Permalänk
Medlem

Blanka valsedlar

Jag kommer gör anmälan om valet.
Innan valet har genom först!

Inga partier eller ledan i sverige som uppmärksam information om blanka val sedlar .

Det är för dåliga information ut till medborgare, Innan valet !

OM användnings området av blanka val sedlar !

Det finns all fall ett parti som inte har råd med pengar till trycka val sedlar.

Som är registrerad hos val myndigheten .

Om vill man vill mot verka korruption då måst man våga rösta all fall rösta blankt Bättre att gå rösta inte att rösta alls.

I sverige gör man inget för att uppmana sina medborgare att använda sig av val myndigheten eller att stimulera , att rösta !

Jag ringde på peka bristerna som jag har gjort ! de vart glad ingen som har uppmärksam detta in för detta val . hanteringen av information

Då kommer det hända något innan valet.
Att få till en snabb åtgärder till tillrättavisad.

Chans som alla på lika villkor får möjlighet att vara demokratiska in för valet.

Om alla hjälper till ringer fråga hur man ska få rimliga chans till information
Alla använder inte dator internet !

man kan ställa fråga först hos val myndigheten om blanka val sedlar var för man inte upplyser detta med tydlighet på tve kanaler radio svt så vidare.

Fråga om hur man kan på verka detta gör ett ärenden

Visa signatur

Är dyslektiker
asus p4c800 E delux Intel 478 3.2GHzPrescott Hyper48 cup kylare Hitachi hårdisk250gb Crucial PC4000 BallistiX & Tr 500 mhz 1500 mb His 850 agp 540/1180 OCZ 700 watt Thermaltake Kandalf Super Tower Xaser VA9000BWS Plextor 716A IDE Samsung TS H352A

Permalänk

Jag förstår att du vill att folk ska få mer information om valet, speciellt om blanka röstsedlar. Sedan förstår jag inte mer... Du får gärna klargöra var du menar lite bättre.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Re: Blanka Valsedlar Man får skriva partis namn på det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabor29
Jag kommer gör anmälan om valet.
Innan valet har genom först!

Inga partier eller ledan i sverige som uppmärksam information om blanka val sedlar .

Det är för dåliga information ut till medborgare, Innan valet !

OM användnings området av blanka val sedlar !

Det finns all fall ett parti som inte har råd med pengar till trycka val sedlar.

Som är registrerad hos val myndigheten .

Om vill man vill mot verka korruption då måst man våga rösta all fall rösta blankt Bättre att gå rösta inte att rösta alls.

I sverige gör man inget för att uppmana sina medborgare att använda sig av val myndigheten eller att stimulera , att rösta !

Jag ringde på peka bristerna som jag har gjort ! de vart glad ingen som har uppmärksam detta in för detta val . hanteringen av information

Då kommer det hända något innan valet.
Att få till en snabb åtgärder till tillrättavisad.

Chans som alla på lika villkor får möjlighet att vara demokratiska in för valet.

Om alla hjälper till ringer fråga hur man ska få rimliga chans till information
Alla använder inte dator internet !

man kan ställa fråga först hos val myndigheten om blanka val sedlar var för man inte upplyser detta med tydlighet på tve kanaler radio svt så vidare.

Fråga om hur man kan på verka detta gör ett ärenden

Menar du att det inte finns tillräckligt med blanka valsedlar i vallokalerna? Det är ingen vidare stor anledning att använda sig av blanka valsedlar då de inet räknas ändå?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Jag får intrycket av att det är skrivet på ett annat språk och översatt med bablefish eller liknande. Luktar hund!

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Avstängd

Fina särskrivningar.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Re: Re: Blanka Valsedlar Man får skriva partis namn på det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Menar du att det inte finns tillräckligt med blanka valsedlar i vallokalerna? Det är ingen vidare stor anledning att använda sig av blanka valsedlar då de inet räknas ändå?

Bättre att rösta blankt än att inte rösta alls.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Jag får intrycket av att det är skrivet på ett annat språk och översatt med bablefish eller liknande. Luktar hund!

Det kanske är ett krypto och om man löser det får man reda på vilket parti som kommer vinna EU-valet?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Om man röstar blank markerar man att man inte tycker sig ha fått information/inte tycker om något parti osv, att inte rösta alls visar bara att man inte bryr sig om demokrati

Sen tror jag att trådskaparen är dyslektiker, av dennes signatur att döma och det kan vara därför texten inte är skriven på perfekt svenska

Visa signatur

The more you know, the less you need.

