Permalänk
Avstängd

4870x2 överhettat?

Tjena!

Som rubriken lyder så har jag ett 4870x2 som blir skitvarmt in-game, i idle ligger kortet på ca 50 grader men när jag startar spel (ArmA, Crysis, GTA4) and so on så blir kortet ca 105 grader varmt och texturerna i spelen börjar att "blinka" när jag spelar lättare spel (typ Battlefield 2) så får jag inte dessa problem.

Kortet är inte klockat och jag har inte haft dessa problem förut på ovanstående spel, någon som har nån aning om vad som kan vara problemet?

Fläkten körs på 100% när detta händer och jag fattar ingenting

/Sam

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Medlem

Ett första steg bör vara att stress-testa grafikkortet och övervaka temperaturen. Återkom gärna med resultaten sen.

Permalänk
Medlem

Har du kollat kylaren efter damm? Damma av fläkten och kylflänsarna och kolla så att kylaren inte sitter löst.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Avstängd

damsug bara inte på kortet!!!

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Avstängd

Razer123: Ska göra det! Tips på något bra stress-test program?

Zaman: Har blåst ur datorn bara för några dagar sen, vart ingen förbättring! Och kylaren sitter inte löst :/

Reader: Nejdå det vet jag att man inte ska göra, fast när jag tänker efter så vet jag inte varför? Hur är det skadligt?

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Tackar! Återkommer med resultat på detta

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Avstängd

Ja alltså jag vet inte hur länge man ska köra detta testet men 94minuter har gått och tempen har vart 57-59c hela tiden.

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Avstängd

Re: 4870x2 överhettat?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sam_s_
Tjena!

Som rubriken lyder så har jag ett 4870x2 som blir skitvarmt in-game, i idle ligger kortet på ca 50 grader men när jag startar spel (ArmA, Crysis, GTA4) and so on så blir kortet ca 105 grader varmt och texturerna i spelen börjar att "blinka" när jag spelar lättare spel (typ Battlefield 2) så får jag inte dessa problem.

Kortet är inte klockat och jag har inte haft dessa problem förut på ovanstående spel, någon som har nån aning om vad som kan vara problemet?

Fläkten körs på 100% när detta händer och jag fattar ingenting

/Sam

Gå tillbaka till Catalyst 9.2. Om det är 9.4 du använder nu så hade jag samma problem som du innan jag bytte tillbaka till 9.2. Har inte testat hur 9.5 är än i spel

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd

Jag använder 9.5 nu! Men jag ska testa att installera 9.2 och se om det hjälper då!

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk

Japp, hade exakt samma problem med 9.4 och 9.5 -an, men det fixade sig när man installerade 9.2 igen. Mitt kort är ett PowerColor.

Visa signatur

"It is ridiculous to say that TV-games is affecting kids. If say for example Pac-Man were affecting kids born in the 80'ies then we would
today have loads of youths running around in a dark room eating pills while they are listening to monotone music."

Permalänk
Avstängd

Jag har också Powercolor kortet! Men äre bara 9.2 som gäller eller kan jag ta t.e.x 9.3?

Testar med 9.2 till att börja med..

Men det är ju sjukt att drivers som ska förbättra kortet gör det sämre...

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Medlem

Jag kan lägga till att jag har ett 4870 som var orimligt varmt, så jag köpte en ny kylare till det och när jag monterade bort det gamla såg jag till min förvåning att skyddsplasten på kopparplattan till den gamla kylaren satt kvar. Sedan hade man lagt på kylpasta utan på den. Tvivlar på att plast leder värme speciellt bra...

Visa signatur

Rick

Permalänk
Avstängd

Det där måste jag kolla upp sen också, jag märkte ingen vidare förbättring med 9.2 iaf, fattar inte vad som har hänt , har inte haft det här problemet tidigare..

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk

Re: 4870x2 överhettat?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sam_s_
Tjena!

Som rubriken lyder så har jag ett 4870x2 som blir skitvarmt in-game, i idle ligger kortet på ca 50 grader men när jag startar spel (ArmA, Crysis, GTA4) and so on så blir kortet ca 105 grader varmt och texturerna i spelen börjar att "blinka" när jag spelar lättare spel (typ Battlefield 2) så får jag inte dessa problem.

