100% fläkt
Även fast det är 100% blås så kommer det inte tillräckligt med luft dit bort

Sätt dit flänsar så alla dom sakerna där täcks och se till att det kommer fram luft så ska det nog gå bra.. Är dock lite osäker på dom som är längst upp på kortet :/
" 2 3 4 " ska ha flänsar iaf

Permalänk
Medlem

Började bra... 40c vid idle och efter 30min crysis warhead så låg jag på 65c... innan låg jag på 91c wfter samma tid.
Sen hände nåt, jag fick en röd bluescreen och datorn hängde sig och bootade om.
när datan startar om så har jag matrix mönster över hela skärmen, även i bios. när jag försöker gå in i vista får jag bluescreen. Bootar om i safe mode och då kommer jag in och utan matrix mönstret........
håller just nu på och installerar om vista.. inge matrix, trodde kortet var dött men jag ser ju inget konstigt under safe mode eller installation.
VAD ÄR FEL.

kan någon säja hur mycket ström kortet ska ha och vad det är i bios man ger rätt med ström. kanske nya moderkortet som bråkar..

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem

låter ju som att du lyckats skada kortet vid installation om du ser grafikfel även i bios o.O men sen säger du att det inte är så nu vid ominstallation.. Kanske nå kortslutning på kortet orsakat av kylpasta som kommit fel ?

Är ju oftast skadad/döende när man får såna fel även i bios.. Säg till hur det blir när du är klar med installationen.

Angående hur mycket ström kortet kräver vet jag inte.. Enligt denna review så ser du ju hur mycket hela systemet drar så det ser ut som att du inte behöver oroa dig för det

http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_4850/21.html

edit:

Kom på att tok varma eller bara för högt klockade minnen kan ge såna konstiga grafikfel både inne i windows och utanför !

Permalänk
Medlem

Riktigt riktigt skumt.. nu har jag tur som har ASUS moderkort sa jag kan surfa trots att grafikkortet ar sonder.. Inga a a och o om ni forstar dock.

Fungerade inte i bios.. matrix hela vagen till jag kom in till Vista efter nyinstallation. Efter att jag installerat drivrutiner till grafikkortet sa ar det bluescreens hela vagen.

Jahapp.. nytt grafikkort imorgon da !!
Var anda inte riktigt nojd med mitt forsta ATI kort.. saknade NVIDIA sa jag gar tillbaka dit.

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem

oj, vilken otur att grafikkortet gick sönder
kom du åt något med skruvmejseln när du höll på?

annars hade du fina temperaturer tycker jag, testade montera om min igen(typ 20nde gången) 63 grader idle, tror helt enkelt min accelero är riktigt dålig, tomma heatpipes eller något.

Permalänk
Medlem

Jo det va skittrist...
Antar att jag maste ha kommit at nagonting.. var jakligt forsiktig kan jag saja men det hjalpte inte.. suck*

Tempsen verkade suverana!!! Jag trodde forst att kortet maste ha blivit tokvarmt eller nat. Men jag kollade upp loggfilen fran GPU/Z och jag var som mest pa 65grader nar datorn crashade.
Kolla att plattan pa kylaren ar plan o fin. Jag korde med MX2 kylarpasta ocksa.

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem

Riktigt synd !

Vilket nvidia kort blir det istället då ? Jag kan ledsna rejält på ATI's drivrutiner!

Permalänk

Himla synd att höra, du. Testa för en gångs skull igen, om kortet kanske har överlevt.. man vet aldrig. Får man artifakter i BIOS är det garanterat rätt kört.. hehe. Nvidia har trevliga drivers, ja.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fungerar fortfarande inte..
Blir ett Gigabyte GTX285 tror jag.. ska inhandla idag..

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynic
Fungerar fortfarande inte..
Blir ett Gigabyte GTX285 tror jag.. ska inhandla idag..

Köp ett åt mig med !

Tror du kommer bli ruskigt nöjd med det kortet !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pyttlock
Köp ett åt mig med !

Tror du kommer bli ruskigt nöjd med det kortet !

Hehe.. nu har jag presic installerat det nya kortet.. var tvungen att formatera då bluescreens fortsatte när jag satte i det nya kortet.. Nu ser allt dock grymt bra ut.
Alla drivrutiner ska in och sen blir det bara att hoppas att tempen inte är löjligt hög.. Idle ligger jag på 64C med det nya kortet.. ^^

Tror jag blir kanonnöjd med det! Men jag ska vara ärlig och erkänna att jag var ruskigt nära att ta ett HD4870x2 för samma peng som jag gav för detta kort... men då hade jag varit tvungen att köpa nytt nätagg så jag snålade lite med tanke på att DX11 korten kommer snart.. och då uppgraderar man väl igen dum som man är ^^

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem

Ok ville bara avsluta denna tråd med att GTX285 är över ALLT FÖRVÄNTAN!!
Fyfan vilket drag det är i kortet Maxar Crysis Warhead med allt på det högsta i DX10 på 1680x1050 med 4xAA och det flyter som en dröm.. Bara bra att skitkortet dock Dyrt men skönt ^^

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
Sant som Roobmeister säger att du inte behöver några kylflänsar på dom där, men om du ska klocka / vill få ner temps så bör du sätta på allihopa.
om du kollar på andra modeller av 4850 och när dom monterar så ser du dom brukar sätta kylflänsarna på alla.
ex:
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Jag har själv monterat en Accelero s1 på mitt Asus 4850, precis likadant som ditt, och kan väll säga att jag inte är speciellt nöjd, då det inte klarar av att kyla det passivt för mig, trots bra flöde.
51grader idle med en 120mm slipstream @ ~600rpm
65-70grader load med en 120mm slipstream @ ~600rpm
kan tilläga att skillnaden mellan 600rpm och 1050rpm är ungefär 3grader idle och 5grader load.

vore därför intresserad av att veta dina temps före/efter montering, med tanke på att vissa verkar nå ner till 30idle och 50load helt passivt.

Båda mina 4850 kyls passivt i mitt Antec 900 med alla fläktar på lägsta och jag har runt 35-40 i idle och ca 55 i load. Är du säker på att du monterat det helt rätt?

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tysonayt
Båda mina 4850 kyls passivt i mitt Antec 900 med alla fläktar på lägsta och jag har runt 35-40 i idle och ca 55 i load. Är du säker på att du monterat det helt rätt?

jopp jopp, är väldigt säker på att jag har monterat rätt.
har monterat om samt kollat hur pastan varit applicerad och alla gånger har det varit väldigt bra doserat samt jämn täckning(både artic silver 5 och MX-2), har även testat att köra utan plast distanserna vilket gör att man kan skruva den tätare än vad som är tänkt. så monteringen är det absolut inte något fel på.

Flödet bör det inte heller vara något större fel på då det klarar av att kyla en Q9550 passivt med en ninja 2. Chassit i fråga är ett Antec p182 med 1200rpm slipstream fläktar

Testade förut idag att kyla grafikkortet med 2st Tricool fläktar @ 2000rpm monterade på kylaren i öppen låda, då lyckades jag komma ner till 44 grader idle, samt 57grader load.
Kylflänsen blir varm, så uppenbarligen fungerar värmeledningen från kärnan till kylflänsen, så det verkar helt enkelt som om jag fått ett väldigt varmt 4850. Kan tilläggas att kortet dör så fort det kommer över 82 grader, det verkar vara det "magiska numret"