distansköplagen vid hämtbutik?

Permalänk
Medlem

distansköplagen vid hämtbutik?

Någon som vet hur det ligger till med ångerrätt om jag väljer att hämta ut en vara i hämtbutik istället för att beställa hem den?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Beror på hur du betalar. Betalar du i hämtbutiken så räknas det som att du har köpt varan i butik och du har ingen ångerrätt enligt distansköplagen. Men om du betalar varan i deras nätbutik så är det ett distansköp.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Hedersmedlem

Spelar det inte någon roll hur hämtbutiken är utformad? Jag tänker främst på Kompletts hämtbutik som inte har någon försäljning utan bara är en förlängning av deras site. Man kan ju betala där?

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Från Kompletts infomail om Ångerrätt

KONSUMENTENS ÅNGERRÄTT
13 § Konsumenten har rätt att frånträda ett distansavtal eller ett hemförsäljningsavtal (ångerrätt) genom att till näringsidkaren
lämna eller sända ett meddelande om detta inom
14 dagar från den dag som anges i 15 § (ångerfrist).
Konsumenten har alltid rätt att lämna eller sända meddelandet inom sju arbetsdagar från den dag som anges i 15 §.
14 § Vid distansavtal har konsumenten inte ångerrätt, om avtalet gäller
1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen,
2. en vara eller en tjänst och priset beror på sådana svängningar på finansmarknaden som näringsidkaren inte kan kontrollera,
3. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal,
4. en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits,
5. en tidning eller en tidskrift, eller
6. vadhållning eller andra lotteritjänster.
15 § Vid distansavtal eller hemförsäljningsavtal om överlåtelse eller upplåtelse av varor börjar ångerfristen löpa den dag då
konsumenten tar emot varan eller en väsentlig del av den. Vid distansavtal eller hemförsäljningsavtal om en tjänst börjar
ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.

Permalänk
Medlem

Det funkar utmärkt att ångra köpet om man hämtar i deras butik. Bara att få ett prel godkännande av kundtjänsten och lämna tillbaka paketet i butiken. Gjort det flera gånger.

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk

Du köper/beställer ju varan från butiken på internet. Sen om du betalar på posten eller i deras hämtbutik ska väll inte spela någon roll?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Distans- och hemförsäljningslag
2 § I lagen avses med
distansavtal: avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans och kommunikationen uteslutande sker på distans,

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Du köper/beställer ju varan från butiken på internet. Sen om du betalar på posten eller i deras hämtbutik ska väll inte spela någon roll?

Exakt. Det är ingen skillnad och lagen gäller i båda fallen eftersom
affären är gjord på distans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexandar
Exakt. Det är ingen skillnad och lagen gäller i båda fallen eftersom
affären är gjord på distans.

Mja. Detta endast om det ingår i butikens villkor att affären är slutförd när man beställer och inte när man betalar.

I de flesta butiker gäller slutfört distansavtal endast om man betalar online.

Postförskott anses oftast som betalning online eftersom man binder sig att betala.

Permalänk
Medlem

Även om det hela är lite luddigt så är lagtexten tydlig nog. Beställer du en vara till butiken och betalar när du hämtar upp den har du ej ingått ett distansavtal och lagen är inte applicerbar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Distans- och hemförsäljningslag
2 § I lagen avses med
distansavtal: avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans och kommunikationen uteslutande sker på distans,

Ja, så länge du beställer varan via internet så spelar det ingen roll om du hämtar ut och betalar för varan i en hämtbutik eller på posten.

Affären görs som sagt via internet, du får ordernr, kvitto. Sen om du betalar med kort i en hämtbutik eller på posten gör ingen skillnad. Bästa exemplet är webhallen, du beställer en hårddisk via internet och väljer att hämta den i butiken. Då har du uppnått kraven för ett distansavtal. När du väl står i butiken och hämtar varan så köper du en till disk. Då har du en som klarar vilkoren för att distansavtalslagen ska gälla. Medans disken som du köper direkt i butik inte gör det.

Så länge du köper varan via internet och får ordernr/kvitto på det så är ju affären till största del klar. Om du sedan väljer att hämta den på posten eller i en hämtbutik så är det ingen skillnad. Du köpte varan på internet.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Nej, det är just så det inte är.
Skulle du ingått ett avtal redan vid beställning skulle alla företag som erbjuder postförskott eller upphämtning/betalning i butik kunna fakturera dig kostnaden för varan om du ej hämtar ut den. Nu sker inte detta utan du åker på en mindre administrativ avgift.

Under just Webhallens Köpinformation -> Ångerrätt hittar man "När du hämtar ut en beställd vara i någon av våra butiker gäller öppet köp i sju dagar på plomberad produkt, ej ångerrätt."

Mig veterligen har detta ej prövats i ARN eller domstol ännu men lagtexten är tydlig i och med frasen "kommunikationen uteslutande sker på distans". Så fort du hämtar ut eller betalar varan i en av företagets butiker rör det sig ej längre om ett distansavtal.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem

Just Komplett's och Webhallens butiker är egentligen bra exempel i denna diskution.

Hos Komplett så åker du normalt på en avgift om du inte hämtar ut din vara då deras hämtbutik inte är en butik i den meningen att de säljer till vem som helst utan att det krävs att ordern görs på internet. Den skulle isåfall kunna jämföras med Posten, d v s du betalar vid upphämtandet men om du inte hämtar ut varan så får du betala för frakten tillbaka.

