Windows Vista SP2 ute nu

Permalänk
Melding Plague

Windows Vista SP2 ute nu

Ett nytt servicepaket till Windows Vista och Server 2008 har slutligen dykt upp på Microsofts webbplats. Bland nyheterna syns flera nya funktioner och en mängd buggfixar och säkerhetsförbättringar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt! Jag tycker om Vista. Har inte orkat installera Win 7 RC då jag inte orkar installera allt igen.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

trevligt, tankar sp2 nu.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

Jaha, det var inte allt för mycket att bli uppspelt över.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Jaha, det var inte allt för mycket att bli uppspelt över.

normalt sett så är inte sp så mycket att hänga i granen. XP SP2 var ett undantag.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Trevligt. Går dock fett segt att tanka från Microsoft idag, brukar komma upp i runt 10mb/s men nu runt 300kb/s.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

vad händert om man har windows vista på svenska? Och men tankar ner denna på engelska?

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggleforce
vad händert om man har windows vista på svenska? Och men tankar ner denna på engelska?

Händer inget speciellt när du tankar ner. Men försöker du installera så kommer det säga ifrån.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Händer inget speciellt när du tankar ner. Men försöker du installera så kommer det säga ifrån.

Ah, glömde skriva de. Men då får man vänta på svenska bara!

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

Jag tru att detta fungera inte.Mvh......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Hedersmedlem

Kört med den i några veckor, inte märkt nån skillnad på något men alltid skönt att köra alla senaste updates. Mestadels för att hålla säkerheten någorlunda up 2 date.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Avstängd

Ja, fler funktioner som drar resurser.

Fan fantastiskt. XP på en X2 1.8GHz med 1Gb ram startar mer eller mindre direkt. Medans Vista på en Phenom @ 3.9GHz med 4Gb ram tar flera minuter innan det blir användbart.

Permalänk
Medlem

Tackar vet jag XP!

Visa signatur

TBA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ja, fler funktioner som drar resurser.

Fan fantastiskt. XP på en X2 1.8GHz med 1Gb ram startar mer eller mindre direkt. Medans Vista på en Phenom @ 3.9GHz med 4Gb ram tar flera minuter innan det blir användbart.

Flera minuter?

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krux
Flera minuter?

Bara komma in i själva windows tar ju avsvärt längre tid än på XP, vi snackar mångdubbelt, sedan innan responsen är igång och man kan kasta upp ett mozilla fönster och börja skriva så tar det ett bra tag... Är väl superfetch som fått för sig att läsa in 4Gb progam i mitt ram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ja, fler funktioner som drar resurser.

Fan fantastiskt. XP på en X2 1.8GHz med 1Gb ram startar mer eller mindre direkt. Medans Vista på en Phenom @ 3.9GHz med 4Gb ram tar flera minuter innan det blir användbart.

Min dator i sign me vista startar på mkt mindre tid än ett par minuter, måste ju vara något fel med ditt?

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klaus
Jag tru att detta fungera inte.Mvh......Klaus

Öhh... jaha.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ja, fler funktioner som drar resurser.

Fan fantastiskt. XP på en X2 1.8GHz med 1Gb ram startar mer eller mindre direkt. Medans Vista på en Phenom @ 3.9GHz med 4Gb ram tar flera minuter innan det blir användbart.

i sådana fall så har du problem med din dator. På en hyffsat modern dator så startar Vista fortare, eller åtminstone lika fort. Flera minuter är struntprat.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ja, fler funktioner som drar resurser.

Fan fantastiskt. XP på en X2 1.8GHz med 1Gb ram startar mer eller mindre direkt. Medans Vista på en Phenom @ 3.9GHz med 4Gb ram tar flera minuter innan det blir användbart.

Låter nästan som om att hårdisken som Vista ligger på skulle va skadad eller i AKUT behov av en Defraggmentering kanske till och med en Formatering och om installation.

För jag kör VISTA ULTIMATE på en liknade settup som den du kör Xp på och den startar på minnst samma tid som med XP.

Sen kör jag med Win 7 på min ASUS N10J 1.6 med en hårdisken utbytt mot en OCZ 2.5# VERTEX SERIES 120GB SATA/300 SSD ( för att få bästa batteri tid möjligt )

Och den startar hur snabbt som hellst.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
i sådana fall så har du problem med din dator. På en hyffsat modern dator så startar Vista fortare, eller åtminstone lika fort. Flera minuter är struntprat.

Vista startar inte fort, en av anledningarna till att jag slängde ut Vista till förmån för Ubuntu på laptopen var att det bootade så förbaskat segt, 53 sekunder klockade jag det till. Vet inte hur lång tid det tar att boota Ubuntu på den, men snabbare går det iaf, fastän Ubuntu också är segstartat.

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem

strunt mitt vista startar snabbare än ett nyinstallerat xp så jag tror inte på dig.

PS. har provat

Permalänk
Medlem

Windows Search 4.0 ....... suck!

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk

undrar om dom fixat så man kan köra egna drivrutiner nu trots att dom inte är signade...

det var lite för omständigt att köra datorn i testläge för att lyckas köra musen över 127hz.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Avstängd

Någon som har installerat och testat om det äntligen går att indexera över nätverk?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av berra200
strunt mitt vista startar snabbare än ett nyinstallerat xp så jag tror inte på dig.

PS. har provat

Kul för dig, mitt sega XP startar snabbare än ett helnytt Vista.

Permalänk
Medlem

kan ju inte bli sämre..hoppas jag. laddar ner!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Någon som vet vilket versionsnummer Vista får efter servicepack 2?
Är det: 6002.18005? Och sedan datum:090410-1830?
Om inte, har jag en tidigare version, och är den här versionen samma som rtm?
/Calle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t0t4l str3
Någon som vet vilket versionsnummer Vista får efter servicepack 2?
Är det: 6002.18005? Och sedan datum:090410-1830?
Om inte, har jag en tidigare version, och är den här versionen samma som rtm?
/Calle

Efter uppdatering så har mitt x64: 6.0.6002.18005

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Bara komma in i själva windows tar ju avsvärt längre tid än på XP, vi snackar mångdubbelt, sedan innan responsen är igång och man kan kasta upp ett mozilla fönster och börja skriva så tar det ett bra tag... Är väl superfetch som fått för sig att läsa in 4Gb progam i mitt ram.

Du måste göra något riktigt fel. Om du föredrar att ett OS startar snabbt, än fungerar som det ska efteråt, har du fel värderingar.

Har du en processor med flera kärnor, aktivera dom under msconfig, så ska du se att det rasslar till när du bootar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Efter uppdatering så har mitt x64: 6.0.6002.18005

Tack! Då vet jag att mitt är "final", så att säga. Diskutrymmet har dock minskat med 6Gb efter att jag installerade den.

/Calle