DxDiag visar för mycket grafik minne!

Permalänk
Medlem

DxDiag visar för mycket grafik minne!

Tjenare

Satt och pillade lite idag och fick för mig att köra dxdiag och kolla igenom all skit där.
Det som fångade min blick var att dxdiag visar att mitt 8800GTS 512 har 2289mb minne. Det stämmer ju inte. Är det något som är fel eller ska det vara så?

---------------
Display Devices
---------------
Card name: NVIDIA GeForce 8800 GTS 512
Manufacturer: NVIDIA
Chip type: GeForce 8800 GTS 512
DAC type: Integrated RAMDAC
Device Key: Enum\PCI\VEN_10DE&DEV_0600&SUBSYS_82681043&REV_A2
Display Memory: 2289 MB
Dedicated Memory: 497 MB
Shared Memory: 1791 MB
Current Mode: 1440 x 900 (32 bit) (60Hz)
Monitor: Allmän PnP-bildskärm
Driver Name: nvd3dumx.dll,nvwgf2umx.dll,nvwgf2umx.dll,nvd3dum,nvwgf2um,nvwgf2um
Driver Version: 8.15.0011.8585 (English)

Tackar

Permalänk
Medlem

Jag gissar att display memory är den totala mängden tillgängligt minne för grafikkortet att bruka. Den totala mängden minne är alltså Dedicated memory som är grafikkortets eget minne, plus Shared memory som är en mängd ramminne som finns tillgängligt för grafikkortet.

Dedicated memory+Shared memory=Display memory.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Jag gissar att display memory är den totala mängden tillgängligt minne för grafikkortet att bruka. Den totala mängden minne är alltså Dedicated memory som är grafikkortets eget minne, plus Shared memory som är en mängd ramminne som finns tillgängligt för grafikkortet.

Dedicated memory+Shared memory=Display memory.

Shared memory? Betyder det att den använder RAM minnet då eller? Det borde väl vara dåligt eftersom RAM minnet är så pass slöare.

Permalänk
Antielefant

Jo, men grafikkortet nyttjar bara RAM om du överbelastar grafikminnet, exempelvis genom för hög AA/AF eller för hög detaljnivå.

Ens 1 GB räcker ingenstans i 1200p 16xAA.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Ens 1 GB räcker ingenstans i 1200p 16xAA.

I dom flesta fall räcker 1gb. Men det är rätt onödigt att köra 16xAA när man kan köra 24xCFAA som tar mindre prestanda och ger likavärdiga reslutat, och funkar i dom flesta spel (dx9).

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken