Corsair lanserar komplett vattenkylning

Permalänk
Melding Plague

Corsair lanserar komplett vattenkylning

Intresset för enkla vattenkylningslösningar har ökat lavinartat de senaste åren. Nu ger sig Corsair in på marknaden med en klassiker i ny förpackning.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

jag gillar de här lösningarna som fan!!

Permalänk
Avstängd

Kul ! Dom skulle väl kunna sätta 2-3 fläktar i stället för 1 måste ju bli ännu svalare då.

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)

Permalänk
Medlem

Vill gärna se att ni gör lite tester på denna och liknande vattenkylningslösningar.

Visa signatur

Asus Maximus Impact VII, Intel i7 4970k, Kingston HyperX 16GB, MSI 980 GTX Gaming, Be Quiet! Dark Power Pro10 750W, Vattenkylt, Corsair 250D
Server: Intel 1240v2, 16GB, Supermicro x9sca-f, Antec P182
MacbookPro 15"

Permalänk

Enkelt är bra!(hoppas jag) Förväntar mig ett test av denna senare!

Permalänk
Avstängd

Kan säga att en luftkylare för halva priset presterar lika bra, har en liknande vatten kylning liggandes någonstans.. liknande som typ samma radiator dock bättre block och fristående tank med pump.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Kan säga att en luftkylare för halva priset presterar lika bra, har en liknande vatten kylning liggandes någonstans.. liknande som typ samma radiator dock bättre block och fristående tank med pump.

Du vet ju inte ens hur den presterar.
Ser du några angivna temperaturer?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Skall det vara vatten-kylning skall det INTE snålas, det är sådant som "bestraffar" en kan man säga.

Så satsa på något riktigt ist

Själv byggt på eheim 1048 o 120mm radiator samt block o tank

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Kan inte förstå denna "obsession" för färdiga vatten-lösningar??? Visst, lite billigare, men för under 2000:- kan man kyla endast CPU med ett riktigt vatten-paket som man själv har plockat ihop. Dessutom så är väl det lite av charmen också att få plocka ihop grejerna själv, så känner jag i alla fall!! Väljer man sen en ordentlig radiator så blir det lättare att kyla GPU i framtiden då man endast behöver lägga till ett block, förutsatt att man väljer stark pump.

1. Detta leder till att många tänker sig för både en och två gånger innan de installerar pump och slangar i dyra värstingsystem.

Är det inte i "värstingsystem man helst vill ha en "riktig" vatten-kylning, en som faktiskt kan skåpa ut bra luft-kylning ordentligt

2. Tillverkningsmaterialen är aluminium för radiatorn samt koppar för kylblocket.

Jag skulle inte vilja ha koppar + aluminium tillsammans, om jag kan undvika det, varför har corsair gjort så ??

XSPC dual rad el. Swiftech dual rad + Supreme lt + DDC 10w med XSPC reservoir = hamnar på ca: £130 + frakt £15 hos Chilled pc. Borde väl klå en färdig lösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagis2k
Skall det vara vatten-kylning skall det INTE snålas, det är sådant som "bestraffar" en kan man säga.

Så satsa på något riktigt ist

Själv byggt på eheim 1048 o 120mm radiator samt block o tank

Jag skulle inte kalla köpa corsair att snåla

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle köpa in en sådan här? man lär ju få några hundra lappar för min gamla Noctua NH-U12P, skickar eventuellt med båda noctua fläktarna?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Borde ju gå att kombinera en Laing DDC pump med ett Swiftech Apogee vattenblock och en ThermoChill PA120.1 för en liknande lösning.

Hokus pokus så har man en lika liten simpel kylare för avarage usern, med mycket bättre prestanda.
Dock blir den ju 7-800 kr dyrare, men den lär garanterat prestera mycket bättre.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
Borde ju gå att kombinera en Laing DDC pump med ett Swiftech Apogee vattenblock och en ThermoChill PA120.1 för en liknande lösning.

Hokus pokus så har man en lika liten simpel kylare för avarage usern, med mycket bättre prestanda.
Dock blir den ju 7-800 kr dyrare, men den lär garanterat prestera mycket bättre.

För att inte nämna hur mycket roligare det blir att bygga.

Sen kan det låta konstigt i mångas öron, men jag personligen skulle lita mycket mer på ett system jag egenhändigt satt ihop av kvalitets-komponenter och "leak" testat innan jag monterar det i chassit.

Ett färdigt "billigt" paket har jag ingen riktig insyn i, tror man att ett billigt vatten-paket är super kvalitet för att det står Corsair på det så bör man nog tänka om, tänka r...

Permalänk

Problemet är väll oftast att pumpen är för svag i de slutna systemen, och med tanke på att corsairs endast är kopplad till en 4pin kontakt så kommer den knappast kyla mycket bättre än de andra :-/

ska man köra vattenkylning så ska man köpa en ordentlig IMO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Jag skulle inte vilja ha koppar + aluminium tillsammans, om jag kan undvika det, varför har corsair gjort så ??

Antar att vätskan i systemet förhindrar korrosion. Bilar har ju kopparkylare och aluminiummotorer?

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

Corsair är för mig ett kvalitetsmärke. Varför släpper dom då det här?

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten_alle
Corsair är för mig ett kvalitetsmärke. Varför släpper dom då det här?

Om jag var du skulle jag vänta och se tester på denna. Man vet aldrig

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Proffsmoddare

Ser ingen idé med en 120.1 på cpu när man kan ha en vanlig TRUE eller liknande. De kyler ungefär lika mycket som en 120.1 radiator (alltså en med endast 1 fläktplats). Plus att man inte behöver en pump som låter.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

Hoppas Corsair åtminstone lyckas klämma ut mer prestanda än de som provat den här lösningen före. Som det ser ut nu tycker jag att de här systemen ger lite till noll vinst för pengarna.

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk

Håller med Brodholm.
Majoriteten som använder vattenkylning gör det inte precis pga att det bättre utan mest:
1. Det är en kul grej att göra.
2. Du kan vattenkyla hela datorn passivt med en 120*3 radiator eller större. Detta ger isåfall en dödstyst dator, liknande Steven Seagal i Glimmerman.
3. Lite bättre än de värsta luftkylarna till ett liknande pris.

Dom här lösningarna som Corsair presenterar låter mest poänglöst, det är juh precis som en TRUE, fast istället för diffusion och gas/vätske volymökning som driver den så är det en pump. Big F. Deal.

Permalänk
Medlem

Jag gillar den här lösningen, men det kommer sig med största säkerhet av att jag:

A: är en total vattenkylningsn00b, och
B: egentligen inte är så intresserad av det mer än som en kul grej, kyler det lika bra som kylaren jag har idag (AC Freezer 64 Pro) så är jag mer än nöjd, så för min kundgrupp kan detta vara kalas.

Förstår dock att det kan verka lite fattigt för dom som vet vad dom sysslar med.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Detta ger isåfall en dödstyst dator, liknande Steven Seagal i Glimmerman.

Galet bra liknelse!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Tycker folk är lite väl naiva i sina kommentarer eftersom det inte finns några tester än men överlag så presterar dessa system väldigt dåligt kontra pris och därför är en fin luftkylare ett bättre alternativ.

Jag är också skeptisk men bevis kommer väll snart i form av en review.

Permalänk
Avstängd

Ni som kan lite mer än vad jag kan om vattetnkylning , vad kostar radiator 3*120 , pump , slang , cpu block om man bygger själv ? 2000-3000 ?

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joelhoglund
Ni som kan lite mer än vad jag kan om vattetnkylning , vad kostar radiator 3*120 , pump , slang , cpu block om man bygger själv ? 2000-3000 ?

Beror på vad för prestanda du skall ha, kostar allt ifrån 2000-5000kr skulle jag tro om man vill ha det absolut bästa.
Spana lite på kylningsdelen sen kan du alltid smälla upp en tråd så får du garanterat bra med hjälp.

Permalänk
Medlem

Lik den som NorthQ har.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Väldigt lik!

Permalänk

lär väl passa bra i ett litet chassi där värme och fläktljud kan bli störande.

Visa signatur

q9550 + True | p5q premium | 2x2gb Dominator | 4870 1gb CF | Intel X25-M 80gb

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att den är bättre än den bästa luftkylaren, annars är det bara skit.