Fabriksklockat vs oklockat från leverantör

Permalänk
Medlem

Fabriksklockat vs oklockat från leverantör

Hej!

Är det någon skillnad mellan grafikkorten i basutförande och fabriksklockade versioner som t.ex. xxx, black, top eller ssc? Alltså förutom klockningen?

Med andra ord, om man ändå tänker klocka sitt graffekort, är det någon vits att lägga extra pengar på ett fabriksklockat kort, eller har man samma teoretiska möjlighet att själv klocka ett oklockat kort till samma nivå som ett kort som är klockat från fabrik?

Tack på förhand!

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Skillnaden är att du är garanterad en viss prestanda, det är du inte om du klockar själv. Det är inte helt ovanligt att vissa exemplar klockar riktigt dåligt.

Ibland följer också en annan kylare, som inte följer referensdesignen, med. På så vis får man tillgång till en bättre och tystare kylning utan att montera en tredjepartskylare och bryta garantin på kortet. Ibland är dock kylningen sämre än referens så man kan inte vara säker.

I de flesta fall är det dock mer prisvärt att köra på referens korten.

Permalänk
Medlem

Det här har jag också undrat länge.
Min gissning har alltid varit att de fabriksklockade har komponenter som är testade att ligga bättre till inom felmarginalerna, men att man lika gärna kan få samma teoretiska möjlighet med ett vanligt kort.
Men det kan ju vara helt fel.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

det beror på lite...
vissa fabrikklockade kort kan vara riktigt fjuttiga , 16 mhz clock för 200 kr extra osv. helt omöjligt att alla standardversioner av det kortet inte skulle kunna klocka 16 mhz , lite marginal måste de ha , annars skulle de få hur många kort som helst återkallade

sedan finns det kort som t.ex 4890's clockversioner som har frekvenser som inte nås av alla kort , clockkorten måste väljas ut alltså.
och då gäller det ingen 16 mhz clock , utan så mycket som 150 mhz , (boost 850 till 1000mhz)

de flesta med standard 4890 når i alla fall 930-1000+ i alla fall så det är inte långt ifrån ändå.

själv har jag aldrig köpt oc versioner då man oftast kan få ett helt annat kort som presterar bättre för de extra pengarna man lägger på fabriksklock , däremot ska man passa sig för att köpa versionen med tamast kylare , om man tänker klocka själv

kolla upp kortet som du har i åtanke , finns säkert recensioner på google.
köper du då det kortet som testas , med samma kylare , så kommer du ju lyckas clocka ungefär lika bra , (aningen bättre , aningen sämmre)
självklart kan man lyckas få måndagexemplar .

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Det här har jag också undrat länge.
Min gissning har alltid varit att de fabriksklockade har komponenter som är testade att ligga bättre till inom felmarginalerna, men att man lika gärna kan få samma teoretiska möjlighet med ett vanligt kort.
Men det kan ju vara helt fel.

Mitt förra fabriksklockade fick problem efter att ha varit i drift kanske 1½ år, var tvungen att klocka ner minnena. Kom på det ganska omgående som tur var, men kan tänka mig alla mindre datorvana som får sitta där med grafikbuggar och hängningar.

Men visst borde det sitta aningen bättre exemplar av GPUerna, snabbare minnen osv men det vetefan om det alltid gör. I mitt fall började kortet i alla fall strejka.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

De fabriksöverklockade är bara ett slöseri på pengar,köp ett oklockat å klocka det till samma nivå som de fabriksklockade.

Tveksam att fabklockade korten har bättre delar,jag har kört mitt 8800gt i 800 core och 2ghz shader och det håller fint fortfarande(voltmod).

Visa signatur

8800gt voltmod 600@ 860mhz core 1500@ 2100mhz shader

Permalänk
Medlem

ovärt med snåla fabriksclockar då eller ??

svar ja ....

(enda gången man kan börja kolla på fabriksklockade kort för flera hundringar mer än vanliga kort är om dom har en bättre kylanordning än referens kortet)

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

jag har ett gtx 260 från evga som inte är fabriksöverklockat och jag kör kortet i 671/1495/1219 utan problem.

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem

Sorry, nu blir det en aning OT men då denna tråd ändå handlar om klockning av graffekort så... När jag klockar grafikkort så har det inte en enda gång att jag fått grafikfel eller dylikt. Det som alltid händer är att drivrutinen dumpar. Hur brukar ni märka gränsen? (OS nedan, kör med 185.85 drivr).

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario