Permalänk
Medlem

Den globala uppvärmningen

Svara ärligt

Edit: Med bluff syftar jag på att man tror att allt gällande en global uppvärmning är en bluff bara för att vi ska ha något att vara oroliga för och köpa nya bilar med miljövänliga motorer eller något sånt. Eller bara rent trams.

Permalänk

Syftar du på teorin om den koldioxid-drivna uppvärmningen?
Eller bara rent allmänt på den globala uppvärmningen?
För den ena sägs kunna förhindras bara vi alla käkar lokalodlade grönsaker och anpassar vår livsstil efter solljuset.

Den andra spelar ingen roll då det är samma process som leder till och från istider och koldioxiden spelar en liten roll i den teorin.

Jag gör vad jag kan för att minska min energiförbrukning men det är mest för min egen plånboks skull.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Fan, tog Nej fast jag tror det är en bluff.

EDIT

Det är en bluff att det skulle vara vi som påverkar klimatet alltså.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

saknar ett mellanalternativ, jag gör en del, annat skiter jag i, och jag tror att vi påverkar men inte att det är vårat "fel"

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Global uppvärming är ett faktum, vare sig människor hade varit här eller inte...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
saknar ett mellanalternativ, jag gör en del, annat skiter jag i, och jag tror att vi påverkar men inte att det är vårat "fel"

Jag funderade på att ha ett mellanalternativ, men det blir liksom konstigt om det finns ett alternativ som är: ibland. Så räkna Ja till att du verkligen har gjort något medvetet.

Permalänk
Medlem

Gör inte så mycket för att hindra det. Undviker väl en del saker som påsnabbar det dock, käkar knappt nötkött längre och tar mig runt för egen maskin. Mest för att jag trivs bäst så dock.

Visa signatur

moops

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skaune
Gör inte så mycket för att hindra det. Undviker väl en del saker som påsnabbar det dock, käkar knappt nötkött längre och tar mig runt för egen maskin. Mest för att jag trivs bäst så dock.

Tja, egentligen är det väl onödigt att ha en global frälsning som ursäkt för att leva nyttigare.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Brukar ha min frys öppen en kvart om dagen, för att kyla ner lite.

Permalänk
Medlem

Röstade ja, fast egentligen borde jag kanske ha valt nej. De futtiga steg jag gör förhindrar inte den globala uppvärmingen - möjligtvis gör de så att den saktar ner lite i ökningen.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
Brukar ha min frys öppen en kvart om dagen, för att kyla ner lite.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Den globala uppvärmningen sker, men våran påverkan är försumbar.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Röstade ja, fast egentligen borde jag kanske ha valt nej. De futtiga steg jag gör förhindrar inte den globala uppvärmingen - möjligtvis gör de så att den saktar ner lite i ökningen.

Känner ungefär likadant, visserligen cycklar jag istället för att köra/åka buss till Universitetet/jobbet, men det känns inte som jag använder Global uppvärmning som motivation för det.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar
Verkligen intressant

Permalänk
Medlem

Ptja, jag drar väl mitt strå till stacken, även om jag inte gör det specifikt av miljövänlighetsskäl. Jag promenerar/cyklar för att det är billigt (och bekvämt så här under det lite trevligare halvåret), jag har energisparlampor för att hålla min elräkning nere, jag källsorterar för att på så sätt slippa springa ner med sopor vareviga dag etc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som sagt är ju global uppvärmning ett faktum. Ingenting att diskutera. Dess orsaker däremot går att diskutera i all oändlighet.

Själv gör jag ingenting för att förhindra den. Jorden har alltid haft sina temperaturcykler, det här är en av dom.

Visa signatur

---

Permalänk
Entusiast

Trådskaparen borde nog slänga in ett antropologisk i sista alternativet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Syftar du på teorin om den koldioxid-drivna uppvärmningen?
Eller bara rent allmänt på den globala uppvärmningen?
För den ena sägs kunna förhindras bara vi alla käkar lokalodlade grönsaker och anpassar vår livsstil efter solljuset.

Den andra spelar ingen roll då det är samma process som leder till och från istider och koldioxiden spelar en liten roll i den teorin.

Jag gör vad jag kan för att minska min energiförbrukning men det är mest för min egen plånboks skull.

?
Det finns en naturlig växthuseffekt. Koldioxid i atmosfären är en av sakerna i atmosfären som hindrar värmestrålning från att gå tillbaka ut i rymden. Ungefär samtidigt som mänskans industriella revolution hände så har halten koldioxid i atmosfären ökat väsentligt. Detta råder det ingen diskussion om.
http://climate.jpl.nasa.gov/

"En naturlig växthuseffekt har så gott som alltid funnits på jorden, tack vare förekomsten av vissa gaser - växthusgaserna - i atmosfären. Av dessa är vattenångan och koldioxiden de två viktigaste. Den naturliga växthuseffekten har varierat en del på grund av variationer i klimatsystemets naturliga drivkrafter. Temperaturen och vattencykeln är starkt kopplade. Koldioxiden ingår i kolets kretslopp och påverkas därmed även den av klimatet.

