Permalänk
Medlem

i7 920 Temp

Tjena,

tänkte höra vad era i7 920 temps ligger på?

Jag har klockat ner min till stock igen. Tempen ligger på med originalkylare;
Core: 45.
Core: 44.
Core: 44.
Core: 43.

i7:an är lite varmare original än min gamla Quad Q9450.

En fråga sen i CPU-Z, varför står det idle på proppen med stock-clock 1666 MHZ sen vid load ökar den till 2667 MHZ typ?! När jag har min klock står den i 3225 MHZ ungefär

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Hedersmedlem

omkring 40c idle, 60-65 load med 1.25v 3.5GHz noctua...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

i7 920 @ 3800 Mhz @ 1,31v load
Noctua NH-U12P med 1366 kit, 1 fläkt på.

Idle 39-42
Load ~80

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Ok trevligt att se lite resultat.
I HW-Monitor, varför kan jag inte se CPU under TEMP?

Jag har bara SYSTIN. Det kan kanske vara att de inte stödjer P6T Deluxe V2 eller har jag installera något fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fatepower
Ok trevligt att se lite resultat.
I HW-Monitor, varför kan jag inte se CPU under TEMP?

Jag har bara SYSTIN. Det kan kanske vara att de inte stödjer P6T Deluxe V2 eller har jag installera något fel?

Ladda ner realtemp istället. Det är temperaturen på kärnorna som är viktigt, cpu tempen är ganska ointressant.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Jo realtemp har jag redan. Det fungerar fint. Nej jag vet, vart bara lite fundersam. Är det så att man inte kan få CPU temp där pga. inte stöd för P6T Deluxe V2 eller har inte stock kylaren sensor?

Permalänk

har en liten funderingen här, jag har laddat ner real temp 3.00 för att kolla min core i7 920, men real temp visar endsat tempen på core 0 och core 1 och går inte ändra på setting.....någson som vet vad det kan bero på?

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem

i7 920, 3800 Mhz, 1,35v
Noctua NH-U12P 1366, 2 fläktar.

Idle 34-36
Load 61-64, 30 min occt.

i7 920, 3800 Mhz, 1,3v load
Noctua NH-U12P 1366, 2 fläktar

Idle 32-36
Load 56-61, 30 min occt

Visa signatur

3800MHz | 1,24 core voltage load | Antec Three hundred | Corsair 750TX | Asus P6T Deluxe V2 | Core i7 920 | Noctua NH-U12P SE1366 push'n pull | 6 GB OCZ Platinum XTC DDR3 1600mhz | Gainward GeForce GTX 275

Permalänk
Medlem

Det där va lite väl lågt..

Enligt vilket program, HT av/på?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magican
Det där va lite väl lågt..

Enligt vilket program, HT av/på?

Jag tycker också at det er låga temps. HT är av, men endå. Kan man inte lita på real temp och occt?

BATCH: 3838B467. Har inte du samma batch?

occt 30 min idag, rumstemp 20c.

http://img232.imageshack.us/img232/4165/screenshot30minocct38...

Visa signatur

3800MHz | 1,24 core voltage load | Antec Three hundred | Corsair 750TX | Asus P6T Deluxe V2 | Core i7 920 | Noctua NH-U12P SE1366 push'n pull | 6 GB OCZ Platinum XTC DDR3 1600mhz | Gainward GeForce GTX 275

Permalänk
Medlem

Är load runt 86 grader för högt med stock kylare? (idle runt 50 grader)

Chassi: Antec sonata 3 med extra fläkt

Core i7 920

Asus P6t Deluxe V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av after3ds
Är load runt 86 grader för högt med stock kylare? (idle runt 50 grader)

Chassi: Antec sonata 3 med extra fläkt

Core i7 920

Asus P6t Deluxe V2

Är det med orginal clock? I så fall lite högt, men inte direkt onormalt.

Visa signatur

3800MHz | 1,24 core voltage load | Antec Three hundred | Corsair 750TX | Asus P6T Deluxe V2 | Core i7 920 | Noctua NH-U12P SE1366 push'n pull | 6 GB OCZ Platinum XTC DDR3 1600mhz | Gainward GeForce GTX 275

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ER
Är det med orginal clock? I så fall lite högt, men inte direkt onormalt.

Ja, det är med originalclock.

Frågan är med hur mycket det förkortar livslängden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av after3ds
Ja, det är med originalclock.

Frågan är med hur mycket det förkortar livslängden?

Det är en bra fråga. Jag tycker det är värd att investera i en cpu kylare, typ noctua. Jag har ca 38 -40 grader idle, med 3,8 ghz og HT on i dag, och i dag är det varmt här.

Visa signatur

3800MHz | 1,24 core voltage load | Antec Three hundred | Corsair 750TX | Asus P6T Deluxe V2 | Core i7 920 | Noctua NH-U12P SE1366 push'n pull | 6 GB OCZ Platinum XTC DDR3 1600mhz | Gainward GeForce GTX 275

Permalänk
Inaktiv

Tj. Max på nuvarande i7 är specad till 100C, så sålänge du ligger under där så ska din CPU leva "tillräckligt" länge. Vet inte om Intel anger någon MTBF för sina processorer, men de är ju rätt seriösa vad gäller stabilitet, kvalitet osv så iallafall deras interna siffror lär väl ligga (rent uppskattningsvis) på ett par decennier åtminstone.

Klart att en lägre temp leder till ökad livslängd, som med typ alla komponenter, men med tanke på att de flesta sitter med en PC i max 5 år sisådär (och många betydligt mindre) lär det inte vara något problem. ...Eller, iallafall inte sålänge du inte voltar upp den också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Tj. Max på nuvarande i7 är specad till 100C, så sålänge du ligger under där så ska din CPU leva "tillräckligt" länge. Vet inte om Intel anger någon MTBF för sina processorer, men de är ju rätt seriösa vad gäller stabilitet, kvalitet osv så iallafall deras interna siffror lär väl ligga (rent uppskattningsvis) på ett par decennier åtminstone.

Klart att en lägre temp leder till ökad livslängd, som med typ alla komponenter, men med tanke på att de flesta sitter med en PC i max 5 år sisådär (och många betydligt mindre) lär det inte vara något problem. ...Eller, iallafall inte sålänge du inte voltar upp den också.

Med andra ord ingen mening att köpa ny kylare, bortkastade pengar? (Funderar på en Noctua NH-U12P isåfall)

Permalänk
Medlem

Min 920 D0 ligger nu runt 43 grader idle samt 70 grader load. Har en Noctua-kylare och kör prollen i 4GHz stabilt.

<3 D0

Visa signatur

Antec Three Hundred, Corsair HX620W, Core i7 920 @ 4GHz stabil, 12gb DDR3 OCZ 1600MHz, Noctua NH-U12P, Intel X25-M 80GB, Asus 4870 Dark Knight 1GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av after3ds
Med andra ord ingen mening att köpa ny kylare, bortkastade pengar? (Funderar på en Noctua NH-U12P isåfall)

Mening och mening... Allt sånt är ju upp till var och en att bestämma. Om man ska se från en strikt nödvändighetssynpunkt är det inte mycket man faktiskt behöver. Om man är datorentusiast däremot så finns det ju betydligt kassare investeringar man kan göra än en bra CPU-kylare.

Noctuan är en ruskigt fin kylare, mycket hög kvalitet på konstruktionen. Om du skaffar 1337-sockelversionen är den dessutom ruskigt lätt att montera, om man bortser från att du måste plocka bort mammabrädan först för att få dit den såklart.

Själv kör jag en Noctua NH-C12P med i7-monteringssatsen. Asbra kylare den med, jag köpte den för det nedåtriktade luftflödets skull, för att få cirkulation runt northbridgechippet och strömreguleringskomponenterna.

Permalänk
Medlem

Just nu: 3885 MHz med 1.2 V
Load temp 20 min OCCT: max: 67 grader

Ska driva upp den lite till men vill gärna hålla load tem under 70 grader. Får se var vi hamnar.

Permalänk
Medlem

jag har en fråga när ni tog upp det om jag kör occt så visar det 100% load men realtemp visar bara att den belastas med 50 %

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Noctuan är en ruskigt fin kylare, mycket hög kvalitet på konstruktionen. Om du skaffar 1337-sockelversionen är den dessutom ruskigt lätt att montera, om man bortser från att du måste plocka bort mammabrädan först för att få dit den såklart.

Du menar väl förstås 1366?!

Min temp ligger på 35C idle och 60-65C i load som max. (har överklockat till ~3Ghz)
måste också säga att jag kör med en Cooler Master V8
kan komma tillbaks när jag fått min vattenkylning ^^

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnti
Du menar väl förstås 1366?!

Min temp ligger på 35C idle och 60-65C i load som max. (har överklockat till ~3Ghz)
måste också säga att jag kör med en Cooler Master V8
kan komma tillbaks när jag fått min vattenkylning ^^

Lätt att sätta dit Cooler Master V8? Vill helst slippa ta bort modekortet...

Permalänk
Medlem

i7 920, 3770 Mhz, 1,35v (1,32 i win) (1,28 i load)
Ultra-Extreme med en 120mm

Idle 40 - 42
Load 65 - 68, 15 min occt (linpak)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av after3ds
Lätt att sätta dit Cooler Master V8? Vill helst slippa ta bort modekortet...

Jag satte dit den innan jag monterade allt annat, men själv så tycker jag inte det var så pilligt. (Dock ramet innan kylaren)
Vart iofs ganska pilligt med några sladdar.

Du måste ta bort moderkortet om du inte har ett special chassi med hål precis där processorn sitter på moderkortet som tex CM HAF 932.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Tja! Jag har en fråga. Jag sitter med mitt system här, också en i7 920. Klockad till 3GHz. Men om jag läser av rätt efter OCCT dokumentationen, så går min processor ända upp till 95 grader? Kan detta verkligen stämma?

Permalänk
Skrivet av Goo5e:

Tja! Jag har en fråga. Jag sitter med mitt system här, också en i7 920. Klockad till 3GHz. Men om jag läser av rätt efter OCCT dokumentationen, så går min processor ända upp till 95 grader? Kan detta verkligen stämma?

Beror på vad för kylning du har och hur luftflödet i burken är men ja det kan stämma. 95C är VÄLDIGT hög temp för en i7 920 så jag råder dig att avbryta snarast. Kolla temp med ett annat program också för att vara säker, coretemp t.e.x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Beror på vad för kylning du har och hur luftflödet i burken är men ja det kan stämma. 95C är VÄLDIGT hög temp för en i7 920 så jag råder dig att avbryta snarast. Kolla temp med ett annat program också för att vara säker, coretemp t.e.x.

Min propp är väldigt svårklockad. Ska jag sänka den igen?

EDIT! HERRE JÄVLAR VAD FEL JAG LÄSTE AV! Den låg max på 72grader C. Är det okej?

Permalänk
Skrivet av Goo5e:

Min propp är väldigt svårklockad. Ska jag sänka den igen?

EDIT! HERRE JÄVLAR VAD FEL JAG LÄSTE AV! Den låg max på 72grader C. Är det okej?

72c vid max belastning under OCCT ska inte vara några som helst problem.