Permalänk

Grafikkorts frågor.

Hej!

Jag funderar just nu på vad jag ska ha för grafikkort till min dator. Hade förut bestämt mig för att köpa två stycken HD4770or och invänta DX11 korten.

Men nu är det slut på dem överallt och de har tydligen problem med att tillverka dem, så det ser inte ut som att det kommer några fler på ett tag.

Det fick mig att fundera lite, ska jag satsa på två stycken GTX 260 kanske? Det är ett alternativ, mer prestanda. Men det kostar ju en slant extra också. Och då ligger datorn ganska långt fram i almanackan.

Jag är osäker på att jag orkar väna så lång tid (har redan sparat i ett år, orkar inte vänta mer) och då började jag kolla lite på om jag kanske skulle strunta i att DX11 kommer i vinter eftersom att det lär ta rätt lång tid innan man egentligen behöver ett. Då blir alternativet att jag tar ett HD4890 eller ett GTX 275 och kanske köper på mig ett till senare.

Då undrar jag, räcker de ovannämnda grafikkorten till att spela alla spel (inklusive crysis, såklart:P) på högsta inställningarna. Eller klarar de inte riktigt det.

Om de räcker så är korten helt klart ett alternativ och då blir frågan, vilket ska man satsa på (nu snackar jag alltså fortfarande om 4890 och 275). Vilket skulle ni ha tagit?

Att överklocka är något som jag inte riktigt vet hur man gör än (är bara någon månader gammal i datorvärlden) men det är helt klart något jag kan tänka mig att lära mig.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad som krävs för att kunna köra crysis och andra krävande spel "maxed out" men det beror nog mkt på vilken upplösning du vill spela i.

Sen så spelar ju resten av datorn roll, processor och minnen måste också vara snabba.

Du kan ju köpa 2st 4850 som har prissänkts till 1000-1300:- pga 4770: ornas tillverkningsproblem.

Funderar själv på att slå till med följande kort:
XFX 4850
2st 4850 ~2.500:- mot ~3.800:- om du skulle valt 2st GTX260.
Prestandaskillnaden mellan korten är inte stor och verkligen inte prisvärt att köra 260.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

Är 4850 mycket bättre än 4770?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilwidell
Är 4850 mycket bättre än 4770?

De presterar ungefär lika bra, det är därför de har prissänkts för att bli ersättare till 4770 som de knappt kan tillverka.

2st 4850 presterar bättre än ett GTX280 i ett test jag läste precis.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

Okej.

Men märker man skillnad på två stycken 4850 och en 4890/275 idag. För om man inte gör det så kan man ju lika gärna slå till på ett 4890/275 och köpa ett till när det behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilwidell
Okej.

Men märker man skillnad på två stycken 4850 och en 4890/275 idag. För om man inte gör det så kan man ju lika gärna slå till på ett 4890/275 och köpa ett till när det behövs?

test
Där ser du att i crossfire presterar 4850 i vissa fall bättre än GTX280, skulle tippa på att de presterar jämnbra, +/- 10fps här å där spelar inte så stor roll så länge det inte underskrider vad man tycker är minimum för spelbart.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

Okej, men om jag ska köpa tvås tycken 4850. vilken veration ska jag sattsa på? den med 512Mb eller den med 1Gb?

Jag kör med upplösningen 1680x1050.

Permalänk
Medlem

512mb räcker långt, det är inte förän de riktigt höga upplösningarna som man egentligen behöver ha mer än så.
Hoppas du har kollat så att ditt mobo har stöd för crossfire.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

Hur många fps brukar det vara som man ska ha för att spelet inte ska lagga.
Har för mig att det var runt 30, men ni kanske vet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
512mb räcker långt, det är inte förän de riktigt höga upplösningarna som man egentligen behöver ha mer än så.
Hoppas du har kollat så att ditt mobo har stöd för crossfire.

Just nu har jag en sjukt äckligt dålig dator. Jag ska köpa en ny snart och då anpassar jag moderkortet efter grafikkortet. Så det är inga problem med det.

Permalänk
Medlem

Okej!
Jag rekommenderar helt klart att köra på 4850 om du vill få ut mest prestanda för pengarna men om du har gott om pengar och vill ha en riktigt bra speldator som fixar max på riktigt höga upplösningar så får du nog kolla på ett annat kort.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilwidell
Hur många fps brukar det vara som man ska ha för att spelet inte ska lagga.
Har för mig att det var runt 30, men ni kanske vet.

25-30 fps är en ganska bra gräns att använda som effektiv minimum för vad som är spelbart, beror lite på vad det är för spel.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

Okej, takkar:) Frågan är bara hur länge 4850 CF håller sig. Det är ju på gränsen att de inte klarar Crysis på very high. utan lagg alltså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilwidell
Okej, takkar:) Frågan är bara hur länge 4850 CF håller sig. Det är ju på gränsen att de inte klarar Crysis på very high.

Det håller nog rätt länge, crysis är inte bra att ha som riktlinje då det är väldigt dåligt optimerat (precis som gta4).
Det är knappt så att de absolut bästa/dyraste grafikkorten som släpps klarar att köra de mest krävande spelen med riktigt hög upplösning och massor med AA och annat ögongodis.

Men känner du dej osäker så släng ut mer pengar på ett 4870/4890 ist.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

Nja, vette fan alltså. Det blir nog 4850 ändå.

Permalänk
Medlem

Ja, det är ett väldigt bra kort, extremt prisvärt.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

Är det någon som vet hur bra support man får om man handlar sina prylar på inet?

Permalänk
Medlem

Inet är jättebra! Kanonbra support och extremt bra leveranstider!
Glöm ej fraktfritt!

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Inet är jättebra! Kanonbra support och extremt bra leveranstider!
Glöm ej fraktfritt!

Härligt

Permalänk

När man köper en dator. Vilka sladdar får man med och vilka behöver man köpa själv?

Permalänk

Tror ni att fläktarna i antec three hundred räcker till att kyla ner 4850orna jag ska köpa?

Läste att de blev väldigt varma, speciellt i par.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilwidell
När man köper en dator. Vilka sladdar får man med och vilka behöver man köpa själv?

Oj, du är riktigt färsk när det gäller datorbyggen, va?
Man brukar få med alla sladdar som behövs till de olika datorkomponenterna, sen om du behöver kablar för att koppla till tv och sånt så får du köpa det separat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilwidell
Tror ni att fläktarna i antec three hundred räcker till att kyla ner 4850orna jag ska köpa?
Läste att de blev väldigt varma, speciellt i par.

Gör så här: bygg ihop din dator och kolla vad du får för temperaturer, är de över 70-75c i idle så rekommenderar jag dej att ordna bättre kylning.

Varför lägger du inte upp en tråd i "Köpråd"?
Där kan du få alla tips du behöver för att kunna köpa en komplett dator efter specificerad budget.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

för att maxa crysis behöver du 2 st gtx 295, i7 och snabba ram minnen.
att maxa crysis behöver du inte tänka på (om du inte lirar i 640*480)

kör på ett gtx 275 och uppgradera sen till 2 st.

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Oj, du är riktigt färsk när det gäller datorbyggen, va?
Man brukar få med alla sladdar som behövs till de olika datorkomponenterna, sen om du behöver kablar för att koppla till tv och sånt så får du köpa det separat.

Japp, helt ny:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Gör så här: bygg ihop din dator och kolla vad du får för temperaturer, är de över 70-75c i idle så rekommenderar jag dej att ordna bättre kylning.

Okej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Varför lägger du inte upp en tråd i "Köpråd"?
Där kan du få alla tips du behöver för att kunna köpa en komplett dator efter specificerad budget. [/B]

Jo, jag har en tråd där kom jag på nu, glömde bord den när jag gjorde en tråd för att hitta en skärm. Men jag ville ändå bara snacka om grafikkort här. Resten av datorn är redan byggd med hur mycket hjälp som helst från er och killar i andra forum:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe604
för att maxa crysis behöver du 2 st gtx 295, i7 och snabba ram minnen.
att maxa crysis behöver du inte tänka på (om du inte lirar i 640*480)

kör på ett gtx 275 och uppgradera sen till 2 st.

Det jag räknar med att jag vill göra är att köra crysis på "very high" med x4AA. Jag har sett på tester där de visar att 4850 CF klarar det. Men okej, det är inte maxade inställningar.

Permalänk

Tror ni att jag klarar mig på 4850 i crossfire i ca. ett år
tills DX11 korten börjar bli nödvändiga att köpa?

Eller måste jag köra på GTX 260 SLI om jag vill klara mig ett tag?

Om någon är riktigt bra så kanske nån till och med kan uppskatta hur långt jag kan klara mig på på stycken 4850or. Mer exakt än att bara säga att jag klarar mig i ett år eller inte alltså.

Då menar jag att jag vill kunna köra alla spel på de högre upplösningarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilwidell
Tror ni att jag klarar mig på 4850 i crossfire i ca. ett år
tills DX11 korten börjar bli nödvändiga att köpa?

Eller måste jag köra på GTX 260 SLI om jag vill klara mig ett tag?

Om någon är riktigt bra så kanske nån till och med kan uppskatta hur långt jag kan klara mig på på stycken 4850or. Mer exakt än att bara säga att jag klarar mig i ett år eller inte alltså.

Då menar jag att jag vill kunna köra alla spel på de högre upplösningarna.

Du klarar dig prima

Permalänk

Okej, härligt.:)

Permalänk
Medlem

HD4850 crossfire + Crysis: det gick ju hur dåligt som helst ju, jag antar att det går typ 1 fps bättre med 2 stycken HD4850 i 1680x1050 än bara ett kort.

http://www.guru3d.com/article/amd-ati-radeon-hd-4850-review-f...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
test
Där ser du att i crossfire presterar 4850 mkt bättre än GTX280, skulle tippa på att det presterar i klass med de bästa korten på marknaden idag och med tanke på priset så blir det nog inte mer prisvärt än så.

Jävlar vad du var korkad. GTX280 smiskar ju 4850XF i slutändan. Ifall du hade vetat minsta lilla om statistik så hade du kollat på åtminstone testet längre ner och sett att GTX280 där leder med c:a 17 FPS medan det i det första testet enbart förlorar med c:a 11.

Slutsats: GTX280 > 4850 XF på det stora hela.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"