Män och högre utbilning - en minoritet

Permalänk

Män och högre utbilning - en minoritet

Fann denna artikeln på BBC http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/education/8085011.stm vilken behandlar ett fenomen som vi också har i Sverige, frågan blir varför män faktiskt presterar sämre än kvinnorna vid högre utbildning. Sett ur ett historiskt perspektiv så har män alltid varit det dominerande könet beroende på normerna i samhället men genom den kvinnliga frigörelsen har detta försvunnit men detta besvarar fortfarande inte frågan varför kvinnorna dominerar. Sett ur hela befolkningen finns det troligen inga större variationer mellan talangerna hos könen så vi borde fått en jämnfördelning.

En annan vinkling är om denna situationen kommer verka gynnade på samhället i stort för man bör kanske antaga att kvinnor som utbilda sig i hög grad och satsar på karriären inte kommer att föda speciellt många ungar vilket kommer få konsekvensen att mycket av vår sociala välfärd rämnar då den yngre befolkningen är för liten för att försörja den äldre.

Permalänk
Medlem

Re: Män och högre utbilning - en minoritet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saitzor
Fann denna artikeln på BBC http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/education/8085011.stm vilken behandlar ett fenomen som vi också har i Sverige, frågan blir varför män faktiskt presterar sämre än kvinnorna vid högre utbildning. Sett ur ett historiskt perspektiv så har män alltid varit det dominerande könet beroende på normerna i samhället men genom den kvinnliga frigörelsen har detta försvunnit men detta besvarar fortfarande inte frågan varför kvinnorna dominerar. Sett ur hela befolkningen finns det troligen inga större variationer mellan talangerna hos könen så vi borde fått en jämnfördelning.

En annan vinkling är om denna situationen kommer verka gynnade på samhället i stort för man bör kanske antaga att kvinnor som utbilda sig i hög grad och satsar på karriären inte kommer att föda speciellt många ungar vilket kommer få konsekvensen att mycket av vår sociala välfärd rämnar då den yngre befolkningen är för liten för att försörja den äldre.

JAg måste faktiskt säga att jag tvivlar en hel del på detta. Att män skulle prestera sämre vid höga utbildning tror jag bara handlar om dåligt eller för litet urval vid undersökningen och ingenting annat. Det beror ju helt och hållet på vilka utbildningar med mera man tittar på.

Vidare så tror jag inte att högre utbildade kvinnor skulle vara något bekymmer för samhället. Givetvis måste det födas barn, men tro det eller ej så är män inblandade i det också och givetvis skall de vara lika delaktiga i att ett barn växer upp. Så att samhället lider för att en kvinna under sammanlagt något år (inför födsel och något år efteråt) måste lägga mycket energi på annat än studier och karriär. Skulle det handla om att de inte blir några barn alls så är det en annorlunda sak, men knppast ändå något problem då det i vårt samhälle (Sverige i alla fall) inte är någora problem att försörja våra äldre. Problemet är att vi slänger ut vagnsvis med pengar på rent strunt vilket gör denna försörjning sjukt ineffektiv och det behövs det inte barn för att fixa.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Studiedisciplin är det som gäller för höga betyg.

Permalänk
Inaktiv

De utbildningarna som inte kräver mycket jobb (och inte ger så mycket avkastning efter studieperioden heller) söker sig i stor grad kvinnor till.

Detta gör att inom en snar tid kommer kvinnor vara "högre" utbildade men ändå mindre betalda än män.

Bara min åsikt efter att ha studerat på universitetsnivå.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Har för mig en föreläsare nämnde något med att normalfördelningen hos män och kvinnor inte såg exakt likadan ut vad beträffar antal genier/IQ.

Dvs att kvinnors normalfördelning var aningen snävare (och således innehöll fler kvinnor i gruppen "normalbegåvning" och färre standardavvikelser (åt båda hållen) medan männen hade en bredare fördelning.

Den som förstår vad jag menar ser att det i sin tur skulle betyda att kvinnor som grupp har färre genier, men även färre totala idioter, medan männen har dels fler genier och totala stolpskotts.

Kollar man på forskarvärlden så är min subjektiva åsikt att det är fler män, och tittar man på youtubeklipp på idioter som skadar sig så är det enbart män.

Det jag säger är inte att kvinnor är dummare som grupp, utan att de har färre antal standardavvikelser.

Ps. Hur mycket saning som föreläsningen innehöll tål att diskuteras.

Permalänk

CSM101: Det finns fortfarande fler manliga än kvinliga forskare (som du gissar).
Just den synen du ger verkar inte vara helt ovanlig. Tyvärr så finns det en vansinnigt stor mängd kontrovers kring detta, så stora delar av all riktig forskning görs aldrig. Iom. radikalfeministernas intåg i "vetenskapsvärlden" (eller inte riktigt) så har forskning som direkt relaterar till kön blivit politiserad.

Nu har frågan "Vem är smartast, enligt definitionen X på smart?" för evigt förpassats till subjektiva åsikter. Att försöka hitta en vetenskaplig lösning är hopplöst.

Nogväl för att den där vetenskapliga lösningen inte är fullständigt nödvändig i alla fall, men det hade nog kunnat få bort en del fördomar. Visst, de flesta är för dumma (både män och kvinnor ) för att kunna tolka resultatet av sådana "intelligensundersökningar" på rätt sätt, men frågan är om det verkligen blir så mycket värre än idag (där man har helt egna åsikter). Forskare kan däremot få en mer rättvis bild av verkligheten.

För min egen del måste jag nog säga att jag helst ignorerar könsskillnaden och ser människor som individer, inte som en del i ett kollektiv bestående av halva befolkningen. Jag är själv tämligen övertygad att det är en bättre idé än att försöka "korrigera" människor baserat på fördomar kring skillnaderna hos män och kvinnor.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Det finns i manlig kultur och i vissa sammanhang (mer eller mindre utbrett) uppfattningen om att studier, läsning och annan intellektuell verksamhet skulle vara "omanligt". Att det skulle vara "fjolligt" att anmärka på bristande språk och dylikt är något som förekommer på det här forumet till exempel.

I skolan märks detta då grabbar som skolkar och är stökiga får positiv respons - anses vara "häftiga" osv.

Jag tror att det ska till en förändring av manligheten för att denna ojämlikhet ska försvinna. Det är en utveckling som leder till ökat våld i samhället - rasism, sexism, religiös intolerans och andra konsekvenser av bristande kunskap.

Att som Folkpartiet föreslår till exempel - att ta bort teoretiska kärnämnen från yrkesförberedande utbildningar känns verkligen inte bra.

Sämre studieresultat överlag har alltså, enligt detta sätt att se på saken, inget att göra med intelligens.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
De utbildningarna som inte kräver mycket jobb (och inte ger så mycket avkastning efter studieperioden heller) söker sig i stor grad kvinnor till.

Detta gör att inom en snar tid kommer kvinnor vara "högre" utbildade men ändå mindre betalda än män.

Bara min åsikt efter att ha studerat på universitetsnivå.

Jag har magisterexamen i Biblioteks- och Informationsvetenskap och har sammanlagt mer än sex år av högeskolestudier på mitt CV - i ämnen som är kvinnodominerande. Som bibliotekarie (ett yrke som tidigare var mansdominerat - och väbetalt) har jag sämre lön än många LO-arbetare - detta har inget att göra med mina kvalifikationer. Det är en konsekvens av ett historiskt och traditionellt manligt förminskande av kvinnors arbete.

Din åsikt är snudd på misogynisk och negligerar dessutom faktumet att kvinnor tenderar att dominera även inom typiskt manliga domäner som t.ex. medicin.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
TEXT

Precis.

Det dyker upp en viktig fråga i samband med detta.
"Vad spelar det för roll?".
Vad spelar det för roll om man nu skulle bedriva forskning som visar att det finns skillnader mellan könen? Är ju precis so m du säger individen man har framför sig man ska titta på och inte dess könstillhörighet. Det är även därför jag tror att det inte sker forskning i större skala på den fronten, vi som männniskor har inget direkt att vinna av resultaten, oavsett vad det blir för resultat, och då är det ju bättre att lägga energin och pengarna på vettigare forskning.

Så för att koppla tillbaka till TS och ursprungsinlägget: Att män presterar sämre tror jag är skitsnack och det beror på individuella orsaker till denna skillnad (om det nu verkligen finns någon skillnad, vilket Belga belyste).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
Det finns i manlig kultur och i vissa sammanhang (mer eller mindre utbrett) uppfattningen om att studier, läsning och annan intellektuell verksamhet skulle vara "omanligt". Att det skulle vara "fjolligt" att anmärka på bristande språk och dylikt är något som förekommer på det här forumet till exempel.

I skolan märks detta då grabbar som skolkar och är stökiga får positiv respons - anses vara "häftiga" osv.

Jag tror att det ska till en förändring av manligheten för att denna ojämlikhet ska försvinna. Det är en utveckling som leder till ökat våld i samhället - rasism, sexism, religiös intolerans och andra konsekvenser av bristande kunskap.

Att som Folkpartiet föreslår till exempel - att ta bort teoretiska kärnämnen från yrkesförberedande utbildningar känns verkligen inte bra.

Sämre studieresultat överlag har alltså, enligt detta sätt att se på saken, inget att göra med intelligens.

Intressanta är nog att männen har tidigare varit dominerade men på senare tid har kvinnor också tagit sig in på arbetsmarknaden, intressant då många yrken varit "manliga" men resultatet att många hantverksyrken och arbete inom industrin varit och är mansdominerade. När kvinnorna sedan tagit sig ut på arbetsmarknaden verkar "deras" yrken kräva högskoleutbildning, undrar om det finns fler yrken (dominerade av ett av könen) som inte kräver högskoleutbildning för män än för kvinnor.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
Jag har magisterexamen i Biblioteks- och Informationsvetenskap och har sammanlagt mer än sex år av högeskolestudier på mitt CV - i ämnen som är kvinnodominerande. Som bibliotekarie (ett yrke som tidigare var mansdominerat - och väbetalt) har jag sämre lön än många LO-arbetare - detta har inget att göra med mina kvalifikationer. Det är en konsekvens av ett historiskt och traditionellt manligt förminskande av kvinnors arbete.

