Förhandstitt på Intel P55

Permalänk
Melding Plague

Förhandstitt på Intel P55

Intels kommande processor Core i5 är tänkt att ersätta dagens Core 2 i mellanklassen. SweClockers tar en snabbtitt på det tillhörande moderkortet Asus P7P55 Pro med styrkretsen Intel P55 och ser vad framtiden har att erbjuda.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Proffsmoddare

Äntligen ett riktigt snyggt kort! Annat än vad det brukar vara med färgschema. Hoppas att de har lärt sig nu.

Hoppas att det presterar bra nu då Brukar ju inte vara några större problem med kort från asus.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

i5 + Grym moderkort för överklockning (Asus / Gigabyte som kostar max 1000) + snabba DDR3 minnen = PORR FÖR MEDELKLASSEN SOM INTE HAR RÅD MED I7!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Har trenden med vinklade SATA-portar försvunnit eller?

Permalänk
Avstängd

Grymt snyggt moderkort nu är jag ännu mer sugen på 15

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)

Permalänk
Medlem

Tycker det är synd att det inte är sockel 1366 ifall man skulle vilja gå från i5 till i7 utan att byta moderkort eller vice versa

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Snyggt! Vill ha!

"Nu fattas det bara att AMD får till ett ordentligt motdrag och höstens batalj mellan processortillverkarna är säkrad."

mm, ser tyvärr ut att fattas... men den som lever får väl se

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Tycker det är synd att det inte är sockel 1366 ifall man skulle vilja gå från i5 till i7 utan att byta moderkort eller vice versa

Jo det är sant men i7 har dom släppt nu som en teaser sen kommer billigaste proppen gå för bra många kr, tror till och med dom med 920 proppen lätt kan få tillbaka sina pengar sen om dom säljer beg till någon desperat

Jag vart sjukt sugen på AMDs nya 2 kärniga när jag läst lite test men det här ser otroligt spännande ut också.

Permalänk
Medlem

SLI då?

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrStalker
SLI då?

kanske går att flasha om till något annat?
själv avvaktar jag nog ändå tills usb 3.0 och ssd diskar blir standard.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Tidigare styrkretsar från Intel har generellt sett alltid inneburit en nordbrygga och en sydbrygga. P55 är dock en undantag och tar sig an båda uppgifterna ensam.

Vad är detta? P55 tar sig inte an några nordbryggeuppgifter inte? Har SweClockers inte greppat vad Core i5 är alls?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vad är detta? P55 tar sig inte an några nordbryggeuppgifter inte? Har SweClockers inte greppat vad Core i5 är alls?

Det är ju givetvis i kombination med cpu, vilket framgår av stycket nedanför, men helt klart lite klumpigt formulerat.

Edit: Boris, nu är det skärpning med spydigheterna, har du inget bättre för dig får du springa vidare till något annat forum.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

mmmmm
Jag vill gärna se liten mer avancerade kylning på kretsen, jag ser fram i mot andra variationer.

tex.
http://www.theinquirer.net/img/12264/gbytep55_2.jpg

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrenj
mmmmm
Jag vill gärna se liten mer avancerade kylning på kretsen, jag ser fram i mot andra variationer.

tex.
http://www.theinquirer.net/img/12264/gbytep55_2.jpg

Ser ju klart intressant ut, frågan är bara om det verkligen är nödvändigt med tanke på hur lite kretsen ska syssla med.. Spel och överklockning är inte direkt de mest hårddisk- eller PCI-intensiva grejerna man kan ägna sig åt Hade iofs vart sjukt nice att klocka upp S-ATA-kommunikationen, men tveksamt om det hjälper för oss med mekaniska diskar..

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om man ska slå till på ett i7 strax eller vänta på ett i5.

Ett helt OK i7 går ju på ca 6000kr typ detta.
http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=Merlinen&k=631280

i5 moderkortet verkar hamna på ca 1500 för ett bra kort.
i5 CPU som man är intresserad utav (2.8Ghz med HT) kostar ju typ samma som i7 920.
Så pris mässigt så tjänar man bara ca 700-800kr på moderkortet, kanske någon hundralapp på minnet men då får man iofs bara 4gb eller så tar man 8gb men då blir det dyrare.

Så frågan är ju om i5 kommer vara värt att vänta på? kommer det vara prisvärt gentemot i7 920?

Bara vänta å se...

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
Frågan är ju om man ska slå till på ett i7 strax eller vänta på ett i5.

Ett helt OK i7 går ju på ca 6000kr typ detta.
http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=Merlinen&k=631280

i5 moderkortet verkar hamna på ca 1500 för ett bra kort.
i5 CPU som man är intresserad utav (2.8Ghz med HT) kostar ju typ samma som i7 920.
Så pris mässigt så tjänar man bara ca 700-800kr på moderkortet, kanske någon hundralapp på minnet men då får man iofs bara 4gb eller så tar man 8gb men då blir det dyrare.

Så frågan är ju om i5 kommer vara värt att vänta på? kommer det vara prisvärt gentemot i7 920?

Bara vänta å se...

Tycker helt klart du ska vänta. i5 plattformen kommer nog bli långlivad. i7 kommer i framtiden ta hand om det dyrare segmentet, och kommer vara dyr att uppgradera med ny CPU senare. Det kommer inte i5.

Permalänk
Medlem

Två frågor man ställer sig är ju om de två PCI Express 2.0 x16 portarna kan köra full x16 sammtidigt eller om de halveras till x8 portar vid CF. Och hurvida den klarar SLI.

