Permalänk
Medlem

Bluffmejl från Paypal.

Tjenare!

Jag tror att jag har fått ett bluffmejl från Paypal.
Det står att dom tror att mitt konto används av en 3e part. Men jag använder aldrig Paypal? Jag tror inte att jag ens har ett konto där.

Sen är det någon länk, som verkar vara bruten.

Någon mer som fått detta?

Permalänk
Medlem

kan du posta mailet här?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Kolla vart de skickats från.
Görs på lite olika vis beroende på epost leverantör osv, gmail så väljer man "visa orginal".
Men om du är osäker på om du har ett konto ens?
Dvs du har troligen inte något visa/mastercard kopplat till det heller då om du inte vet om du har konto eller ej.

Exempel "visa orginal"

eturn-Path: <payment@paypal.com>
Received: from mx0.phx.paypal.com (mx0.phx.paypal.com [66.211.168.230])
by mx.google.com with ESMTP id g22si3393124rvb.16.2009.05.29.03.15.16;
Fri, 29 May 2009 03:15:16 -0700 (PDT)
Received-SPF: pass (google.com: domain of payment@paypal.com designates 66.211.168.230 as permitted sender) client-ip=66.211.168.230;
Authentication-Results: mx.google.com; spf=pass (google.com: domain of payment@paypal.com designates 66.211.168.230 as permitted sender) smtp.mail=payment@paypal.com; dkim=pass header.i=service@intl.paypal.com

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Jag har fått email om att någon har dragit pengar från mitt konto eller dylikt, jag anade direkt att det var bluff då jag dagligen går igenom mitt konto och kollar transaktioner.
Googlade lite och fann snabbt att det är många som åkt på samma typ av mail och att det är bedragare i farten.

Det du bör göra är att du tar kontakt med Paypals kundservice och rapporterar detta, gör en kopia på mailet du fick och bifoga det som en fil.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du TROR att du inte har paypal?

Alltid när sånt här händer ska man kontakta företaget i fråga och bifoga det man själv fick och sen eventuellt varna för det på t.ex forum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ithilien
Jag har fått email om att någon har dragit pengar från mitt konto eller dylikt, jag anade direkt att det var bluff då jag dagligen går igenom mitt konto och kollar transaktioner.
Googlade lite och fann snabbt att det är många som åkt på samma typ av mail och att det är bedragare i farten.

Det du bör göra är att du tar kontakt med Paypals kundservice och rapporterar detta, gör en kopia på mailet du fick och bifoga det som en fil.

Exakt, det jag fick oxå låter det som.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Du TROR att du inte har paypal?

Alltid när sånt här händer ska man kontakta företaget i fråga och bifoga det man själv fick och sen eventuellt varna för det på t.ex forum.

Äh, man vet ju aldrig om man råkat regga nåt.
Men jag har inget minne av att jag gjort det, så det är nog lugnt.

Permalänk
Medlem

Läste det mer noga nu, står att kontot har fått begränsade möjligheter pga. lurendrejeriförsök.

Citat:

Security Center Advisory!

PayPal is constantly working to ensure security by screening accounts daily in our system. We recently reviewed your account, and we need you to verify information to help us provide you with secure service. Until we can collect this information, your access to sensitive account features will be limited or terminated. We would like to restore your access as soon as possible, and we apologize for the inconvenience.

--------------------------------------------------------------------------------
Why is my account access limited?

Your account access has been limited for the following reason(s):

May 26, 2009: We have reason to believe that your account was accessed by a third party. Because protecting the security of your account is our primary concern, we have placed limited access to sensitive PayPal account features. We understand that this may be an inconvenience but please understand that this temporary limitation is for your protection.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nä det stämmer iofs, vet själv att man ibland glömt bort om man är reggad på ngn sida

Så du har eller har inte paypal account?
Iaf är det ju rätt serious business det här:/.

Tja du borde ju se om ngn transaktion gjorts precis som "Ithilien" skriver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Nä det stämmer iofs, vet själv att man ibland glömt bort om man är reggad på ngn sida

Så du har eller har inte paypal account?
Iaf är det ju rätt serious business det här:/.

Tja du borde ju se om ngn transaktion gjorts precis som "Ithilien" skriver.

Jag har inget paypal-konto.
Man får en länk där man ska ta bort den här "spärren" som dom mejlar om, och jag antar att man ska fylla i konto och lösenord och skit om man klickar på den länken.

Edit:
https://www.paypal.com/se/cgi-bin/webscr?cmd=xpt/Marketing/se...

Där har ni hur man ska göra med bluff-mejl.

Permalänk
Medlem

Hello Fredrik Olsson, Thanks for forwarding that suspicious-looking email.
You're right - it was a phishing attempt, and we're working on stopping the fraud.
By reporting the problem, you've made a difference!
Identity thieves try to trick you into revealing your password or other personal information through phishing emails and fake websites.
To learnmore about online safety, click "Security Center" on any PayPal webpage.
Every email counts. When you forward suspicious-looking emails to spoof@paypal.com, you help keep yourself and others safe from identity theft. Your account security is very important to us, so we appreciate your extra effort.
Thanks, PayPal

Fick jag som svar från PayPal.

Permalänk

Bra att sånt här kommer fram. synd bara att det inte är tillräckligt många som fattar vad som är bluff och vad som är äkta.

Jag får alltför många kedjebrev om att mitt msnkonto ska läggas ner om jag inte skickar vidare mejlet etc... Hemska värld :/

Permalänk
Medlem

då, de fett me nice!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrazyBanana
Bra att sånt här kommer fram. synd bara att det inte är tillräckligt många som fattar vad som är bluff och vad som är äkta.

Var väl mest det som var anledningen till att jag anmälde det osv, för att det finns folk som går på det.
Ska jag vara ärlig, så såg det faktiskt riktigt äkta ut.

Har man otur så är det många som gått på det..