Permalänk

SSD @ Raid ?

Har ett Gigabyte X38-DQ6 moderkort, detta har inbyggt raidkort.

Tanken är att köpa 2-4st SSD diskar och köra raid, har noll erfarenhet av raid aldrig provat så frågar därför här om moderkortets egna raidkort klarar av att hantera 2st SSD med BRA prestanda, eller måste man köpa ett löst ?

Raid0 är väl när 2 diskar blir en för dubbel prestanda ?

Raid1 är väl 2 diskar som gör exakta kopior av varandra ifall nån rasar så finns allt kvar på den andra ?

Blev lite sugen nu när jag såg denna graf

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

raid 0 är när dom blir en stor tillsammans som ökar prestanda.

Men dom du skall upp i såna hastigheter så är de nog en 4 diskar mins i en raid och de blir ju några kronor. men har du pengar så GO for it.

Visa signatur

skriva kan jag läsa kan jag, men bra de får du bedöma själv. står bara upp till en sak och de är att jag är LAT.
Gigabyte P35 DS4 || Intel E6750 || Corsair XMS2 Xtreme 4096MB || Xfx 9800Gt || 4250Gb Hdd 2x2Tb 1x250Gb || Corsair VX550w

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera 3 x 30GB vertex på intels senaste sata raid kretsar.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krakis
raid 0 är när dom blir en stor tillsammans som ökar prestanda.

Men dom du skall upp i såna hastigheter så är de nog en 4 diskar mins i en raid och de blir ju några kronor. men har du pengar så GO for it.

Ok så 2st 30gb blir dvs 60gb med markant ökad prestanda ?

Trodde raid0 var bara att båda blev en disk med samma utrymme men med högre prestanda.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Avstängd

Normalt sett så ökar läs/skrivprestanda medan accesstid, dvs sökning av fil, tar lite längre tid. Därför rekommenderas det inte till systemdisk då exempelvis Windows verkligen behöver hundratals, om inte fler, små filer på någon eller några kilobyte. Detta gäller då på mekaniska diskar, väljer du SSD- diskar där just söktiden i stort är bortplockad finns det ingen anledning att inte välja Raid0. Den enda nackdelen är att ju fler diskar du blandar in i Raid0, ju större risk är det att du förlorar datan. En disk- krasch räcker för att datan på alla diskar ska bli oanvändbart.

Raid1 är den givna lösningen för prestanda på mekanisk systemdisk. Du får speglad data vilket gör att du klarar en diskkrasch och du får sänkt söktid i och med att data söks parallellt över två diskar - första disken som hittar filen används helt enkelt.

Allt sånt här löses dock väldigt enkelt av fungerande backuprutiner.

Permalänk
Medlem

det där sista ordet ..bcakupurtiner.. nånting, ja du ser kan knappt stava till det.

Sällsynt ord på swec särskilt från folk som kraschat sina diskar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Normalt sett så ökar läs/skrivprestanda medan accesstid, dvs sökning av fil, tar lite längre tid. Därför rekommenderas det inte till systemdisk då exempelvis Windows verkligen behöver hundratals, om inte fler, små filer på någon eller några kilobyte. Detta gäller då på mekaniska diskar, väljer du SSD- diskar där just söktiden i stort är bortplockad finns det ingen anledning att inte välja Raid0. Den enda nackdelen är att ju fler diskar du blandar in i Raid0, ju större risk är det att du förlorar datan. En disk- krasch räcker för att datan på alla diskar ska bli oanvändbart.

Raid1 är den givna lösningen för prestanda på mekanisk systemdisk. Du får speglad data vilket gör att du klarar en diskkrasch och du får sänkt söktid i och med att data söks parallellt över två diskar - första disken som hittar filen används helt enkelt.

Allt sånt här löses dock väldigt enkelt av fungerande backuprutiner.

De raid0 system jag kört med har inte haft nämnvärt längre access tid/eller inte längre över huvud taget än vad diskarna som använts haft när jag kört dem enskilt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
det där sista ordet ..bcakupurtiner.. nånting, ja du ser kan knappt stava till det.

Sällsynt ord på swec särskilt från folk som kraschat sina diskar.

En SSD lär väl vara ganska svår att krasha?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
De raid0 system jag kört med har inte haft nämnvärt längre access tid/eller inte längre över huvud taget än vad diskarna som använts haft när jag kört dem enskilt.

Håller med. Fördröjningen är så liten att den inte ens är mätbar i HD Tune och därmed försumbar. Vinsten som överföringshastigheten ger överväger mer i mitt tycke.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
En SSD lär väl vara ganska svår att krasha?

