höja tempraturen en grad på 1000l vatten. (värmepump)

Permalänk

höja tempraturen en grad på 1000l vatten. (värmepump)

Hej jag räknar lite på en värmepump till en större fastighet.
för att få lite större kunskap när jag tar ställning till offert förslagen.

Jag funderar på själva ackumulator tanken.
om man väljer en på 1000liter.
Hur mycket energi går det åt att höja en grad.
anledning att jag frågar är att jag undrar om jag ska välja två pumpar eller ej.
20kw+20kw eller en stor 40kw
eller snarare om det är värt merkostnaden
varför jag vill veta är för att kunna bedöma gångtider. på pumpen så den inte behöver stoppa och starta för ofta.

wikipediga säger.
"Kalori är en äldre energienhet, motsvarande 4,19 joule. Enhetssymbolen är cal, oftast presenterad som kcal (kilokalorier, 1 kcal = 1000 cal).

En kalori definierades ursprungligen som den nödvändiga energin för att höja temperaturen i ett gram vatten med en grad Celsius.
"
gör jag rätt här ?
4,19*1000000g=4190000J

3600000J=1Kwh

4190000/3600000=1,16Kwh

Har jag räknat rätt eller har jag gått på en mina.

pump exempel
Avgiven Tillförd effekt vid 0/50°C 45/14 kW

om man tar den stora pumpen och den startar blir det då en gångtid på 1,5min på att höja en grad ? vid inget effekt uttag så klart.
(1,16/45)*60=1,5min
vid 10kw värmebehov
(1,16/35)*60=1,98min

Jag vill mest bara kolla så jag inte gjort någon jättegroda. Övrig input på sånt jag bör tänka på är välkommet.

Visa signatur

amd64 3500+ x800gt nforce4

Permalänk

Det var lite svårt att läsa din uträkning, men för att klargöra:

W = c*m*ΔT
I ditt fall blir det alltså 4,18kJ (vattnets specefika värmekapacitet) * 1000 (vattnets massa) * 1 (temperaturskillnaden) = 4180 kJ

Det krävs alltså 4 180 000 Joule för att öka temperaturen för 1000liter vatten med en grad.

Sedan är ju watt Joule/Sekund, så Joule går inte direkt att översätta till watt, utan man behöver även ett tidsmått.

Du ska alltså dividera antalet Joule med antalet sekunder för att få effekten angiven i Watt.

Visa signatur

“Since the dawn of time, human beings have felt the need to share - from food to art. Sharing is part of the human condition. A person who does not share is not only selfish, but bitter and alone"
Paulo Coelho

Permalänk

Ska man vara petig så ska du använda massan 998kg.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Ska man vara petig så ska du använda massan 998kg.

Ska och ska. Förutsatt att temperaturen ligger på 20°C ja.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Ska man vara petig så ska du använda massan 998kg.

Då måste man ju även ha med diverse värmeförluster

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk

varför ska du höja värmen? En värmepump tar ju värmen från vattnet och växlar upp den och skickar in i huset.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExtremeGFX
Det var lite svårt att läsa din uträkning, men för att klargöra:

W = c*m*ΔT
I ditt fall blir det alltså 4,18kJ (vattnets specefika värmekapacitet) * 1000 (vattnets massa) * 1 (temperaturskillnaden) = 4180 kJ

Det krävs alltså 4 180 000 Joule för att öka temperaturen för 1000liter vatten med en grad.

Sedan är ju watt Joule/Sekund, så Joule går inte direkt att översätta till watt, utan man behöver även ett tidsmått.

Du ska alltså dividera antalet Joule med antalet sekunder för att få effekten angiven i Watt.

Tack för svaret.
jag har använt en omvandligsfaktor som jag googlade fram
3600000J=1Kwh
men om jag räknar som på ditt får jag samma svar. så då vet jag att det stämmer. tack och bok

4 180 000 Joule/3600s= 1,161kwh

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikaelkrantz
varför ska du höja värmen? En värmepump tar ju värmen från vattnet och växlar upp den och skickar in i huset.

Jo det har att göra med att pumpen inte ska stoppa och starta för ofta. Det är bättre för pumpen att den får gå ett tag när den väll går ur slitage synpunkt. Sen är givetvis inte bra om den går stumt en hel vinter heller.

När pump slår till så finns det bara ett läge per pump i detta fall skickar vi in 14Kw och får ut 45Kw till temperaturen är uppnådd då stannar pumpen

låt säga att du ställer in pumpen på att starta på 45grader och stoppa på 55grader
då kommer pumpen att gå i 15min. mellan start och stop. (då jag inte plockar ut värme ur systemet)
(1,16/45)*60*10 =15,4min
så om huset en dag förbrukar 43,84Kw eller mer så går pumpen konstant ?

problemet är att om man höjer temperaturen systemet då förlorar man i värmefaktor (cop) så jag vill hålla nere temperaturen i systemet.
om du räknar utan förluster blir värmefaktorn enligt följde.

T1/(T1-T2)

T1 temraturen i systemet. T2 värmekällans temperatur (använd kelvin)
Med förluster brukar denna faktor vara typ 3,3 vid 0 grader till 50 grader
Så om jag väljer två mindre pumpar då kommer jag kunna ställa den så att den inte behöver gå upp i lika hög temperatur.

Så mitt problem är att kommer den lila vinst i cop på två pumpar pga bättre gångtider vara ekonomiskt försvarbart?

någon som vet några rekommendationer på gångtider ?

ursäkta om jag är otydlig gör så gott jag kan har dyslektisksi

Visa signatur

amd64 3500+ x800gt nforce4

Permalänk
Medlem

Du får rätt tider för att värma vattnet utifrån givna värden, dock har du fel enheter på vissa ställen.

Tiden för att värma vattnet en grad = 4190000J / 45kW = 4190 kWs /45 kW ~= 93 s.

Hur stort är effektbehovet en kall vinter för fastigheten?

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lordstinkfoot
Så mitt problem är att kommer den lila vinst i cop på två pumpar pga bättre gångtider vara ekonomiskt försvarbart?

någon som vet några rekommendationer på gångtider ?

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Den lilla vinsten i cop är inte den ända fördelen med 2 mindre pumpar. Antagligen räcker en liten pumps kapacitet under största delen av året (~9 mån.). Med 2 små pumpar har du halva kapaciteten kvar vid pumphaveri. Nackdelen är förstås att 2 små kostar mer än en stor.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Du får rätt tider för att värma vattnet utifrån givna värden, dock har du fel enheter på vissa ställen.

Tiden för att värma vattnet en grad = 4190000J / 45kW = 4190 kWs /45 kW ~= 93 s.

Hur stort är effektbehovet en kall vinter för fastigheten?

200000kwh per år.

Visa signatur

amd64 3500+ x800gt nforce4