Klimatfrågan handlar om den förstärkta växthuseffekten dvs en effekt som är utöver den naturliga. Människans utsläpp av koldioxid och vissa andra gaser ändrar atmosfärens sammansättning utöver de naturliga förloppen. Detta utgör en störning i klimatsystemet. Klimatförändringen är systemets sätt att utjämna störningen" - http://www.smhi.se/sgn0106/klimat

Det är dock så att korrelationen mellan temperatur - co2 i atmosfären inte är helt förstådd, men man vet att den finns där.
Man vet även att mängden co2 i atmosfären såväl som jordens temperatur ökat hastigt förut, och varit mycket högre än nu.

Inte under de senaste 650k åren dock.

Och även om det var varmare här och mer atmosfäriskt kol när dinosaurierna levde så innebär inte det att vi inte påverkar klimatet just nu- forskarna vet att vi gör det, även om de tvistar i vilken utsträckning det sker.

Summa summarum: Det råder inget tvivel om att jorden blir varmare; det råder ännu färre tvivel om att vi nu har mer co2 i atmosfären än på mycket länge och att denna höjning rimmar med vår egen civilisation.

Alltså: detta är inte en cykel 'som alla andra', och även om den hade varit det hade det inte sagt ett endaste dugg om hur väl vi (och så många andra arter som lever nu) kan klara den.

Innebär detta att den globala uppvärmningen bör överskugga andra miljöproblem, som försurning av mark och vatten, kvicksilver i vattnet, utarmningen av våra skogar av det moderna skogsbruket, fattigdom och okunskap som gör att regnskogar skövlas allt snabbare? Nej, men det tror jag knappast ni 'allt är bluff'människor bekymrar er om.

->Det känns som att folk blir allergiska mot saker som det tjatas för mycket om, vad de sakerna än är och hur sanna de än må vara.
Många skulle nog behöva vakna till pingviner som dansar runt sin säng för att godta nånting NASA bl.a. godtagit för länge sedan.

Vad gör då jag själv?
Köper inte frukt och grönt från andra sidan världen. Håller så jämn fart som möjligt när jag kör. Låter inte datorn stå på och vecka hela natten. Försöker att inte slösa el på annat sätt heller. (Äter inte kött, men av annan orsak)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Trådskaparen borde nog slänga in ett antropologisk i sista alternativet.

Vad är det?
Ursäkta min okunnighet om det..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marw93
Vad är det?
Ursäkta min okunnighet om det..

= Han tycker att alla bilar och industrier och annat som spyr ur bland annat koldioxid är null jämfört med ex vulkaner, eller solen, eller kossor eller vadtusan som helst annat mer naturligt. Vad ska vi bråka om kolkraft för?

Antropologisk : med avseende på mänskan, typ; som i 'människoorsakad global uppvärmning' i detta fall.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
= Han tycker att alla bilar och industrier och annat som spyr ur bland annat koldioxid är null jämfört med ex vulkaner, eller solen, eller kossor eller vadtusan som helst annat mer naturligt. Vad ska vi bråka om kolkraft för?

Antropologisk : med avseende på mänskan, typ; som i 'människoorsakad global uppvärmning' i detta fall.

Okej Tack

Permalänk

Ja, genom att stödja forskning kring hur man stoppar den.

...tyvärr så finns det dock ett minimalt intresse för detta, så det är rätt svårt för mig att verkligen påverka något. Politikerna är ju för dumma för att förstå att lösningen på den globala uppvärmningen är att... hitta en lösning, inte minska hur mycket koldioxid vi använder nu (som om det skulle påverka något, vi har redan påverkat miljön och det måste vi rätta till, att minska mängden koldioxid som släpps ut NU är ganska så poänglöst då den globala uppvärmningen kommer att påverka oss oberoende av vad).

Hade vi hittat en bra lösning på problemet så hade vi sluppit lägga ner biljoner under de kommande åren på att minska vår koldioxidanvändning överdrivet mycket. Visst finns det vissa poänger med en minskning, men inte av den typen som görs nu. Det hade varit betydligt bättre att försöka lösa problemet helt. Förutom att det nog hade varit billigare så hade det antagligen gett oss en hel del skjuts i andra projekt (gissningsvis kräver lösningen på den globala uppvärmningen något jätteprojekt som vi kan lära oss mycket från).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ja, genom att stödja forskning kring hur man stoppar den.

...tyvärr så finns det dock ett minimalt intresse för detta, så det är rätt svårt för mig att verkligen påverka något. Politikerna är ju för dumma för att förstå att lösningen på den globala uppvärmningen är att... hitta en lösning, inte minska hur mycket koldioxid vi använder nu (som om det skulle påverka något, vi har redan påverkat miljön och det måste vi rätta till, att minska mängden koldioxid som släpps ut NU är ganska så poänglöst då den globala uppvärmningen kommer att påverka oss oberoende av vad).