Hos Webhallen så spelar det ingen roll om du struntar i att hämta ut varan. Beställningen förfaller bara och varan läggs till butikens lager. I det fallet kan man se beställningen mer som att man via internet ber butiken att lägga undan en vara som du senare kommer för att hämta.

twit - skulle du från lagtextens perspektiv se ett köp där du hämtar ut varan i Kompletts hämtbutik som distansköp?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn Endre
twit - skulle du från lagtextens perspektiv se ett köp där du hämtar ut varan i Kompletts hämtbutik som distansköp?

Nej, eftersom du då ej uteslutande har kontakt med företaget på distans. Är varan förbetald kan jag tänka mig att det finns underlag för lite mer utredning om en tvist skulle uppstå men betalar du i hämtbutiken är saken glasklar - inget distansavtal.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Nej, eftersom du då ej uteslutande har kontakt med företaget på distans. Är varan förbetald kan jag tänka mig att det finns underlag för lite mer utredning om en tvist skulle uppstå men betalar du i hämtbutiken är saken glasklar - inget distansavtal.

Så om jag betalar med visa kortet på nätet och hämtar den i butiken så är det ett distansavtal. Medans om du gör samma order och väljer att betala i butik och då också betalar med samma visa kort. I fall 1 så är det då ett solklart distansavtalsköp, medans nr2 inte är det? Butiken i säg har ingen försäljning utan du kan enbart hämta ut en redan beställd vara. Denna vara måste du beställa via distans (telefon/internet) så enligt mig så är det solklart att distansavtalsagen gäller. Hela köpet sker via distans, du kan inte köpa ett dugg i butiken utan den fungerar bara som hämtbutik.

Ser det som stor skillnad i fall man reserverar en vara och sedan hämtar den. Men i kompletts fall så har är det samma sak som att hämta den hos posten.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Så om jag betalar med visa kortet på nätet och hämtar den i butiken så är det ett distansavtal. Medans om du gör samma order och väljer att betala i butik och då också betalar med samma visa kort. I fall 1 så är det då ett solklart distansavtalsköp, medans nr2 inte är det? Butiken i säg har ingen försäljning utan du kan enbart hämta ut en redan beställd vara. Denna vara måste du beställa via distans (telefon/internet) så enligt mig så är det solklart att distansavtalsagen gäller. Hela köpet sker via distans, du kan inte köpa ett dugg i butiken utan den fungerar bara som hämtbutik.

Ser det som stor skillnad i fall man reserverar en vara och sedan hämtar den. Men i kompletts fall så har är det samma sak som att hämta den hos posten.

Japp.....det här är att anse som en korrekt bedömning.

I vart fall på det sättet som det fungerar hos komplett.

Jag har även för mig att dom själva har bekräftat detta.

Permalänk
Medlem

Det enda vi kan göra är tolkningar, och där anser jag lagtexten (vilket är ett av få fakta vi har att gå efter) vara tämligen tydlig. Betalar du för varan i en av företaget nyttjad lokal är det ej ett distansavtal, oberoende av huruvida företaget nyttjar lokalen för annan försäljning eller inte.
Sedan står det natuligtvis företag fritt att erbjuda ångerrätt utöver vad de är skyldiga till enligt lag.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Det enda vi kan göra är tolkningar, och där anser jag lagtexten (vilket är ett av få fakta vi har att gå efter) vara tämligen tydlig. Betalar du för varan i en av företaget nyttjad lokal är det ej ett distansavtal, oberoende av huruvida företaget nyttjar lokalen för annan försäljning eller inte.
Sedan står det natuligtvis företag fritt att erbjuda ångerrätt utöver vad de är skyldiga till enligt lag.

Ta och titta lite på förarbetet till lagen säger:

"Med "organiserat system för att träffa avtal på distans" avses inte att det måste ha någon särskild omfattning eller vara ett välorganiserat system. Även betydligt enklare åtgärder som t.ex. publicering av en annons med beställningskupong eller ett ordertelefonnummer gör att DAvtL är tillämplig.( 1 ) "

"Då "kommunikationen uteslutande sker på distans" har använts i 1 § 1 p undantas sådana avtal där näringsidkaren och konsumenten träffas för att närmare diskutera avtalet och komma överens. För att DAvtL skall kunna tillämpas krävs alltså att ett avtal har kommit till stånd innan personerna träffas. "

Det är klarlagt att avtalet uteslutande har träffats på distans
och att endast avtalsförpliktelserna skall fullgöras när varan
levereras/avhämtas i hämtbutiken.

Genom att pris, betalningssätt och leverans redan avtalats
och varan sen dessutom avsänts är avtalet därigenom redan
slutet och avklarat.

Det finns ju inget mer att avtala på plats..eller hur?

Sen om konsumenten i förväg fullgjort sin avtalsförpliktelse
att betala, betalar på plats eller genom faktura saknar betydelse.

Permalänk
Komplett.se

Bäste medlemmar på sweclockers.

Vi behandlar samtliga beställningar enligt distans- och hemförsäljningslagen oavsett frakt- och leveranssätt.

Vi gör alltså ingen skillnad på huruvida man betalar i förväg eller vid uthämtning. Inte heller gör vi någon skillnad på om man väljer att få sin order levererad med Posten eller till våra Pick-Up-Points.

För oss är det självklart att konsumenten ska känna sig trygg i alla lägen.

Med vänliga hälsningar
Johan Thorén, Reklamationsansvarig
Komplett.se

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram