Permalänk

Byta bild på min hemsida.

Tjabba !

Sitter här och kodar lite på min hemsida. Och nu hoppas jag på hjälp från er. Någon som har en kod eller en sida som kan fixa så jag får mina bilder att bli ett bildspel på min hemsida. Skall förklara lite, har en hemsida som jag vill ha 3st bilder som kommer fram en i taget och så loopas dessa bilderna.

Hoppas på hjälp med detta.

/Force

Permalänk

Tjena.
Det går att fixa med javascript, men jag tror det blir snyggast med flash eftersom möjligheterna att göra någonting snyggt av allting blir större.

Ladda ned swishmax(finns någon trialversion) och lär dig det..
Det är mitt råd, med det programmet så kan du skapa underverk i flash - det är också väldigt enkelt att använda.

Det är lätt att man använder sig av andras script, men man kommer inte långt på det, för om någonting krånglar med scriptet så har du ingen kontroll över det.

Så mitt råd är att du försöker att bygga ett eget i flash med hjälp av swishmax, det är mycket enklare än att bygga ett eget i javascript.

Permalänk
Medlem

Går att fixa med jQuery och jCarousel.
Ganska meningslöst att blanda in Flash för något så här enkelt.

Permalänk

Personligen tycker jag det är proffsigare att använda flash. Källkoden blir inte synlig, och man sedan göra det man känner för, använda sig av massor av flasheffekter(fade,explosions osv) om han nu vill använda sig av det).

Och som sagt, att göra detta i swishmax är betydligt enklare än att blanda in kod.

Permalänk
Medlem

Det blir riktigt snyggt med javascript om det handlar om en enkel crossfade. Skulle definitivt ha kört JS istället för flash i detta läge.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Jo, jag håller med dig Teknocide, men bara om det är en enkel crossfade
Man får ju grymt mycket möjligheter med flash(om det skall vara mer avancerat då) det blir dessutom riktigt snyggt i swishmax tycker jag. Jag gillar heller inte när folk snor min kod, därför har jag vant mig vid flash när det gäller sådant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Jo, jag håller med dig Teknocide, men bara om det är en enkel crossfade
Man får ju grymt mycket möjligheter med flash(om det skall vara mer avancerat då) det blir dessutom riktigt snyggt i swishmax tycker jag. Jag gillar heller inte när folk snor min kod, därför har jag vant mig vid flash när det gäller sådant

Jag gillar inte när småsaker får min webbläsare att ladda en tung flashplugin, och det har jag uppenbarligen lika lite att säga till om. Om du sedan använder jQuery och en öppen plugin till jQuery för att åstadkomma något så är källkoden ju inget problem.

Permalänk
Medlem

Om användaren vill använda sin Firefox-extension till att spara ner webbplatsens alla bilder till sitt USB-minne, hur löser du det i flash? Om användaren vill direktlänka till en speciell bild för sin kompis, hur löser du det i flash? Bara två scenarion som kan inträffa, finns säkert ett 10-tal till som jag inte jag kommer på. Det sista där går visserligen att lösa, men är det värt det? Google kommer heller inte att hitta dina bilder.

Förstår inte hur ni kan tycka att det skulle vara mindre arbete att skriva det i AS3... jCarousel är ett bra tips, men annars finns också Flip! om man är ute efter en "flashigare" effekt: http://lab.smashup.it/flip/

Det kräver i standardutförande en enda rad kod:
$('a.flipLink').click(function(){
   $('#flipBox').flip({direction:'tb', content:$('#myId')});
});

Permalänk

Eftersom forcevision inte talat om att han tänker använda firefox-extension, så utgår jag ifrån att han inte skall använda det.

Det finns säkert en miljon saker man kan göra i flash som man inte kan göra i det du nämner, argumenten är många men eftersom du inte ens vet vad du talar om så skippar jag det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Eftersom forcevision inte talat om att han tänker använda firefox-extension, så utgår jag ifrån att han inte skall använda det.

Det finns säkert en miljon saker man kan göra i flash som man inte kan göra i det du nämner, argumenten är många men eftersom du inte ens vet vad du talar om så skippar jag det.

Nu tycker jag nog att det är du som är ute på djupt vatten

Metoderna föra att genomföra samma "sak" är olika och många.
Det handlar bara om vad man är van att arbeta med och vad man själv föredrar.

Du föredrar Flash, Andra föredrar JavaScript och lite mer lättviktiga metoder.

Finns ingen anledning att bli stöddig för det. Coola ner och koppla av
Det är ju trots allt helg.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Eftersom forcevision inte talat om att han tänker använda firefox-extension, så utgår jag ifrån att han inte skall använda det.

