Permalänk

Grafikkort sönder?

Satt och spela css och efter max fem minuter frös sig hela datorn och visade en konstig förvrngd bild. Jag startade om och samma sak hände innan jag ens kom in på servern. Sedan testade jag om det inte funkade på TF2 heller och det gjorde det inte. Efter bilden fryser kommer ett felmeddelande men man kan inte se vad det står för det är helt fullt med vita linjer överallt.

Kör Windows 7 RC1 och har kört det sedan releasen av RC1 (när det nu va). Har funkat fint tills nu. Använder nvidias 185.85 WHQL drivrutiner till mitt 8800 GT.

Är det grafikkortet som är sönder eller är det något fel på windows/drivrutiner?

Två bilder på hur det ser ut?

När det fryser
http://data.fuskbugg.se/skalman01/20090604080.jpg

Felmeddelandet
http://data.fuskbugg.se/skalman01/20090604081.jpg

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk

Ser ut som att det är grafikkortet som är felet. Kolla temperaturer på kortet. Se även efter ifall det finns nya drivrutiner du kan testa med. Fungerar inget av ovanstående skulle jag testa med ett annat grafikkort, se om du kan få låna ett av en kompis. Fungerar det lånade kortet utan problem så är det bara att reklamera ifall du har garanti kvar.

Permalänk

Låter som att det är för varmt, ladda ner Rivatuner och höj fläkten.
Om det var paj skulle det väll inte få någon bild överhuvudtaget?
Pröva med annat OS och andra Drives.

Permalänk

Jag har inte pillat på fläkthastighet, MHz eller något på flera månader. Bara haft det såhär och nu plötsligt blir det konstig bild. Har funkat skitbra. Sen nu plötsligt hänger den sig direkt.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk

Grafikkortet e paj, bara köpa nytt och se glad ut^^

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 427_Cobra_Jet
Grafikkortet e paj, bara köpa nytt och se glad ut^^

Skulle jag om inte alla 4770 va slut. Nu får jag lägga upp 200 till i onödan för ett 4850 när de är ungefär lika bra. Fast jag antar 4850 är bättre...

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Permalänk

4850 kostar ca 50kr mer:

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-rade...

https://www.inet.se/artikel/6101343/

Dessutom är det lite bättre (men kräver också lite mer ström - men om du har ett nätaggregat på minst 450W lär det räcka!)

Permalänk
Medlem

Varför köpa nytt då han borde kunna göra en RMA istället om inte företaget han köpt det av har konkat?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd

japp ditt grafikkort är pajj som dom andra här säger, hände samma sak med mitt gammla 9500gt, så fort jag startade ett spel så stanna bilden och sedan hände inget, gick inte ens att gå ur spelet man var tvungen att trycka av datorn på chassit.

Visa signatur

datordelar for sale: www.marknaden.webs.com

Permalänk

Köpte kortet som är ett Leadtek 8800 GT på inet för ett år sedan. Kollade på Leadteks garanti (på ett 9800 Gt på inets sida) och såg att den bara var ett år och jag köpte det i Maj förra året... en månad för sent då.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F@|)€r/\/
Testa detta http://hardforum.com/showthread.php?t=1421792

Rätt korkat med ett relativt nytt kort som man kan RMA:a tycker du inte? Lär förbruka garanatin rätt fett med tanke på att det syns.
Du gillar att posta den länken har jag märkt.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

mrfisse: vad är RMA och kan man göra det fastän garantin har gått ut?

Tror inte jag bakar mitt grafikkort, det låter jobbigt

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanity92
mrfisse: vad är RMA och kan man göra det fastän garantin har gått ut?

Tror inte jag bakar mitt grafikkort, det låter jobbigt

Reklamera. Går att göra i tre år tror jag! Du skriver ett mail till butiken där du berättar vad som har hänt osv. Att du vill ha ett nytt motsvarande kort (hör efter här först så de inte skickar något skitkort!).

Permalänk

Jag har själv lyckats ha sönder ett kort, satt och körde Far cry 2 på högsta grafik på 2x antaliasing (Geforce 6600) när jag stängde av spelet och skulle gå in på en hemsida blev skärmen suddig och sedan slocknade det. När jag skulle starta kom det alldrig upp nån ny bild..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petterb94
Jag har själv lyckats ha sönder ett kort, satt och körde Far cry 2 på högsta grafik på 2x antaliasing (Geforce 6600) när jag stängde av spelet och skulle gå in på en hemsida blev skärmen suddig och sedan slocknade det. När jag skulle starta kom det alldrig upp nån ny bild..

Trevligt att veta! På vilket sätt tycker du att din "information" det hjälper TS?

Permalänk

Ok, får väl göra det. Är det möjligt att lägga pengar imellan och få ett bättre kort då? Igentligen borde jag få ett 4850 då för likvärdigt kort till 8800 gt är ju 9800 gt och det kostar samma som 4850

Om det blir ett 4850 ska jag ha ett https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/xfx-radeon-hd...

Jag hade ett 8600Gt innan och det låter som en hel dammsugare. Vill inte ha något kort utan tyst fläkt.

Har BTW testat med det 8600GT kortet jag nämnde innan och det funkade klockrent i den kvarten jag testade (kunde inte testa mer för brosan behövde det till wow xD).

När man reklamerar skriver man alltså ett mail. Ska min pappa göra det då när det var han som står på själva betalningen och så? Eller kan jag göra det och säga det är min pappa som beställt osv?

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Rätt korkat med ett relativt nytt kort som man kan RMA:a tycker du inte? Lär förbruka garanatin rätt fett med tanke på att det syns.
Du gillar att posta den länken har jag märkt.

Jag har aldrig postat den förut?

Permalänk

"Reklamation (privatkonsument)

I enlighet med svensk lagstiftning har privatkonsument rätt att reklamera varor som var felaktiga vid överlämnandet av varan inom tre (3) år från inköpsdatum. Meddelande om reklamation skall lämnas till Inet Data AB inom två (2) månader från det att felet upptäckts. Fel som uppstår inom sex (6) månader från inköpsdatum anses vara ursprungliga. Sker reklamation inte inom tre (3) år från inköpsdatum förlorar privatkonsumenten rätten att reklamera varan.

Vid återsändandet skall kund kontakta Inet AB på telefon 031-65 27 07 och uppge order- och fakturanummer för att få ett returnummer och en returfraktsedel. Observera att erhållande av returnummer ej utgör ett godkänt reklamationsärende. Vid återsändandet skall faktura/följesedel vara bifogad och kartongen vara tydligt uppmärkt med returnummer. Varan skall vara förpackad i av Posten godkänt ytteremballage (t ex wellpappkartong). Reklamationsärenden som inkommer till Inet AB utan godkänt ytteremballage (t.ex. i kuvert) returneras till kund utan åtgärd då dessa ej kan godkännas för reklamationsåtgärd."
Kopierat från Inet.se

Tror ni att jag får den reklamerad då? Det är väl extremt svårt att få de att erkänna att det var fel på varan när det gott så lång tid. Jag menar, är det ens lönt eller får man bara en massa fraktkostnader att betala?

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Är det en i närheten av en seriös butik lär du ha noll problem med att reklamera varan. I detta fall är det inet verkar det som, du lär inte ha några bekymmer om du skriver en utförlig och väl gjord RMA-förfrågan.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Är det en i närheten av en seriös butik lär du ha noll problem med att reklamera varan. I detta fall är det inet verkar det som, du lär inte ha några bekymmer om du skriver en utförlig och väl gjord RMA-förfrågan.

Något speciellt man ska ha med? Regler(hur man ska skriva)?

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F@|)€r/\/
Jag har aldrig postat den förut?

Inte? Sett nån som va glad för att posta den länken. Fick för mig att det va en Finneflagga på hans avatar med. Antog att det va du. Kanske minns helt åt fanders. Får be om ursäkt då.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanity92
Något speciellt man ska ha med? Regler(hur man ska skriva)?

http://www.konsumentverket.se/klagoguiden/

Svara på några frågor så får du ett dokument där det står hur du ska skriva på ett ungefär. Även arn och konsumentverket kan vara bra att kolla på.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk

Nu får ni hjälpa mig att förstå.

Tänkte reklamera eller köpa ett nytt kort på måndag så jag har kvar kortet. Nu på kvällen fick jag för mig att det kanske bara var Valve spel som kraschade så jag testade med att spela GTA4. Trodde det skulle krascha direckt men nej, jag kunde spela det utan problem de 20 minuter jag spelade. Detta gjorde mig nyfiken på varför TF2 och CSS kraschar men inte GTA4. Därför startade jag CSS och började spela. Inte heller det kraschade. Jag märkte att AA och AF hade blivit avstängt automatiskt och antog att det var därför det krashade och jag var helt säker på att det skulle krascha när jag satte på det men det gjorde det inte.

Varför krashar spelet innan jag äns kommer förbi välja lag två dagar i rad och sen funkar kanon idag.

Nån som vet vad det här är. Ska spela mer och se om det kraschar. (Har inte uppdaterad/ändrat drivers eller något liknande. Bara väntat två dagar)

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO