Permalänk
Medlem

GTX 285 vs 4890 Toxic

Hej allesammans!

Jag skulle behöva lite hjälp med att bestämma mig vilket grafikkort jag ska välja. Efter att ha gallrat ganska kraftigt har jag kommit fram till följande:

Sapphire Radeon HD4890 Toxic (960MHz, 4200MHz, Vapor-X)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=441115

eller

Gigabyte GeForce GTX 285 (referens) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=381965

Det jag vill ha är ett kort som fungerar bra i 1920x1200 tills den nya generationen dyker upp om ett halvår. Jag har även tänkt använda det under min sommarledighet som börjar nästa vecka så vill inte vänta på andra kort. Sen till det VIKTIGASTE kortet ska vara riktigt tyst. Vill inte bryta garantierna heller så tredjeparts kylare undviks i det längsta.

Som jag bedömer det klarar båda korten av 1920x1200 med höga inställningar i de flesta spel så de fyller det kravet. Som jag ser de är de ungefär likvärdiga med lite övertag för GTX 285 (större klockningsutrymme). Dessutom tror jag att båda går att få till nästa vecka, möjligen att jag får vänta en vecka extra på 4890 Toxic. Det vägs dock upp av det lägre priset. GTX 285 går med studentrabatt från Misco på ungefär 3150kr, 4890 TOXIC ungefär 450kr mindre från Dustin (också studentrabatt).

Så avgörandet står alltså till vilken kylare som är bäst för mig (ljudnivå). GTX 285 kylaren har jag sett rekommenderas av flera som bra. Samtidigt har jag läst flera recensioner av 4890 Atomic som ska ha samma kylning som Toxic. I dessa har alltid ljudnivån påpekats som mycket bättre än referens för 4890.

T.ex: Overclockersclub.com http://www.overclockersclub.com/reviews/sapphire_hd4890_atomi...
“The noise difference between the reference cooling solution and Sapphire's Vapor-X design is amazing - the high pitched hair dryer is no longer present on the Atomic version! While much less noisy than reference solution, the noise of the fan when pushed to 100% is still audible and can be annoying - much more than the design of the heatsink on the Vapor-X HD4870. The cooling performance at this noise level is much better than that delivered by the reference solution.”

Är ju dock bara en jämförelse med 4890 referens, säger inte så mycket om hur den står sig mot GTX 285.

Blev lite rörigt det där. Hoppas ni förstod hur jag tänkte.
Så vad säger ni?

EDIT: Ska tillägga att när jag pratar ljudnivå så syftar jag på "load" alltså när man spelar krävande spel.

Permalänk
Medlem

Kan iaf säga att jag är brutalt nöjd med mitt GTX285. Får nästan dåligt samvete att jag spelar så lite.. men förhoppningsvis står det sig en stund.

Mitt Gigabyte 285 klockar iaf tämligen trevligt. Kört 750 på coren, shader minns ja inte.. har inte letat maxklock ännu. Finns egentligen ingen anledning.

Se bara till att resten av hårdvaran hänger med. Tycker det är lite väl ofta folk köper värsta graffen, sen har en CPU som man bara vill gråta över. Lite meningslöst.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem

De två presterar ju lika bra, men GTX285 går att klocka mer. Det beror på om du ska överklocka och om du vill betala mer?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
De två presterar ju lika bra, men GTX285 går att klocka mer. Det beror på om du ska överklocka och om du vill betala mer?

Frågeställningen är egentligen för mig vilket kort som är tystast. Överklocka kommer jag säkerligen att göra, dock ingen garanti för att det blir en bra klock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av magican
Kan iaf säga att jag är brutalt nöjd med mitt GTX285. Får nästan dåligt samvete att jag spelar så lite.. men förhoppningsvis står det sig en stund.

Mitt Gigabyte 285 klockar iaf tämligen trevligt. Kört 750 på coren, shader minns ja inte.. har inte letat maxklock ännu. Finns egentligen ingen anledning.

Det låter mycket bra! Hur är ljudnivån när du spelar då? Hur känslig är du för höga ljud osv.

Permalänk
Medlem

jag har bewställt ett toxic kort, kommer på måndag, tycker 2500:- är ett bra pris och man får mycket grafik för pengarna, enligt testerna så tar den eller lika på alla tester som ett gtx 285 men betydligt billigare, sant dock att det går ju att klocka 285 betydligt mer än toxic kortet.

även om det är fabriksklockat så fann det mycket mer att hämta enligt dom har testat koret och det är ju alltid trevligt.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Skulle snarare säja att HD4890 och GTX 275 presterar ganska lika men till stor fördel för GTX 275.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Cuda, physx någon?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Om du vill ha det tystaste kortet så skulle jag satsa på ATI kortet, men varför bry sig så mycket om det när man ändå spelar med hörlurar...;)

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Cuda, physx någon?

Funkar med folding på atikorten också,sen var det ju inte vad Ts undrade heller.
Sen kan man köra physx på ageiakort på pciplats med som jag gör:)

MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

ATI kortet alstrar mindre värme och den kylaren är känd för att vara tyst.

Vad GTX275, cuda och physx har i tråden att göra får nog skyllas på lördagskvällen.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Liknande prestanda, men toxic kortet är tystare och billigare..

Om pengar inte spelar någon roll så tar du 285 och byter kylare på den och klockar den förbi 4890 toxic..

Om pris/prestanda spelar in så är det ati kortet lätt

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst era kloka ord (speciellt daweeeBD och tannat, tack) så lägger jag nog en beställningen på Toxic kortet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av paltkoma
jag har bewställt ett toxic kort, kommer på måndag, tycker 2500:- är ett bra pris och man får mycket grafik för pengarna, enligt testerna så tar den eller lika på alla tester som ett gtx 285 men betydligt billigare, sant dock att det går ju att klocka 285 betydligt mer än toxic kortet.

även om det är fabriksklockat så fann det mycket mer att hämta enligt dom har testat koret och det är ju alltid trevligt.

Det skulle uppskattas mycket om du kunde kommentera ljudnivån när du spelar något nytt krävande spel.

EDIT: Läste precis en recension av kortet: http://www.hitechlegion.com/reviews/video-cards/723-sapphire-... Om man tittar på kylaren där ser det ut att vara samma som jag har idag på mitt 4870 silent efficiency. Skulle någon kunna bekräfta att det är exakt samma? Jag tycker nämligen inte det kortet är speciellt tyst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
De två presterar ju lika bra, men GTX285 går att klocka mer. Det beror på om du ska överklocka och om du vill betala mer?

GTX285 har mindre marginal för överklockning än HD4890, rätt mycket mindre. Du kanske dock menar Toxic modellen som redan är pressad en del, men det är GTX285 också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Skulle snarare säja att HD4890 och GTX 275 presterar ganska lika men till stor fördel för GTX 275.

Anandtech.com slutsats:

Citat:

At 1680 x 1050 and 1920 x 1200 the 4890 is nearly undefeated. At 2560 x 1600, it seems to be pretty much a wash between the two cards.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3539&p=23

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bockhorn
Hej allesammans!

Jag skulle behöva lite hjälp med att bestämma mig vilket grafikkort jag ska välja. Efter att ha gallrat ganska kraftigt har jag kommit fram till följande:

EDIT: Ska tillägga att när jag pratar ljudnivå så syftar jag på "load" alltså när man spelar krävande spel.

HD4890 är både tystare och svalare kort generellt. På toxic korten vet jag inte exakt hur kylaren låter. I just 1920x1200 så når ROP'sen på ATI korten hög effektivitet, och presterar mycket bra i just den upplösningen, och det finns det flera källor på. Jag hade kört på Toxic kortet.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Jag har beställt Toxic kortet

Nu återstår det bara att vänta o se om det blir ett lyckat köp. Jag skriver ner mina intryck när jag har hunnit leka lite med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Funkar med folding på atikorten också,sen var det ju inte vad Ts undrade heller.
Sen kan man köra physx på ageiakort på pciplats med som jag gör:)

MvH albanen..

Jävlar här måste man verkligen gå in i idiotdetalj för att folk ska förstå.

Självklart menar jag att cuda och physx är något som ati inte har. Du har möjlighet att driva fysik på grafikkortet och köra spel som vanligtvis hade hackat på ett ati kort med physx på.

Cuda är ju framtiden.
Sen är folding bättre på nvidia kort idag med.

Detta låter väldigt grönt jag vet. Men om man har två kort som presterar snarlikt så räknas varje detalj.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Jävlar här måste man verkligen gå in i idiotdetalj för att folk ska förstå.

