Permalänk
Avstängd

Upplösningsproblem (ATI)

Tjena! Jag har 2 problem, min skärm är en 22" lcd o kör med den som primär skärm, har alltså lappen "gömd". Mitt problem är att jag kan inte ha den inställningen som skärmen klarar vilket är 1680x1050. Har en laptop som lätt klarar så "höga" inställningar. men max för mig är 1440x900 men kör på 1400x1050 för bästa utseende. Jag kan alltså inte ställa in högre, försöker tvinga den till olika saker, men det funkar inte.. Satt ca 5 timmar o trixade, har den nyaste catalyst. tro mig ja har testat flera, flera inställningar.. Jag åkte till affären där ja köpte skärmen, dom testade skärmen på sin dator o då funkade det, ja åkte till äffären där ja köpte datorn o dom pluggade in sina 22" o det funkade klockrent.. OBS ska tillägga att ja fick in rätt upplösning första gången ja pluggade in min skärm, så ja satte igång o spelade bf2, sen dagen efter så strulade upplösningen o ja kan inte få in rätt... När ja öppnar catalyst så står det Acer där det brukar stå ATI, alltså vid grafikloggan nere i vänstra hörnet, Varför är det så? Har ja Acers orginal catalyst fast ja har laddat ner o installerat den senaste. Är ja helt dum i huvudet eller vad händer, ja fattar inget.
Skärmen har vga ingång
har den senaste catalyst
datorn klarar hd-upplösning
Allt detta är kanske lite luddigt skrivet, är för att ja är helt nollställd just nu på allt detta.

Kom med förslag, allt är nyttigt för mig just nu

M.V.H Tobbe

Visa signatur

Jag har också en dator, men flashar inte med den

Permalänk

1. Vad har du för grafikkort?
2. Varför tog du inte med hela datorn till affären där du köpte den? Alltså med skärmen!
3. Har du testat att koppla in skärmen till båda grafikkortsutgångarna?
4. Avinstallera alla skitprogram som Acer skickar med!

Permalänk
Avstängd

Grafikkortet står i textet, men det är ett Ati mobility radeon HD 3650
skulle kunna ta med dator o skärm till butiken, men de är inte köpta på samma ställe.
nej har inte testat hd utgången.. blir det inte strul o koppla in hd ---> (till) vga port (hd porten funkar klockrent på plasman) ska ja ta bort ALLT med acer o göra.. alla "behövliga program"

tack för ditt svar

Visa signatur

Jag har också en dator, men flashar inte med den

Permalänk
Medlem

grafikkortet kanske inte stödjer högre upplsöning än 1440x900?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
grafikkortet kanske inte stödjer högre upplsöning än 1440x900?

Han skrev ju att det stödjer HD-kvalité. I stort sett alla grafikkort stödjer HD, jag har ett integrerat 3200 och till och med det stödjer Full-HD, så problemet ligger någon annanstans!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Han skrev ju att det stödjer HD-kvalité. I stort sett alla grafikkort stödjer HD, jag har ett integrerat 3200 och till och med det stödjer Full-HD, så problemet ligger någon annanstans!

Ja den stödjer 1980x1080 eller va det är.

Ja får nu in max 1400x1050, när ja tvingar den till det, men går inte högre än så.
Kan tillägga att ja har jätte få inställningsmöjligheter i catalyst, inte alls så många som man ser på alla bilder av catalys, även när ja har avancerad aktiverad.. Det har alltid stått ATI i logotypen i catalyst, men som sagt, på denna står det Acer

Visa signatur

Jag har också en dator, men flashar inte med den

Permalänk
Medlem

I CCC finns det en knapp, vid typ monitor properties som kallas Force, testa dra i max res där, eller den res du vill ha iaf..

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asprarn
I CCC finns det en knapp, vid typ monitor properties som kallas Force, testa dra i max res där, eller den res du vill ha iaf..

Under tvinga så är det max 1440x900..

hur lägger ja upp en bild här som visar min catalyst, för den ser inte ut som "dom gamla vanliga" med alla möjliga olika inställningsfunktioner.
Ja har bara under fliken
Grafikinställningar
~~~~~~~~~~~~
Informationscenter
~~~~~~~~~~~~
Bildskärmshanterare
~~~~~~~~~~~~
Monitoregenskaper 1

Ingenting annat, ja är van att det finns massor.. men som sagt ja ska försöka slänga upp en bild så får ni se hur ja menar

Så här ser min CCC ut
http://i301.photobucket.com/albums/nn78/tooby77/AcerATI.jpg

Så här bör det ju se ut
http://i301.photobucket.com/albums/nn78/tooby77/ATI.jpg

Visa signatur

Jag har också en dator, men flashar inte med den

Permalänk
Medlem

Välj avancerade inställningar antar jag.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asprarn
Välj avancerade inställningar antar jag.

Se fyra poster ovanför! Har testat avancerat o grund.

Visa signatur

Jag har också en dator, men flashar inte med den

Permalänk
Avstängd

Har nu pulat i 4 dagar. Har ingen lösning

Visa signatur

Jag har också en dator, men flashar inte med den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tooby77
Kan tillägga att ja har jätte få inställningsmöjligheter i catalyst, inte alls så många som man ser på alla bilder av catalys, även när ja har avancerad aktiverad.. Det har alltid stått ATI i logotypen i catalyst, men som sagt, på denna står det Acer

Det är inte ovanligt att tillverkare har egna drivrutiner för sina bärbara. För mig låter det som om du får leva med alla dessa begränsningar.
Testa powerstrip.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

vet inte om de här funkar men kanske värt att prova om du inte gjort det redan. i xp högerklicka på skrivbordet, välj egenskaper, inställningar, avancerat, bildskärmskort, visa alla lägen.

Permalänk
Medlem

Testa installera drivrutiner för din skärm så den inte är "standard" då kanske grafikkortet får mer info från skärmen vilken upplösning som kan användas.

Du skulle även kunna testa att ladda hem en livecd med tex. linuxmint för att se om det fungerar bättre.
Fungerar det med livecd'n så är det ju inga fel på din hårdvara.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Det är inte ovanligt att tillverkare har egna drivrutiner för sina bärbara. För mig låter det som om du får leva med alla dessa begränsningar.
Testa powerstrip.

Ska starta om datorn o se om powerstrip hjälper mig

Nej det funkar inte.. kan ställa in lite högre upplösningar, men så fort ja trycker på apply eller ok, så hoppar det tillbaka till den inställningen ja har nu. (utan att det ens ser ut som något hänt)
Testade att ställa in till lägre upplösning så ändrades den direkt.. Alltså ingen lycka här heller

Visa signatur

Jag har också en dator, men flashar inte med den

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjabo
vet inte om de här funkar men kanske värt att prova om du inte gjort det redan. i xp högerklicka på skrivbordet, välj egenskaper, inställningar, avancerat, bildskärmskort, visa alla lägen.

Kör med vanliga vista

Visa signatur

Jag har också en dator, men flashar inte med den

Permalänk

Kanske enkelt?

Har du tagit ner drivrutiner från skärmtillverkaren? Har för mig att vga-porten är sämre på att känna igen vilka upplösningar den kan köra till skärmen, DVI brukat alltid fungera iaf.

Hoppas det hjälper.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Avstängd

Re: Kanske enkelt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HikiSpray
Har du tagit ner drivrutiner från skärmtillverkaren? Har för mig att vga-porten är sämre på att känna igen vilka upplösningar den kan köra till skärmen, DVI brukat alltid fungera iaf.

Hoppas det hjälper.

Hittar inga just till min skärm + att 99% är till xp eller tidigare versioner.
Men ja ska leta vidare

Skärmen heter Packard Bell Viseo 223 Ws

Visa signatur

Jag har också en dator, men flashar inte med den

Permalänk

Hmm...

Du borde kunna "tvinga" vista att använda xp-drivisar, har själv gjort det flera gånger, med blandat resultat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Avstängd

Re: Upplösningsproblem (ATI)

Har nu äntligen hittat problemet! Jävlar så simpelt!

Ja hjälpte en polare o bygga hans extrema bygge till dator.. (ojojojoj vilken dator, black edition lull lull)

Nu till mit problem som va enkelt.. ja gjorde såhär.. jag packade upp en 2009 årsmodell av kabel o vips Nu får ja den upplösningen ja vill.. Enkelt men ack så irriterande problem ja haft

Svar på mitt problem, ja bytte ut kabeln från skärm till laptop

Visa signatur

Jag har också en dator, men flashar inte med den