Förbättra kvalité/skärpa? Övervakningsvideo.

Permalänk
Medlem

Förbättra kvalité/skärpa? Övervakningsvideo.

Hej!

Vi har vid ett inbrott fångat bovar på övervakningskamera. Men skärpan/bildupplösning räcker inte riktigt till för att urskilja ansiktsdrag - men nästan.

Så vad jag är ute efter nu är ett program som likt hollywoodfilm med två knapptryck magiskt förbättrar kvalitén på en bild eller film.

Jag inser givetvis att det inte är så enkelt, men minns också att vid mordet på Anna Lindh var det mycket tal om just sådan programvara.

Känner någon till ett sådant program? Eller möjligtvis företag som erbjuder sådana tjänster?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Prata med polisen?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Givetvis är det polisanmält. Inbrott prioriteras lågt, och utan fingeravtryck och med en suddig övervakningsfilm så hamnar anmälan i en pärm för att aldrig mer se dagens ljus. Tyvärr är det inte det första inbrott vi har här. Istället ser man sig försiktigt om efter andra lösningar. Men det är oväsentligt. Jag borde inte ens nämnt inbrott.

Det enda jag vill veta är om någon känner till något projekt där skärpa på digitala bilder och filmer behandlas till det bättre. Det bara måste finnas någonstans tycker jag. Sharpen-filtret i photoshop känns väl kanske inte alltför pålitligt i detta fallet.

Permalänk
Medlem

off:I amerikanska actionfilmer lyckas de alltid göra filmer och bilder oändligt mycket bättre. Ring Hollywood och fråga hur de gör.

Egentligen kan en film inte bli mycket bättre än vad den var från början.

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk

PhotoFlair kanske fungerar?
http://www.truview.com/products.htm
Beror lite på hur dålig kvaliten är på bilden, för det verkar inte bli jättestor skillnad.
Exempel
http://dragon.larc.nasa.gov/retinex/pao/news/
Är mest exempel 25-26 som verkar vara lite större skillnad än att ändra kontrasten i bilden.

Permalänk
Medlem

du kan inte posta en del av filmen (minst 100 frames) så kan man kika vad som är möjligt att göra.

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mounte
du kan inte posta en del av filmen (minst 100 frames) så kan man kika vad som är möjligt att göra.

Ja det där slår jag också ett slag för. Någon kanske är grym på detta men inte har lust att guida TS genom allt som behöver göras för att fixa kvaliteten.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren, jag ska börja med att titta på photoflair.

När det gäller att ladda upp bitar av filmen är jag osäker. Inte minst är det ett moraliskt dilemma att hänga ut tjuvar på det viset. Låt säga att personerna känns igen av någon här t.ex. Det är kanske inte ens lagligt att göra så?

Men det skulle kanske kunna vara en möjlighet. Jag skall undersöka saken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
När det gäller att ladda upp bitar av filmen är jag osäker. Inte minst är det ett moraliskt dilemma att hänga ut tjuvar på det viset. Låt säga att personerna känns igen av någon här t.ex. Det är kanske inte ens lagligt att göra så?

Ja stackarna, de kan ju åka på någon slags rättvisa. Skämt åsido, det är lagligt vad jag vet, det är ju väldigt mycket mildare än när Original Gangsters hänger ut sexbrottslingar. Deras systematiska uthängade blev granskat av Datainspektionen, så jag tror du sitter väldigt säkert.

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara gå och vifta lite framför kamran sen ladda upp det?

Då får du i alla fall svaret på fall om det går att göra något åt saken.

Permalänk
Medlem

Jag skulle bli väldigt förvånad om det visar sig att det är förbjudet enligt lag att "hänga ut" brottslingar offentligt - inte minst eftersom Efterlyst på kanal 3 gör det varje Torsdag.
Angående det moraliska dilemmat med att ladda upp en snutt av videoupptagningen tycker jag personligen att det är löjligt att ens diskutera moral när det handlar om brottslingar.

Ladda upp videosnutten nu.

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på misstänkta och dömda brottslingar.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Det är skillnad på misstänkta och dömda brottslingar.

Detta. Lägg inte upp videon innan brottslingarna är dömda. Du skulle dock som någon föreslog kunna lägga upp en liten video på dig själv från samma kamera.

Permalänk
Medlem

Om man har filmat en publik är det ju tillåtet att lägga upp utan att behöva tillstånd från alla människor i publiken.

En slutförd eller avskriven polisutredning är ju helt offentlig. Så länge hela eller delar av den inte är belagd med sekretess (p.g.a. känslig information eller behov av personskydd eller liknande). Däremot är förundersökningen sekretessbelagd, men här har ju inte TS kunnat polisanmäla de misstänkta ännu, alltså finns det inga problem med att lägga upp filmen. Om en förundersökning har inletts bör han inte lägga upp filmen, men att lägga upp filmen för att kunna inleda en förundersökning är helt rätt.

Det värsta som kan hända är att han får ett par dagsböter när brottslingarna har fällts för inbrottet.

Permalänk
Medlem

Enligt personuppgiftslagen får man väl inte lägga ut bilder på folk på internet utan de inblandades tillåtelse så samma sak bör väl gälla filmer.

Apropå länken till retinex tycker jag det påminner lite om HDR AGC plugin till avisynth:
http://strony.aster.pl/paviko/hdragc.htm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Enligt personuppgiftslagen får man väl inte lägga ut bilder på folk på internet utan de inblandades tillåtelse så samma sak bör väl gälla filmer.

Är en bild verkligen en personuppgift om man inte kopplar någon information till den?

Permalänk

http://www.nzone.com/object/nzone_vreveal_home.html

Såg den nyss och tänkte på den här tråden:)

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase