Webdesign - Tid som försvinner på inget (Folk som arbetar med det titta gärna)

Permalänk
Medlem

Webdesign - Tid som försvinner på inget (Folk som arbetar med det titta gärna)

Hej

Jag hobbypillar med Webdesign på lediga stunder och har gjort lite olika sidor. Jag vet att det finns en hel del duktigt folk här på Swec som jobbar med Webdesign och jag undrar hur ni arbetar och vad ni lägger mest tid på.

När jag själv kodar så lägger jag minst hälften av all min tid på att få sidan att se lika dan ut i olika webbläsare. Man kan koda en sak, det ser ut som förväntat i FF, Opera osv men helt åt helvete i IE7 tex. Så pillar man med det, vi snackar frustrerat pillande. Sen går man på nästa sak och det är samma sak. Det är oftast IE som ska bråka och det är i och för sig ingen nyhet. Men ni som jobbar med sånt här på professionell nivå, hur gör ni? Kan ni alla IE's små egenheter och kan ofta koda "rätt" från början eller kan ni också sitta under långa perioder ibland med små skitfel? De här problemen kanske inte finns när man kodar mer avancerade saker som XML och allt vad det heter? Hur mycket felsökande ingår i ert arbete? Kan ni koda i flera timmar och allt blir som det ska?

Anledning till den här tråden är att jag vill veta om jag är gnällig eller om jag bara känner som många andra. Jag tycker det är ganska skojj med webdesign men just sånna här skitsaker som att världens största webbläsare alltid ska bråka gör mig riktigt irriterad och omotiverad. Berätta gärna hur ni upplever det och vad ni får lägga mest tid på.

Med Vänlig Hälsning
Viking

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med det professionellt, och visst lär man sig små knep med tiden... men det är alltid NÅNTING som strular (i IE )

Så det där är nånting som man hoppas kommer lösa sig med tiden... IE7 är en klar förbättring gentemot IE6, men det är långtifrån tillfredsställande. Men som sagt, det finns ett par basfel som alltid ställer till det, och de lär man sig ganska fort (läs ett par månader) och det är ingen större idé att rabbla dem här, utan det är bättre om du får sitta där och slita ditt hår, söka på nätet efter lösningar och lära dig det själv, för då sitter det bättre tills nästa gång.

En sak jag kan rekommendera är att arbeta ihop med andra... att diskutera vad som blir fel, varför det blir fel och vad du hittade för lösning... även om motparten är totalt ointresserad så kommer du bättre ihåg det sen.

Permalänk
Medlem

Att återställa margin och padding på en del vanliga objekt brukar underlätta en hel del för mig. Fixar inga av de stora bristerna utan bara de extremt enerverande förskjutningar man får på olika element.

html, body, div, h1, h2, h3, h4, h5, h6, ul, ol, dl, li, dt, dd, /*reset */ p, blockquote,pre, form, fieldset, table, th, td,{ margin: 0; padding: 0; }

Denna återställning har jag kört i mina senaste småprojekt och har stött på färre problem än vanligt. Dock så är jag fortfarande i fasen där man lär sig något vid vid varenda projekt.

Det som har stört mig riktigt mycket på sistone är hur de olika webbläsare hanterar "Float", detta är något som jag svurit över mycket de senaste dagarna.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
Att återställa margin och padding på en del vanliga objekt brukar underlätta en hel del för mig. Fixar inga av de stora bristerna utan bara de extremt enerverande förskjutningar man får på olika element.

html, body, div, h1, h2, h3, h4, h5, h6, ul, ol, dl, li, dt, dd, /*reset */ p, blockquote,pre, form, fieldset, table, th, td,{ margin: 0; padding: 0; }

Det räcker med en *{margin: 0; padding: 0;} ;)...
Intressant läsning:
http://meiert.com/en/blog/20080419/reset-style-sheets-are-bad...
http://meyerweb.com/eric/tools/css/reset/
http://snook.ca/archives/html_and_css/no_css_reset/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Det räcker med en *{margin: 0; padding: 0;} ;)...
Intressant läsning:
http://meiert.com/en/blog/20080419/reset-style-sheets-are-bad...
http://meyerweb.com/eric/tools/css/reset/
http://snook.ca/archives/html_and_css/no_css_reset/

http://nettuts.com/tutorials/html-css-techniques/5-tips-to-wr...
Läste lite där för några veckor sen om att man ej bör använda * { margin: 0; padding: 0; } , men om du ej stött på några problem så kan jag känna mig säker på att använda det kommandot igen.

Och ärligt talat förstår jag inte varför man ska använda en så pass kraftig återställning som Meyer erbjuder, tyckte den var lite väl extrem för mig.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
http://nettuts.com/tutorials/html-css-techniques/5-tips-to-wr...
Läste lite där för några veckor sen om att man ej bör använda * { margin: 0; padding: 0; } , men om du ej stött på några problem så kan jag känna mig säker på att använda det kommandot igen.

Och ärligt talat förstår jag inte varför man ska använda en så pass kraftig återställning som Meyer erbjuder, tyckte den var lite väl extrem för mig.

Killen har många bra poänger där, men argumentet att det går långsammare att resetta margin och padding på allt är bara dumt, det handlar om millisekunder. Skulle nästan tro att den extra datan en längre reset innehåller tar längre tid att ladda ner än tiden man tjänar på att inte resetta allt.

Sen är jag generellt sätt skeptisk till "X ways to do Y" och liknande artiklar - föredrar ordenliga långa artiklar som verkligen förklarar varför man ska göra på vissa sätt – då kan jag skapa en egen uppfattning om hur det bör göras. Mycket (dock långt ifrån allt) handlar ändå om vad man själv tycker är bäst och vad man trivs med, så länge man inte gör uppenbart felaktiga saker.

Permalänk
Medlem

Tack för era inlägg, fler än jag som inte gillar IE7 i alla fall.

En annan sak (när vi ändå håller på) som frustrerar mig är mitt dåliga öga för design. Jag har inga som helst problem med koden och att få saker att se ut som jag vill. Men att få det att se bra ut är jättesvårt. Vad jag än gör i Photoshop blir onaturligt, fult, passar inte osv. Det är jättesvårt att göra snygga sidor.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Tack för era inlägg, fler än jag som inte gillar IE7 i alla fall.

En annan sak (när vi ändå håller på) som frustrerar mig är mitt dåliga öga för design. Jag har inga som helst problem med koden och att få saker att se ut som jag vill. Men att få det att se bra ut är jättesvårt. Vad jag än gör i Photoshop blir onaturligt, fult, passar inte osv. Det är jättesvårt att göra snygga sidor.

Håller med ! Jag brukar ofta söka inspiration på olika sidor och om man försöker "kopiera" något genom att göra något ungefär likadant i Photoshop så blir det sällan lika bra. Det blir inte dåligt, men den där sista lilla touchen brukar saknas, och jag vet inte riktigt vad tusan det egentligen är som saknas, mer än att det inte ser så bra ut som jag vill

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Håller med ! Jag brukar ofta söka inspiration på olika sidor och om man försöker "kopiera" något genom att göra något ungefär likadant i Photoshop så blir det sällan lika bra. Det blir inte dåligt, men den där sista lilla touchen brukar saknas, och jag vet inte riktigt vad tusan det egentligen är som saknas, mer än att det inte ser så bra ut som jag vill

Exakt, jag tycker ofta att det man gör känns för lågupplöst. Men design på riktigt bra sidor är ju gjorda av proffs som har flera års erfarenhet. Inte konstigt man inte lyckas kopiera det helt perfekt

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Exakt, jag tycker ofta att det man gör känns för lågupplöst. Men design på riktigt bra sidor är ju gjorda av proffs som har flera års erfarenhet. Inte konstigt man inte lyckas kopiera det helt perfekt

Faktum är att man kan göra en design som andra tycker är "så jävla snygg!!!!!" men man själv är ändå inte nöjd... "vadå? det är ju jag som gjort det, hur kan det vara snyggt?"...

Men det är dumt att försöka göra en ashäftig flashig design när man inte behärskar det och lika gärna kan göra en mer minimalistisk design som funkar precis lika bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Kan ni alla IE's små egenheter och kan ofta koda "rätt" från början eller kan ni också sitta under långa perioder ibland med små skitfel? ... Kan ni koda i flera timmar och allt blir som det ska?

