Permalänk
Medlem

Koppling av 2 grafikkort

Tja jag har datorn http://www.webhallen.com/prod.php?id=82597
Jag hade tänkt att koppla ihop två grafikkort och jag har hört att man ska använda sig av SLI.

Jag har hört att man måste ha två likadana grafikkort. Jag undrar hur man ska tillväga och vad man måste köpa för att kunna koppla ihop två grafikkort. Jag undrar även ifall man kan använda samma grafikkort men med mer minne. Just nu har jag NVIDIA® GeForce™ 8500 GT 512mb men undrar om jag skulle koppla ihop den med NVIDIA® GeForce™ 8500 GT med 1 GB minne.

Även är det värt att lägga ner pengar och tid på att koppla ihop detta och är det väldigt komplicerat och svårt eller? Märker man någon skillnad och isånnafall hur märker man detta.

Permalänk

1: Det kommer inte att fungera, för den där datorns moderkort stödjer INTE SLI.

2: För att kunna använda SLI så behöver man ett moderkort med stöd för SLI, samt 2 PCI-Express x16. Och sen en SLI brygga som kommer med moderkortet.

3: När man väljer grafikkort för SLI så ska dom ha samma kärna. Ifall dom har olika storlek på minne så kommer det kortet med mest minne att klocka ner sig till det med mindre. Jag kan exempelvis inte välja att använda ett GeForce 8800GTX med ett GeForce GTX285.

Visa signatur

Hej, hur mår du?

Permalänk
Medlem

Okej tack för snabbt svar.
En följfråga då:
Finns det någon annan möjlighet att koppla ihop grafikkort för att öka prestandan?

Permalänk
Hedersmedlem

Det andra sättet är Crossfire AMD/ATi:s version av SLI om man så säger, men då skall man återigen ha ett moderkort som har två PCI-E-platser, vilket ditt ju inte har

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag skulle i ditt fall köpa ett nytt grafikkort ifall du vill ha mer prestanda.
HD4770 är en bra kandidat, men att det knappt finns några i lager så säger jag HD4850 istället.

Visa signatur

Hej, hur mår du?