Permalänk
Medlem

8800 Ultra 70grader idle?

Hej!

Har mitt XFX 8800 Ultra i datorn i sign. Kör att fläktar i chassiet på lägsta och grafikkortet ligger i idle på runt 70grader.
Grafikkortet kyls med en Zalman VF1000 LED + Zalman RHS88. Kylpastan är Noctua NT-H1.

Jag har mätt temperaturerna med RivaTuner. Kortet är oklockat.
612 Core Clock / ROP Domain
1512 Core CLock / shader domain
1080 Memory clock
Är clocksen.

Drar jag på chassifläktarna på max (ett jävla liv på dom) så sjunker tempen rätt så snabbt. Med fläktarna på max går kortet ned till runt 57-60.

Temperaturen låter rätt så hög, så vad kan jag göra?

Kom på en sak, hade EPU-läge POWERSAVING. Drog på turbo (datorn låter ännu mer) och tempen går stadigt neråt nu. Efter några minuter ligger kortet på ca 46.

Låter fortfarande som att det är hög temp. Jag har alla möjliga fläktar på max och kortet är hela 46 grader varmt!

Tack på förhand
// Niklas

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ett kort svar, det är inte för varmt. Oftast så klarar dom flesta gpu-korten 90-120c.

EDIT: Hur varm är den load?

Permalänk
Medlem

lite väl högt.. funkade inte stock kylaren? kanske blir för mycket varm luft kvar i chassit darför så hög temp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ivanea
Ett kort svar, det är inte för varmt. Oftast så klarar dom flesta gpu-korten 90-120c.

EDIT: Hur varm är den load?

Kan testa load...

Fast under Turbo mode, eftersom jag använder det när jag spelar spel. Kan köra lite CoD5 och se tempen.
När jag spelade förut idag så låg kortet bara på runt 60-65 när jag spelade CoD 5.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
lite väl högt.. funkade inte stock kylaren? kanske blir för mycket varm luft kvar i chassit darför så hög temp.

Stockkylaren fungerade nog, men fick med Zalman-kylaren när jag köpte det och den lär ju vara bättre än stock.

Angående att luft är kvar i chassiet, kan sätta alla chassiefläktar på mid.

Edit: Alla fläktar på LOW och Turbo-mode får jag en temp på 51. I Idle alltså.

Edit 2: Turbo mode och alla fläktar på medium toppar jag 67 i CoD 5.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

jag har också ett 8800 ultra kort och mitt håller lika mycket grader så det är inget fel på kortet , dem är så varma helt enkelt,

Permalänk
Medlem

Mitt 8800gts 512 mb, ligger på dryga sjuttio grader idle ^^

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Har du testat att byta dina fläktar som suger ut luft? Kanske det är dom som inte pallar med också..

Testa med andra fläktar som låter betydligt mindre men som drar igenom mer luft.
Noctuas fläktar är ett hett tips.

Permalänk
Medlem

Dessa korten är väldigt varma och 46 grader i idle är lågt. Det viktiga är vad det går i i max load dock. Tanka hem nått programm ( eller använd windows inbyggda ) och logga lite medan du spelar.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Idle 70c @ 60% fan speed
Load ~86c @ 80% fan speed

Mina temps.
Dvs ultra korten är så varma, bara att acceptera.

Permalänk
Medlem

tänk på hur stor kretsen är, tror den ligger på 80nm och har dom frekvenserna så de e ju inte undra på att den är varm. har ett ultra i min andra dator som är i sign, dvs att jag inte längre har 4850 och den är ungefär lika varm

Permalänk
Medlem

tjena körde klockade 8800gtx sli låg ca id 60 lod 72 med vatten på 40-48... en fläkt som blåser in på kortet på sidan drar ner tempen gjorde det för mig

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk

Mitt 8800 GTX ligger på ca 56 grader i idle och sen ca 70 grader i load.

Men jag har en Thermalright-kylare på kortet istället.

Permalänk
Medlem

Alla här vet väl hur Antec Nine Hundred Two ser ut va?

Om jag monterar en fläkt där vid plexit som suger ut luft, skulle det göra tempen bättre? Eller ska den suga in luft? Eller ska jag byta utsugsfläkten på baksidan eller någon av dom två insugsfläktarna på framsidan?

Har en Noctua NF-P12 liggandes i rummet (fick med två till CPU-kylaren och använder bara en). Skulle den prestera bättre än en Antec Tricool 120mm? Alltså skulle den flytta mer luft och vara tystare? Och hur kopplar jag in den och vart? Och skulle fläktkontrollerna funka med den?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Ifall du sätter en fläkt i dörren så ska den blåsa inåt. Sen ifall det är en 3pins fläkt så ska det finnas kontakter på moderkortet där du kan plugga in den, annars kanske det finns en addapter eller liknande.

