WinRAR motsvarighet på Mac?

Permalänk
Medlem

WinRAR motsvarighet på Mac?

Hallå!

Har precis införskaffat mig en vit Macbook å jag är sjukt nöjd : ) Första gången jag har Mac å det känns fint! Däremot så har jag problem med packade filer. Jag har testat UnRarX, The Unarchiver och Stuffit men får det inte riktigt att funka som jag vill.

Jag har "en grej" som är packat i säg 10 .zip filer. Alla dessa zipfiler bildar sedan ett rar-arkiv. Jag lyckas inte packa upp alla filer samtidigt till samma mapp som var så enkelt med WinRAR. Markerade bara alla filer, valde extract to å sedan målmapp. Alla filer packades upp till samma mapp och jag fick fram mitt rar-arkiv. Hur gör jag detta på mac?!

Som det är nu får jag packa upp en zip fil i taget, som då skapar en egen mapp. Alltså får jag 10 stycken mappar med varsin rar-fil i så jag sedan manuellt måste flytta till en gemensam...blä.

Jag vet inte om jag gör något fel, och isåfall vore jag tacksam för hjälp!

mvh Niklas

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Sötast

Jag bara dubbelklickar på rarfilen så packar den upp allt på en gång automatiskt med UnrarX

Permalänk
Medlem

BetterZip är väl värt pengarna. Jag tål inte program som bara kräks ut innehållet ur arkivet och stänger av sig.

http://macitbetter.com/

Permalänk
Medlem

"The Unarchiver" och "UnrarX" använder jag.

Har du dom så klarar du dig långt, och dom är gratis.

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk
Medlem

Terminalen:

cd <katalog>
unzip *.zip -d ./

borde ju fixa det..

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Galet trött på detta nu. Måste ju finnas program som klarar av samma saker som WinRar? BetterZip ser mkt bättre ut men det händer inget när jag väljer målmapp å trycker extract here....

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bluppblupp
Galet trött på detta nu. Måste ju finnas program som klarar av samma saker som WinRar? BetterZip ser mkt bättre ut men det händer inget när jag väljer målmapp å trycker extract here....

Har du lagt in rarstöd då? Betterzip har inte inbyggt stöd för sånt utan förlitar sig på att du laddar hem och fixar in unrar-binärerna från tillverkarens egna sida. RTFM!

Permalänk
Medlem

Perc: Borde väl inte behöva rar-stöd för att öppna .zip filer?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bluppblupp
Galet trött på detta nu. Måste ju finnas program som klarar av samma saker som WinRar? BetterZip ser mkt bättre ut men det händer inget när jag väljer målmapp å trycker extract here....

I värsta fall så får du ju packa upp dem till separata kataloger för att sedan flytta ut de till samma mapp.. detta kan göras med ett enkelt automator-skript så slipper du klicka och dra en massa.

Kom på att mitt exempel i terminalen ovan inte riktigt fungerade som tänkt.

Denna bör fungera genom terminalen:

cd <katalogen som innehåller zip-filerna> for i in `ls | grep zip` ; do unzip $i ; done

Sen trycka på "A" om den frågar om du vill skriva över filer (förutsatt att du vill det).

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Jag tankade:
http://www.rarsoft.com/rar/rarosx-3.9.b1.tar.gz
packade upp detta med Unarchiver
rar och unrar flyttade jag till katalogen /usr/bin/
Sedan gjorde jag dem körbara med sudo chmod +x /usr/bin/*ar

Men tror nästan allt fungerade så fort jag drog in unrarX

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Avstängd

Så mycket för "It just works"...
Rar finns annars för OS X också men det är utan grafiskt interface så antagligen är det lika bökigt som redan existerande förslag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Så mycket för "It just works"...
Rar finns annars för OS X också men det är utan grafiskt interface så antagligen är det lika bökigt som redan existerande förslag

Det är ju därför t.ex. Betterzip finns, så man får ett vettigt UI till eländet.

När jag har ett gäng zipfiler brukar jag bara markera alla, öppna och låta finders inbyggda unzipfunktion kräkas lite medan den tuggar på alla samtidigt. Det funkar fint

Permalänk
Medlem

Minns kanske helt fel nu men jag har för mig att jag körde stuffit expander, fungerade även på länkade filer. alltså, när det var uppdelat i småfiler istället för en stor.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Jag kör betterzip och det fungerar bra, man kan gå över trial-perioden och fortfarande använda programmet för att packa upp saker, men att skapa egna arkiv går inte, då får man köpa en licens.

Permalänk
Permalänk

Suffit expander är väll ett bra alternativ annars?

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smogard49
Suffit expander är väll ett bra alternativ annars?

Ja, jag har då använt Stuffit under tio år jag har haft mac och det funkar utmärkt fortfarande. Stuffit deluxe 11 har jag i nuläget och då är det bara att markera filen i Finder och trycka kommando-U så packas filen upp. enkelt och bra.

Och vad gäller .rar om det är en drös sånna så är det bara att marker den första utav dem och välja extract så sköter stuffit resten, är min erfarenhet

men att ha först zip och rar, vad är poängen med det? måste va nån pc-nisse som hittat på

Visa signatur

MacMini 1,25 GHz | 1 GB RAM | 40 GB HD + 200 GB extern |

Permalänk

UnRarX och The Unarchiver har jag kört i kombo i flera år och har aldrig stött på en komprimerad fil som inte går att öppna. För många år sedan körde jag bara Stuffit, men det började krångla och då fann jag dessa istället och har aldrig ångrat mig, enklare kan det inte bli tycker jag.

UnRarX har ett GUI och The Unarchiver integrerar bra med OS:et tycker jag.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mustafva
men att ha först zip och rar, vad är poängen med det? måste va nån pc-nisse som hittat på

Det är väl någon form av scene-standard, används väldigt ofta på småprogram. Den enda fördelen jag kan se är att man inte behöver generera en .sfv för rar-filerna då .zip innehåller data så att de går att CRC-kontrollera direkt utan externa filer. Är .zip-filerna korrekta så är även rar-filerna inuti hela.

Att sedan .zip-filerna innehåller .rar-filer i sin tur tror jag beror på att det inte går att dela upp ett zip-arkiv i många delar vilket är väldigt smidigt i rar. Eller har jag fel på denna punkten? Jag har aldrig sett funktionen i winzip iaf.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Det må vara en scenestandard men det är fan så onödigt.

Permalänk
Medlem

Perc & mustafva: det var oerhört nödvändigt "förr i tiden" och har helt enkelt varit kvar sedan dess.

Permalänk
Medlem

The Unarchiver fungerar klockrent før mig, vad ær det før fel på den?

Permalänk
Medlem

http://web.me.com/krmathis/
7 zip fungerar bra i windows, vet inte om versionen till mac är CLI eller GUI.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Det är väl någon form av scene-standard, används väldigt ofta på småprogram. Den enda fördelen jag kan se är att man inte behöver generera en .sfv för rar-filerna då .zip innehåller data så att de går att CRC-kontrollera direkt utan externa filer. Är .zip-filerna korrekta så är även rar-filerna inuti hela.

Att sedan .zip-filerna innehåller .rar-filer i sin tur tror jag beror på att det inte går att dela upp ett zip-arkiv i många delar vilket är väldigt smidigt i rar. Eller har jag fel på denna punkten? Jag har aldrig sett funktionen i winzip iaf.

Finns ingen Scene-standard som säger att du ska zippa rar-arkiv

...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Finns ingen Scene-standard som säger att du ska zippa rar-arkiv

...

Jo, applikationer består oftast utav zip-filer där varje rar-fil är zippad var för sig.

Citat:

Innehåll:
.nfo
file_id.diz
x antal zip-arkiv (med rar-filer inuti)

Detta är den äldsta standarden (sedan 80-talet) och är fortfarande den mest använda (räknat i kvantitet). Releaserna består ALLTID av ZIP-filer och ALDRIG av RAR- eller ACE-arkiv! På grund av åldern, saknas SFV-filerna. Det enda som kontrolleras är filernas antal genom att leta efter ett stycke i filen file_id.diz där antalet filer är utskrivet (detta stycke ser ut på följande vis: [xx/xx] ).

Ibland så stöter man på 0day-releaser som har RAR-arkiv i storlekarna 1.44, 2.88 eller 5MB, detta är uppackade releaser och består från början av ZIP-filer. Var dessutom medvetna om att det räcker att dela ut ZIP-filerna om ni inte har NFO-filen eller file_id.diz, då dessa alltid kan hittas i den första ZIP-filen för releasen.

http://whyrar.omfg.se/index_sve.php#2 under "En 0day-release:"

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

winRAR funkar la med Os x?

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggleforce
winRAR funkar la med Os x?

Winrar fungerar icke eftersom det är ett program för windows men det finns andra program för OS X.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Jag väcker denna tråd till liv igen då jag fortfarande inte har hittat något bra program för att öppna flera .zip filer samtidigt till en och samma mapp. betterzip ser ut att fungera, men det händer ingenting när jag trycker extract to. Någon som vet varför?!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Måste fråga, fungerar det om du har ett rar-arkiv som är uppdelat? Jag anfänder nämligen unrarx som andra också tipsar om och det funkar fint. Bara att dubbelklicka på första rar-filen så packar den upp allt. Vet dock inte hur det funkar på .zip eftersom jag aldrig zipar up ett uppdelat zip-arkiv.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem