Permalänk

Screen tearing

hej!

Jag har rpoblem med screen tearing ,

Får horisontella linjer speciellt på väggar och murar och stoplar i spel.

Har provat med v-sync , men får då extremt dålig FPS ..

har provat triple buffering men gör ingen skillnad.

De områder jag får dålig fps på med v-sync är de områden som annars ger artifacter (screen tearing

Men har en bra burk

q9550

GTX 260

8 Gb ram

850 W

skärm lg 204wt kopplad på DVi

Tacksam för hjälp , (kan det hjälpa med snabbare skärm)?

Permalänk
Medlem

fick samma problem för några månader sedan. Började med att grafiken i wow blev konstig men då ännu hjälpte det med att minimera wow och sedan maximera igen så blev det normalt igen.

Ett litet tag senare fick jag samma problem som du beskriver, en massa linjer som syns på skärmen lite nu och då.

Och nu för tiden så har jag alla möjliga andra problem också t.ex så kan skrivbordet synas ibland då jag ser på film och inga spel överhuvudaget funkar att spela utan dom stängs ner p.g.a drivrutins fel eller nå sånt.

Har själv fått förklaringen att mitt grafikkort är slut vilket jag också själv tror..

Så har du otur så kanske ditt grafikkort är slut, annars kanske det bara är så att det blir för varmt eller att det är nå konstigt med dina drivrutiner?

Permalänk
Medlem

brukar man inte få screentearing om man har fps över det som skärmen klarar av? t.ex om du har en skärm med 60hz, då måste du ha max 60fps för att inte få screentearing :S tror jag läst det nånstans.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

jo tearing är när skärmen inte hinner att uppdatera lika snabbt som signalen från grafikkortet

brukar visa sig som horisontella linjer ca 1-2mm breda i lite olika färg som kommer och försvinner igen

ända sättet att bli av me det är V-sync vilket förhindrar att grafikortet skickar frames fortare än skärmen klarar av att updatera

om skärmen klarar 60hz så kommer v-sunc låsa signalen på upp till 60hz så att grafikkortet inte kan skicka mer än det DVS max 60Fps

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är inte så insatt i det här men borde det inte hjälpa att klocka ner grafikkortet?

Visa signatur

|| GA-MA770-UD3 REV:1 || AMD Phenom II 720BE 2,8 @ 3,55 Ghz || Sapphire 4830 512 Mb, 800 Shaders 700/1150 ||
|| Corsair DDR2 XMS2 4GB 1066 || WD Caviar GP 500 Gb 7200rpm || 14485 3D Mark06 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
jo tearing är när skärmen inte hinner att uppdatera lika snabbt som signalen från grafikkortet

brukar visa sig som horisontella linjer ca 1-2mm breda i lite olika färg som kommer och försvinner igen

Eh, det där låter inte som tearing, utan som några andra artefakter.
Tearing innebär att mitt i när skärmen uppdateras (uppifrån och ner) så byter den till nästa frame. Dvs man får som en förskjutning i rörelser mm.

Ser man tydliga linjer i felaktiga färger så låter det som ett annat problem.

Tearing får man alltid i viss mån när man stänger av vsync... Dvs både när frameraten är över eller under skärmens refreshrate, men den kan möjligen vara enklare att urskilja vid vissa lägen.
Men å andra sidan är det generellt inte värt att använda vsync om man inte är rätt säker på att frameraten i princip alltid högre än refreshraten.

..

Crom låter ju som han har fel på grafikkortet iallafall.. Det där har ingenting med tearing kopplat till vsync att göra.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
brukar visa sig som horisontella linjer ca 1-2mm breda i lite olika färg som kommer och försvinner igen

Det är inte screentearing. Det är fel på grafikkortet.
Screentearing är när delar av skärmen inte uppdateras korrekt. Som text övre delen av skärmen visar en bild på smurfar och den nedre delen visar bild på Gargamel, oftast är det inte så extremt utan mer som om du ser halva gubben i CS rätt på övre delen av skärmen och andra delen av skärmen knappt en tiodels sekunde efter.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

blir så iaf på min samsung 224bw om jag stänger av V-synk och kommer över 75fps

och blir så med båda mina 8800gts och mitt x1900xtx

möjligt att bilden blir lite försjuten på dessutom inte tänkt på men skarven blir some en linje mitt på skärmen typ i nån form av mixad färg av alla som bilden innehåller

t.ex bryter linjen ett brunt träd och massa gräs blir linjen typ brungrön syns i typ ern halv sec eller nått och så försvinner den igen

blir oftare i snabba FPS spel t.ex quake och cs men synns tydligare i wow

och det försvinner om jag drar på V-sync

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hjälpsam

Re: Screen tearing

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dennistheman
--- Text ---
Har provat med v-sync , men får då extremt dålig FPS ..
---Text

Vad menar du med extremt dålig fps?
Fps över skärmens uppdateringstakt gör ingen nytta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Re: Re: Screen tearing

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Vad menar du med extremt dålig fps?
Fps över skärmens uppdateringstakt gör ingen nytta.

Den blir segt hela spelet om jag har på v-sync ,

Kör jag utan den så flyter det fint men ,jag får linjer över skärmen .

