Permalänk
Medlem

Valångest, hjälp mig!

Sitter här med uppgraderingsdrömmar men har lite svårt att bestämma mig. Dessutom så vet jag inte riktigt vad som är bäst/mest prisvärt/går över huvud taget så jag tänkte be om lite hjälp.

Nuvarande dator:

Q6600 i 3.6 Ghz (vattenkyld)
Laing DDC pump
4 gig DDR3 minne
XFX Ultra SLI 790 MoBO
Cooler Master 700W nätagg
2 st 8800GT SLI
150 GB Raptor
7 st andra hårddiskar......FAMLIJEFOTON!

Spelar i 1900 x 1200 upplösning.

Jag är altså sugen på att uppgradera grafiken på datorn

Resonemanget har gått så här...

Begagnad 4870x2 - Bra kort. strömhungrit o varmt men det är inte så petigt, allt går att kyla...Lite sämre i högre upplösningar? Går att klocka lite?

2 st GTX 260 i SLI - Bra prestanda för bra pris! Förmodligen det bästa alternativet för min del. Vet ej hur klockningspotientialen är.

1 eller två GTX 275 - Lättklockade (kommer upp i en GTX 285 vad jag läst), lite bättre kylning, lite dyrare och mer strömhungriga. Frågan är här, orkar mitt nätagg? Hur mycket bättre är ETT 275 kort gemfört med 8800GT SLI?
Har läst runt på flera olika recensioner och sidor men alla säger olika =(
Många säger att det är bättre och några sämre...

Och såklart, den stora frågan, vad är LÖNT? Uppgradera för 2 papp och få 5 extra FPS är inget man skriker JABADABADOOO över...

Hoppas ni kan/orkar hjälpa mig!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Jag har också lite beslutsångest, men jag har bestämt mig för att vänta till hösten då de nya korten kommer GT300.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Du har rätt, gtx 260 SLI bäst prestanda jmf pris. Två gtx 275 är sykt bra, och ditt psu bör klara biffen.

Visa signatur

3800MHz | 1,24 core voltage load | Antec Three hundred | Corsair 750TX | Asus P6T Deluxe V2 | Core i7 920 | Noctua NH-U12P SE1366 push'n pull | 6 GB OCZ Platinum XTC DDR3 1600mhz | Gainward GeForce GTX 275

Permalänk
Medlem

2st 260 216 borde ju vara mest bang for the buck, kostar ju lika mycket som ett 4870x2. Dock om du kan hitta ett beggat 4870x2 till ett bra pris, men som alltid med begagnat så är det ju en risk.

Permalänk
Medlem

Vänta tills dom nya korten kommer, du har ju endå en hyffsat bra lösning nu.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Tjena, tack för alla svar!

Jo, allt fungerar ganska bra nu, därav beslutsångesten ; )
Är dock sjukligt sugen på en uppgradering men man kanske borde vänta...Kliar i uppgraderingsfingrarna! Har dessutom precis bytt chassi och skall göra allt snyggt och bra så det vore kul med nytt graffekort samtidigt...

Men hur är ETT GTX 275 gemfört med min nuvarande? Som sagt läst att ett 260 är som 8800GT i SLI men det känns inte riktigt som det...
Man skulle ju kunna köpa ett nu och ett till senare om min nätdel orkar med det. Klockar man upp det lite så har man ju två 285or vilket är ganska fläskigt! Kaaaaaaaanske kan få Crysis att flyta på någlunda ; )

Ni som har de här korten, hur är det med klockandet?

När är det sagt att 300 serien skulle komma?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

ja.. kan väll bidra med ett test om det hjälper nått
http://www.techreport.com/articles.x/16681/6

Visa signatur

"You have enemies? Good. That means you´ve stood up for something, sometime in your life." - Winston Churcill

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p3nt0s
ja.. kan väll bidra med ett test om det hjälper nått
http://www.techreport.com/articles.x/16681/6

Tack som fasen, det testet har jag inte hittat innan. Helt perfekt!
Verkar inte vara någon större skillnad på att ha 260 SLI än 285 SLI (eller då 275 SLI överklockat). Det blir nog två st 260s nästa månad! Yeeeeeyh!
Mumma sa Mamma!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Heh. I dessa tider med EU-valet i närstående trodde jag det var det du funderade över när jag läste överskriften

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Tjena, tack för alla svar!

Jo, allt fungerar ganska bra nu, därav beslutsångesten ; )
Är dock sjukligt sugen på en uppgradering men man kanske borde vänta...Kliar i uppgraderingsfingrarna! Har dessutom precis bytt chassi och skall göra allt snyggt och bra så det vore kul med nytt graffekort samtidigt...

Men hur är ETT GTX 275 gemfört med min nuvarande? Som sagt läst att ett 260 är som 8800GT i SLI men det känns inte riktigt som det...
Man skulle ju kunna köpa ett nu och ett till senare om min nätdel orkar med det. Klockar man upp det lite så har man ju två 285or vilket är ganska fläskigt! Kaaaaaaaanske kan få Crysis att flyta på någlunda ; )

Ni som har de här korten, hur är det med klockandet?

När är det sagt att 300 serien skulle komma?

Ser fram emot lite bygglogg med nya grafikkorten och chassit

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Heh. I dessa tider med EU-valet i närstående trodde jag det var det du funderade över när jag läste överskriften

Haha, skulle kunna varit, men jag har redan bestämmt mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
Ser fram emot lite bygglogg med nya grafikkorten och chassit

Lätt! Jag fotar för fullt. Fick lämna in min kamera på lagning men nu har jag fått tillbaka den så...*fota bygga fota*
Hur går det med ditt bygge från en sak till en annan? Kanske skall ta det över msn... ; )

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Vilken bra länk du skickade

Anemic, ifall du säljer 8800GT billigt så har du antagligen en köpare här
Har ett singel 8800GT men räcker dock inte riktigt till min nya 24" skärm.

Skicka gärna ett PM, vill då även veta ifall de är fullt fungerande och vilken kylare det har