Uppgradering: Nvidia 7600 tilll vad? P4 3.0GHz

Permalänk
Medlem

Uppgradering: Nvidia 7600 tilll vad? P4 3.0GHz

Ska uppgradera grannens dator. Idag sitter ett 256MB Nvidia 7600 (vet inte GS/GT) med passiv kylning. Ungarna kör C&C och WoW.

Ska jag ordna ett 4670 eller ett 4830 för dem eller när börjar processorn att flaska? Vad blir den mest kostnadseffektiva uppgraderingen?

Permalänk
Avstängd

Skulle faktiskt säga att det kommer inte och hjälpa mycket om du byter grafikkortet då jag själv har 7600GT och Pentium 4 .... Har haft i7, C2D/C2Q innan ............................... bortkastade pengar :).

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Medlem

skulle nog vara 4770 om du vill uppgradera, alternativt 4850 nu efter prissänkningen.

men sen vet jag inte hur det kommer att flaska

edit__________
4670 kan ju också funka. men du borde vänta på att nån svarar ang flaskningar innan du tar mina råd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjaman
Skulle faktiskt säga att det kommer inte och hjälpa mycket om du byter grafikkortet då jag själv har 7600GT och Pentium 4 .... Har haft i7, C2D/C2Q innan ............................... bortkastade pengar :).

Då börjar jag med att installera 2gb minne till (sitter bara 1gb i såg jag förut), en defrag kanske skulle vara på plats. Problemet är inte främst att den flaskar (får cirka 25 fps i Dalaran) utan att fläktarna går upp i maxvarv vid belastning. Nuvarande grafikkortet är passivt kyld med en radiator strax under nordbryggans kylfäns och CPU-fläkten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjaman
Skulle faktiskt säga att det kommer inte och hjälpa mycket om du byter grafikkortet då jag själv har 7600GT och Pentium 4 .... Har haft i7, C2D/C2Q innan ............................... bortkastade pengar :).

ok... vad har de andra processorerna med saken att göra? Du pratar mot dig själv! först säger du att kort bättre än 7600gt inte hjälper för en p4 och sen att det inte har nån betydelse om man kör i7?? va?

I min brors burk med en amd 3000+ (en kärna i 2,2 GHz, dock något bättre än p4 i 3Ghz tror jag) så gör iaf ett 8800gt stor skillnad mot ett 7950 gt.

fredl till den datorn rekommenderar jag ett 4770 eller 4730, dock stor brist på dem just nu. Men om det bara är fläktljudet som är problemet så är väl ny kylning lite billigare

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
ok... vad har de andra processorerna med saken att göra? Du pratar mot dig själv! först säger du att kort bättre än 7600gt inte hjälper för en p4 och sen att det inte har nån betydelse om man kör i7?? va?

I min brors burk med en amd 3000+ (en kärna i 2,2 GHz, dock något bättre än p4 i 3Ghz tror jag) så gör iaf ett 8800gt stor skillnad mot ett 7950 gt.

fredl till den datorn rekommenderar jag ett 4770 eller 4730, dock stor brist på dem just nu. Men om det bara är fläktljudet som är problemet så är väl ny kylning lite billigare

Lite bökigt att byta iom att det är heat-pipes. Jag kan nog få lös 1500 till en uppgradering och då vill jag lägga dem på rätt saker. Förmodligen vore nytt moderkort + E5200 + 4770 bästa medicinen, men det hamnar nog över budget. 4770 verkar kunna ta tid att få tag på, jag måste fixa datorn till helgen.

Permalänk
Medlem

4850 presterar drygt 5% bättre har jag för mig, och dom sänkte de. 1200 som billigast på komplett just nu.

tmc eller va dom heter har problem med tillverkning av 40nm kretsar, därför är de bristvara.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=431000

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=430997

2 affärer som har 4770 av märken sapphire/powercolor

sapphire e lite billigare och butiken som har det har bra kritik.
köpte mitt mobo från netshop, som har powercolor 4770 i lager och där kan det ta tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredl
Lite bökigt att byta iom att det är heat-pipes. Jag kan nog få lös 1500 till en uppgradering och då vill jag lägga dem på rätt saker. Förmodligen vore nytt moderkort + E5200 + 4770 bästa medicinen, men det hamnar nog över budget. 4770 verkar kunna ta tid att få tag på, jag måste fixa datorn till helgen.