Det handlar mycket om att kunna egenheterna och därmed kunna koda rätt från början, där rätt innebär att man undviker dessa egenheter. Något jag reagerar på är att du nämner "koda i flera timmar". Om det betyder att du kodar i flera timmar och sen kollar på resultatet så får du nog ta ett steg tillbaka. Jag kan, efter 5 års erfarenhet, koda HTML, CSS och JS i ca 30 minuter innan jag måste kolla om jag missat något (beror väl helt på vad man gör, men ungefär). När jag lärde mig kollade jag resultatet i princip efter varje tagg jag lagt till, max 5 min. Och varje gång jag kollade, refreshade jag i både Fx och IE. Numera räcker det att refresha i Fx; jag vet antagligen ifall det fungerar eller ej i IE.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd.
Jag har också svårigheter för det här med att man måste sitta och rätta saker bara för att grejer visas olika i olika browsers.
Tänk om hela världen använde Firefox, va skönt det skulle vara.
Så måste man sitta med med conditional comments för att få saker att funka i IE också. Det här med design är också intressant. Jag har inte designat jättemånga sidor, men ofta så blir det automatiskt en design när jag har jobbat i CSS. Först gör jag mest bakgrundsfärger i CSS och en ungefärlig layout när jag kodar. Sen leder det till idéer och till slut blir jag tvungen att ta upp photoshop för jag behöver en fade-bakgrund eller en bild av nåt slag.
Sen till slut har jag en PSD med hela designen och sen sätter jag mig bara och klipper ut saker och lägger in i CSSen.
Jag önskar dock att jag hade kunskapen att bara öppna ett tomt PSD-dokument och göra en skitsnygg design och sedan bara sätta ihop allt i CSS. Men det har inte med själva photoshop-kunskaperna att göra i sig utan det är själva tänket och känslan jag saknar. Jag är ju inte helt värdelös på det men jag önskar jag hade det där lilla extra. Jag måste alltid anlita en kompis att göra designen och ge honom massa pengar för jobbet för jag inte pallar göra designen själv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kismo
Jag önskar dock att jag hade kunskapen att bara öppna ett tomt PSD-dokument och göra en skitsnygg design och sedan bara sätta ihop allt i CSS. Men det har inte med själva photoshop-kunskaperna att göra i sig utan det är själva tänket och känslan jag saknar.

Samma här, jag tycker att det inte borde vara så jäkla svårt att ta upp ämnet för t.ex. Lynda.com eller liknande. En designkurs som inte går ut på att lära sig PS, det kan vi redan, utan att lära sig designa. Jag har dock blivit lite bättre på detta den senaste tiden, vet inte varför, och en dag fick jag inspiration, satte jag mig ner med ett tomt PSD-dokument och kluddade ner designen som nu är http://webbexperterna.se . Men att göra det på beställning eller mot ett visst mål skulle jag aldrig klara.

Ingen som har tips på designkurser för oss nördar som kan PS utan och innan, men inte har medfött designeröga? Gör inget om det är böcker eller kostar, bara det hjälper. Det enda jag hittat är design för programmerare, men detta är inte samma sak. Det är inte GUI vi ska designa utan webbplatser.

Tillägg: naturligtvis kan man sitta och leta inspiration på nätet, kopiera delar av andras verk och klara sig rätt bra den vägen. Men det är inte det man är ute efter, man vill ju kunna få fram sina inre bilder på ett digitalt papper. Och lära sig se vad som är en balanserad, rätt nyanserad design samt vad en design förmedlar för reaktioner hos åskådaren.

Permalänk
Medlem

Hade precis samma problem när jag började med CSS på fritiden. Som någon redan har sagt så underlättar reset för mig, och oftast en Div som fungerar som en wrapper. Det är en utmaning att få det att fungera på de olika webbläsarna,
http://browsershots.org/ är en riktigt bra sida att rekommendera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Det handlar mycket om att kunna egenheterna och därmed kunna koda rätt från början, där rätt innebär att man undviker dessa egenheter. Något jag reagerar på är att du nämner "koda i flera timmar". Om det betyder att du kodar i flera timmar och sen kollar på resultatet så får du nog ta ett steg tillbaka. Jag kan, efter 5 års erfarenhet, koda HTML, CSS och JS i ca 30 minuter innan jag måste kolla om jag missat något (beror väl helt på vad man gör, men ungefär). När jag lärde mig kollade jag resultatet i princip efter varje tagg jag lagt till, max 5 min. Och varje gång jag kollade, refreshade jag i både Fx och IE. Numera räcker det att refresha i Fx; jag vet antagligen ifall det fungerar eller ej i IE.

Nej, för fan. Jag gör precis som du nämner, refreshar efter nästan varenda del kod jag skriver. Det jag undrade var om folk med erfarenhet är så säkra på webbläsaren och koden att de kan koda i några timmar och sen ha en färdig sida vid första refreshen, men det antar jag att man inte kan om man inte är omänsklig.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Nej, för fan. Jag gör precis som du nämner, refreshar efter nästan varenda del kod jag skriver. Det jag undrade var om folk med erfarenhet är så säkra på webbläsaren och koden att de kan koda i några timmar och sen ha en färdig sida vid första refreshen, men det antar jag att man inte kan om man inte är omänsklig.

JavaScript kan jag sitta och koda länge och vara "säker" på att det fungerar. Men HTML och CSS är svårare, det är ca en halvtimme där. Om man inte håller på att fixa en bugg förstås, då får man ju refresha ofta. Men som sagt börjar man känna till de flesta buggar nu och har ett arbetssätt som gör att man oftast inte stöter på dem.

Ingen som har lyckats hitta utbildningsmaterial om design för webbprogrammerare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Ingen som har lyckats hitta utbildningsmaterial om design för webbprogrammerare?

Valfri publikation av Jacob Nielsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Valfri publikation av Jacob Nielsen

Han verkar bara skriva om användbarhet, användarvänlighet etc. det är inte vad jag är ute efter. Typografi kan man läsa mycket om, de olika programmen (AI, PS, etc. etc.) kan man läsa mycket om, användarvänlighet kan man läsa mycket om, men man kan inte läsa någonstans om hur man lär sig skapa snygga grejer digitalt. Jag har ingen medfödd känsla för design, alltså måste jag lära mig. Jag kan till exempel grundläggande färglära, men antar att man har användning av att kunna mer av det. Jag vet inte vilka fler områden man ska läsa om, men det måste ju finnas något material för oss som utgör denna målgrupp? Kanske ska starta en tråd bara om detta...

Permalänk
Medlem

Har bara gjort ett fåtal sidor men om man har problem med designen men vill göra något som ser riktigt snyggt ut och kanske är lite annorlunda så skulle jag söka inspiration i andra delar av designvärlden. Låna lite designböcker på biblioteket om vilket ämne som helst och sen är det bara att bläddra tills man hittar några snygga former och så försöker man efterlikna det i photoshop.

Det är väl kanske inte riktigt vad ni menar men ofta är det ju inte så mycket kunskapen att skapa det man vill göra utan att bara se det framför sig som är det svåra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CTH
Det är väl kanske inte riktigt vad ni menar

Nej inte riktigt, så jag gör en ny tråd om just detta.

Jag svarade dig i den nya tråden som handlar om just detta:

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=84306...

Permalänk
Medlem

Hej

har tänkt börja att lära mig att göra hemsidor (har gjort lite innan i plugget med det var frontpage) men nu när man blivit varslad från Ericsson så har man lite mer tid på att lära sig saker hehhehehehe

Så min fråga till er som kan vad börjar jag, Skall jag lägga krutet på att lära mig HTML riktigt bra för att sedan gå över till något verktyg som Dreamweaver.
Hur gjorde ni?

Tackar för svar skulle vara riktigt kul att kunna detta bra

Visa signatur

xbox360 slim 250gb + ps3 Slim 100gb + wii

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drjens
Så min fråga till er som kan vad börjar jag, Skall jag lägga krutet på att lära mig HTML riktigt bra för att sedan gå över till något verktyg som Dreamweaver.

När man har lärt sig HTML utan och innan, blir man bara irriterad på Dreamweaver. Det går snabbare att utveckla HTML i någon gratis editor med bra auto-complete, som t.ex. Visual Studio Express. Eller Notepad++ som är lättviktig.