Är en SSD en disk?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
En SSD lär väl vara ganska svår att krasha?

Säg inte det, de "kraschar" av sig själva efter att deras minnesmoduler genomgått det antal läsningar/skrivningar de klarar av och hur diskarna hanterar detta är det ingen som talat om för mig iaf. Nu är det naturligtvis ingen tidsinställd bomb det handlar om, men att man inte kan skriva om minnesmodulerna ett oändligt antal gånger är ändå ganska väl känt..

Permalänk
Medlem

Nu tar man ju inte backup enbart för att rädda det som kan försvinna vid ev. diskkrasch.

Finns ju fler anledningar till att ta backup...

Permalänk

Haft dator sedan 1995, aldrig haft en ända hårddisk som rasat faktiskt

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Inaktiv

Om du har så pass mycket pengar ska du ju skaffa en bra RAID 5-kontroller och smälla ihop 3 styck! Teh awesomeness

Permalänk
Medlem

Överföringshastigheten (kanske) blir dubbelt så snabb med två SSD i raid0 och (kanske) fyra gånger så snabb med fyra SSD i raid0. I praktiken (kanske) det blir att du sparar en sekund när du startar firefox jämfört med att bara ha en SSD.

Alltså, det är mycket mer intressant på hur snabbt applikationerna startas och fungerar i praktiken, om vi snackar systemdisk.

Snackar vi lagring (vilket jag hoppas att vi inte gör) så är det många hundralappar per GB.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Överföringshastigheten (kanske) blir dubbelt så snabb med två SSD i raid0 och (kanske) fyra gånger så snabb med fyra SSD i raid0. I praktiken (kanske) det blir att du sparar en sekund när du startar firefox jämfört med att bara ha en SSD.

Alltså, det är mycket mer intressant på hur snabbt applikationerna startas och fungerar i praktiken, om vi snackar systemdisk.

Snackar vi lagring (vilket jag hoppas att vi inte gör) så är det många hundralappar per GB.

RADI-0 har väl aldrig haft mer än två hårddiskar? JBOD däremot, men då har man inte samma prestanda...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
RADI-0 har väl aldrig haft mer än två hårddiskar? JBOD däremot, men då har man inte samma prestanda...

huh? 4 6 diskar i raid0 är inte helt ovanligt

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
RADI-0 har väl aldrig haft mer än två hårddiskar? JBOD däremot, men då har man inte samma prestanda...

Kontrollerkortet /hardware raid) eller mjukvaran (software raid) som sätter begränsningen. Jag har hittills aldrig sett en begränsning till endast två diskar för raid0.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
huh? 4 6 diskar i raid0 är inte helt ovanligt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Kontrollerkortet /hardware raid) eller mjukvaran (software raid) som sätter begränsningen. Jag har hittills aldrig sett en begränsning till endast två diskar för raid0.

Bara undrar, för jag har aldrig sett RAID-0 med fler än två hårddiskar. Har googlat frenetiskt men inte hittat något som styrker det heller (mina googleskillz är kanske inte de bästa heller iof).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Bara undrar, för jag har aldrig sett RAID-0 med fler än två hårddiskar. Har googlat frenetiskt men inte hittat något som styrker det heller (mina googleskillz är kanske inte de bästa heller iof).

ska finnas ett test när dom drar 30st ssd diskar i raid0 juuh hittar dock inte testet men kommer ihåg när dom gjorde det blev extremt fina hastigheter =),

Edit: va 24 diskar http://www.youtube.com/watch?v=96dWOEa4Djs

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det är inte RAID-0

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Överföringshastigheten (kanske) blir dubbelt så snabb med två SSD i raid0 och (kanske) fyra gånger så snabb med fyra SSD i raid0. I praktiken (kanske) det blir att du sparar en sekund när du startar firefox jämfört med att bara ha en SSD.

Alltså, det är mycket mer intressant på hur snabbt applikationerna startas och fungerar i praktiken, om vi snackar systemdisk.

Snackar vi lagring (vilket jag hoppas att vi inte gör) så är det många hundralappar per GB.

Skillnaden blir mycket mindre än en sekund. Kanske ett par millisekunder. Den prestanda som en nyare SSD erbjuder gör att man i princip aldrig behöver köra RAID0 för operativsystemet. Det är i så fall bättre att man kör RAID0 på en program/spel-partition.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Bara undrar, för jag har aldrig sett RAID-0 med fler än två hårddiskar. Har googlat frenetiskt men inte hittat något som styrker det heller (mina googleskillz är kanske inte de bästa heller iof).

Man kan köra RAID0 med flera diskar, det är dock inte riktigt lika vanligt, speciellt på instickskort i budgetsegmentet. Men med mjukvaruraid går det utmärkt. Har själv en NAS med fyra diskar som jag kör i RAID0 och får upp riktigt fina farter (ta i trä)

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jo, det stämmer säkert - eller uppenbarligen eftersom du har det.
Mentalt har jag förträngt mjukvaruvarianten, och hårdvarumässigt hade jag hemdatorsystem i åtanke. Har inte lust att verifiera det hemma med min ICH9R-krets eftersom det skulle innebära ominstallation...

För att förtydliga: i "proffssamanhang" vet jag att det finns stöd för fler diskar i RAID-0. Har bara inte sett det på någon HEMDATOR

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

För att förtydliga: i "proffssamanhang" vet jag att det finns stöd för fler diskar i RAID-0. Har bara inte sett det på någon HEMDATOR

Här ser du mina tre diskar i raid0. OCZ Vertex 30gb (1.10) på Intel ICH10R
En mycket trevlig upplevelse – även för en hemanvändare som mig.

Permalänk
Medlem

)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nartub
Fläskig graf....
Här ser du mina tre diskar i raid0. OCZ Vertex 30gb (1.10) på Intel ICH10R
En mycket trevlig upplevelse – även för en hemanvändare som mig.

Mums sa Mamma!
Men har du provat att köra med 3 diskar raid gemfört med 1 disk ensam? Är skillnaden stor i sjävla "dator användandet"? (köra spel, program, OS start och sånt

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nartub
http://www.sweclockers.com/upload/gallery/27790-large.jpg?0
Här ser du mina tre diskar i raid0. OCZ Vertex 30gb (1.10) på Intel ICH10R
En mycket trevlig upplevelse – även för en hemanvändare som mig.

I stand correkted... and erected!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Men har du provat att köra med 3 diskar raid gemfört med 1 disk ensam? Är skillnaden stor i sjävla "dator användandet"? (köra spel, program, OS start och sånt

Jag upplever inte särskilt stor skillnad på att köra solo. Det går rappt som fan i alla fall. Men det är ungefär som när man skruvar upp processorn några hundra, jag märker inte så stor skillnad där heller – men det är kul.
En bra sak med att raidnolla "budget"-ssd:s är att problemen med småfrysningar försvinner. Vertex är ganska förskonat från sådana problem men jag har två Core V2 i htpc:n som systemdisk och där gjorde det hela skillnaden.

Permalänk

Tänk på att för varje disk du stoppar i så ökar du risken markant för att samtliga diskar tappar all data om du kör RAID0, d.v.s. det räcker att en utav diskarna går sönder så förlorar du hela innehållet.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Skillnaden blir mycket mindre än en sekund. Kanske ett par millisekunder. Den prestanda som en nyare SSD erbjuder gör att man i princip aldrig behöver köra RAID0 för operativsystemet. Det är i så fall bättre att man kör RAID0 på en program/spel-partition.

Man kan köra RAID0 med flera diskar, det är dock inte riktigt lika vanligt, speciellt på instickskort i budgetsegmentet. Men med mjukvaruraid går det utmärkt. Har själv en NAS med fyra diskar som jag kör i RAID0 och får upp riktigt fina farter (ta i trä)

Ja, därför skrev jag "kanske" överallt i mitt inlägg.

Är det inte ganska meningslöst att köra raid0 med fyra diskar på en NAS? Bandbredden på diskarna är ju större än 1gbps, eller kör du bonding/teaming?

Flyttar du filer från din NAS till din burk så är det ju din burk som sätter bandbreddsbegränsningen, förutsatt att ditt nätverk är lika snabbt som 4 diskar i raid0. Men det är inte så troligt, eller?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Tänk på att för varje disk du stoppar i så ökar du risken markant för att samtliga diskar tappar all data om du kör RAID0, d.v.s. det räcker att en utav diskarna går sönder så förlorar du hela innehållet.

Mjo, visst skulle det kunna hända. Har kört så här i många år och aldrig haft några problem. Dessutom så upplever jag SSD som betydligt säkrare än de mekaniska diskar som jag kört med hittills. Och som grädde på moset så backas maskinen mot servern varje natt, så om oturen mot förmodan skulle vara framme så är det en mycket enkel rutin att återställa allt.