Permalänk
Medlem

ATI-relaterad fråga.

Tjenare.

Undrar bara simpelt, eftersom att jag inte fått något svar från Tom's Hardware..

Är två stycken separata ATI 4870 i Crossfire bättre prestandamessigt än ett 4870X2? Eller är det likvärdigt?

Självklart är det 2gb GDDR5 i båda fallen som gäller...
Eller är 4890 något man ska satsa på?

Tackar på förhand.

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

I princip dött lopp, men två 4870 vinner nog oftast iaf enligt AnandTech test. Två 4870 drar dock ganska mycket mer ström.

4890 är också ett bra kort, billigare än två 4870 men naturligt vis inte lika bra.
gtx 260 eller 275 är också bra och intressanta val

Tänkte du köpa nytt till datorn i din signaturen eller?

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
I princip dött lopp, men två 4870 vinner nog oftast iaf enligt AnandTech test. Två 4870 drar dock ganska mycket mer ström.

4890 är också ett bra kort, billigare än två 4870 men naturligt vis inte lika bra.
gtx 260 eller 275 är också bra och intressanta val

Tänkte du köpa nytt till datorn i din signaturen eller?

Precis! Den skall uppgraderas med nytt moderkort som stödjer Crossfire & då nytt/nya grafikkort. Ska kränga iväg mitt gamla 4850 (inte för att det är ngt fel på den, men jag är en prestandajägare )

Tack för svaret, föresten. Det blir la 2 st 4870 då. Har ordentligt med ström (Corsair 750w) så det ska nog gå bra.

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToKu
Precis! Den skall uppgraderas med nytt moderkort som stödjer Crossfire & då nytt/nya grafikkort. Ska kränga iväg mitt gamla 4850 (inte för att det är ngt fel på den, men jag är en prestandajägare )

Tack för svaret, föresten. Det blir la 2 st 4870 då. Har ordentligt med ström (Corsair 750w) så det ska nog gå bra.

Mors.

Köp ett HD4870x2 istället, kostat i princip samma som att köpa två HD4870 1GB, nästan billigare tror jag faktiskt.

Plus att det drar mindre ström och skalar mer kontinuerligt än vad två HD4870 1GB gör, alltså oftare. Finns en del fall där två HD4870 i CF inte skalar alls men att HD4870x2 gör det.

Dessutom så kan du köpa dig ett till senare när nya generationen har kommit, lär du komma över ett billigt. HD4870 i Quad skalar löjligt dåligt men mest för att det är helt galet så ska man ju köra det...

Sen vem vet, ATi kanske faktiskt får ordning på skalningen av fler än två GPU:s i framtiden.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

You make a valid point. :3

Är det någon skillnad på tillverkarna då?
Sapphire, XFX, Powercolor, Asus etc...
Vissa kostar ju mer än andra. Fast det ser ut som om de e likadana?

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

Själv hade jag nog kört på två 4850, du har ju redan ett. Eller köpt ett x2 kort som dinaman säger, då kanske du inte behöver nytt moderkort också?

Tillverkare har ingen större betydelse, kan iof skilja lite i kvalitén. xfx brukar göra bra grejer så kör du på 4870x2 skulle jag ta xfx, är ju billigast oxå
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1140&o=produkt_pris_in...

övervägt sli då? två 260 funkar rätt fint oxå!

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

I'm an ATI man myself

Nej, de e säkert bra grafikkort. Men jag har bara haft dåliga upplevelser med NVIDIA grafikkort. Haft otrolig otur; varje kort jag köpt från dem har varit ett måndagsex. (3st)

Men skulle 2 st GTX260 vara bättre än ett 4870x2?

Den här verkar prisvärd?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=450070

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Moderator
Testpilot

Haha, alternativen är oändliga.

Ett HD4850x2 är också extremt prisvärt, det är förbannat högljutt bara och det finns bara en tillverkare och det är Sapphire. Inget fel på Sapphire dock, ATi största partnertillverkare.

Som kriggus säger så är även GTX 260 i SLI föredömligt, SLI tenderar dessutom skala i de allra flesta spel även när de är nya. ATi:s CF är lite sämre på det, men CF skalar överlag bättre i de spel som det fungerar felfritt.

Ett mycket svårt övervägande helt enkelt. Det bästa är nog att du tar och tittar på lite prestandatester och så kikar du på de spel som du spelar och är mest intresserad av, sen tar du det kort som är bäst i de spelen, om det så är HD4870x2 eller GTX 260 SLI.

Det blir även lättare för oss att ge dig det bästa förslaget om du ger oss en bestämd budget.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Haha, alternativen är oändliga.

Ett HD4850x2 är också extremt prisvärt, det är förbannat högljutt bara och det finns bara en tillverkare och det är Sapphire. Inget fel på Sapphire dock, ATi största partnertillverkare.

Som kriggus säger så är även GTX 260 i SLI föredömligt, SLI tenderar dessutom skala i de allra flesta spel även när de är nya. ATi:s CF är lite sämre på det, men CF skalar överlag bättre i de spel som det fungerar felfritt.

Ett mycket svårt övervägande helt enkelt. Det bästa är nog att du tar och tittar på lite prestandatester och så kikar du på de spel som du spelar och är mest intresserad av, sen tar du det kort som är bäst i de spelen, om det så är HD4870x2 eller GTX 260 SLI.

Det blir även lättare för oss att ge dig det bästa förslaget om du ger oss en bestämd budget.

Okej. En Budget. Säg... 3500kr max?
Skall ju köpa ett moderkort UTÖVER den summan med.
Hade tänkt mig en ASUS P5Q PRO.
Detta för att mitt nuvarande är... ett billigt, skräp moderkort.
Asrock 4coredual-sata tror jag det heter.

Alltså, jag spelar inte så hemskt många olika spel, men jag är som sagt en prestandajägare, och vill ha så bra saker som möjligt för min budget
Jag vill kunna spela ett nytt spel på höga settings utan problem om jag så önskar.
Samtliga spel på 1920x1200 res!

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToKu
Okej. En Budget. Säg... 3500kr max?
Skall ju köpa ett moderkort UTÖVER den summan med.
Hade tänkt mig en ASUS P5Q PRO.
Detta för att mitt nuvarande är... ett billigt, skräp moderkort.
Asrock 4coredual-sata tror jag det heter.

Alltså, jag spelar inte så hemskt många olika spel, men jag är som sagt en prestandajägare, och vill ha så bra saker som möjligt för min budget
Jag vill kunna spela ett nytt spel på höga settings utan problem om jag så önskar.
Samtliga spel på 1920x1200 res!

För 3500kr så blir det tight med både HD4870x2 och GTX 260 i SLI om du ska ha ett schysst moderkort utöver det.

En tanke är annars att du behåller ditt HD4850 och köper dig ett HD4850x2 och kör lite 3-GPU action. Det är egentligen fruktansvärt korkad lösning men eftersom du har ett kraftigt nätaggregat redan samt att du har ett HD4850 så va fan, det kommer ju i alla fall alltid skala med två GPU:s så den tredje blir bonus i vissa spel där det funkar.

Det här är vad Anandtech kom fram till:

Citat:

The 4850 can scale in some games that don't crush it with too much data and it offers better value in some situations.

But even more than single or two card solutions, 3-way is a case by case basis. You've really got to look at the games you like and pick the solution that performs best there. This is in large part because it's just such an investment and these options are just not "worth" the cost unless you are really picking your graphics hardware for a purpose. There isn't an easy way to make a general recommendation.

Källa:http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3518&p=12

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
För 3500kr så blir det tight med både HD4870x2 och GTX 260 i SLI om du ska ha ett schysst moderkort utöver det.

En tanke är annars att du behåller ditt HD4850 och köper dig ett HD4850x2 och kör lite 3-GPU action. Det är egentligen fruktansvärt korkad lösning men eftersom du har ett kraftigt nätaggregat redan samt att du har ett HD4850 så va fan, det kommer ju i alla fall alltid skala med två GPU:s så den tredje blir bonus i vissa spel där det funkar.

Det här är vad Anandtech kom fram till:

Källa:http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3518&p=12

Så här, jag skall köpa grafikkort för 3500 max. Så det går att köpa 2st 260, men det blir tight ^^

Eller kanske... 2 st 4850x2?

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Haha, alternativen är oändliga.

hehe ja typ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Så här, jag skall köpa grafikkort för 3500 max. Så det går att köpa 2st 260, men det blir tight ^^

Eller kanske... 2 st 4850x2?

Två 4850x2 blir ganska högljud, och dyr, historia så pass på den. Eftersom du är en prestandajägare så är nog två 4870 1gb, ett 4870x2 eller två gtx 260 att föredra. Vilket som är bäst kan jag inte säga, du lär bli nöjd med vilket som såvida du inte får ett fjärde måndagsex

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Då antar jag att jag går helt efter pris på de 3 förslagen ^^
Tack för hjälpen. Skriv gärna igen om ni kommer på något alternativ!

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk

Måste bara skjuta in en fråga här;
jag har ett 4870 med 512 mb, är det värt det och slänga in ännu ett 4870 för mig när jag har 19" bildskärm (1440*900 upplösning) eller blir det overkill?
Enda spelet jag kör just nu är crysis warhead och lirar inte alltför ofta, kmr definitivt bli en uppgradering när spelen mass effect II, assasinscreed II och mafia II osv kmr ut, men tänkte att man kanske lika gärna kan slå till nu när priset på 4870 ligger runt 1700:-.
Vet inte när de andra spelen kmr ut riktigt men mass effect II ska lanseras slutet av 2009 / början av 2010 så det är en bit bort.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spefaktiv!
Måste bara skjuta in en fråga här;
jag har ett 4870 med 512 mb, är det värt det och slänga in ännu ett 4870 för mig när jag har 19" bildskärm (1440*900 upplösning) eller blir det overkill?
Enda spelet jag kör just nu är crysis warhead och lirar inte alltför ofta, kmr definitivt bli en uppgradering när spelen mass effect II, assasinscreed II och mafia II osv kmr ut, men tänkte att man kanske lika gärna kan slå till nu när priset på 4870 ligger runt 1700:-.
Vet inte när de andra spelen kmr ut riktigt men mass effect II ska lanseras slutet av 2009 / början av 2010 så det är en bit bort.

Visst, det skulle nog vara värt. Men Crysis är ändå en sån pass prestandamördare, så där behöver du inte ens försöka uppnå höga resultat

Men ja! Jag säger köp ett till, om du nu har pengar till det.
Om du inte behöver uppgradera något annat... Quad core t.ex för framtida spel, om du inte har det redan?
Men jag undrar om ditt nätagg pallar de två 4870 korten (tvivlar på det)?

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |