1366x768 på GTX 260 funkar inte

Permalänk
Medlem

1366x768 på GTX 260 funkar inte

Hoj.

Visste inte om detta var bild eller grafikkort, men i och med att det verkar vara fel på grafikkortet eller något i burken, så postar jag här.

Som rubriken lyder så fungerar inte 1366x768 upplösningen med mitt grafikkort. Varje gång jag försöker ställa in med både nVidia control panel eller PowerStrip så går upplösningen ner till 1200x768.
TV:n jag använder är en 32lg3000 720p som stöder pixelmappat.

Det går att använda 1360x768, men det ger inte otimal bild och med ny dator vill man gärna att det ska se riktigt bra ut.

Sladden jag använder från datorn till TV:n är en HDMI - DVI sladd, som fungerade suveränt med min gamla dator.
Där hade jag ett gammalt ATI Radeon kort. 1300/1600 series.

Så jag undrar var felet sitter. Om det är kabeln det är fel på, om det är grafikkortet som inte stöder "costum resolution" eller om det vara jävlas med mig
Det finns HDTV resolutions i nvidia control panel, men även om jag väljer 720p där, så går upplösningen ner till 1280x768.

tyty

Permalänk
Inaktiv

Jag hade samma problem, fast en storlek större på upplösningen. Slutade med att det fungerade perfekt när jag körde ren HDMI kabel och en konverter på grafikkortet istället.

[TV]><-------HDMI--------><[konverter]><[grafikkort/DVI]

Hoppas du blev klokare.

Permalänk
Medlem

jag har kört 1360x768 hela tiden på min tv och får perfekt bild (går genom VGA dock) men jag tror min tv inte använder 3 rader med pixlar på båda sidorna då (inget som man ser, 6 pixlar på bredden är minimalt)

Jag har en rätt gammal Samsung 32" LE-32R72BX och kör jag genom DVI-HDMI kabel så blir det totalt kasst (detta var innan hdmi började bli "normala" sättet att koppla in datorn till tv'n) men jag får pixelmappad bild genom min VGA kabel iaf på 1360x768.

Jag har då inte lyckats köra 1366x768 heller (testade det först, eftersom panelen är det) och gav upp men 1360x768 funkar som sagt perfekt. Varierar väldigt mycket mellan tv och tv hur den vill ha signalerna (ofta har nyare tv'n nu en specific HDMI port den vill ha PC signaler på, typ HDMI 1 eller whatever, brukar stå i manualen)

Men om du kör 1360x768 så får du inte pixelmappat utan det blir stretched? finns inge settings på tv'n du kan ställa in eller nått för det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]

Men om du kör 1360x768 så får du inte pixelmappat utan det blir stretched? finns inge settings på tv'n du kan ställa in eller nått för det? [/B]

Om man går in på pixelmappat.se och testar testbilden där så är första perfekt. Den första testar höjden (768). Men nästa testbild blir inte bra alls, då den testar längden (1360) om jag har 1360.

Använda TV:n till min gamla dator, och då behövde jag inte ställa in något speciellt. Det var bara att grafikkortet skulle hitta TV:n och sen ställde man in den upplösningen man ville ha.

En fråga också. Det ska finnas en HDTV ingång på grafikkortet. Man fick med en sladd som pluggas in där och i andra änden så är det RGB uttag.
Sådan: http://www.natalex.com/product_images/20070406144442_DSCN1838...

Så om jag ska satsa på en sådan sladd istället eller testa det med att köra med en konverter på sladden istället som Segas skrev ovan.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur du ska köra, du måste hitta det som funkar bäst för just din tv. Min tv t.ex. får perfekt resultat på pixelmappat sidan med 1360x768 genom VGA och då är själva tv'n egentligen 1366x768. Jag vet inte hur din tv helst vill ha signalen, men använda nått annat än VGA/DVI/HDMI är inget jag rekommenderar för kvalité skillnaden är massiv.

Har du testat VGA kabel till tv'n förresten? Detta rekommenderar jag starkt om du inte gjort (borde gå med nån gammal skärmkabel eller så om du har någon sån ligger eller kan ta från nån skärm)

Som sagt gillar min TV VGA över HDMI för datorsignal t.ex..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Har samma tv som dig, kör med 2st 8800gts 512mb, inga problem för mig där.

Permalänk
Medlem

nvidia kort kan bara visa upplösningar som kna delas med 8 eller nåt i den stilen, har för mig att atikort kan köra upplösningar delbara med två?

har en Hyndai Q320 och samma "problem" jag har dock en svart list på 6 pixlar till vänster så bilden är pixelmappad, inget man stör sig på

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite, har oxå gtx260 o de funkar inte med pixelmappat. kan välja 1360*768 men då blir bilden för bred åt höger o man ser tex inte klockan o allt blir suddigt. har haft teven i 3 år och bytt grafikort flera ggr o de har alltid funkat :S
nån som har en lösning på detta ?
läste om nån som löste de genom att ända timing standard till DMT i nvidias kontrollpanel men gör jag de så tappar jag signalen helt.

Permalänk
Medlem

kan du inte göra en "Custom"(egen) upplösning i Nvidias kontrollpanel?

Permalänk
Medlem

jo de kan jag men de blir ingen skillnad alls. har även flyttat kortet till en annan dator med vista istället för xp men får samma resultat där med :/