Sapfo gudars like.. Snälla hjälp

Permalänk
Medlem

Sapfo gudars like.. Snälla hjälp

Hej jag skulle vara väldigt glad om någon kunde hjälpa mig att tyda denna dikten
det som kan vara bra att veta är att hon som har skrivit dikten är lesbisk och är född någon gång under 600 f.kf

Gudars like syns mig den mannen vara,
han som mitt emot dig kan sitta, han som
i din närhet lyss till din kära stämmas
älskliga tonfall

och ditt ljuva, tjusande skratt som alltid
i mitt bröst bragt hjärtat i häftig skälvning.
Ser jag blott dig skymta förbi mig flyktigt,
stockar sig rösten;

tungans makt är bruten och under huden
löper elden genast i fina flammor;
ögats blick blir skymd och det susar plötsligt
för mina öron.

Svetten rinner ned och en ristning griper
all min arma kropp. Jag blir mera färglöst
blek än ängens strå. Och det tycks som vore
döden mig nära.

Tack i förhand

Visa signatur

Intel i5 4.0GHz // ASUS P7P55D // Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8 // Gainward GeForce GTX 275 896MB PhysX // MacBook Pro 13 tum 2.26GHz 8 GB Minne INTEL X25-M 80GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag skulle tolka den som så, att hon blivit kär i en man men efter en tid förfaller kärleken och hon ser inte mer vad hon såg då i honom. Hon känner sig instängd, gammal, nedstämd och blek i ett förhållande som inte längre ger henne något.

Edit: oops, såg inte att objektet ändrade.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Det är ju den gamla klassiska dikten om lesbisk kärlek. Hon är kär i en kvinna som är gift med en man. Hon är avundsjuk på att mannen kan mana fram sådana känslor och skratt ur henne som hon aldrig kan göra för att den här kvinnan är ju någon annans och aldrig hennes.

När den här kvinnan kommer i hennes närhet så blir hon så känslosam att hon inte kan prata, hon blir blyg och får nästan andnöd.

Hon är så kär att hon känner att livet är meningslöst utan den här kvinnans kärlek som hon aldrig kan få.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Tack så jätte mycket för svaret Sentenced

Visa signatur

Intel i5 4.0GHz // ASUS P7P55D // Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8 // Gainward GeForce GTX 275 896MB PhysX // MacBook Pro 13 tum 2.26GHz 8 GB Minne INTEL X25-M 80GB SSD