nvidia grafikkortsinställningar

Permalänk
Medlem

nvidia grafikkortsinställningar

i gamla drivrutiner kunde man välja dubbelsvep för lägre upplösningar, hittar inget sånt i de nya, något som har nå tips, förutom att gå tillbaka till drivrutiner från 90 talet?

vore riktigt skönt att bli av med de jäkla mörka sträcken i 640x480

Permalänk
Hedersmedlem

Vad menar du med dubbelsvep? Och varför har du så låg upplösning?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

jag har den upplösningen för jag trivs med det, och känner inte behov av att ha högre.

Elektronstrålen i en modern CRT är ganska smal. När man kör låga upplösningar får man en smal linje, lite svart, en smal linje, lite svart...

Genom att göra dubbelsvep, så kommer grafikkortet att rita ut bilden som om den hade dubbelt så många pixlar i höjdled. Detta gör att man minskar problemet med svarta horisontella linjer på skärmen.

Permalänk
Hedersmedlem

Menar du Interlaced vs non-dito? För normalt använder man non-interlaced, om du inte ändrat på inställningarna då förståss

Vilket operativ använder du?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

använder xp, fanns som sagt en extra tab förut, där man kunde ställa in dubbelsvep, möjligt att det heter interlaced nuförtiden, men man behöver ju vara en professor i skärmar för att ställa in alla timings på custom resolution :S

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag förstått det hela så bör det redan vara enkelsvep (interlaced) inställt, men skulle du kunna skriva vilken hårdvara du har, och vid vilket/a tillfällen detta händer Dubbelsvepningsprocessen, som används för att visa tv-bilder i PAL-standarden, visar två
halva bildrutor i snabb följd. När bildrutan genereras visas bara de udda raderna från utsignalen
i den första halvrutan, och därefter genereras nästa halvruta av de jämna linjerna. De
två bildrutorna kodas separat. Den relativt höga uppdateringsfrekvensen gör att ögat uppfattar
det som en enda bildruta.
Moderna skärmar (exempelvis LCD, Plasma och DLP) kan bara återskapa dubbelsvepningsprocessen
med begränsad bildkvalitet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

har en p992 dell/sony skärm 7900gt grafikkort

när jag kör allt under 1024 så får jag varannan pixelrad mörk, så det är svårt att se.

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket mysko tycker jag, med vilken vertikalhertz kör du på? 85Hz eller?
Vsyncen av eller på?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

kör 100 hz, vsync av(vilket inte har någon betydelse)

"Elektronstrålen i en modern CRT är ganska smal. När man kör låga upplösningar får man en smal linje, lite svart, en smal linje, lite svart...

Genom att göra dubbelsvep, så kommer grafikkortet att rita ut bilden som om den hade dubbelt så många pixlar i höjdled. Detta gör att man minskar problemet med svarta horisontella linjer på skärmen."

jag har en relativt ny crt därför jag får detta problem i låga upplösningar, dvs allt under 1024.

i min gamla drivrutin hade jag en extra tab, där jag kunde välja gmt osv(alla olika "timinginställningar") och kryssa i en ruta med dubbelsvep, vilket löste problemet.

Permalänk
Antielefant

Vad kör du för grafikkort? En del nya har inte fullt stöd för CRT-inställningar längre, och nyare drivrutiner är specade för LCD, inte CRT.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

geforce 7900 gt körs på burken.

Permalänk
Antielefant

Mmm, prova isf 800x600 om du måste köra låg upplösning.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem

Iom XP så är det lite sämre med 640 x 480 stödet, så startupplösningen vill helst vara på 800 x 600 diton. Detta kan gör sitt till i det hela.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

zxenicx: som jag skrivit tidigare, så får jag detta med allt under 1024x768

jalle: hade inte spelat någon roll om jag körde vista/win2k/debian det är skärmen som inte vill(operativsystem har inget med det att göra)

ville bara ha någon enkel lösning på hur jag kunde få skärmen att rita upp dubbelt så många pixlar i höjd aka dubbelsvep..

men jag antar att jag får återgå till härliga 90talets drivrutiner igen.

någon som är sugen på en p992 att byta mot en p991 eller p990 ~ 21 tum

Permalänk
Antielefant

Det kan du inte heller, eftersom 79xx-serien kräver tillräckligt nya drivrutiner det med. Då måste du samtidigt byta till ett gammalt grafikkort, typ 4xxx-serie eller liknande.

7900 GT kräver som absolut lägst Forceware 84.21 - drivare innan dess innehåller inga kort ur Geforce 7-serien.

Men visst kan du testa den.
http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_84.21.html

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

sigh >_> 90-tal = bildligt talat, aldrig hört talas om att man brukar säga att något är från ett annat sekelskifte, dvs gammalt. dubbelsvep fanns på drivrutiner innan nvidia skulle in med sin nya fancy kontrollpanel, men de är långt ifrån optimerade till ett "nyare" grafikkort.

om du inte har pluggat crt/skärm timings på kth, kan du inte hjälpa mig(du har varit lite off i varje inlägg)

men tack för att du försöker hjälpa mig.

Permalänk
Antielefant

Nej, jag har inte läst CRT på KTH... men jag har läst tillräckligt på LIU för att kunna öppna och titta i drivrutinerna och se vilka som stöds.

I dagsläget (185.85) är det enbart dessa som kan köras doublescanned;
320x200_dscan_deinterlace
320x240_dscan_deinterlace
400x300_dscan_deinterlace
480x360_dscan_deinterlace
512x384_dscan_deinterlace

Ska du köra doublescan på annat behöver du endera den Forceware jag länkade ovan, eller senast Forceware Release 91.28, eftersom stödet för att ställa in det manuellt försvann helt med generationsskiftet Geforce 7/8, Forceware 97.94 (91.31 som beta), och den "moderna" NVidia Control Panel.

91.28 är den sista rena 7-seriedrivrutinen, och den sista du kan använda till doublescanned 480p.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

NAJS tack som fan, äntligen fick jag något jag kan gå efter, som gjorde mig smartare, tack för upplysningen, ska testa runt och se med de jag har att välja mellan.

Permalänk
Antielefant

Mm, 512x384 doublescanned ska funka även med nya drivrutinen om skärmen stöder det, och ger dig samma radtäthet som 1024x768, så... prova.

Här är den sista WHQL-signerade drivrutinen med doublescan-möjlighet jag kunde hitta.

84.21 WHQL Win2k/XP: http://download.nvidia.com/Windows/84.21/84.21_forceware_winx...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync