16 åring knäckte matteproblem

Permalänk
Avstängd

16 åring knäckte matteproblem

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2969027.svd
Om man googlar på killens namn hittar man flera artiklar.

Lite coolt faktiskt. Eller, jävligt coolt faktiskt! Respekt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

16-årige Mohammed Altoumaimi i Falun...

Jag chansar på att han är från Indien. Har fördomar om att indier pluggar ihjäl sig där borta, kanske går i blodet?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem

Det är faktiskt tufft.. lite mållös

Permalänk
Medlem

Rätt så imponerande, även om jag fick intrycket av andra artiklar att han varit ensam om (och först med) att ha knäckt ett 300år gammalt matteproblem. Sensationalistmedia..

"Han har på eget hand kommit fram till ett samband inom det här. Men det han har kommit fram till är välbekant och han har inte löst något som tidigare har varit okänt"

Men som sagt: att själv, vid den åldern, spendera fyra månader med matematik och hitta något antagligen bara en del äldre och mycket mer erfarna personer har nåt grepp om(antar jag) är rätt imponerande.' Och inte bara för att matematik är det med absolut visshet tråkigaste som existerar

Edit. Han är från Irak. Matematiken var väl rätt väl utvecklad därikring, i jämförelse med resten av världen, för några hundra år sedan?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Glömsk

Så vad är det han har gjort? Hittat en stängd form för B eller liknande?

Edit: Läste lite mer. Han har alltså hittat ett känt uttryck för Bernoullitalen. Detta är imponerande i meningen "gymnasieelev löser uppgifter i kurslitteratur för universitetselever", inte "gymnasieelev löser prestigefyllt, olöst problem". Killen har skills uppenbarligen, men artiklarna är lite för sensationalistiska.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jag chansar på att han är från Indien. Har fördomar om att indier pluggar ihjäl sig där borta, kanske går i blodet?

Ser inte ut som det

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Ser inte ut som det

http://www.dt.se/multimedia/archive/00091/EJ-Mattegeni2_91809...

lol åt den bilden. HAHA!

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

Kanske nån från Sweclockers

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Haha, vilken bild Rätt så imponerande att han orkade... själv hade jag svårt att dra mig genom hemläxorna i gymnasiets långa matte.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Kul kille det där, verkar som han jobbar hårt på sina problemlösningar, önskar jag kunde haft den disciplinen när jag var i hans ålder.

Lycka till grabben, fortsätt att ha så nära till skrattet också.

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Medlem

Haha skön bild

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Så vad är det han har gjort? Hittat en stängd form för B eller liknande?

Edit: Läste lite mer. Han har alltså hittat ett känt uttryck för Bernoullitalen. Detta är imponerande i meningen "gymnasieelev löser uppgifter i kurslitteratur för universitetselever", inte "gymnasieelev löser prestigefyllt, olöst problem". Killen har skills uppenbarligen, men artiklarna är lite för sensationalistiska.

När jag läste en annan artikel så verkade det som att han hittat ett enklare sätt att beräkna Bernoullitalen än de kända sätten. Så han har kommit fram till något nytt, en ny formel som är enklare. Som jag förstod det.

Permalänk
Medlem

Han löste inte nöten, utan räknade ut ett välkänt samband!

Kan vi fortfarande se Bernoullitalen som en olöst gåta?

Edit: Inte enklare tvärtom:

Citat:

– Han har på egen hand kommit fram till ett samband inom det här. Men det han har kommit fram till är välbekant och han har inte löst något som tidigare har varit okänt, säger Lindahl till TT.

Vad är det som gör att du tror att han själv har löst det här?

– Han använder lite egna beteckningar och har inte gjort det på enklast tänkbara sätt.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag blir alltid skeptisk när media kommer med någon artikel om att "ungt snille löser gammal matematisk gåta".
Vanligen har de absolut noll koll på vad de skriver om.

Kommer ihåg när SvD för ett par år sen publicerade en artikel om att en professor löst "problemet" med att dela med 0 och att detta skulle ha varit en svår olöst gåta sen 2000 år..
Att dela med 0 är helt enkelt odefinierat och har inte ett dugg att göra med något olöst matematiskt problem.

Sen kommer jag ihåg "Oxenhielmskandalen" på min gamla institution. En tjej som gjorde examensarbete kring lite simuleringar angående Hilberts 16:e problem trodde att hon löst detta berömda 100 år gamla problem.
Hon gick ut med "nyheten" i alla media hon kunde komma i kontakt med i världen.
Alla skrev om det unga kvinnliga geniet och ingen brydde sig om att höra efter med några andra matematiker om det verkligen stämde. Eller rättare sagt, i vissa artiklar stod det att någon enstaka matematiker kanske hade en annan åsikt eller något liknande...
I själva verket var 100% av alla matematiker på området eniga om att det inte fanns något bevis.

Sen utvecklade det sig till en mediafars där vissa journalister försökte göra gällande att anledningen till att "beviset" inte accepterades var att hon var ung kvinna och att "patriarkatet" inom matematikvärden inte var mogen för sådant...

Om journalisterna som raporterade om detta hade varit lite mer seriösa och källkritiska hade den här tjejen sluppit göra bort sig inför hela världen.

Den här 16-årige killen har inte löst något berömt problem.
Dock så visar han definitivt på talang och matematisk mogenhet genom att redan vid denna unga ålder klara av att forska inom matematik på egen hand under lång tid.
Jag skulle inte bli förvånad om han en dag om ett antal år verkligen blir en stjärna inom matematikvärlden.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Det dyker alltid upp såna här historier med jämna mellanrum.
Det är möjligt att han gjort något fantastiskt men jag tänker alltid på den 12-årige killen för mer än 10 år sen som hade lyckats göra en maskin som raderade cd-skivor.

Man kunde även spela in på nytt på de påstods det.
Killen hade kombinerat en mikrovågsugn och en CD-läsare och det stod även att phillips tagit kontakt med honom.

Efter den veckan så hörde man aldrig om honom igen.
Mest troligt eftersom man inte kan göra en maskin som raderar skivor och spelar in på dem igen.
Eller okej, man kan radera dem men det klarar en vanlig mikro också...

Jag hoppas att den här mediahysterin inte stiger killen åt huvudet.
Bara han klipper sig, lär sig bättre svenska och pluggar som en häst så har han en strålande framtid inom ingenjörsyrket.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
...
Sen kommer jag ihåg "Oxenhielmskandalen" på min gamla institution. En tjej som gjorde examensarbete kring lite simuleringar angående Hilberts 16:e problem trodde att hon löst detta berömda 100 år gamla problem.
Hon gick ut med "nyheten" i alla media hon kunde komma i kontakt med i världen.
Alla skrev om det unga kvinnliga geniet och ingen brydde sig om att höra efter med några andra matematiker om det verkligen stämde. Eller rättare sagt, i vissa artiklar stod det att någon enstaka matematiker kanske hade en annan åsikt eller något liknande...
I själva verket var 100% av alla matematiker på området eniga om att det inte fanns något bevis.

Sen utvecklade det sig till en mediafars där vissa journalister försökte göra gällande att anledningen till att "beviset" inte accepterades var att hon var ung kvinna och att "patriarkatet" inom matematikvärden inte var mogen för sådant...

Jepp. Det fall var det första jag kom att tänka på också och det är ju knappast heller det första som gått media-vägen innan riktiga matematiker funnit det trivialt, känt eller bara fel.

Dela-med-noll-stollen är ju ett kapitel för sig också! (Det finns flera dela-med-noll-stollar)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Varför ifrågasättter ni? I artikeln står det ju att en lektor vid UU har bekräftat att hans lösning är korrekt om än lite omständig på sina håll.

Det är bara att gratulera!

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Varför ifrågasättter ni? I artikeln står det ju att en lektor vid UU har bekräftat att hans lösning är korrekt om än lite omständig på sina håll.

Det är bara att gratulera!

Öhh? Du kanske ska uppdatera dig på _vad_ exakt folk ifrågasätter? Hittat-en-lösning-på-ett-problem är inte poängen som står och faller med om lösningen är riktig eller ej eller om killen har stor matematikfallenhet eller ej.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Varför ifrågasättter ni? I artikeln står det ju att en lektor vid UU har bekräftat att hans lösning är korrekt om än lite omständig på sina håll.

Det är bara att gratulera!

Ingen ifrågasätter att killen är bra på matematik. Han kommer säkert gå långt inom ämnet han väljer.

Just det här resultatet som nyheterna skriver om är ju dock inte så värst nyhetsvärt. Han har kommit fram till något som någon tidigare kommit fram till, vill säga något som redan är känt. Välkommen till den matematiska världen, typ!

Om man bara räknar abstracts så publiceras det över 12 000 sidor matematisk forskning per år. Det är nya grejer, resultat som inte var tidigare känt. Det är nyhetsvärt.

Jag förstår givetvis "var du kommer ifrån". Finns inget trökigare än massa bittra svenskar som försöker nervärdera personer som lyckats göra något bra. Men man måste vara lite kritisk också. Om några år kommer den här killen säkert komma fram till något nytt, tidigare okänt, resultat. Men det lär väl inte media bry sig om öht.

Om ni vill se lite unga talanger så kolla in personerna som tävlar i den här Inteltävlingen. Har för mig att det var en ung svensk där som gjort något inom matte.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Dela-med-noll-stollen är ju ett kapitel för sig också! (Det finns flera dela-med-noll-stollar)

Vad då för stolle? Är det någon som har länk till denne svensk?

För övrigt bläddrade jag lite i nån licentiatavhandling på matteinstituitionen på SU, där man kunde dividera med noll. Det var en algebraisk struktur som kallades Wheel. Så använder man Wheel går det bra att dividera med noll ibland.

EDIT: Här är en text om det, skriven av licentiatförfattaren. Det finns även länk till hans lic avhandling om man vill läsa mera.
http://www2.math.su.se/~jesper/research/wheels/easy.pdf

Permalänk
Medlem

Ja, det där är det en "gammal" kollega till mig som skrivit.
Vad han gör är i princip att införa en symbol för division med noll och allt annat som är "odefinierat" och skriver om algebraiska och logiska lagar för detta (något som för övrigt är välkänt inom programmeringsvärlden).

Problemet med division med noll är att det kan bli allt möjligt beroende på sammanhanget.
För att korrekt hantera detta inför man sk. gränsvärden.

Den där stollen som hävdade att han löst ett 2000 år gammalt problem med divison med noll var från Storbrittanien om jag minns rätt. Tror dessutom att han var professor i datalogi.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Det är imponerande om han löst det enbart med hjälp av enbart högstadie-matte

Tycker att SVD presenterade det väldigt snyggt.

Permalänk

härligt att han ser normal ut iallafall

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murgelpluppen
Det är imponerande om han löst det enbart med hjälp av enbart högstadie-matte

Tycker att SVD presenterade det väldigt snyggt.

Han läser på universitetsnivå. Matematik 1 (Matematik A eller vad det heter idag).
Om jag förstått allt rätt. Rätta gärna.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Han läser på universitetsnivå. Matematik 1 (Matematik A eller vad det heter idag).
Om jag förstått allt rätt. Rätta gärna.

Det är med största sannolikhet inte universitetets grundkurser. Det är alltså högre univ matematik. Ibland finns det ett "enkelt" bevis för en knepig formel, men det är ovanligt. Plus att ideen kan vara ytterst sofistikerad. Se t.ex. Cantors diagonaliseringsförfarande, som inte använder mer avancerad matte än vad som kan förstås av en mellanstadiestudent. Men jag skulle aldrig komma på ideen själv, om jag så fick fundera hur länge som helst. Ett genidrag, helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Det är väl rätt enkelt? Det handlar om en sak: motivation!
Är man tillräckligt motiverad så finns det inga gränser - egen erfarenhet!

/t

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0xy
Det är väl rätt enkelt? Det handlar om en sak: motivation!
Är man tillräckligt motiverad så finns det inga gränser - egen erfarenhet!

/t

Jag håller inte riktigt med. Det finns ju svåra saker som är utom ens räckhåll. T.ex. försök bevisa Fermats sats, ett problem som gick olöst i 350 år. Försök visa att P != NP. etc. Vill man, så kan man ofta. Men inte alltid. Välj dina strider, vissa är omöjliga att vinna.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Jag håller inte riktigt med. Det finns ju svåra saker som är utom ens räckhåll.

Ofta finns väl sambandet, men kanske åt andra hållet: om man saknar talang kommer man förmodligen inte vara särskilt motiverad.

Permalänk

Vet att detta är lite OT men angående division med noll. Det finns något som heter hyperreela tal som löser "problemet" med division med noll. Man inför dock en massa andra problem så det används inte i praktiken. Egentligen är det väll helt enkelt bara ett nytt sätt att skriva gränsvärden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyper_real_numbers