Självklart menar jag att cuda och physx är något som ati inte har. Du har möjlighet att driva fysik på grafikkortet och köra spel som vanligtvis hade hackat på ett ati kort med physx på.

Cuda är ju framtiden.
Sen är folding bättre på nvidia kort idag med.

Detta låter väldigt grönt jag vet. Men om man har två kort som presterar snarlikt så räknas varje detalj.

Helt rätt att väga in varje detalj i ett sådant läge. Dock kommer jag ändå skaffa nytt när nästa generation kommer så det spelar ingen roll just för mig.

Du ska ha tack för att du nämnde det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Jävlar här måste man verkligen gå in i idiotdetalj för att folk ska förstå.

Självklart menar jag att cuda och physx är något som ati inte har. Du har möjlighet att driva fysik på grafikkortet och köra spel som vanligtvis hade hackat på ett ati kort med physx på.

Cuda är ju framtiden.
Sen är folding bättre på nvidia kort idag med.

Detta låter väldigt grönt jag vet. Men om man har två kort som presterar snarlikt så räknas varje detalj.

Jag tror nog att alla förstod vad du var ute efter. Det är bara det att PhysX-biten är ett så konstruerat argument men det skall fantamej tryckas in om man är grön hur irrelevant det än är för tråden

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Skulle snarare säja att HD4890 och GTX 275 presterar ganska lika men till stor fördel för GTX 275.

en av testerna....

http://www.overclockersclub.com/reviews/sapphire_hd4890_atomi...

jag tycker då att den har en hel del att komma med, 275 ligger lite efter.. men vad vet jag? jag tror jag kommer bli nöjd över kortet

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paltkoma
en av testerna....

http://www.overclockersclub.com/reviews/sapphire_hd4890_atomi...

jag tycker då att den har en hel del att komma med, 275 ligger lite efter.. men vad vet jag? jag tror jag kommer bli nöjd över kortet

Inte på dessa tester, då är GTX 275 bättre.

http://www.techspot.com/review/164-radeon-4890-vs-geforce-gtx...

[qoute]That said, the GeForce GTX 275 was a great card and in the majority of the benchmarks it was faster than the Radeon HD 4890 and the Radeon HD 4890 OC, which is impressive[/qoute]

http://www.legitreviews.com/article/944/15/

http://www.hexus.net/content/item.php?item=17863&page=22

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Paltkoma: Toxic och atomic är inte samma kort.

http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?psn=000101&...

Dock samma kylning och bara lite lägre klock så de är helt klart jämförbara.

Orici: Du länkar till ett test med ett vanligt 4890. Du jämför inte ens kortet som jag har med i tråden. Jag har ALDRIG pratat om ett referens 4890 eller ett "lite" överklockat 4890.

Läs testet som paltkoma länkade till istället. 4890 i 960MHz är jämbördigt med GTX 285.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bockhorn
Paltkoma: Toxic och atomic är inte samma kort.

http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?psn=000101&...

Dock samma kylning och bara lite lägre klock så de är helt klart jämförbara.

Orici: Du länkar till ett test med ett vanligt 4890. Du jämför inte ens kortet som jag har med i tråden. Jag har ALDRIG pratat om ett referens 4890 eller ett "lite" överklockat 4890.

Läs testet som paltkoma länkade till istället. 4890 i 960MHz är jämbördigt med GTX 285.

presic det är Toxic kortet jag snackar om, ser nu att testet var ett atomic, sry för det. Och ett kort som är betydligt billigare är ett 285 men presterar som ett och samma pris som ett 275 men bättre, kallar jag för ett trevligt kort.

Nu är jag inte ute efter pajkastning nvidia vs ati fanboy, utan bara vill säga att man får grymt mycket grafik för pengarna....

@Bockhorn mitt kort är sorterat i ånge nu, så jag kommer ha det imorgon, kommer testa pressa det lite, återkommer ang ljudnivån.

---- EDIT----

Nu kört med kortet 1 dag, har inte hunnit stresstesta det riktigt, tester kommer, men ack så jäkla tyst kortet är, hade tidigare ett 4870 med Acc S1 kylningen med en 12 cm chassifläkt, detta är tystare, mycket trevligt!!

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s