Känner du att en bibliotekarie behöver 6 års högskoleutbildning?
Bibliotekarier som är ett yrke det krävs färre och färre av och dessutom borde kunna göras av en person utan utbildning (högskole- eller yrkesinriktad gymnasieutbildning).

Lönen för bibliotekarier har inte minskat över åren. Den relativa lönen man får har däremot minskat när behovet av bibliotekarier har minskat samt behovet utav andra arbetsgrupper har ökat.

Lärare i matte eller NO-ämnen har högre lön än lärare i svenska eller SO-ämnen. Detta på grund av att det finns så många fler som utbildar sig till lärare inom so/svenska än matte/no. Det finns ett jättemycket större behov av matte/no lärare och det vet alla som läser till lärare, men de flesta vill göra något de föredrar och då får de stå ut med

Att du har sex år av högskolestudier är säkert väldigt givande för dig men inte särdelles för din arbetsgivare.

Utav någon orsak så tenderar män i högre utsträckning välja välbetalda jobb (och studier som ger sådana). Medans de flesta kurser på universitetet som i princip är oviktiga på arbetsmarknaden är dominerade utav kvinnor.

Visst kan jag förstå att det uppfattade värdet utav någons yrke har en inverkan på vilken lön denna person får. Men dominerande effekt kommer fortfarande vara tillgång och efterfrågan, industrin skulle inte sluta behöva elektriker bara för att kvinnor blev elektriker. De skulle fortfarande jagas med blåslampa och få en väldigt hög lön för vad som "bara" är en yrkesinriktad gymnasieutbildning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
Din åsikt är snudd på misogynisk och negligerar dessutom faktumet att kvinnor tenderar att dominera även inom typiskt manliga domäner som t.ex. medicin.

Din åsikt är snudd på pedofilisk. Jag kan ignorera dina åsikter iom att jag just stämplade dig som tillhörande en grupp av personer som är elaka :rolleyes:.

På vilket sätt är mitt påpekande av observationer och min åsikt om vad det kommer leda till misogynisk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saitzor
Intressanta är nog att männen har tidigare varit dominerade men på senare tid har kvinnor också tagit sig in på arbetsmarknaden, intressant då många yrken varit "manliga" men resultatet att många hantverksyrken och arbete inom industrin varit och är mansdominerade. När kvinnorna sedan tagit sig ut på arbetsmarknaden verkar "deras" yrken kräva högskoleutbildning, undrar om det finns fler yrken (dominerade av ett av könen) som inte kräver högskoleutbildning för män än för kvinnor.

Programmerare är ett yrke som inte kräver högskoleutbildning. Däremot har det ju längre tiden gått börjat blir mer och mer kvalificerad högskoleutbildning inom ämnet. I framtiden kommer troligen inte företag vilja rekrytera outbildade inom programmeringsämnen. Samtidigt kommer säkert programmeringen ha blivit mindre mansdominerat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
För lite hårdrock!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5327373.ab

Haha det är en kille i min klass (vi tar studenten snart) som är ett år yngre än alla andra som har MVG i praktist taget alla ämnen. Han lyssnar på typ Cannibal Corpse och så

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Ducky One 3 SF | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Har för mig en föreläsare nämnde något med att normalfördelningen hos män och kvinnor inte såg exakt likadan ut vad beträffar antal genier/IQ.

Dvs att kvinnors normalfördelning var aningen snävare (och således innehöll fler kvinnor i gruppen "normalbegåvning" och färre standardavvikelser (åt båda hållen) medan männen hade en bredare fördelning.

Den som förstår vad jag menar ser att det i sin tur skulle betyda att kvinnor som grupp har färre genier, men även färre totala idioter, medan männen har dels fler genier och totala stolpskotts.

Kollar man på forskarvärlden så är min subjektiva åsikt att det är fler män, och tittar man på youtubeklipp på idioter som skadar sig så är det enbart män.

Det jag säger är inte att kvinnor är dummare som grupp, utan att de har färre antal standardavvikelser.

Ps. Hur mycket saning som föreläsningen innehöll tål att diskuteras.

En teori är att detta beror på kvinnans kromosomuppsättning XX jämfört med mannens XY. Om det finns en avvikande gen (på gott eller ont) i kvinnans ena X-kromosom, kan detta fixas med en dominant gen från den andra X-kromosomen. Mannen har dock inte denna lyx om den avvikande genen råkar sitta i den delen av X-kromosomen som saknar motsvarighet i Y-kromosomen.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd

Re: Män och högre utbilning - en minoritet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saitzor
Fann denna artikeln på BBC http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/education/8085011.stm vilken behandlar ett fenomen som vi också har i Sverige, frågan blir varför män faktiskt presterar sämre än kvinnorna vid högre utbildning. Sett ur ett historiskt perspektiv så har män alltid varit det dominerande könet beroende på normerna i samhället men genom den kvinnliga frigörelsen har detta försvunnit men detta besvarar fortfarande inte frågan varför kvinnorna dominerar. Sett ur hela befolkningen finns det troligen inga större variationer mellan talangerna hos könen så vi borde fått en jämnfördelning.

Om du menar att dessa kulturella normer är arbiträra, vilket det flesta som säger saker i stil med det du säger menar, så är du inne på ideologi snarare än empiri.
Att det finns en bred kulturell diversitet talar för att kulturella normer i viss mån skulle vara arbiträra, men den är inte så bred som många verkar anta.
Patriarkat är normen får hur kulturer ser/såg ut, det kan mycket väl finnas undantag (men det finns inte speciellt bra källor för att det skulle ha funnits), men de har i så fall varit relativt få.

Om man nu vill undvika att anta att alla våra kulturer av en slump blev patriarkala måste man börja anta att det finns en medfödd skillnad mellan könen som är ansvarig för våra patriarkat.
Att dra för stora växlar utifrån något så artificiellt som medelvärdet av universitetsstuderande för att man tycker att det stämmer in på vad man vill tro på vore naivt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
En teori är att detta beror på kvinnans kromosomuppsättning XX jämfört med mannens XY. Om det finns en avvikande gen (på gott eller ont) i kvinnans ena X-kromosom, kan detta fixas med en dominant gen från den andra X-kromosomen. Mannen har dock inte denna lyx om den avvikande genen råkar sitta i den delen av X-kromosomen som saknar motsvarighet i Y-kromosomen.

Mycket möjligt. Lägg därtill att många celler dessutom kan ha upp till fem X så blir det bara att välja o vraka ur de bästa som genpoolen har att ge hehe...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
För lite hårdrock!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5327373.ab

Det där säger ju ingenting om du inte jämför med hur musiksmakfördelningen ser ut för hela befolkningen. Hårdrock måste ju vara populärare bland hög-IQ-folk än resten för att det ska visa nått.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Känner du att en bibliotekarie behöver 6 års högskoleutbildning?
Bibliotekarier som är ett yrke det krävs färre och färre av och dessutom borde kunna göras av en person utan utbildning (högskole- eller yrkesinriktad gymnasieutbildning).

Lönen för bibliotekarier har inte minskat över åren. Den relativa lönen man får har däremot minskat när behovet av bibliotekarier har minskat samt behovet utav andra arbetsgrupper har ökat.

Lärare i matte eller NO-ämnen har högre lön än lärare i svenska eller SO-ämnen. Detta på grund av att det finns så många fler som utbildar sig till lärare inom so/svenska än matte/no. Det finns ett jättemycket större behov av matte/no lärare och det vet alla som läser till lärare, men de flesta vill göra något de föredrar och då får de stå ut med

Att du har sex år av högskolestudier är säkert väldigt givande för dig men inte särdelles för din arbetsgivare.

Utav någon orsak så tenderar män i högre utsträckning välja välbetalda jobb (och studier som ger sådana). Medans de flesta kurser på universitetet som i princip är oviktiga på arbetsmarknaden är dominerade utav kvinnor.

Visst kan jag förstå att det uppfattade värdet utav någons yrke har en inverkan på vilken lön denna person får. Men dominerande effekt kommer fortfarande vara tillgång och efterfrågan, industrin skulle inte sluta behöva elektriker bara för att kvinnor blev elektriker. De skulle fortfarande jagas med blåslampa och få en väldigt hög lön för vad som "bara" är en yrkesinriktad gymnasieutbildning.

Din åsikt är snudd på pedofilisk. Jag kan ignorera dina åsikter iom att jag just stämplade dig som tillhörande en grupp av personer som är elaka :rolleyes:.

På vilket sätt är mitt påpekande av observationer och min åsikt om vad det kommer leda till misogynisk?

Programmerare är ett yrke som inte kräver högskoleutbildning. Däremot har det ju längre tiden gått börjat blir mer och mer kvalificerad högskoleutbildning inom ämnet. I framtiden kommer troligen inte företag vilja rekrytera outbildade inom programmeringsämnen. Samtidigt kommer säkert programmeringen ha blivit mindre mansdominerat.

Det här är OFF-topic nu känner jag, ett sista svar bara:

Att antalet bibliotekstjänster minskar anser jag vara på grund av felaktiga ekonomiska prioriteringar (när det gäller kommunbibliotek eller skolbibliotek).
Bibliotekarier behövs - och är ofta väldigt insatta inom de olika områden det aktuella beståndet berör. Det kan röra sig om specialsamlingar på olika företag, myndigheter, domstolar, universitetsfakulteter, universitetsbibliotek, sjukhus, inom försvaret, m.m. För att inte tala om bibliotekariers arbete med folkbildning och läsning på våra folkbibliotek.
Det finns ett visst överskott av bibliotekarier, det är sant. Men det är inte hela sanningen. Arbetet kräver stor kunskap och hög utbildning - varför ska vi inte få betalt för vårt arbete?

Jag anser inte att jag behöver sex års utbildning - men jag har bland annat utbildat mig vidare inom digitalisering och jag har även ett års studier i historia. Passande eftersom jag också är intresserad av släktforskning, lokalhistoria och frågor rörande kulturarv. Det är viktiga delar på ett folkbibliotek.
Arbetet på ett bibliotek är i stor utsträckning inriktat på IT och frågor rörande tillgängliggörande av information inte minst. För samhället är det viktigt med en institution där man kan få tillgång till en dator - det kan man på biblioteket. Att sedan låna böcker och andra medier är faktiskt lika bra som att fildela. Mitt intresse för informationsteknologi, för läsning, kultur och bildning skulle inte kunna rymmas i något annat yrke. Missförstå mig rätt: Jag utbildade mig inte för att tjäna storkovan - men jag vet vad jag är värd.
Om jag vill skulle jag också kunna läsa ett tvåårigt masterprogram (i B&I) inriktat mot digitala tjänster.
Det tvååriga magisterprogrammet jag har läst är inget mot de tre alternativt fem år man nu erbjuder vid Högskolan i Borås. Det är också rent akademiska utbildningar. Får man inte nog av biblioteksforskning kan man även doktorera...

Du har också rätt i att det är ett problem att det finns ett underskott av till exempel NO-lärare. Men det är inget genusproblem. Det är ett generellt problem att elever inte lockas av naturvetenskap.

Jag menar att det är ett problem att kvinnodominerade yrken är dåligt betalda på grund av att det just handlar om att de är kvinnodominerade - inte därför att det finns för få eller för många av dem. Och absolut inte därför att de skulle vara mindre kvalificerade!
Att män väljer välbetalda jobb är inte heller hela sanningen - jobben är helt enkelt välbetalda för att män väljer dem. Problemet är tydligt: Kvinnor har högst betyg, är mer välutbildade - men tjänar mindre.

Dina oberservationer angående kvinnodominerade högskoleutbilningar kan uppfattas som fördomsfulla. Rent av provocerande. Dessutom fullständigt ovetenskapliga. Men när skrev jag att du var elak som person?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
Det här är OFF-topic nu känner jag, ett sista svar bara:

Att antalet bibliotekstjänster minskar anser jag vara på grund av felaktiga ekonomiska prioriteringar (när det gäller kommunbibliotek eller skolbibliotek).
Bibliotekarier behövs - och är ofta väldigt insatta inom de olika områden det aktuella beståndet berör. Det kan röra sig om specialsamlingar på olika företag, myndigheter, domstolar, universitetsfakulteter, universitetsbibliotek, sjukhus, inom försvaret, m.m. För att inte tala om bibliotekariers arbete med folkbildning och läsning på våra folkbibliotek.
Det finns ett visst överskott av bibliotekarier, det är sant. Men det är inte hela sanningen. Arbetet kräver stor kunskap och hög utbildning - varför ska vi inte få betalt för vårt arbete?

Jag anser inte att jag behöver sex års utbildning - men jag har bland annat utbildat mig vidare inom digitalisering och jag har även ett års studier i historia. Passande eftersom jag också är intresserad av släktforskning, lokalhistoria och frågor rörande kulturarv. Det är viktiga delar på ett folkbibliotek.
Arbetet på ett bibliotek är i stor utsträckning inriktat på IT och frågor rörande tillgängliggörande av information inte minst. För samhället är det viktigt med en institution där man kan få tillgång till en dator - det kan man på biblioteket. Att sedan låna böcker och andra medier är faktiskt lika bra som att fildela. Mitt intresse för informationsteknologi, för läsning, kultur och bildning skulle inte kunna rymmas i något annat yrke. Missförstå mig rätt: Jag utbildade mig inte för att tjäna storkovan - men jag vet vad jag är värd.
Om jag vill skulle jag också kunna läsa ett tvåårigt masterprogram (i B&I) inriktat mot digitala tjänster.
Det tvååriga magisterprogrammet jag har läst är inget mot de tre alternativt fem år man nu erbjuder vid Högskolan i Borås. Det är också rent akademiska utbildningar. Får man inte nog av biblioteksforskning kan man även doktorera...

Du har också rätt i att det är ett problem att det finns ett underskott av till exempel NO-lärare. Men det är inget genusproblem. Det är ett generellt problem att elever inte lockas av naturvetenskap.

Jag menar att det är ett problem att kvinnodominerade yrken är dåligt betalda på grund av att det just handlar om att de är kvinnodominerade - inte därför att det finns för få eller för många av dem. Och absolut inte därför att de skulle vara mindre kvalificerade!
Att män väljer välbetalda jobb är inte heller hela sanningen - jobben är helt enkelt välbetalda för att män väljer dem. Problemet är tydligt: Kvinnor har högst betyg, är mer välutbildade - men tjänar mindre.

Dina oberservationer angående kvinnodominerade högskoleutbilningar kan uppfattas som fördomsfulla. Rent av provocerande. Dessutom fullständigt ovetenskapliga. Men när skrev jag att du var elak som person?

Själv tycker jag Lymls observationer är rätt slående och passar bra in med mina egna observationer. Intressant är också att du hänvisar till dina sex års utbildning när Lymls kommentar insinuerade att just längden på utbildningen kanske inte säger hela sanningen om hur högutbildad man är. Min flickvän som läser till lärare (Gymnasiet, svenska/englska) på helfart läser historia på halvfart samtidigt utan större bekymmer. Det hade nog jag inte kunnat göra när jag gick Teknisk Fysik. Poängen är väl lite att det är skillnad på helfart och helfart.

Jag funderar lite på hur vetenskapliga DINA observationer är. Genusforskning generellt är ju en gren där vetenskapligheten är rätt kritiserad. Du påstår att när kvinnor börjar välja ett jobb sänks lönerna. Du påstår vidare att det beror på att lönesättarna (män antar jag att du antar?) värderar kvinnor (s arbetskraft) lägre och lönerna sänks med tiden (alternativt höjs inte i takt med inflationen). En annan förklaring (högst ovetenskaplig), och mycket troligare imho, är att lönerna inte hänger med, inte för att kvinnor söker dem, utan för att FLER söker dem nu när också kvinnor söker dem. Om en tidigare manligt dominerat yrke inte längre är manligt dominerat eftersom de som tidigare skulle blivit hemmafruar nu söker sig ut på arbetsmarknaden så är det väl inte så konstigt om konkurrensdynamik gör så att lönerna sänks? Du har ju helt plötsligt dubbelt så många sökande till platserna!

Att yrken som i alla tider, eller väldigt länge, varit kvinnodominerade har lägre lön kan jag gå med på beror på att kvinnor har värderats lägre. Däremot har jag svårt att tro att de fortfarande värderas lägre.

Angående ditt värde, som du vet vad det är. Dina tjänster, precis som alla andras, är värda så mycket som nån är villig att betala för dem, givetvis.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag funderar lite på hur vetenskapliga DINA observationer är. Genusforskning generellt är ju en gren där vetenskapligheten är rätt kritiserad. Du påstår att när kvinnor börjar välja ett jobb sänks lönerna. Du påstår vidare att det beror på att lönesättarna (män antar jag att du antar?) värderar kvinnor (s arbetskraft) lägre och lönerna sänks med tiden (alternativt höjs inte i takt med inflationen). En annan förklaring (högst ovetenskaplig), och mycket troligare imho, är att lönerna inte hänger med, inte för att kvinnor söker dem, utan för att FLER söker dem nu när också kvinnor söker dem. Om en tidigare manligt dominerat yrke inte längre är manligt dominerat eftersom de som tidigare skulle blivit hemmafruar nu söker sig ut på arbetsmarknaden så är det väl inte så konstigt om konkurrensdynamik gör så att lönerna sänks? Du har ju helt plötsligt dubbelt så många sökande till platserna!

Jag presenterar bara en grundläggande genusanalys. Genusvetenskap bedrivs bland annat vid Uppsala och Lunds universitet och har de sista åren starkt kritiserats. Professorer har bland annat blivit tvungna att redovisa sina forskningsresultat i efterhand m.m. Varför är det så? Därför att man med vetenskapliga belägg presenterar tecken på tydliga orättvisor i samhället. Väldigt obekvämt för ganska många.
Lönestatistiken talar dock sitt tydliga språk. I ett patriarkat värderas kvinnors arbete lägre, fast det ofta är tyngre. Det är en av många förklaringar. För vissa är detta huvudförklaringen.
Man brukar tala om att kvinnor är sämre löneförhandlare än män - detta diskuteras bland annat inom vårt SACO-fack DIK. Bibliotekarier har det ibland extra svårt eftersom det är svårt att klart definiera arbetsuppgifterna - vilket är en fördel i löneförhandlingar.

Vi lever på 2000-talet, inte 1950-talet. Att det, som du säger, är dubbelt så många sökande till platserna är ingen nyhet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
Jag presenterar bara en grundläggande genusanalys. Genusvetenskap bedrivs bland annat vid Uppsala och Lunds universitet och har de sista åren starkt kritiserats. Professorer har bland annat blivit tvungna att redovisa sina forskningsresultat i efterhand m.m. Varför är det så? Därför att man med vetenskapliga belägg presenterar tecken på tydliga orättvisor i samhället. Väldigt obekvämt för ganska många.
Lönestatistiken talar dock sitt tydliga språk. I ett patriarkat värderas kvinnors arbete lägre, fast det ofta är tyngre. Det är en av många förklaringar. För vissa är detta huvudförklaringen.
Man brukar tala om att kvinnor är sämre löneförhandlare än män - detta diskuteras bland annat inom vårt SACO-fack DIK. Bibliotekarier har det ibland extra svårt eftersom det är svårt att klart definiera arbetsuppgifterna - vilket är en fördel i löneförhandlingar.

Vi lever på 2000-talet, inte 1950-talet. Att det, som du säger, är dubbelt så många sökande till platserna är ingen nyhet.

Vetenskapliga belägg? Nu tror inte ens genusvetenskap själva att de håller på med vetenskapliga belägg då det självklart är en tvärvetenskaplig disciplin. Att man genom akademiska ämnen visar belägg på orättvisor i samhället är snarare en viktig del i de flesta ämnen, särskilt tvärvetenskapliga.

Lönestatistiken du hänvisar till menar på att det ska finnas kvinnoyrken eller mansyrken. Så är det givetvis inte. En elektriker får inte betalt efter sitt kön, alla får bli elektriker, bibliotekarier , läkare osv. Det är inget som hindrar att söka sig till dessa arbeten. De yrken som är traditionellt kvinnodominerande handlar snarare om att man har sökt sig till statliga yrken och yrken i allmänhet där det inte finns en marknad som pressar upp lönen.

Att en civilingenjör får bra betalt har inget med könet att göra heller utan för att det finns en enorm efterfrågan för hans arbete. Att gå in i offerrollen och hävda att bara för att man utbildat sig till sjuksköterska t.ex. och att lönen där skulle vara baserat på vilket kön man har är att göra ett kardinalmisstag. I vart fall i Sverige, utomlands så kan sjuksköterskor ha relativt bra lön och status t.ex. inte ens det har något med könet att göra utan pga arbetssituationen ser annorlunda ut.

Det finns ingen hemlig manlig konspiration om lönen. Vill du ha en bra lön så söker du dig till de yrken som är markandsmässigt eftertraktade, då får du också en bra lön. Förvänta dig inte att statliga arbeten ska vara välbetalada.

Att genusvetenskap kritiseras hårt är på grund av att det i Sverige är ett verktyg att föra fram ensidig politisk kritik. Särskilt när det ämnet är just väldigt onyanserat och i princip för fram en enda anledning till dagsläget. Alla akademiska ämnen nyanserar sig och kritiskt granskar sig själv. Detta kan man definitivt inte se hos genusvetenskapen som snarare tar på sig offermentaliteten och även tystar kritik i de egna leden.

Det kanske har att göra med den dåliga genusfördelning inom vetenskapen? Lite kvotering kanske vore på sin plats? :

"
Stockholms universitet: 14 kvinnor, 3 män
Linköpings universitet: 4 kvinnor, 0 män ("genuslektorer", närmaste motsvarighet)
Göteborgs universitet: 8 kvinnor, 1 man
Lunds universitet: 19 kvinnor, 0 män
Karlstad universitet: 12 kvinnor, 1 man
Uppsala universitet: 21 kvinnor, 3 män
Malmö Högskola: 7 kvinnor, 2 män
Umeå universitet: 20 kvinnor, 0 män (lärare knutna till genuscentrum, närmaste motsvarighet)
Örebro universitet: 7 kvinnor, 0 män"

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Är det inte just vid högre utbildningar som killar lyckas få bättre betyg än tjejer? I Sverige alltså. På högstadiet och gymnasiet har tjejer däremot klart bättre betyg.

En viktig faktor varför kvinnodominerade yrken har lägre lön är att dom oftast finns inom den offentliga sektorn. Medans de mansdominerade yrkena finns inom den privata sektorn som generellt har betydligt bättre löner.

Rent generellt tror jag killar är mer tävlingsinriktade och väldigt fokuserade vid att tjäna pengar. Hur dom tjänar pengarna är inte lika viktigt (högskoleutbildning vs skift på tråkigt industrijobb). Medans kvinnor mer väljer ett yrke som dom vill jobba med, även om det är dålig lön. Dom fortsätter också att söka just dom utbildningar som vi redan vet har dåliga löner och karriärmöjligheter, tex sjuksköterska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
Vi lever på 2000-talet, inte 1950-talet. Att det, som du säger, är dubbelt så många sökande till platserna är ingen nyhet.

Nej, samtidigt är det inte heller den förklaring man är ute efter inom genusforskning. Problemet med just genusforskningen är dess starka politiska dragkrafter. Det har snackats om patriarkatet och dess förtryck långt innan forskningen började. Det är inte konstigt att den kritiseras när hela syftet baseras på att bekräfta en politisk agenda (patriarkatets förtryck). För jag har svårt att tro att de som sysslar med genus till största del är opartiska.

Visst, det har funnits mansdominans tidigare, men jag har svår att se att det idag är ett så stort problem som vissa tycker. Att yrken som övergår till kvinnodominerade från mansdominerade skulle tappa i lön pga. brist på respekt för kvinnor (på 2000-talet som du själv säger) känns långsökt. Men du kanske vet nån rapport som pekar på det?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Badboy Rune
Är det inte just vid högre utbildningar som killar lyckas få bättre betyg än tjejer? I Sverige alltså. På högstadiet och gymnasiet har tjejer däremot klart bättre betyg.

Nej.

Det är med de tidigare bra betygen (från högstadiet till gymnasiet och från gymnasiet till universitet) man tar sig in på högre utbildningar. Dålig på gymnasiet = mindre möjlighet att ta sig in på högre utbildningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
För lite hårdrock!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5327373.ab

haha gillar den där även om jag inte tror det ligger någon större sanning i det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
För min egen del måste jag nog säga att jag helst ignorerar könsskillnaden och ser människor som individer, inte som en del i ett kollektiv bestående av halva befolkningen. Jag är själv tämligen övertygad att det är en bättre idé än att försöka "korrigera" människor baserat på fördomar kring skillnaderna hos män och kvinnor.

Word

Om jag ska lägga till något själv om varför (om det nu är så) att fler kvinnor väljer att studera vidare.
kanske det har med sättet att studera på att göra?

själv går jag fordonsprogramet på gymnasiet. jag märker stor skillnad på hur vi studerar på kärämneslektionerna och fordonslektionerna.

i kurserna naturvetenskap (kärnämne) och Avgasmätning (karaktärsämne) läser man om bil avgaser ska man läsa om hur avgaser påverkar miljön.
gissa själva vilken kurs det går in mest i huvudet på mig även om de försöker lära mig samma sak i båda kurserna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nej.

Det är med de tidigare bra betygen (från högstadiet till gymnasiet och från gymnasiet till universitet) man tar sig in på högre utbildningar. Dålig på gymnasiet = mindre möjlighet att ta sig in på högre utbildningar.

Men långt ifrån alla utbildningsplatser är fulla och många utbildningar har väldig låga intagningsbetyg. De killar som väljer att plugga vidare och har kommit in har de sämre betyg än tjejerna? Har killar på sjuksköterskeutbilndningen sämre betyg än tjejerna? Har killar sämre betyg än tjejerna som läser till civilingengör? osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Badboy Rune
Men långt ifrån alla utbildningsplatser är fulla och många utbildningar har väldig låga intagningsbetyg. De killar som väljer att plugga vidare och har kommit in har de sämre betyg än tjejerna? Har killar på sjuksköterskeutbilndningen sämre betyg än tjejerna? Har killar sämre betyg än tjejerna som läser till civilingengör? osv.

Ditt ursprungspåstående gick emot sig själv och det var det jag påpekade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Ditt ursprungspåstående gick emot sig själv och det var det jag påpekade.

Det gjorde det väl inte?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Jag kan nog ändå köpa att kvinnodominerade yrken är underbetalda på ett sätt som inte enbart beror på tillgång och efterfrågan. Detta beror i regel på två saker:

1) De jobbar inom den offentliga sektorn, som inte följer marknadsekonomiska spelregler på samma sätt som den privata. Ta sjuksköterskorna till exempel. Det finns inget för landstingen att vinna på att ge dem en bra lön. Ju lägre man kan avlöna dem, desto mindre utgiftspost i budgeten. Och eftersom det fortfarande är ont om privata sjukhus så finns det inga bättre jobb att byta till. Många svenska sjuksköterskor flyttar till Norge och jobbar för att få bättre lön.

2) De diskrimineras därför att de är kvinnor. Eller för att de är sämre förhandlare och accepterar sämre villkor. Eller för att kvinnoyrken anses lättare. Välj själv - förmodligen finns det bitar av sanning i alla påståendena. Tyvärr är det väldigt svårt att göra någonting åt den här problematiken annat än att hoppas att det löser sig självt i takt med att kvinnornas ställning stärks i samhället.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Re: Re: Män och högre utbilning - en minoritet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Om du menar att dessa kulturella normer är arbiträra, vilket det flesta som säger saker i stil med det du säger menar, så är du inne på ideologi snarare än empiri.
Att det finns en bred kulturell diversitet talar för att kulturella normer i viss mån skulle vara arbiträra, men den är inte så bred som många verkar anta.
Patriarkat är normen får hur kulturer ser/såg ut, det kan mycket väl finnas undantag (men det finns inte speciellt bra källor för att det skulle ha funnits), men de har i så fall varit relativt få.

Om man nu vill undvika att anta att alla våra kulturer av en slump blev patriarkala måste man börja anta att det finns en medfödd skillnad mellan könen som är ansvarig för våra patriarkat.
Att dra för stora växlar utifrån något så artificiellt som medelvärdet av universitetsstuderande för att man tycker att det stämmer in på vad man vill tro på vore naivt.

Förklaringen ang. de kulturella aspektera av den tidigare rådande situationen härrör till kvinnas tidigare sysselsättning vilket kortfattat benämndes barn, kyrka och kök möjligen är du bättre beläst inom detta området.

Möjligen har jag varit något förhastad i mitt antagande om männens frånvaro vid akademiska studier dock är den rådande situationen sådan att för utbildningar med höga intagningskrav ex. läkare, tandläkare och veterinär är kvinnor en majoritet vilket har föranlett att inkvotering av män på nämnda utbildningar.

Det parikalasamhället är troligen inte ett sammanträffande men det bör lämnas till genus diskussionen