Ok till helgen är det nog svårt att få tag på ett 4770 men det här ser bra ut:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=420093&view=detailed#Pro...

Vad är det för moderkort då? har man riktigt tur kanske det är socket 775, annars blir det nog tufft med ett helt uppgraderingspaket under 1500 som du säger..

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Bara tänkte skriva att det finns p4:or i den hastigheten och 7600GS/GT som använder sig av AGP. Kolla upp saken innan bara, så att du inte köper ett kort till fel interface. Hoppas det är PCI-E bara , för annars blir det mycket dyrare för vad man får.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredl
Lite bökigt att byta iom att det är heat-pipes. Jag kan nog få lös 1500 till en uppgradering och då vill jag lägga dem på rätt saker. Förmodligen vore nytt moderkort + E5200 + 4770 bästa medicinen, men det hamnar nog över budget. 4770 verkar kunna ta tid att få tag på, jag måste fixa datorn till helgen.

Om du har PCI-E så kommer ett HD4770 ge bra resultat emot ditt nuvarande 7600. Lyssna inte på "ganjaman" han är mest yr i mössan. Visst vore ny CPU/moderkort också ge bättre prestanda med nytt grafikkort men sky inte för att uppgradera GPUn nu iaf.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Ett HD4670, ett HD4830 eller HD4850 (HD4770 verkar svår att få tag på), är ett lyft för burken. Kolla som sagt bara upp att det är PCI-e på ungarnas moderkort, samt om du tar HD4850/30, att nätaggregatet orkar med kortet.

HD4670 presterar lite sämre, men är billigare och effektsnålare. (i vilket fall som helst ett stort steg upp från 7600GS/GT.)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

4670 duger gott till den cpun ! Sovida du inte ska uppgradera burken med ny mb/cpu... Allt över 4670 är enligt min åsikt bortkastade pengar bättre att bygga nytt då !

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk

Re: Uppgradering: Nvidia 7600 tilll vad? P4 3.0GHz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredl
Ska uppgradera grannens dator. Idag sitter ett 256MB Nvidia 7600 (vet inte GS/GT) med passiv kylning. Ungarna kör C&C och WoW.

Ska jag ordna ett 4670 eller ett 4830 för dem eller när börjar processorn att flaska? Vad blir den mest kostnadseffektiva uppgraderingen?

Jag har i alla fall nyss testat ett 4770 på min gamla p4 3,6 ghz. Bara för att testa om kortet fungerade korrekt. Eftersom jag har problem med kortet på nuvarande burk.

Jag blev i alla fall förvånad när jag startade battlestations pacific och kunde maxa i allt 1280x1024, x4 AA. Flöt som rinnade vatten

Permalänk
Medlem

Det blev ett Sapphire 4830 och 2x1gb minne för dryga tusenlappen. Hjälper inte det så blir det en E5200 och något billigt och bra moderkort samt evt nytt nätagg.

Tack för hjälpen!

Permalänk

Hoppas det är ett s775 moderkort, för det är ytterst(extremt) ovanligt med ett s478 som har pci-e och dessutom ddr2(antar att det var ddr2 med tanke på priset...)

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

Köpte han via internet har han i alla fall 14 dagars ångerrätt...

EDIT: men är det inte pci-e så kan man knappt hitta ett kort till vettigt pris... lika bra att lägga till nån hundralapp och köpa ny cpu och moderkort också...

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk

instämmer helt, kör viserligen AGP själv, men grafikkortet jag valde var svindyrt, inte så bra prestanda och hur mycket strul som helst med : /

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

Det är ett D945PSN moderkort så det är 775 sockel och pci-e x16.