Grafikuppdatering för 5-6000 kr

Permalänk
Medlem

Grafikuppdatering för 5-6000 kr

Hej alla!

Någon gång mellan idag och Modern Warfare 2 släpps i höst avser jag att uppdatera datorn för bättre grafik. Nuvarande utrustning är q6600 @ 3,4, p5e x38, 4 gig ram, xfx 8800 gtx, 750w psu. 3dmark06: 13,3k

Tänker inte lägga för mycket då detta är en halvtidsmodd för att senare byta plattform helt (t.ex. i7, får se vart det tar vägen).

Jag tänker lägga lite pengar på att byta mina minnen mot snabbare (typ dominator 1066 eller nåt), resten ska gå till grafikkort.

I första hand har jag funderat på ett gtx 295 (två billigare nvidia kort går inte då mobon inte stöder sli). Vill helst slippa byta mobo nu så alternativet är väl närmast ett 4879 x2 eller två andra ATI kort i crossfire.

Chassiet är CM stacker 831 så ventilation tror jag inte är ett problem. Har inte provat att klocka prollen högre men det borde gå, nuvarande klockning loadar ca 55 grader (om någon tycker att den kanske flaskar)

Jag har jättedålig koll på ATI, så min fråga är: Utifrån ovanstående, bör jag istället välja en ATI-setup för ett gtx 295? Tex två 4870 eller 4890? Om ni tycker jag snävat in frågan lite väl så var gärna kreativa! Målsättningen är 20k+ i 3dmark06, annars kan det va.

Tack på förhand!

/The Jerk

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

2 hd4870/4890 är bättre än hd4870x2 och gtx295. Så kör på det!

Permalänk
Medlem

Tror att 4890 i crossfire ger mest prestada.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Skillnaden mellan Cod4 och Modern warfare 2 är inte stor, du kommer klara dig med 8880gtx utan problem ... men om du verkligen vill köpa nytt 295 bästa just nu, men i oktober kommer priserna sänkas på grafikkorten

Permalänk

HD4890 i Xfire är bäst, men tror absolut att ett räcker åt MW2

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

bra att vara ute i god tid med efterforskningen , men köp inte ett kort nu , om du med störst anledning köper det för ett spel som kommer ut i höst.

det är mitt tips .

eftersom det är fina infinity ward som knackar MW2 , och det inte verkar skilja så mycket grafikmässigt från ettan så gissar jag på att systemkraven inte kommer att gå upp särskilt mycket. ett 88GTX kommer nog grejja biffen.
om inte , köp då ett kort efter att du märkt det med egna ögon.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Skulle själv inte satsat mina pengar på den uppgraderingen ännu.

Men jag kan rekomendera Ati bytte från ett X800 och min gammla P4 2,8 @3,3 till en E8400 @ 4,05ghz med ett ATI 4870 och kan inte vara mer nöjd.
har inga problem med något spel ännu.

Så min rekomendation är en E8400 samt ett 4870 (1GB) och att då vi ett senare tilfälle kanske köper ett graffe kort till, men då kommer det förmodeligen att finnas grejer som är bättre så det kanske är dax att byta graffet då med.

Visa signatur

Keep your Cool.

Permalänk

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/xfx-radeon-hd...

Är också ett alternativ. 4870x2 för under 3500:-
Dock så är det inte bättre än de ovanstående alternativen (4890CF etc) men billigare :]

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk

Om det inte är förrän i höst du behöver prestandan, så skulle jag väntat. Dels på prissänkningar, men också för att se om det hinner komma något nytt grafikkortssläpp till dess.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

En liten tanke bara..
Varför inte lägga dom pengarna på nytt moderkort + minne + cpu.

Ditt grafikkort hänger ju med ett tag till.
Får du nya saker runtomkring så kommer det ju med att höja prestandan.
Din prolle är ju inte så snabb i dagens läge längre och eftersom du säger att du vill ha nya minnen så antar jag att dina minnen inte heller är så snabba.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Tack alla för bra input.

Hmm, mja det är kanske en tanke att byta mobo och prolle (minnen ska ju bytas som sagt). Känns som ett svårt läge nu bara, i7 är fortfarande dyrt och en annan "vanlig" quad känns som att köpa nytt gammalt. För ska man byta prolle nu är det väl ingen mening att ta ngt annat än i7? Avvikande åsikt någon?

Någon här som nyligen gått från en klockad quad till en mid-segment i7 och säga att det var värt det (bortsett framtidsaspekter, DDR3, SLI/CF osv)? Vad gör det för 3dmark/superpi osv?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

en q6600 quad hänger nog med ett tag till, inte läge att byta till i7 endast för gaming i min mening.

när jag benchade mitt system precis efter köp så låg superpi nånstans på 12-14 sec om jag inte minns fel och 3dmark 06 låg runt 15 000

ddr3 minne vid 1333 MHz 9-9-9-24 | i7 @2,66 GHz | 4890 @ 850/3900 MHz då.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Det kanske helt enkelt är så att jag, för mina behov, har en rigg som funkar. Det borde man ju egentligen bli glad för. Man ju vill ju dock ha en orsak att shoppa lite...

Tack för inläggen. Jag tror att jag väntar och funderar. Som det känns nu köper jag nog ett uppgraderingskit till i7 till hösten (eller senare) med ett gtx 260 eller ett 4870/90. Sen kan man ju köpa ett till om man känner behov av det (kör max 1680 x 1050 så det kanske är overkill, jag får se).

Tack iaf!

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Helt allvarligt känns det inte som att du kommer att behöva uppgradera cpu:n på ett bra tag till. Sen förstod jag aldrig vad du ska med snabbare minnen till eftersom en q6600 oftast inte brukar hamna i någon vägg pga minnenas hastighet, om man inte har riktigt usla dvs. Sen om du i princip bara uppgraderar för ett spel är det väl bäst att som många säger vänta tills spelet börjar närma sig release innan du köper grafikkort.

Tänk på att du i princip kommer att se NOLL skillnad i spel på säkert 2-3 år med nuvarande cpu medans alla uppdateringar av grafikkort kommer att märkas rejält. Så när det blir dags, om du antingen köper nu eller i höst beroende på hur du känner för det, köp ett REJÄLT grafikkort, men jag tycker du kan strunta helt i cpu etc, lägg de extra pengarna på grafikkortet, öl, nya fälgar till bilen eller vad som helst.

Om du nu inte gillar att uppgradera för uppgraderandets skull, men jag misstänker dock att du gillar 3dmark mer än du borde så du kommer säkert att uppgradera det också.

Om du absolut har pengar som bränner i fickan tycer jag du ska köpa dig en X-25 ssd 80GB från Intel också.