Hade vi hittat en bra lösning på problemet så hade vi sluppit lägga ner biljoner under de kommande åren på att minska vår koldioxidanvändning överdrivet mycket. Visst finns det vissa poänger med en minskning, men inte av den typen som görs nu. Det hade varit betydligt bättre att försöka lösa problemet helt. Förutom att det nog hade varit billigare så hade det antagligen gett oss en hel del skjuts i andra projekt (gissningsvis kräver lösningen på den globala uppvärmningen något jätteprojekt som vi kan lära oss mycket från).

Ta kol ock lägg in det i stora täta containrar och placera dem sedan långt ner i bergen och så har en massa kol försvunnit om alla länder gör samma sak^^

Kanske blir jpbbigt att göra så med flera miljarder ton men må så vara. Det skapar många jobb:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Ta kol ock lägg in det i stora täta containrar och placera dem sedan långt ner i bergen och så har en massa kol försvunnit om alla länder gör samma sak^^

Kanske blir jpbbigt att göra så med flera miljarder ton men må så vara. Det skapar många jobb:)

Att bränna kolet och pumpa ned koldioxiden är nog mera lönsamt. Se till exempel Schwarze Pumpe.

Permalänk
Avstängd

Ja, jag tror att jorden går mot en varmare period. Ja, jag tror att vi bidrar till detta med bland annat det stora koldioxidupsläppet.
Men det innebär inte att jag helt och hållet sväljer allt diverse miljörörelser gör och påstår.

Jag tror att förändringen främst bör ske på energiproduktion snarare än konsumtion.
Jag tror att kärnkraftverk bör stå för en stor del av denna förändring.

I många fall tycker jag att samma miljöorganisationer som propagerar för sänkt koldioxid, något jag kan sympatisera med, propagerar för rent idiotiska saker i andra frågor. Så jag är motvillig till att ställa mig i ledet av miljöaktivister.

Hurvida jag gör något för miljön?
Nja, jag saknar bil och bor i en liten lägenhet. Så min energikonsumtion är ovanligt låg om man jämför med andra svenskar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Att bränna kolet och pumpa ned koldioxiden är nog mera lönsamt. Se till exempel Schwarze Pumpe.

men då åker en extra atom som ska vara kvar där uppe ner också. Det är ju kolet som vi ska ha bort inte en syret också:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
men då åker en extra atom som ska vara kvar där uppe ner också. Det är ju kolet som vi ska ha bort inte en syret också:)

Det finns ingen risk att vi får slut på syre.

Permalänk
Medlem

Verkar ju helt klart som flera här inne går till överdrift i sitt miljöskyddande. Då kan jag lugnt låta bli att bry mig då de gott och väl gör min och andras del också.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Ta kol ock lägg in det i stora täta containrar och placera dem sedan långt ner i bergen och så har en massa kol försvunnit om alla länder gör samma sak^^

Kanske blir jpbbigt att göra så med flera miljarder ton men må så vara. Det skapar många jobb:)

Läste du ens mitt inlägg?...

Hur fan skulle det laga hål i ozonlagret? Problemet ligger i att inga politiker vill satsa hårt på att lösa problemet, istället vill man bara "minska" det. Men en minskning på problemet är ingen lösning. Även om minskningen så är total (öh, kollektivt massjälvmord eller nått, finns ju en del ekofascister som förespråkar det...) så kommer människan fortfarande ha påverkat miljön ~negativt.

(nu utgick jag från att din idé faktiskt reducerade skadan på ozonlagret, att så inte är fallet skippar jag).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Kolsvart katt:
Jag är medveten om den globala uppvärmningen, jag ifrågasätter bara människans del. Jorden har haft en lika hög uppvärmning som Mars enligt NASAs egna siffror. Hur i H-E lyckas vi med det? Går de där marslandarna på brunkol?

Ifall solens aktivitet påverkar så finns risken att det inte spelar någon roll vad vi gör utan att vi fokuserar på fel sak. Istället för att anpassa oss så försöker vi stoppa något som kommer ske ändå.
Med andra ord, istället för att försöka stoppa motorvägen så kanske vi borde flytta macken istället.

För det andra så är det sant att koldioxid i atmosfären bidrar till växthuseffekten. Koldioxid på marken gör det inte.
Rent naturligt så borde växtligheten få en skjutts av all koldioxid som hälls ut i marknivå. Det är trots allt en tung gas.

Random-person: Tror de är ovilliga att använda metoderna som finns, bl.a. silverjoner i atmosfären och att trycka ner koldioxiden i havsbotten eftersom de inte vet hur det skulle bli.
SÄg att koldioxiden nu verkligen inte är den stora skurken utan det är solen.
Vad händer när solen lugnar ner sig igen samtidigt som vår atmosfär är strippad från växthusgaser och full med reflekterande partiklar.
Får jag höra "istid"?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if