Kan ej välja codec i Sony Vega 9

Permalänk
Medlem

Kan ej välja codec i Sony Vega 9

Hej.
Nu börjar detta lilla problem bli lite frustrerande

Bakgrund: Jag använder FRAPS för att spela in klipp i diverse spel. Sedan importerar jag dessa klipp i ett projekt i Sony Vegas Pro. Fixar lite musik etc etc.
Sedan brukar jag rendera mina filmklipp med ffdshow paketet, mer exakt H.264 formatet.
Detta fungerar fint på min WindowsXP med Sony Vegas 8 Pro. Där man väljer Custom Setting för renderingen kan man välja vilken codec att rendera med. Där finns ffdshow, trycker "Configure..." och man ställer in sin kvalitet mm.

Nu kommer problemet.
Jag testar testar Windows7RC x64 med en trial av Sony Vegas Pro 9 x64.
Men när jag ska rendera mina klipp, finns ej ffdshow att välja i drop-down menyn över tillgängliga codecs.
Har googlat runt på nätet utan att hittat en orsak.
Är detta för att det är Windows7? eller för att det är 64-bitars?

Någon som har en lösning, idé eller bara nått förslag på var man kan hitta vidare information om problemet?

Visa signatur

Stationär: AMD 5800X - 32GB - RTX3080
Bärbar: Surface Pro 7

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men har du installerat ffdshow på Windows7 då?
Annars kanske du kan prova om debugmode frameserver funkar.
http://www.debugmode.com/frameserver/

Med debugmode kan man använda andra programvaror för komprimeringen, man liksom skickar vidare tidslinan utan att behöva spara en jättelik videofil som mellanlagring (men sparar en pseudo-fil, så kallad signpost istället).

Permalänk
Medlem

Jo, har har installerat ffdshow i Windows7.

Jag ska kolla in din länk. Tycker bara att det är så bekvämt att göra allt i samma program. Men om det inte fungerar på man anpassa sig

EDIT: Tyvärr läste jag på deras forum att pluginet inte stödjer Sony Vegas 9 än. Och jag testade precis, och alternativet finns ej att välja, precis som ffdshow.
Kanske så att ffdshow måste updateras med stöd för win7 och/eller vegas9 med.
Får kanske gå tillbaka till WinXP med Vegas 8 tills updateringar kommer

Visa signatur

Stationär: AMD 5800X - 32GB - RTX3080
Bärbar: Surface Pro 7