Permalänk
Medlem

Grafikkorts-tvivel..igen

hej:)

jag gjorde ett test på den här sidan: http://extreme.outervision.com/PSUEngine och den kom fram till de här resultaten när jag skrev in vad jag hade för komponenter på min dator:) är det en bra uträkning?

System Type: Dual Processor
Motherboard: Regular - Desktop
CPU: AMD Athlon 64 X2 4400+ 2200 MHz Toledo (89W)
CPU Utilization (TDP): 85% TDP

RAM: 3 Sticks DDR2 SDRAM
Video Card: ATI Radeon HD 4850
Video Type: Single Card

IDE HDD 7200 rpm: 1 HDD

DVD-ROM Drive: 1 Drive

56K PCI Modem: Yes

USB: 3 Devices
Fan Controller: Yes

Keyboard and mouse: Yes

System Load: 90 %

Recommended Wattage: 338 Watts

Eftersom jag har ett Forton/Source 350W, borde det väl funka eller?:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Eftersom jag har ett Forton/Source 350W, borde det väl funka eller?

Om det är din dator så borde du väl veta om den fungerar eller inte?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiclasLj
Om det är din dator så borde du väl veta om den fungerar eller inte?

jo alltså jag tänkte kolla om någon hade gjort det där testet, köpt ett grafikkort och failat totalt.. jag är inte en datanörd så jag kan inte lita på min kunskap direkt:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nocturns
jo alltså jag tänkte kolla om någon hade gjort det där testet, köpt ett grafikkort och failat totalt.. jag är inte en datanörd så jag kan inte lita på min kunskap direkt:P

Vadå, ska du köpa ett 4850 och undrar om det kommer att fungera med ditt nuvarande nätagg? Eller har du redan allting du specat upp? Om du redan har allting och inte har några problem med BSOD eller dator som startar om sig och håller på så är det bara att tuta och fortsätta köra!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiclasLj
Vadå, ska du köpa ett 4850 och undrar om det kommer att fungera med ditt nuvarande nätagg? Eller har du redan allting du specat upp? Om du redan har allting och inte har några problem med BSOD eller dator som startar om sig och håller på så är det bara att tuta och fortsätta köra!

ja precis, jag ville kolla om jag kunde köra med ett 4850 med mitt nuvarande system, och ville sedan dubbelkolla med er:)

Permalänk

Vad är det för grafikkort du har nu då?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Ett 350W kommer aldrig ge stadiga 350W och kör du den på gränsen kommer den inte hålla lika länge.
Du kan ju alltid testa om det funkar, den lär ju starta iaf. men om den sedan håller när du ska spela spel vet man aldrig. Om inte annat är det dags att uppgradera till något fetare som lämnar lite mer utrymme för uppgraderingar.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Vad är det för grafikkort du har nu då?

jag kör med ett geforce 7600 gt just nu..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Ett 350W kommer aldrig ge stadiga 350W och kör du den på gränsen kommer den inte hålla lika länge.
Du kan ju alltid testa om det funkar, den lär ju starta iaf. men om den sedan håller när du ska spela spel vet man aldrig. Om inte annat är det dags att uppgradera till något fetare som lämnar lite mer utrymme för uppgraderingar.

Jaha, jag trodde att den visade vad min dator skulle konsumera som mest, men det där wattantalet kanske bara gäller när jag bara är vid skrivbordet?
Jag kanske satsar på ett nytt nätagg också, bara för att vara säker.. tack för rådet:)

Permalänk
Hedersmedlem

Annars finns ju 4770 som garanterat hade funkat, eftersom det drar ung lika mycket som ditt gamla

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Annars finns ju 4770 som garanterat hade funkat, eftersom det drar ung lika mycket som ditt gamla

ja, jag hade tänkt köpa det, men det finns inte i lager någonstans där jag har kollat:(

Permalänk
Medlem

Jag tror att Jalle64 har rätt att HD4770 fungerar med din dator. den förbrukar ca 50 watt, HD 4850 förbrukar ca 90 watt.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

SLI?

Jag kom på att jag kanske vill köra med ett nvidia kort istället, eftersom mitt moderkort stödjer sli och inte crossfire.. Om jag köper en ny processor, säg en amd x2 6000+ (mitt moderkort stödjer bara am2), och ett corsair 550w nätagg, vilket grafikkort är då bäst att köra i sli?

Jag kommer nog inte köra sli förrän om ett tag, så innan jag köper ett nytt nätagg, processor samt ett till grafikkort, så skulle det vara bra om det fungerade bra med det system som jag har nu:) Bara för att påminna, så har jag det här på min dator:

amd x2 4400+
xfx nvidia 7600gt
3gb ram
fsp 350w
samsung spinpoint 250gb

Permalänk
Moderator
Testpilot

Köp ett GTX 260. Så kan du köpa ett till i höst när de förmodligen kommer vara riktigt billiga. Alternativt så köper du dig ett HD4890 och sen köper du ett nytt kort när detta kortet börjar kännas gammalt. Du kommer förmodligen ändå snegla på bättre kort när det väl beger sig att kanske köpa in ett likadant i SLI. Är du med på mitt resonemang, blev nog lite rörigt där men jag har solsting just nu...

Peace.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Köp ett GTX 260. Så kan du köpa ett till i höst när de förmodligen kommer vara riktigt billiga. Alternativt så köper du dig ett HD4890 och sen köper du ett nytt kort när detta kortet börjar kännas gammalt. Du kommer förmodligen ändå snegla på bättre kort när det väl beger sig att kanske köpa in ett likadant i SLI. Är du med på mitt resonemang, blev nog lite rörigt där men jag har solsting just nu...

Peace.

Ok, jag förstår vad du menar, men måste jag köpa ett nytt nätagg och processor om jag vill köra med ett gtx 260?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nocturns
Ok, jag förstår vad du menar, men måste jag köpa ett nytt nätagg och processor om jag vill köra med ett gtx 260?

Har du exakta spec på ditt nätagg?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Har du exakta spec på ditt nätagg?

Jag har inte sån stor koll på vad som är det viktiga i specifikationerna, så jag klistrar in allt som står om det:)

Input Specifications
• Voltage:
220-240VAC
• Frequency: 47 Hz to 53 Hz
• Input current: 4 amps maximum / 230 Vrms, 50Hz

Output Specifications
• Over-voltage protection: +3.3V (4.6V max.), +5V (6.5V max.),
12V1 (15.5V max.), 12V2 (15.5V max.)
• Over-current protection: +3.3V (75.0A max.), +5V (56.0A max.),
+12V1 (25.0A max.), +12V2 (30.0A max.)
• Short circuit protection: The power supply is prevented from output over current.
• Remote ON/OFF control: The power supply shall accept a logic open collector level which
will disable / enable all output voltage (excluding +5V standby).
• Power good signal: 230V (full load) : 100 - 500 ms

General Specifications
• MTBF:
100K hours at 25°C
• Efficiency: 70% min.
• Hold-up time: 12.0ms minimum at 230V/50Hz.

Environmental Specifications
• Operating conditions:
ambient temperature 0°C~50°C, 90% RH
• Storage and
shipping conditions: ambient temperature -20°C~65°C, 95% RH
• Dielectric strength: primary to frame ground 1800 VAC for 1 second,
primary to secondary 1800 VAC for 1 second

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nocturns
Jag har inte sån stor koll på vad som är det viktiga i specifikationerna, så jag klistrar in allt som står om det:)

Input Specifications
• Voltage:
220-240VAC
• Frequency: 47 Hz to 53 Hz
• Input current: 4 amps maximum / 230 Vrms, 50Hz

Output Specifications
• Over-voltage protection: +3.3V (4.6V max.), +5V (6.5V max.),
12V1 (15.5V max.), 12V2 (15.5V max.)
• Over-current protection: +3.3V (75.0A max.), +5V (56.0A max.),
+12V1 (25.0A max.), +12V2 (30.0A max.)
• Short circuit protection: The power supply is prevented from output over current.
• Remote ON/OFF control: The power supply shall accept a logic open collector level which
will disable / enable all output voltage (excluding +5V standby).
• Power good signal: 230V (full load) : 100 - 500 ms

General Specifications
• MTBF:
100K hours at 25°C
• Efficiency: 70% min.
• Hold-up time: 12.0ms minimum at 230V/50Hz.

Environmental Specifications
• Operating conditions:
ambient temperature 0°C~50°C, 90% RH
• Storage and
shipping conditions: ambient temperature -20°C~65°C, 95% RH
• Dielectric strength: primary to frame ground 1800 VAC for 1 second,
primary to secondary 1800 VAC for 1 second

Ok det kanske inte var så pedagogiskt av mig.

Du lyckades faktiskt inte få med den informationen som jag vill ha. Det jag är ute efter är strömstyrkan som ditt nätaggregat klarar av vid spänningen 12V. Alltså, hur många ampere klarar ditt nätaggregat av vid +12V? Du har två stycken +12V-linor. Detta står med all sannolikhet på sidan av ditt nätaggregat så du måste öppna sidan på chassit.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Ok det kanske inte var så pedagogiskt av mig.

Du lyckades faktiskt inte få med den informationen som jag vill ha. Det jag är ute efter är strömstyrkan som ditt nätaggregat klarar av vid spänningen 12V. Alltså, hur många ampere klarar ditt nätaggregat av vid +12V? Du har två stycken +12V-linor. Detta står med all sannolikhet på sidan av ditt nätaggregat så du måste öppna sidan på chassit.

ok:) det står 12v2 16.0A, är det det du menar?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nocturns
ok:) det står 12v2 16.0A, är det det du menar?