Permalänk
Medlem

Att rösta blank visar att man inte orkat ta reda på fakta. Så jag anser att bara för att man bemödar sig att gå till en vallokal och rösta blank visar ja ingenting^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Vilken icke-fråga om ett icke-problem!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Vilken icke-fråga om ett icke-problem!

Ja, jag blir så indignerad att jag bara tvunget måste posta om det.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Du har rätt att skriva parti namn på blank val sedel.

För de partier som inte har råd köpa val sedel exempel detta Libertas

Ja gjord en anmälan hos val myndigheten

Som uppskattade blev mycket glad över att det fans en medborgare som sa till som uppmärksam hur tysta detta val är i land !

Ska senare gör en anmälan hos en annan ansvarig myndighet

Att förberedda väljare uppmana människor att rösta på ovarsätt vad man röstar på .

Jag anser att människor har rätt stava fel skriva. Utan behöva tala om vilken orsak som ligger bakom !

Samt man inte behöver skall skylta om sin stavnings problem ,

Samma sak att begära av judar under andra värdkriget vissa stjärna

Jag bry mig inte om på hopp av vissa kommentar

Det finns folk som förstår andra mer som inte klagar,
De är bättre än dem som måst påpeka ned låtande klang av inehålle

Att rösta blank kan vissa helt andra saker
Det finns inga lata väljare
Samhället måst bli tolerant för andra medborgare val de väljer in för ett val
Allas rättigheter utan att klaga på andra .
Respekt är också ont om i valet mellan väljare
Det handlar om makt förtycka olika tyckande så vidare

Mer än så tänker inte förklara mig

Visa signatur

Är dyslektiker
asus p4c800 E delux Intel 478 3.2GHzPrescott Hyper48 cup kylare Hitachi hårdisk250gb Crucial PC4000 BallistiX & Tr 500 mhz 1500 mb His 850 agp 540/1180 OCZ 700 watt Thermaltake Kandalf Super Tower Xaser VA9000BWS Plextor 716A IDE Samsung TS H352A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Jag förstår att du vill att folk ska få mer information om valet, speciellt om blanka röstsedlar. Sedan förstår jag inte mer... Du får gärna klargöra var du menar lite bättre.

I sverige gör man inte tillräckligt , för att uppmana sina medborgare att använda sig av val myndigheten eller att stimulera , att rösta !

Visa signatur

Är dyslektiker
asus p4c800 E delux Intel 478 3.2GHzPrescott Hyper48 cup kylare Hitachi hårdisk250gb Crucial PC4000 BallistiX & Tr 500 mhz 1500 mb His 850 agp 540/1180 OCZ 700 watt Thermaltake Kandalf Super Tower Xaser VA9000BWS Plextor 716A IDE Samsung TS H352A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Att rösta blank visar att man inte orkat ta reda på fakta. Så jag anser att bara för att man bemödar sig att gå till en vallokal och rösta blank visar ja ingenting^^

Som sagt du kan skriva i ett parti namn din röst kommer att räknas med namnet som du angav

Alla vet inte detta en av min bekant som jobbar i radio underhållning vist inte att man fick äns använda vitt blank sedel skriva ett parti som är registerad

Jag frågade val myndigheten om jag fick rösta på det parti som inte har val sedlar eller haft pengar till köpa .

Visa signatur

Är dyslektiker
asus p4c800 E delux Intel 478 3.2GHzPrescott Hyper48 cup kylare Hitachi hårdisk250gb Crucial PC4000 BallistiX & Tr 500 mhz 1500 mb His 850 agp 540/1180 OCZ 700 watt Thermaltake Kandalf Super Tower Xaser VA9000BWS Plextor 716A IDE Samsung TS H352A

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabor29
I sverige gör man inte tillräckligt , för att uppmana sina medborgare att använda sig av val myndigheten eller att stimulera , att rösta !

Jass? Jag tycker jag får hur mycket information som helst att det är val. Vad mer ska man göra? Att folk inte röstar betyder ingenting, då det också är ett val.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd

Ja? Då är det inte en blank valsedel längre. Vita papper finns alltid där man går och röstar. Ditt språk är så erbarmligt knasigt att jag trodde du menade rösta blankt vs inte rösta alls.

Att stava fel eller ha ett dåligt språk är inte fel per se, men du måste ju ändå göra dig förstådd! Vad är själva problemet du vill ta upp? Vad är det för information som saknas?

Förstår jag det rätt som att du är dyslektiker och kanske invandrare och alltså inte blivit informerad (till exempel i grundskolan) om hur man röstar då ens parti saknar valsedlar? Jo, det kan vara ett informations-problem men varför attityden? Varför tala om saker som korruption, judar och andra världskriget, eller teoretisera (fundera) kring "lata väljare", tolerans och val?

Hur man röstar med en blank valsedel kan varje valarbetare upplysa (berätta) om och föresten informeras det visst i annonser, på i tv-programmet "anslagstavlan" och på minoritetsspråk i foldrar/papper man kan hämta lite här och var i kultur- och medborgarhus, och så vidare. Det är klart att det blir fel ibland. Men just denna sak kan jag inte inse (förstå) att man kan beskylla (anklaga) staten för något speciellt mörkläggande/hemlighållande eller ens försummelse (bortglömmande).

Jag tror att kunskaperna om hur man röstar är bra hos de som är tillräckligt intresserade för att rösta.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

En gång i tiden trodde jag också att det var bra att rösta blankt. Sen insåg jag att de stora partierna tycker det är jättebra. Idag tror jag istället att partierna kanske röstar bättre på att valdeltagandet är 50%. Det ger större rubriker.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabor29
...
Att förberedda väljare uppmana människor att rösta på ovarsätt vad man röstar på .
...

Jag anser det är bättre att inte rösta alls, om man inte vet vad man röstar på.

Ju färre som röstar ju mer blir min röst värd.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Att rösta blank visar att man inte orkat ta reda på fakta. Så jag anser att bara för att man bemödar sig att gå till en vallokal och rösta blank visar ja ingenting^^

Det var en konstig inställning.
Jag röstar blankt för att jag anser att alla partier är lika värdelösa. Jag tänker alltså inte stödja något av dem men för att fortfarande markera att jag är för demokrati väljer jag att rösta blankt istället.
Nu får du gärna förklara vad det är som gör mig lat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Det var en konstig inställning.
Jag röstar blankt för att jag anser att alla partier är lika värdelösa. Jag tänker alltså inte stödja något av dem men för att fortfarande markera att jag är för demokrati väljer jag att rösta blankt istället.
Nu får du gärna förklara vad det är som gör mig lat.

Starta ett eget parti då?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Det var en konstig inställning.
Jag röstar blankt för att jag anser att alla partier är lika värdelösa. Jag tänker alltså inte stödja något av dem men för att fortfarande markera att jag är för demokrati väljer jag att rösta blankt istället.
Nu får du gärna förklara vad det är som gör mig lat.

Verkligen? Är alla lika värdelösa? Jag har faktiskt rätt svårt att tro på det där... Partierna har ju ändå vissa frågor där de skiljer sig, och där borde du ju faktiskt rösta på det parti du anser vara minst dåligt. Det kanske inte bidrar lika mycket som om du faktiskt röstade på ett parti för hela dess åsiktsportfölj, men på samma gång drar du ju upp röstesiffrorna och gör det mer oacceptabelt att bara ligga hemma.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Det var en konstig inställning.
Jag röstar blankt för att jag anser att alla partier är lika värdelösa. Jag tänker alltså inte stödja något av dem men för att fortfarande markera att jag är för demokrati väljer jag att rösta blankt istället.
Nu får du gärna förklara vad det är som gör mig lat.

Det är väl snarare en konstig inställning att ta sig till en vallokal och sedan trycka ner en blank lapp i en låda helt utan betydelse. För vem/vilka hade du tänkt dig att det ska "markeras"? Blank valsedel är liktydigt med att inte rösta i resultat, statistik och det är klart att du tydligt kan markera att du ska rösta blankt genom att bara ta en blank sedel eller säga det rakt ut, men det är valpåverkan och som sådan i princip förbjuden. Tar du vidare bara en blank sedel kan du ju skriva vad som helst på den, varvid detta just inte är mycket till markering heller. Och du markerar ju inte till andra att man ska gå och rösta, eftersom du _är_ i vallokalen där folk redan bestämt sig för att rösta!