Det finns säkert en miljon saker man kan göra i flash som man inte kan göra i det du nämner, argumenten är många men eftersom du inte ens vet vad du talar om så skippar jag det.

Det är inte forcevision som kanske vill använda en sån, det är hans besökare.

Det finns det, men om man bara behöver 1 st av de där 1 000 000 sakerna, varför då använda en långsammare teknik till samma jobb? Långsammare både för utveckling och laddningstid. Vet du att en stor webbplats vanligtvis tjänar runt 20 % i besöksträffar bara genom att minska ner laddningstiden med 0,5 sekunder? Om man dessutom tidigare var nära den magiska 4-sekundersgränsen kan man tjäna ännu mer.

Det där sista du säger, vad grundar du det på? Att jag inte kan AS3? Att jag inte jobbar som webbutvecklare? Att jag inte varit med och valt rätt teknik för kunden i webbprojekt, stora som små? För det är nämligen precis det jag kan, jobbar med och har gjort.

Permalänk

Ja, och men det är även forcevision som bestämmer om det skall gå. 1 sak av de 1 000 000 kan vara en väldigt viktig sak, beroende på vad syftet med sidan är, jag tror nog att man själv avgör om det är värt att använda flash eller inte.

Jag tror inte heller att det blir samma jobb eftersom flash erbjuder mycket som javascript inte bjuder på.

Jag kodar själv i javascript, men då jag skall bygga något riktigt snyggt/flashigt så använder jag mig inte av javascript, då blir det flash.

Jag tror även att webdesign är något individuellt, jag har haft mina kunder och jag har lärt mig vad de gillar mest(har kodat sedan 8-9 år tillbaka)

Och jag antar att det är samma med dig, du har haft dina kunder, och du har antagligen utgått därifrån.

Om en kund ville ha en flashig hemsida, hur gör du då?
Hur gör du alla flasheffekter utan flash?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Ja, och men det är även forcevision som bestämmer om det skall gå.

Jag tror även att webdesign är något individuellt, jag har haft mina kunder och jag har lärt mig vad de gillar mest(har kodat sedan 8-9 år tillbaka)

Hur gör du alla flasheffekter utan flash?

Så du tycker det är viktigare att webbutvecklaren kan styra besökarens beteende än att besökaren kan styra sin surfning? Grattis.

Okej, så när jag frågar varför du påstår att jag inte vet vad jag snackar om, så är ditt svar...? Att jag inte vet vad dina gemene kunder har för krav? Det enda jag vet är att de kunder jag jobbar med (Tele2, SGS, GP, Biner, Specsavers etc.) inte vill använda flash där det inte behövs. Och för det som TS i den här tråden ska göra, behövs det verkligen inte.

Jag är utvecklare, så jag får en designskiss av en AD där de interaktionsmöjligheter som skall finnas med är utstakade. Många av dessa är "flashiga effekter" som jag uppnår genom att använda JS, via jQuery. De som är för bökiga eller inte är möjliga att uppnå, bollar jag tillbaka och berättar att vi behöver flash. Denna Art Director väljer då antingen A) att baka in detta i en flash (som en av våra anställda AS3-proggare gör). Oftast lägger då ADn på en del snygga effekter och funktioner för att utnyttja tekniken maximalt. D.v.s. besökaren får ut en maximal upplevelse mot att behöva ladda in Flash i webbläsaren. Eller, att B) backa lite och gå runt det specifika JS-problemet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Eftersom forcevision inte talat om att han tänker använda firefox-extension, så utgår jag ifrån att han inte skall använda det.

Men eftersom han heller inte nämner att han tänker använda Flash så utgår du helt sonika från att han ska använda det?

Då är jag med.

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk

He he okej !

Någon som har länk till hemsida med färdig kod för detta ?
Flash känns som lite overkill men kan kanske vara bra till detta. Jag kan verkligen inget om flash så önskvärt vore det med enklast möjliga och gärna färdig kod för detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
He he okej !

Någon som har länk till hemsida med färdig kod för detta ?
Flash känns som lite overkill men kan kanske vara bra till detta. Jag kan verkligen inget om flash så önskvärt vore det med enklast möjliga och gärna färdig kod för detta.

Som sagt, jQuery + jCarousel som jag länkade till ovan. Det fanns många exempel med komplett källkod på jCarousel-sidan.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska använda en animerad GIF.. så får vi slut på den här diskussionen

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Jag tycker du ska använda en animerad GIF.. så får vi slut på den här diskussionen

Ja det var ju en speciell variant.

Men inte särskillt praktisk.

Jag säger JavaScript. Oavsett om det är Prototype, jQuery eller något annat.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.