Kortet är inte klockat och jag har inte haft dessa problem förut på ovanstående spel, någon som har nån aning om vad som kan vara problemet?

Fläkten körs på 100% när detta händer och jag fattar ingenting

/Sam

STÅR det att den kör på 100%? Hör du att den går på 100% Är det ingen skillnad på ljudet så kanske kontakten till fläkten sitter löst eller så är det bara att reklamera.

Hur annars är ventilationen i lådan? Kanske något dammfilter som klubbat igen? Blåst ur grafikkortet med luft på burk?

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sam_s_
Det där måste jag kolla upp sen också, jag märkte ingen vidare förbättring med 9.2 iaf, fattar inte vad som har hänt , har inte haft det här problemet tidigare..

Installerade du in southbridge driver för 9.2 eller bara grafikdriver? Om du inte hittar den så kan jag ge dig filen. Catalyst 9.3 ska vara nåt fel på har jag hört

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd

Paranoiid: Det står att den är på 100% och det hörs definitivt att den är på 100% , 4870x2 är en riktig noisemaker med höga fläkthastigheter Luftflödet i burken är annars riktigt bra men jag ska kolla för säkerhets skull så jag kan utesluta ett sånt problem helt och hållet.

Hunter(swe):

Detta installerade jag med 9.2

Display Driver
ATI WDM Integrated Driver
Catalyst Control Center

Och sen funderar jag bara, är det kylpasta i grafikkort och isåfall vart?
Kan det inte vara det som strular?

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Avstängd

Southbridge finns bara att ladda ner som separat av senare versioner av Catalyst. Filen finns på www.softpedia.com. Personligen tycker jag att AMDs sida suger, den är rörig att hitta någonting i. I alla fall om man vill åt äldre filer

Jo det är klart att det är kylpasta, kortet blir ju mycket varmare än CPU. Om grafikkortet blir för varmt så kan du öka fläktens hastighet till grafikkortet genom Catalyst. Jag personligen har fläkten på 35%. Du ändrar vid ATI Overdrive hur fort den ska gå

[Edit]
Jag märkte att Catalyst 9.2 inte funkade med Southbridge driver 9.5, den vägrade starta helt enkelt. Catalyst 9.3 - 9.5 verkar vara skit

Vad hade du för märke på grafikkortet?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlasXpress
Japp, hade exakt samma problem med 9.4 och 9.5 -an, men det fixade sig när man installerade 9.2 igen. Mitt kort är ett PowerColor.

Mitt är också ett Powercolor. Om man går in på deras sida så kan man ladda ner drivrutiner där. Jag vet inte om dom är fixade så att det ska passa deras kort. Jag vet att det hänt förr att man måste använda drivrutinen som ligger på CD:n annars hittar inte kortet

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd

Nu är ju denna tråden rätt gammal men jag drar upp den igen istället för att göra en ny då det handlar om samma problem!

Kortet (HD4870x2) ligger fortf på ~60c i idle och när jag spelar kan det gå upp i 105c vilket ger grafikfel osv, beroende på vilket spel jag spelar såklart, detta handlar ju om nyare spel då. Jag har inte haft detta problemet tidigare. Men jag har förstått att det är kylpasta på grafikkort också så nu funderar jag på att byta den, men jag har aldrig gjort något sånt.

Vart är kylpastan och hur skruvar jag upp kortet för att byta?

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Medlem

Har du bra kylning i chassit?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

är bättre att du kör RMA på koret än att skruva upp det och börja byta kylpasta etc, uppenbarligen är detta ett problem som inte ska uppstå.

I övrigt så tror jag inte att Powercolor står för hög kvalitét, ifall du skulle lyckas med en RMA försök få ett ASUS eller ATI's egna version, alternativt ett Gigabyte eller pengarna tillbaka så du kan handla en annan version.

Har en känsla av att du bryter all garanti om du skruvar upp kortet. men det vet jag inte säkert.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem

garantin ryker om man skruvar med kortet ja, men frågan är om dom kan bevisa att man gjort det?

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!