Stämmer bra. Men du ska ha en +12V1-lina också. Men det jag egentligen vill veta är vad ditt nätaggregat klarar av MAX att ge på +12V. alltså Hur många ampere men jag kan säga redan nu på rak arm att det ser inte ut att vara någar problem för dig att köra ett GTX 260.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Såna där tester är inte så mycket att hänga i julgranen, gjorde snabbt på mitt system som enligt det där testet ska peaka i 662W, inte en chans säger jag då, även om jag spöar systemet hårt så varvar knappt fläkten in nätagget upp

EDIT: 671W tydligen med överklockat gfx

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Såna där tester är inte så mycket att hänga i julgranen, gjorde snabbt på mitt system som enligt det där testet ska peaka i 662W, inte en chans säger jag då, även om jag spöar systemet hårt så varvar knappt fläkten in nätagget upp

EDIT: 671W tydligen med överklockat gfx

Hade du kört med dubbla HD 4870x2, så hade börjat komma upp i de trakterna som den påstår, så ja det är väldigt dåligt uträknat, men nätagg säljs ju som aldrig förr

Undrar om de är sponsrade av nätaggst......

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nocturns
Jaha, jag trodde att den visade vad min dator skulle konsumera som mest, men det där wattantalet kanske bara gäller när jag bara är vid skrivbordet?
Jag kanske satsar på ett nytt nätagg också, bara för att vara säker.. tack för rådet:)

du vlade system load 90%, så det är när ditt system är under press.

Permalänk
Medlem

Bara korkat att snåla på nätaggseffekten.

Köp ett med hög effekt av bra märke.
Kör du komponenter med låg strömförbrukning kommer ditt nätagg i gengäld gå svalare, tystare och leva längre, samtidigt som du har utrymme för uppgraderingar.

Att vissa här på SweC gillar att snåla en 500ing på nätagg är bara sorgligt och inget annat. Lyssna inte på dem, dem kan du skratta åt sen när de skriver att alla deras komponenter brunnit upp efter deras nätagg flippat ut.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Bara korkat att snåla på nätaggseffekten.

Köp ett med hög effekt av bra märke.
Kör du komponenter med låg strömförbrukning kommer ditt nätagg i gengäld gå svalare, tystare och leva längre, samtidigt som du har utrymme för uppgraderingar.

Att vissa här på SweC gillar att snåla en 500ing på nätagg är bara sorgligt och inget annat. Lyssna inte på dem, dem kan du skratta åt sen när de skriver att alla deras komponenter brunnit upp efter deras nätagg flippat ut.

Kan inget annat än hålla med. Men det är också onödigt att överdriva och sitta på ett 1100W nätagg om man inte klockar alla sina prylar som ett mongo och sitter på quad SLI.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Kan inget annat än hålla med. Men det är också onödigt att överdriva och sitta på ett 1100W nätagg om man inte klockar alla sina prylar som ett mongo och sitter på quad SLI.

Absolut man behöver ju inte överdriva givetvis

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Bara korkat att snåla på nätaggseffekten.

Köp ett med hög effekt av bra märke.
Kör du komponenter med låg strömförbrukning kommer ditt nätagg i gengäld gå svalare, tystare och leva längre, samtidigt som du har utrymme för uppgraderingar.

Att vissa här på SweC gillar att snåla en 500ing på nätagg är bara sorgligt och inget annat. Lyssna inte på dem, dem kan du skratta åt sen när de skriver att alla deras komponenter brunnit upp efter deras nätagg flippat ut.

Fast nu handlar det om han kan köra ett GTX 260 på sitt nuvarande nätaggregat. Ska han då köpa in ett kraftigt nätaggregat av kvalitétsmärke så hamnar vi snart på tusenlappen extra.

Sen är det inte alls alltid en bra idé att köpa in kraftfulla nätaggregat till en dator som inte alls kräver det, eftersom nätaggregaten utvecklar precis som en motor olika effekt vid olika belastning. Nätaggregat trivs bäst vid lite högre belastning, eller det är snarare så att de är optimerade att utveckla mest effekt vid lite högra belastning, sen varierar detta en del beroende på märke. Köper man ett 80-plus certified så vet man iofs att det åtminstone alltid har en 80-procentig effektivitet, men med all sannolikhet kan ett sådant nätagg ha en nästan 85-procentig effektivitet vid rätt belastning.

Vad jag försöker påpeka är att det även finns en motsatt nätaggregatshets. Det är ibland så man undrar om folk tror att man får en bättre dator om man har ett nätaggregat som kan driva en mindre värmepump. Äger man redan nätaggregat som klarar av att leverara adekvat med effekt så är det meningslöst att lägga massa slantar på nytt "bara för att".

Personligen har jag aldrig haft ett nätaggregat med en effekt högre än 600W, då skall det tillägas att mitt nuvarande på 600W är ett Xion[crap brand] som mer får räknas som ett 500W. Enbart ett nätaggregat har gått sönder för mig och det var för att jag överbelastade strömuttaget så att propparna small, lite för många fördelardosor på samma uttag.

Ett high-end Core i7-system med dubbla HD4870x2 drar ~800W full load. Hur många äger ett sådant system? Desto fler äger nätaggregat med sådana max-effekter.

Framtidssäkert javisst men samtidigt så blir allting energieffektivare i olika omgångar så förbrukning håller sig relativt konstant.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt