vad heter spelet jag söker?

Permalänk
Medlem

vad heter spelet jag söker?

det är ett plattforms spel till windows (tror jag spelade det på win95 eller 98).

det är ett plattforms spel som påminner om mario men istället är man som en lite rymd gubbe som springer runt och ska ta sig igenom hinder och lösa små pussel. minns att miljön innehöll dator chip, iallafall påminde dom om det. tror även att det endast kunde köras i windowed mode men är osäker.

kan ha hetat något i stil med chip men är osäker.

när man gogglar på det får jag mest upp Chips Challenge vilket det inte är.

tycker det var ett underhållande spel och skulle vilja spela det igen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

ahh,, vet exakt vilket du menar,, hade de på disketter, de stog "KEN1" på disketterna och något annat som jag inte kommer ihåg på dom,, kan ha fel med namnet då jag inte var så gammal när jag spelade de,

riktigt underhållande spel!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara commander keen.

Visa signatur

Elektronik är ljuvligt

Permalänk
Hedersmedlem

påminner om något jag spelade men jag hade det på diskett och startades genom DOS. Detta var i 2D fast man såg ovanifrån. Du säger att det påminner om mario vilket jag antar betyder 2D från sidan.

Permalänk
Medlem

Som tommy2 sa, det är nog Commander Keen du tänker på.

http://en.wikipedia.org/wiki/Commander_Keen

Permalänk
Medlem

vet inte om det här är så nära , men

cosmo från 3d realms

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Hedersmedlem

omg! fyfan vilken känsla när jag såg commander keen. Kände igen det direkt men har inte tänkt på det på aslänge.. fan det måste jag spela igen!

Permalänk
Medlem

just de! Commander keen var de jag tänkte på! så lätt att bokstäverna försvinner efter så många år.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

är inte commander ken och inte cosmo, det var ett ganska "grått" spel. lite färger och sterilt och mycket grått som sagt. svårt att förklara men det kändes som man var inomus, kanske i en dator?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ja commander keen har man lagt måååånga timmar på när man var yngre

Visa signatur

Elektronik är ljuvligt

Permalänk
Medlem

jag tänker på photonman när han beskriver det, en liten rymgubbe som hoppar och skjuter på saker, robotar och whatnot, googlar as we speak

edit: det liknade mer megaman tykcer jag, men jag hittar tyvär inget på google, age of empires med sitt photonman fusk får alla träffer :/

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

nu när vi är lite nostalgiska, någon som kommer ihåg Bio Menace?? de va ju as kul!!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GizmoTheGreen
jag tänker på photonman när han beskriver det, en liten rymgubbe som hoppar och skjuter på saker, robotar och whatnot, googlar as we speak

gogglade på det men lyckades inte hitta det. kan ta tid att hitta det gamla spelet som inte verkar vara allt för känt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

känns som vi tänker på samma spel när du pratar om kretskort. Men jag har en lite annan bild. Det var en röd gubbe som typ åt sig genom gångar eller nått sånt. Gubben var röd och lik pacman.. om det är något jag vill lira igen så är det det spelet.

Permalänk
Medlem

Cyberdogs

Tja, jag tycker att det låter som Cyberdogs... kolla bilder i länk:
http://www.oldschooldos.com/cyberdogs.php

//Joxo

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

cyberdogs kommer jag ihåg.. en kompis och jag lirade som galningar och var värsta teamet.. det är inte vad jag tänker på. och tycker heller inte det passar i hans beskrivning.

Permalänk
Medlem

Kul med folk som också lirat alla gamla goingar.. Dungeon master, eye of the beholder mm e fortfarande riktigt bra..

Visa signatur

Elektronik är ljuvligt

Permalänk
Medlem

Läste frågan igen å insåg att jag är helt fel ute... Sry..

Permalänk
Medlem

är inte cyberdogs...hmm verkar vara svårare att hitta än jag kunde ana. tråkigt jag ville ju spela det lilla spelet igen!

någon måste ju ha spelat det och minnas namnet!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Sötast

Microman såklart

http://www.andrew-turnbull.net/microman.html

Permalänk
Medlem

där har vi det, tackar micro man så var det ja!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

ah!
där har vi det!
jag som mindes namnet fel!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Hedersmedlem

känner igen det men hade hoppats att vi tänkte på samma spel vilket vi inte gjorde alla på forumet får sina spel utom jag

Permalänk

Supaplex!

Shimonu,,,
hahah spelet heter Supaplex, och var en stor favorit för mej, det måste vara Supaplex....grönt, grått inte mycket färger....och med den röda lilla pacmanlikande gubben.... med kretskorts liknande bakgrund och metallkulor som kunder rasa och små "kringlor" .kolla bild här:
http://www.artsoft.org/rocksndiamonds/screenshots/supaplex.gi...

Permalänk
Hedersmedlem

Fan jag älskar dig!!! Du har ingen aning hur länge jag letat efter det spelet!! Fan vad glad jag är nu Nu ska man bara hitta en version som man kan spela!

Fick igång det och spelade lite. Fan vad svårt det är. Fattar inte hur man kunde spela när man var liten. Fjärde banan är ju jävligt tuff.

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske kan få hjälp med en till? Har för mig det är ett konsollspel. Super nintendo skulle jag tro. Man är grottmän, typ flintstone stil, det finns alltså även dinosaurier i spelet. Kommer inte ihåg om man kunde plocka upp vapen också i form av ben eller stenar. Men jag kommer ihåg att man hade bossar. På nån bana skulle man hoppa uppåt bara och när man kom till bossen var det en stor flygödla som flög snabbt från sidan, så fick man hoppa eller hur det var. Jag vill minnas att bossen fick en annan färg ju mer man skadade, ögonen blev rödare. gick att spela två spelare vill jag minnas.

EDIT: hittade efter googling. Joe & Mac heter det