Permalänk
Medlem

800MHz minnen går "bara" i 667MHz?

Hej!

Har i dagarna köpt nya minnen till burken då en av de gamla stickorna gått sönder, köpte följande minnen: Kingston HyperX DDR2 PC6400/800MHz för att ersätta de gamla stickorna som också de var 800MHz minnen...

Vid "startskärmen" när man startar datorn står det dock att dessa körs i 667MHz, har även testat med CPU-Z och får då nedanstående skärmdump:

Varför körs minnena bara i 667 istället för 800MHz, har även provat att ändra Timing Mode och Memory Clock value i BIOS och där angett att minnena skall köras i 800MHz. Förstår inte varför de nya minnena bara körs i 667MHz när de gamla jag hade gick i 800MHz utan att jag behövde ändra något. Jag borde väl kunna använda de nya minnena när jag har detta moderkortet: K9VGM-V

/Lasse

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ut som att den du köpt minnena av har lurat dig då Part number: 99c5316-019.a00lf överallt listas som just 667-minnen.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket underligt, det verkar vara fel på spd:n på dessa stickor, för det borde finnas inställningar för 400 MHz också, så frågan är om dessa minnen är det de står att de skall vara? Var köpte du dem?

Läser att stickorna med detta serienr inte är, OBS INTE är 800MHz minnen, utan just 667 diton, så du har fått fel, alternativt blivit lurad

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ok, jag tackar för era svar. Har kontaktat återförsäljaren (som är en seriös internetbutik), de skulle forska i detta och återkomma så fort de visste vad som hänt. Det "sjuka" är att minnena kom i en förseglad förpackning från Kingston, verkar som om fel minnen hamnat i fel förpackning...

Permalänk
Hedersmedlem

Fel minnen i rätt förpackning menar du?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Fel minnen i rätt förpackning menar du?!

Helt rätt...

Permalänk
Medlem

Har suttit ett par timmar nu och sökt på Google och kommit fram till följande, det verkar som om jag har fått rätt minnen, men enligt en standard (SPD/JEDEC) så går de bara i 667MHz när jag kör 1,8v på moderkortet, för att få minnena att gå i 800MHz så måste jag vrida upp volten till minst 2.0... Se länk till nedanstående dokument (3-4 rader ned på dokumentet) och hemsida (ungefär på mitten av sidan)...

Vet inte riktigt hur jag skall göra nu, lyckas ändå inte få minnena att gå i 800MHz trots att jag ändrar volten till 2,1 i BIOS. Manualen till moderkortet är också under all kritik, finns knappt något i den... Jag vet inte om jag måste ändra på något mer i BIOS än volten för minnena, är det någon som vet vad som behöver ändras?

Kingston datasheet
K9VGM-V

/Lasse

Permalänk
Medlem

PDFen du hittat är 3 år gammal, med preliminary stämplat över hela sidan. Den gäller DDR2-minnen från tiden innan PC2-6400 blev standardiserat av JEDEC.

Moderna PC2-6400 har inga problem att gå i 800 på 1.8Volt. Dina minnen har tillverkningsdatum vecka 15 2009, så det är nya minnen. Om det verkligen vore 6400-minnen så skulle de utan problem klara hastigheten på 1.8Volt.

Vad säger etiketten på minnena?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
PDFen du hittat är 3 år gammal, med preliminary stämplat över hela sidan. Den gäller DDR2-minnen från tiden innan PC2-6400 blev standardiserat av JEDEC.

Moderna PC2-6400 har inga problem att gå i 800 på 1.8Volt. Dina minnen har tillverkningsdatum vecka 15 2009, så det är nya minnen. Om det verkligen vore 6400-minnen så skulle de utan problem klara hastigheten på 1.8Volt.

Vad säger etiketten på minnena?

Det har du rätt i, men den .pdf som jag länkat till kommer direkt från Kingstons hemsida. Har plockat ur minnena och följande står på sidan:

KHX6400D2LLK2/2G
99C5316 - 019.AOOLF K2
4275222 - 1010783 2.0V

Jag blir inte klok på detta, vad är det som inte stämmer?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle helt klart bytt dem till riktiga 800MHz minnen, för det skall klart stå i SPD att de skall klara 400MHz och ev under rubriken EPP.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)