Tre veckor senare _kanske_ någon dagstidning får för sig att visa upp alla knäppa röster som "bajspartiet de bruna" och det evigt återkommande "Kalle Anka-partiet". Där kanske blanka valsedlar får någon som helst uppmärksamhet, men inte annars. En blank valsedel är en ogiltig valsedel.

Jag ser alltså inte hur du kan "markera" för någon alls utan att möjligen bryta mot vallagen.

Edit: Dessutom kan man markera bättre genom att stanna hemma. Det är inte mot demokratin man markerar då, utan mot de styrande. Tvärtemot vad de stora partierna säger är det inte alls ett demokratiproblem att folk inte röstar i en väletablerad demokrati som Sverige. I en nyvunnen demokrati tyder det på ovana, ovilja och osäkerhet och kanske inte är ett gott tecken, men i ett land där valdeltagandet en gång varit stort är det snarare sunt att folk markerar att politik minsann inte är allt. I sådant fall är låg valdeltagande snarare ett tecken på stabilitet eller rent av hegemoni. När sedan den store Knäppgöken riskerar att väljas, går man ur huse och ökar valdeltagandet. Lågt valdeltagande för att visa hur dåligt stödda de styrande är ett "missnöjesparti" gott som något.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Man borde kanske starta ett parti som handlade om att alla andra partier är lika värdelösa, så att de med den åsikten kan rösta på detta parti. I gengäld lovar partiet att lägga ner sin röst i alla frågor och skänka sin höga lön till hus för hemlösa!

Men allvarligt, håller ni inte med om att blankröst borde vara ett alternativ som innebär att en stol lämnas tom, och att de pengarna stannar där de hör hemma, i välfärden.

Annars kan man alltid rösta på Peter

Citat:

Undrar du lite över mitt valmanifest så är det enkelt det blir ingen skillnad mot tidigare politikers gärningar, jag hade tänkt leva gott på skattepengar, äta gott, sitta på möten, resa runt och se viktig ut och nicka på huvudet och se djävligt allvarlig ut när så krävs, se på min affichkampanj ovan.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det är väl snarare en konstig inställning att ta sig till en vallokal och sedan trycka ner en blank lapp i en låda helt utan betydelse. För vem/vilka hade du tänkt dig att det ska "markeras"? Blank valsedel är liktydigt med att inte rösta i resultat, statistik och det är klart att du tydligt kan markera att du ska rösta blankt genom att bara ta en blank sedel eller säga det rakt ut, men det är valpåverkan och som sådan i princip förbjuden. Tar du vidare bara en blank sedel kan du ju skriva vad som helst på den, varvid detta just inte är mycket till markering heller. Och du markerar ju inte till andra att man ska gå och rösta, eftersom du _är_ i vallokalen där folk redan bestämt sig för att rösta!

Tre veckor senare _kanske_ någon dagstidning får för sig att visa upp alla knäppa röster som "bajspartiet de bruna" och det evigt återkommande "Kalle Anka-partiet". Där kanske blanka valsedlar får någon som helst uppmärksamhet, men inte annars. En blank valsedel är en ogiltig valsedel.

Jag ser alltså inte hur du kan "markera" för någon alls utan att möjligen bryta mot vallagen.

Edit: Dessutom kan man markera bättre genom att stanna hemma. Det är inte mot demokratin man markerar då, utan mot de styrande. Tvärtemot vad de stora partierna säger är det inte alls ett demokratiproblem att folk inte röstar i en väletablerad demokrati som Sverige. I en nyvunnen demokrati tyder det på ovana, ovilja och osäkerhet och kanske inte är ett gott tecken, men i ett land där valdeltagandet en gång varit stort är det snarare sunt att folk markerar att politik minsann inte är allt. I sådant fall är låg valdeltagande snarare ett tecken på stabilitet eller rent av hegemoni. När sedan den store Knäppgöken riskerar att väljas, går man ur huse och ökar valdeltagandet. Lågt valdeltagande för att visa hur dåligt stödda de styrande är ett "missnöjesparti" gott som något.

Jag är fultl medveten om att de inte är giltiga även om de räknas separat. Tyvärr, vore mycket mer intressant om det faktiskt kunde bli tomma platser.

Skillnaden för mig är att de som stannar hemma markerar ett ointresse och ett oengagemang. Skiter man i att rösta så markerar man att man inte bryr sig om politik. Om man faktiskt gör sig besväret att gå och rösta men låter bli att rösta på ett parti så har man ju markerat att man är missnöjd med samtliga partier. Ligger man hemma har man bara bevisat att man inte orkar bry sig alls.

Sen kan man självklart poängtera det på andra sätt också men att ligga hemma på soffan skulle vara en politisk markering håller jag verkligen inte med om.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska ringa upp och ta upp detta med den riksdagsledamot som du röstade på; d.v.s. ingen om du röstade blankt.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Att blanka röstsedlar inte tas i beaktande är ett bevis för att samhället inte är demokratiskt. I en verklig demokrati (tyvärr existerar ingen) skulle blanka röster motsvaras av obesatta platser i riksdagen och riksdagens mandat minskas i motsvarande grad. En blank röst är ett uttryck för att ingen av kandidaterna/partierna åtnjuter förtroende.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Att blanka röstsedlar inte tas i beaktande är ett bevis för att samhället inte är demokratiskt. I en verklig demokrati (tyvärr existerar ingen) skulle blanka röster motsvaras av obesatta platser i riksdagen och riksdagens mandat minskas i motsvarande grad. En blank röst är ett uttryck för att ingen av kandidaterna/partierna åtnjuter förtroende.

Tack, äntligen någon som delar min åsikt i frågan.
Hade jag haft tid och ork hade jag startat ett parti för att lösa just den frågan.
Det blir då ett enfrågeparti vars enda mål är att se till att blanka röster räknas. Fram tills dess kan man rösta på mitt parti istället för att rösta blank så lovar jag att inte göra ett piss i övrigt. Tydligen behöver man inte vara närvarande i riksdagen så att alla eventuella stolar kommer vara obemannade eller om nöden kräver, vara bemannade av någon som lägger ner sin röst i alla frågor förutom just partiets kärnfråga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har alltid röstat blankt och kommer förmodligen att alltid göra det i fortsättningen. Och det stör mig så fruktansvärt att min "röst" inte "räknas".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janeway
Har alltid röstat blankt och kommer förmodligen att alltid göra det i fortsättningen. Och det stör mig så fruktansvärt att min "röst" inte "räknas".

Din röst räknas visst. Du deltar inte i valet av de partier som finns. Du väljer alltså att icke välja något av de demokratiska partier som presenterar sig som valbara.

*** EDIT ***

Det är knappast partiernas fel att du inte vill stödja något av dem. Det står dig fritt att skapa ett parti som faller dig i smaken i sådant fall. Partierna som får stöd av folket i röstningen har ju långt fler som tycker de gör ett bra jobb än att de ska behöva börja anpassa sig efter varje pellejöns som inte finner exakt vad de vill ha och därmed väljer att inte rösta överhuvudtaget.

*** EDIT 2 ***

Tror du verkligen de som inte väljer att rösta överhuvudtaget tänker att "Ja jag vill ju rösta på partiet X men jag orkar inte ta mig till vallokalen, fan vad jag är lat", det är inget som skiljer en sådan person från någon som säger sig inte ha "något parti som står för deras värderingar" elelr liknande. De är alla icke röstare som väljer att inte vilja utnyttja sin möjlighet att påverka i valet. Därmed så redovisas de helt korrekt som att man inte deltagit. Om det är en sådan enorm protest så syns det även i valdeltagandet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Att blanka röstsedlar inte tas i beaktande är ett bevis för att samhället inte är demokratiskt. I en verklig demokrati (tyvärr existerar ingen) skulle blanka röster motsvaras av obesatta platser i riksdagen och riksdagens mandat minskas i motsvarande grad. En blank röst är ett uttryck för att ingen av kandidaterna/partierna åtnjuter förtroende.

Det skulle dock innebära att de kandidater som inte åtnjuter förtroende skulle få MER makt, inte mindre. Är det vad du vill?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Det skulle dock innebära att de kandidater som inte åtnjuter förtroende skulle få MER makt, inte mindre. Är det vad du vill?

Hur får du det till att de skulle få mera makt, eftersom riksdagens makt skulle minskas i motsvarande grad. För att ett lagförslag skulle godkännas skulle fodra lika många ja-röster som nu (d.v.s, minst 175).

Visa signatur

Fagerja