Till ex.. om jag står vid ett mörkt område vid en vägg i COD 4 och avlossar vapnet ,, så blir ljuset från pipan brytet i horisontela linjer.

med v -sync på försvinner deta men blir segt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dennistheman
Den blir segt hela spelet om jag har på v-sync ,

Kör jag utan den så flyter det fint men ,jag får linjer över skärmen .

Till ex.. om jag står vid ett mörkt område vid en vägg i COD 4 och avlossar vapnet ,, så blir ljuset från pipan brytet i horisontela linjer.

med v -sync på försvinner deta men blir segt...

hur kan spelet bli segare?

spelet rullar ju på i samma takt oavsett hur hög fps du har möjligen att man hackar fram men då snackar vi Fps neråt 20 fps eller lägre...

så länge du ligger på 50hz eller högre ska det inte vara några problem med att du typ hoppar fram ska röra sig mjukt och fint

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
hur kan spelet bli segare?

spelet rullar ju på i samma takt oavsett hur hög fps du har möjligen att man hackar fram men då snackar vi Fps neråt 25 fps eller lägre...

Japp det är det som är så skumt

Kollade lite bilder på screen tearing och mitt ser inte ut så ..

mitt beskrivs nog bättre med flimmer i horisontela linjer.

Har ett bra videoklipp på det .

men kan nog inte lägga upp det här ?

Permalänk

Om jag försöker ta ett screenshot på det så syns ingenting. bilden som blir ser prefekt ut.. kan man tolka nåt på de?

Permalänk
Medlem

Ser man det inte på bilder så kan det ju vara vanlig tearing.

Tearing kan ge en känsla av "flimmer" i en del lägen.. Bra exempel är nog just tex om det är snabba blinkningar i spelet. (typ ett rum med trasiga lysrör eller just kraftiga mynningsflammor som lyser upp hela skärmen)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Ser man det inte på bilder så kan det ju vara vanlig tearing.

Tearing kan ge en känsla av "flimmer" i en del lägen.. Bra exempel är nog just tex om det är snabba blinkningar i spelet. (typ ett rum med trasiga lysrör eller just kraftiga mynningsflammor som lyser upp hela skärmen)

japp exat så är det om jag pangar på så lyser myningflammor upp och då blir detr horizontela brytningar i ljuset ..

Men när jag står vid en mur eller staket och rör på musen lite så blir det direkt horizontelt "flimmer" och då är det ju inte ens en snabb rörelse ...

Blä orka inte med allt bajs...

Tror ni det kan va fel på kortet så man kanske ska reklamera det?

Permalänk
Medlem

Svårt att säga härifrån om det är du som är känslig för vanlig tearing, eller om det är något mjukvaruproblem (drivare, eller COD4 specifikt), eller du faktiskt har ett hårdvaruproblem...

Min instinktiva gissning är nog kanske ändå att det inte är hårdvaran som spökar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Det jag menar med att de blir "segare" med v-sync på är att det blir en slags gungig känsla på mus och tangetbord ,, som att det blir en liten fördröjning ..

vad exakt är det som triple buffering gör?

Permalänk
Medlem

Jo, vsync kan skapa en fördröjning...
En grej du borde kolla är "render frames ahead" eller vad inställningen nu heter, och se till att den är satt så lågt som möjligt! (med den drivrutin jag kör kan man inte sätta den till noll, för då låser sig burken, men ett funkar)

Jag är dock inte säker om den har en effekt i OpenGL-baserade spel, som väl Call of duty 4 är? Se helst även till att triple buffering är avstängt, eftersom även det kan bidra till lagget.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Jo, vsync kan skapa en fördröjning...
En grej du borde kolla är "render frames ahead" eller vad inställningen nu heter, och se till att den är satt så lågt som möjligt! (med den drivrutin jag kör kan man inte sätta den till noll, för då låser sig burken, men ett funkar)

Jag är dock inte säker om den har en effekt i OpenGL-baserade spel, som väl Call of duty 4 är? Se helst även till att triple buffering är avstängt, eftersom även det kan bidra till lagget.

har sat maximum prerendered frames till 0 nu ,, tror det hjälpte lite med v-sync ,, men fortfarande segt och lite hack ibland...

Men får la ta att det blir screen tearing och köra på endå ,, men fan att det är störande...

Tror du det kan ha något med drivrutinerna och göra?

Kör windows 7 64 bit.. med ett GTX 260 och certifierade nvidia drivisar för windows 7 64bit till..

Permalänk
Medlem

Hackar det synbart till då och då när du har vsync på, så innebär det att du inte har riktigt tillräckligt pulver för att hålla jämna 60 fps, och då "hoppar den över frames" (med andra ord så droppar frameraten till hälften)
Enda sättet att lösa det är att dra ner på ögongodiset så den klarar hålla 60fps... Eller skippa vsync.

...

Segheten med vsync däremot vet jag inte riktigt hur man kan lösa... Den verkar extra stor i en del OpenGL spel som sagt.. Har sett samma i en del äldre Quakespel tex såvitt jag minns.

Nån som vet säkert om Modern warfare bygger på Quakemotorn? Går det att få upp konsollen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.