Permalänk
Medlem

Känns som om det blir en i5-baserad rigg då nu när min Core2 snart sjunger på sista versen. i7-serien kan man nog hoppa över helt då det nu blir till ett överprissatt entusiast segment.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Trevligt, enda smolket i glädjebägaren är hålbilden för CPU-kylaren, varför inte samma hålbild som för s775, cpu:erna är ju lika stora? Det skulle underlätta om man kunde använda sig av det stora utbud av s775-kylare som redan finns.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Trevligt, enda smolket i glädjebägaren är hålbilden för CPU-kylaren, varför inte samma hålbild som för s775, cpu:erna är ju lika stora? Det skulle underlätta om man kunde använda sig av det stora utbud av s775-kylare som redan finns.

Jepp, sånt irriterar mig otroligt. Har massa gamla fina kylare som inte går att använda endast för att fästena är annorlunda. Miljöförstöring + totalt onödigt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Nog första mobot som jag inte sett nån floppy-kontakt :).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Jepp, sånt irriterar mig otroligt. Har massa gamla fina kylare som inte går att använda endast för att fästena är annorlunda. Miljöförstöring + totalt onödigt.

Håller med dig där.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Två frågor man ställer sig är ju om de två PCI Express 2.0 x16 portarna kan köra full x16 sammtidigt eller om de halveras till x8 portar vid CF. Och hurvida den klarar SLI.

i5 har bara 16 linor i processorn, ska du köra två grafikkort så får du ha 8 linor per grafikkort. Men 8 PCIe 2.0 linor räcker långt.

Permalänk
Medlem

Jag har haft den här bevakning för flera tusen år det känns..

http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=darrenj&k=595096

Priset har minskat kanske ett på hundra. Mellan skillnad för mitt system (när jag sälja) och i7 listan är fortförande stort. Jag ska skaffa fram en i5 lista . Jag hoppas den kan når den magisk 4ghz på luft. (skoj skoj)

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Har trenden med vinklade SATA-portar försvunnit eller?

Undrade just samma sak, lite dåligt av Asus att placera kontakterna där, visserligen är dom inte i vägen för grafikkorten men blir svårare att bygga rent och snyggt med kablar i chassit.
Vissa av oss vill dra kablar pendantiskt rent och snyggt, då hjälper en lösning likt den Gigabyte börjat använda (vinklade på kanten) men, men.

Sen tycker jag det börjar bli lite väl mycket nu när man verkar ha valt ytterligare en variant av monteringshålen för processorkylaren, Det jag gillade med Asus "billiga" X58 (P6T SE) var just möjligheten att montera både 775 & 1366 kylare.
Det kommer ju inte gå att borra hål för 3 olika uppsättningar hål i pcb´n på moderkortet, ens för Asus.

Är min smak fel!! eller? Jag ställer mig inte till skaran som ropar: skitsnyggt rakt ut så fort Asus släpper ny produkt, jag tycker heller inte att det är fult på något sett men ser lite "billigt" ut. Ser lite ut som MSI´s billiga modeller, som att något saknas på pcb´n, svårt att förklara. Inget fel i det dock, speciellt inte när kortet lanseras som budget, mainstream, vad jag syftar på är snarare Asus billigare P45 som jag tyckte var riktigt snygga. Men smaken är väl som baken antar jag.

Undrar vad som händer med nya sata gränssnittet?

Permalänk
Medlem

Ser onekligen lovande ut. Hoppas att Asus kan lansera något moderkort i stil med detta, fast med integrerat USB 3.0 och SATA 6 gbps inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem

Ooh. Smaskens, det där kortet uppfyller alla mina krav (och är dessutom riktigt snyggt), förutom att SATA-kontakterna som tidigare nämnts gärna hade fått vara vinklade (och att jag inte gillar ASUS särskilt mycket, men forntida fadäser förhindrar inte framtida framgångar).

Det blir onekligen en mycket trevlig Q4 i år. Ser kraftigt fram emot i5 + P55 + 5870! Det är bara att påbörja insmetning av pengar på sparkontot.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plutt
Ser onekligen lovande ut. Hoppas att Asus kan lansera något moderkort i stil med detta, fast med integrerat USB 3.0 och SATA 6 gbps inom en snar framtid.

Men det här var väl ASUS? Eller så missförstår jag dig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag vill ha ett MoBo med i5 och onboard ATI 5730 med DVI/HDMI och S-VHS och alla kontakter på sidan. Med DI/DO kontakter, seriella och LVDS. Helst med endast 12v matning.

Dessutom skulle CPU och GPU vara monterade så man kunde använda en ATI4870x2 kylare till båda två som blåste ut luften över den låga raden med kontakter på baksidan.

Underbar maskin till min HTPC. Skulle kunna monteras I en 50" plattTV direkt.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D

Edit: Boris, nu är det skärpning med spydigheterna, har du inget bättre för dig får du springa vidare till något annat forum.

Och vad har han gjort?

Visa signatur

i5 750 | Asus P7P55 | Sapphire 5850 | Fractal Design Define R2 Svart | Seagate 1tb | Intel X25-V 40gb | Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 | Dell 2209WA |

Permalänk

I en annan tråd jämförde han Sweclockers med NSF, vilket fick Andreas D att se rött Avstängningen verkar dock inte bli så långvarig.

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.