Visa signatur

Hej, hur mår du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eadcruzher
Ifall du sätter en fläkt i dörren så ska den blåsa inåt. Sen ifall det är en 3pins fläkt så ska det finnas kontakter på moderkortet där du kan plugga in den, annars kanske det finns en addapter eller liknande.

Okej, kan se ifall jag får dit den. Dvs att den inte tar i CPU-kylaren.

Det är en 3-pins kontakt. Så det är bara att koppla in den i valfri 3-pins kontakt på moderkortet?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Moderator
Testpilot

Inga konstiga temperaturer alls.

GPU:s är generellt rätt varma, det ligger i deras natur helt enkelt, dock kan ju 70c idle vara lite väl mycket men inte för ett 8800Ultra som i princip är G80-kärnan pressad till max.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Inga konstiga temperaturer alls.

GPU:s är generellt rätt varma, det ligger i deras natur helt enkelt, dock kan ju 70c idle vara lite väl mycket men inte för ett 8800Ultra som i princip är G80-kärnan pressad till max.

Verkar som att detta fall var lite oturligt. Varmt i rummet, max power saving mode, alla fläktar på low osv.

Med EPU Setting på High Performance och alla fläktar på low så ligger jag på runt 48 grader.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Ifall jag sätter mina fläktar i chassit på low, samt grafikkorts fläkten på 40% så ökade GPUns värme från 45 till 69. Kan mycket väl vara att dina fläktar var på för låg hastighet. ^^

Visa signatur

Hej, hur mår du?

Permalänk
Medlem

8800 Ultras idle temp ligger runt 60-72 grader beroende på chassits ventilation. Fläkten har standard settings på 60%. Men Zalmans fläkt bör du få ner tempen runt 10 grader, tänk dock på att den inte blåser ut någon varmluft från din låda som stock kylaren gör.
Men andra ord, se till och ha iaf en 120mm fläkt bak i burken som drar ut varmluften, gärna någon framtill som också trycker in bra med luft så du får ett stabilt luftflöde.

Ultras går upp till runt 90 grader i max load; skrämmande kan tyckas, men fullt normalt. Än en gång, din Zalman fläkt bör enkelt ta hand om kortets värmeutveckling!

Mvh Andreas

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acana79
8800 Ultras idle temp ligger runt 60-72 grader beroende på chassits ventilation. Fläkten har standard settings på 60%. Men Zalmans fläkt bör du få ner tempen runt 10 grader, tänk dock på att den inte blåser ut någon varmluft från din låda som stock kylaren gör.
Men andra ord, se till och ha iaf en 120mm fläkt bak i burken som drar ut varmluften, gärna någon framtill som också trycker in bra med luft så du får ett stabilt luftflöde.

Ultras går upp till runt 90 grader i max load; skrämmande kan tyckas, men fullt normalt. Än en gång, din Zalman fläkt bör enkelt ta hand om kortets värmeutveckling!

Mvh Andreas

Tjena, var det inte dig jag köpte kortet av. Right?

Har ju en Antec Tri-Cool som utblås. Och 2st såna som inblås fram. Sen har vi Antec BigBoy 200mm på toppen så utblås också. Samt nätagget blåser väl ock så ut? Och det sitter rakt under grafikkortet.

Men angående Noctua fläkten. Vill få ner ljudnivån på datorn och få bättre kylning. Vart i chassiet borde jag sätta den?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Men angående Noctua fläkten. Vill få ner ljudnivån på datorn och få bättre kylning. Vart i chassiet borde jag sätta den?

Jag skulle säga i chassi dörren. Då får du kylning både från framsidan samt från dörren så att värmen går uppåt mot 12cm fläkten samt "The Big Boy".

Visa signatur

Hej, hur mår du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eadcruzher
Jag skulle säga i chassi dörren. Då får du kylning både från framsidan samt från dörren så att värmen går uppåt mot 12cm fläkten samt "The Big Boy".

Joo, det blir ju typ lättaste stället också. Men jag tror att jag ska göra ett försök nu. Återkommer med resultat.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ah! Jo, det stämmer. Då är det du som köpte ett av mina ultra. Hoppas du är nöjd med det? Jag ska gå lös på nya prylar i juli tänkte jag. hehe

Försök laborera lite med fläktarna för att hitta bästa luftflöde. Jag har en fläktkontroller som jag kopplade till GPUn -> spel högre varvtal, annars så tyst som möjligt...

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acana79
Ah! Jo, det stämmer. Då är det du som köpte ett av mina ultra. Hoppas du är nöjd med det? Jag ska gå lös på nya prylar i juli tänkte jag. hehe

Försök laborera lite med fläktarna för att hitta bästa luftflöde. Jag har en fläktkontroller som jag kopplade till GPUn -> spel högre varvtal, annars så tyst som möjligt...

Jo. Men vad menar du med "ett av mina Ultra". Hade du flera?
Visst är jag nöjd med det, får som minst runt 30fps i CoD5. Och då är det mkt explosioner osv.
Har förstått att jag betalade aningen överpris, och att jag var lite seg att få ihop min dator (använde grafikkortet först i onsdags ).

Har satt in en Noctua NF-P12 som inblås istället för Antec 3-speed som satt i. Fick dock ta bort hårddiskburen och modda lite med tejp osv. Men hur ändrar jag hastigheten på den fläkten nu utan att gå in i BIOS eller så?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ja, jag hade 2 i SLI men sålde av ett två 3 veckor innan du köpte det andra. Oj! Då har du ju legat med ett oanvänt kort i nästan ett halvår?!

Hårdvara är en färskvara - blir snabbt dåligt tyvärr. Enda sämre köp är en ny bil typ... Vilken fläkt är du intresserad av att ändra varvtal på och hur är den isf kopplad?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk

Mitt 8800GTX idlade på 80 grader innan, vilket var ganska sjukt men ändå inte onormalt då många andra hade samma temperaturer.
Nu har jag dock nytt kort och kylning i datorn och GTX 260:t idlar i 55 grader ugnefär.
Men som sagt, jag brydde mig inte om att 8800 var så varmt, och rent prestanda mässigt märkte jag inga skillnader gentemot de som hade bättre kylning. Dock dog kortet för 3-4 månader sen, om de berodde på att den ej pallade värmen under en längre tid vet jag ej.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acana79
Ja, jag hade 2 i SLI men sålde av ett två 3 veckor innan du köpte det andra. Oj! Då har du ju legat med ett oanvänt kort i nästan ett halvår?!

Hårdvara är en färskvara - blir snabbt dåligt tyvärr. Enda sämre köp är en ny bil typ... Vilken fläkt är du intresserad av att ändra varvtal på och hur är den isf kopplad?

Halvår vet jag väl inte. Men ca 4 månader tror jag.

Noctuan som jag kopplade in. Vill kunna ändra varvtalet fritt, precis som jag kunde innan genom att vrida på en sak. Men den fick jag ta bort nu.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Sätt toppfläkt + bakre fläkt på att suga ut luft. Alla andra på insug. Kan du montera en fläkt i fönstret så gör det - även den ska vara på insug för att ge GPUn sval luft.

Men i övrigt är det som alla andra skriver i tråden -> 8800 Ultra idlar på runt 60-72 grader, bara att acceptera läget!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acana79
Sätt toppfläkt + bakre fläkt på att suga ut luft. Alla andra på insug. Kan du montera en fläkt i fönstret så gör det - även den ska vara på insug för att ge GPUn sval luft.

Men i övrigt är det som alla andra skriver i tråden -> 8800 Ultra idlar på runt 60-72 grader, bara att acceptera läget!

Har redan bakfläkt och topp som utsug.
Testade att få in en fläkt i fönstret men CPU-kylaren var i vägen.

Foldar nu och ligger på runt 60-65grader med alla fläktar på max och turbo mode.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har du ett Antec Nine Hundred chassi? Det låter konstigt i så fall att du har dålig ventilation i chassit och att varm luft stannar kvar!
Jag tror att det är grafikkortkylaren som spökar om du vill ha mer kylning på grafikkortet!

Hittade ett test här på sweclockers:

http://sweclockers.com/articles_show.php?id=5978&page=7

Själv körde jag med ett Thermalright HR-03 Plus på mitt 8800 Ultra kort.
Den kylde riktigt bra men jag kunde inte ha min 200 mm fläkt i dörren på mitt Antec P190 chassi.
Min lägenhet blir en bastu på sommaren och behövde den stora fläkten för bättre flås.
Thermalrightkylaren är riktigt stor!

Bytte till Arctic Cooling Accelero Xtreme 8800, vilken kylare!

Nu har jag 24 grader i lägenheten och kör alla fläktar på low i chassit. Grafikkortsfläktarna körs på 60% och då idlar jag på 57 grader och när jag kör cod 5 i full load så maxar jag på 68 grader och då är allt på low!

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/arcti...