Permalänk
Medlem

Känner ingen smak på tungan

Något helt skumt har hänt alltså. Allt var som vanligt idag. Vilade lite förut och råkade somna. Vaknade då en polare ringde för vi skulle se Champions League finalen.

Borstar tänderna och drar till en annan vän. Väl där känns tungan ni vet som den känns när man ätit något varmt och bränt den.

Nu är det nog så att jag knappt känner någon smak. Jag känner smaken precis när jag ska svälja men på själva tungan känns det typ ingenting. Aldrig varit med om något liknande. Åt nyss en Chili Mcfeast och det var fan inte gott. Ingen smak alls typ. Fast jag gillar den som fan i övriga fall.

Någon som upplevt samma sak?

Permalänk

Har la vart med om något sådant men då har de berott på att jag bränt tungan också. Gick över efter 2 dagar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

det kan vara tandkrämen... jag kan inte borsta tänderna en längre stund för då gör det ont på tungan. möjligen att det var så kort efter att tungan var lite bedövad av tandkrämen?

Permalänk
Musikälskare

Byta tandkräm?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det kan vara en hel del. Det är även ett symtom för en påbörjande ansiktsförlamning. Se efter i spegeln om musklerna på båda sidorna av ditt ansikte rör sig synkroniserat eller om ena sidan sackar efter.

Permalänk
Medlem

Du har förlorat känseln min vän, vänligen sök närmaste bårhus. Det är ingen idé att leva längre

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd

åt du något surt underdagen och tänkte inte på att din tunga var sträv? eller kanske när du sov så gnuggade du tungan imot tänderna?

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Jag vettefan vad det är men idag känns det ännu skummare. Speciellt efter att jag borstade tänderna igår kväll. På höger sida har jag nån skum känsla som jag inte kan förklara. Men då använde jag fan en annan tandkräm.

EDIT: Jag märker nu att om jag blundar så känner jag inte alls lika mycket på höger sida av ansiktet. Jävlar vad udda!

Ringde sjukvårdsupplysningen. Hon skickade mig till akuten. Så jag får bege mig dit då Fan!!

Permalänk
Medlem

Uppdatera gärna med hur det går. Håller tummarna att det inte är något allvarligt.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Låter ju som en ansiktsförlamning som Jaite skrev. Men är det upptäckt tidigt så bör det ju inte vara några problem.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K-D][Aramis
Jag vettefan vad det är men idag känns det ännu skummare. Speciellt efter att jag borstade tänderna igår kväll. På höger sida har jag nån skum känsla som jag inte kan förklara. Men då använde jag fan en annan tandkräm.

EDIT: Jag märker nu att om jag blundar så känner jag inte alls lika mycket på höger sida av ansiktet. Jävlar vad udda!

Ringde sjukvårdsupplysningen. Hon skickade mig till akuten. Så jag får bege mig dit då Fan!!

Hör av dig sen när du är klar där.

Permalänk
Hedersmedlem

Vill veta hur det går. Du måste uppdatera sen!

Permalänk
Medlem

Tjena boys!

Fick vänta på akuten i 6h! Var något så otroligt tråkigt då det inte fanns något alls att göra Men till slut kom läkaren och var där typ tio min. Han konstaterade att det då var ansiktsförlamning. En mildare variant och enligt han var det "mycket god chans" till full återställning.

Vad jag läst så blir man helt återställd om man har halvsidig förlamning som jag har. Det är då högra sidan som inte hänger med och jag kan bland annat inte stänga ögat ordentligt vilket resulterar i att det rinner mycket. Skulle få ögondroppar för det.

Jag ser helt normal ut när jag inte pratar eller skrattar men så fort jag gör det så drar vänster sida av ansiktet iväg medan den högra inte hänger med alls.
Samma är det när jag ska äta eller dricka.

Maten smakar för övrigt skit! Allt smakar verkligen riktigt äckligt!

Men men. Fanns lixom ingen antibiotika eller liknande utan det försvinner självt. Jag hoppas verkligen det inte blir värre. Men han nämnde inget om att det kunde bli värre iaf.

Permalänk
Medlem

läskigt

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Hedersmedlem

OK, så helt plötsligt kan man få halv ansiktsförlamning? Eller fick du veta vad det berodde på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
OK, så helt plötsligt kan man få halv ansiktsförlamning? Eller fick du veta vad det berodde på?

Nej det kan komma helt plötsligt. Även från fästingbett kan det komma ifrån. Men det är så sjukt alltså.

Kul nu att förlora massa pengar då jag inte kan jobba och skit. Fan alltså. Men bara det inte blir värre och jag blir återställd skiter jag fan i allt annat.

Permalänk
Inaktiv

Är förjäkligt att sånt där händer särsilt när man är ung.. Min brorsa fick något helkonstigt när han var ute och skejtade häromdan. Tydligen så börja han känna att bena sluta hänga med och efter ett tag så vart han tvärförlamad från midjan och ner och föll omkull. Efter 5 sekunder så vakna bena igen och han vart då rätt skraj. Läkarn sa att det kunde vara en nerv som kom ikläm elr nått. Tur att man inte är död än så länge man får ju ett uppvaknande att allt inte är så självklart som man tror iaf.

Permalänk
Medlem

Fyfan, trodde aldrig jag skulle se en HJÄLP SWECLOCKERS JAG HAR SYMPTOM! och sen se att killen får svaret i tråden

K-D][Aramis : det är altså "bara" höger sida av ansiktet som är förlamat? Läskigt! Hoppas det blir helt bra!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
Fyfan, trodde aldrig jag skulle se en HJÄLP SWECLOCKERS JAG HAR SYMPTOM! och sen se att killen får svaret i tråden

K-D][Aramis : det är altså "bara" höger sida av ansiktet som är förlamat? Läskigt! Hoppas det blir helt bra!

Tänkte också på det Trodde heller aldrig jag skulle råka ut för nåt sånt. Jepp det är bara höger sida. Kan knappt blunda på den sidan nu heller

Permalänk
Medlem

Vad jobbigt! Hoppas verkligen du blir återställd! Läskigt att det bara kan komma sådär. Bara att inse att människan är full av buggar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K-D][Aramis
Tänkte också på det Trodde heller aldrig jag skulle råka ut för nåt sånt. Jepp det är bara höger sida. Kan knappt blunda på den sidan nu heller

Se det från den ljusa sidan. Gratis botox för högerhalvan!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Se det från den ljusa sidan. Gratis botox för högerhalvan!

Snarare TvärtOmTox...

Fan, hoppas det blir bättre fort! Fick du inga instruktioner om "träning" eller liknande?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaite
Det kan vara en hel del. Det är även ett symtom för en påbörjande ansiktsförlamning. Se efter i spegeln om musklerna på båda sidorna av ditt ansikte rör sig synkroniserat eller om ena sidan sackar efter.

Bra Jaite! Du är en hjälte.

Låter jobbigt dock, hoppas det går över om ett tag så du kan dra en stor kebabpizza och njuta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K-D][Aramis
Tjena boys!

Fick vänta på akuten i 6h! Var något så otroligt tråkigt då det inte fanns något alls att göra Men till slut kom läkaren och var där typ tio min. Han konstaterade att det då var ansiktsförlamning. En mildare variant och enligt han var det "mycket god chans" till full återställning.

Vad jag läst så blir man helt återställd om man har halvsidig förlamning som jag har. Det är då högra sidan som inte hänger med och jag kan bland annat inte stänga ögat ordentligt vilket resulterar i att det rinner mycket. Skulle få ögondroppar för det.

Jag ser helt normal ut när jag inte pratar eller skrattar men så fort jag gör det så drar vänster sida av ansiktet iväg medan den högra inte hänger med alls.
Samma är det när jag ska äta eller dricka.

Maten smakar för övrigt skit! Allt smakar verkligen riktigt äckligt!

Men men. Fanns lixom ingen antibiotika eller liknande utan det försvinner självt. Jag hoppas verkligen det inte blir värre. Men han nämnde inget om att det kunde bli värre iaf.

Det är lite random det där. När min flickvän fick diagnosen så sa läkaren "Det är ungefär 70% som får tillbaks rörligheten." Det började som sagt med att tungan började domna, sen läpparna. Sedan spred det sig. Det går ofta över av sig själv efter ett tag. Finns som sagt inget sätt att bota det på.

Några faktorer som kan orsaka detta kan bl.a. vara stress och stora omställningar.

Jag hoppas mest att du har en trevlig bekantskapskrets och inte jobbar i något serviceyrke. Man ser nämligen ut som ett jävla miffo.

Det går hur som helst över på ett par veckor, och sedan är det rehabilitering som gäller.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaite
Det är lite random det där. När min flickvän fick diagnosen så sa läkaren "Det är ungefär 70% som får tillbaks rörligheten." Det började som sagt med att tungan började domna, sen läpparna. Sedan spred det sig. Det går ofta över av sig själv efter ett tag. Finns som sagt inget sätt att bota det på.

Några faktorer som kan orsaka detta kan bl.a. vara stress och stora omställningar.

Jag hoppas mest att du har en trevlig bekantskapskrets och inte jobbar i något serviceyrke. Man ser nämligen ut som ett jävla miffo.

Det går hur som helst över på ett par veckor, och sedan är det rehabilitering som gäller.

Lycka till.

Mjo så började det för mig också. Men jag ser iaf vanlig ut när jag inte gör nåt Och enligt läkaren så blir det inte värre. Utan det kommer plötsligt och så som det blir den första dagen stannar det innan man börjar återställas.

Jag jobbar ju på Kjell & Company så det blir ju inte så mycket jobb framöver nu känner jag

Dock är ögat jävligt jobbigt. Det vattnas hela tiden då blinkningen inte är som förr lixom.

X86:
Inga instruktioner om träning. Utan det var bara att vänta lixom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K-D][Aramis
Nej det kan komma helt plötsligt. Även från fästingbett kan det komma ifrån. Men det är så sjukt alltså.

Kul nu att förlora massa pengar då jag inte kan jobba och skit. Fan alltså. Men bara det inte blir värre och jag blir återställd skiter jag fan i allt annat.

Sjukskriv dig... Min lärare blev sjukskriven när det hände honom, han fick tillbaka känseln efter en månad typ. Stress kan vara orsak till förlamningen.

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara ett ganska starkt tecken på att tagga ner lite..

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat att klämma den diagnosen! Kudos!

Det du har låter för mig som Bells pares (http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=217)
Att en förlamning är halvsidig är inte en garanti för att den ska gå helt tillbaka, finns ingen sån regel tyvärr. I ditt fall har du 75% chans till full återställning inom 1-2 månader, skulle besvären kvarstå kan man i vissa fall få hjälp av plastikkirurg. SKulle du märka förbättring inom 3 veckor så vet du att du har god chans att återställas nästan helt, skulle förbättringen utebli under den tiden så har du en sämre prognos.

En notis från lilla mig bara då jag är skadad efter att ha jobbat på StrokeCentrum här på NUS i 5veckor och fått ta hand om och se många strokepatienter:

När du/ni/någon upptäcker sensoriska eller motoriska bortfall eller nedsättningar som man inte redan vet orsaken till (tex ligga på armen och den domna bort) så ska ni alltid kontakta sjukvården. Skulle det, om ni har otur, tex vara en blodpropp som satt sig i hjärnan så gäller regeln "Time is brain", dvs ju fortare ni kommer till sjukhus och de sätter igång behandling, desto mindre blir effekten av skadan. Här är tidsgränsen satt på bara några timmar från det att man får symtom tills det att behandlingen ska vara igång, om man vill ha den bästa behandlingen och effekten.

Permalänk
Avstängd

csm101. jag bröt nyckelbenet 2003. men exempelvis om jag håller armen förhögt uppe kanske behöver bara vara 4cm högre än om den ligger normalt så känns det som knivar i axeln. sen så om jag stödjer mig med armen mot en vägg eller ligger ner så domnar armen bort. Du råkar inte veta vad det är? jag har varit på sjukhuset 3 gånger och dom hittar inget fel.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Kanske skulle bli läkare fan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Att en förlamning är halvsidig är inte en garanti för att den ska gå helt tillbaka, finns ingen sån regel tyvärr. I ditt fall har du 75% chans till full återställning inom 1-2 månader

Precis samma sak som vi fick höra. Good shit. Som sagt, inga botemedel finns heller, och det kan drabba precis vem som helst. Konstig sjuktdom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
SKulle du märka förbättring inom 3 veckor så vet du att du har god chans att återställas nästan helt, skulle förbättringen utebli under den tiden så har du en sämre prognos.

Men det behöver inte heller betyda att det inte försvinner. Tror att det tog ca 4 veckor, om inte mer, innan min flickvän började märka förbättring.