Att lära dig CSS gör du enklast genom att läsa en bok. Behöver inte alls vara en tjock och dyr, utan det räcker med en liten pocket som förklarar grunderna. För att börja med JavaScript, rekommenderar jag en bok om jQuery. Det är det snabbaste sättet att komma igång.

Men allra först är det HTML du måste lära dig, och det gör man snabbast genom att försöka kopiera enkla webbplatser. Vilka som är enkla? Klicka här: http://www.google.co.uk/search?q=min+hemsida
Börja med att läsa igenom en liten guide till HTML, till exempel denna: http://www.w3schools.com/html/

Permalänk
Medlem

Till alla er som påstår sig ha "kunskaperna" i photoshop men inte huvudet för design så kan jag tipsa om vissa saker;
överdriv inte kontrasterna i gradientmaps, vanligt fel många gör. Använd sedan sidor som http://www.cssmania.com & http://www.cssremix.com för inspiration. finns många sådana sidor. sök bara efter css gallery på google.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
När man har lärt sig HTML utan och innan, blir man bara irriterad på Dreamweaver. Det går snabbare att utveckla HTML i någon gratis editor med bra auto-complete, som t.ex. Visual Studio Express. Eller Notepad++ som är lättviktig.

Att lära dig CSS gör du enklast genom att läsa en bok. Behöver inte alls vara en tjock och dyr, utan det räcker med en liten pocket som förklarar grunderna. För att börja med JavaScript, rekommenderar jag en bok om jQuery. Det är det snabbaste sättet att komma igång.

Men allra först är det HTML du måste lära dig, och det gör man snabbast genom att försöka kopiera enkla webbplatser. Vilka som är enkla? Klicka här: http://www.google.co.uk/search?q=min+hemsida
Börja med att läsa igenom en liten guide till HTML, till exempel denna: http://www.w3schools.com/html/

Tack så mycket , då börjar jag där med HTML
Men av nyfiken het hur går du tillväga när du utför en webbsida, vilka verktyg använder du från början till slut , lite nyfiken på vad man skall satsa på efter HTML finns ju en hel del sätt man kan använda sig av hehhe
nopp skall plugga lite HTML tack igen

Visa signatur

xbox360 slim 250gb + ps3 Slim 100gb + wii

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drjens
Tack så mycket , då börjar jag där med HTML
Men av nyfiken het hur går du tillväga när du utför en webbsida, vilka verktyg använder du från början till slut , lite nyfiken på vad man skall satsa på efter HTML finns ju en hel del sätt man kan använda sig av hehhe
nopp skall plugga lite HTML tack igen

Kolla gärna på Webboken också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Kolla gärna på Webboken också.

Riktig bra länk tack

Visa signatur

xbox360 slim 250gb + ps3 Slim 100gb + wii

Permalänk

Någon mer än jag som avskyr formulär och formulärhantering? jag måste lära mig ett framework snart..

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru Meditation
Någon mer än jag som avskyr formulär och formulärhantering? jag måste lära mig ett framework snart..

PHP? Leta upp ett bra som faktiskt är genomtänkt och fungerar, det är jag på jakt efter också. Man orkar ju inte testa alla så mycket som krävs, men jag vet efter ett antal timmar att varken Zend, Prado eller Symfony är bra. Kolla gärna på Yii eller CakePHP, de verkar lite lovande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
PHP? Leta upp ett bra som faktiskt är genomtänkt och fungerar, det är jag på jakt efter också. Man orkar ju inte testa alla så mycket som krävs, men jag vet efter ett antal timmar att varken Zend, Prado eller Symfony är bra. Kolla gärna på Yii eller CakePHP, de verkar lite lovande.

Eller så validerar man på klientsidan med hjälp av Javascript om det bara gäller validering av email, rätt antal tecken på en textbox eller något liknande. "Ajax"-validering fungerar också såklart.

Visa signatur

Sony Vaio FE21M

Permalänk
Medlem

Prova någon av dessa och utveckla dem för eget bruk. Sedan är det bara att återanvända.
http://meyerweb.com/eric/tools/css/reset/index.html
http://developer.yahoo.com/yui/reset/