Permalänk
Medlem

Succéval för Piratpartiet

Piratpartiet får 7,1 procent när större delen av rösterna är räkande och kommer in i EU-parlamentet. Junilistan åker ut från Europaparlamentet.

På Piratpartiets valvaka på KTH i Stockholm jublades det högt när resultatet kom.

– Det är en fantastisk framgång, vi är jättestolta. Det här är verkligen något vi gjort tillsammans, vi är en gräsrotsrörelse med tusentals aktivister som allihopa har bidragit, och det sättet att driva politik fungerar, det är jättepositivt, säger partiets partiledare Rickard Falkvinge.

Vilken grupp Piratpartiet kommer att gå med i Europaparlamentet har partiet inte bestämt ännu.

– Den grupp som ligger närmast oss i våra frågor, antagligen den gröna eller liberala. Den grupp som vi tror är den bästa basen för att påverka resten av parlamentet. Vårt mål är att bygga majoriteter och att få Sverige och Europa att välja en helt annan del, säger Falkvinge.

Valdeltagandet ökade med ungefär tre procentenheter jämfört med 2004. Cirka 41 procent av de röstberättigade svenskarna deltog i dagens val enligt Valmyndigheten. Sammanlagt röstade 43,24 procent av den röstberättigade befolkningen i Europa.

Socialdemokraterna ser ut att få ett mandat till och Moderaterna ser ur att förlora ett mandat.

Källa:sr.se

Permalänk

Underbart!

Hoppas bara det blir 2 mandat när förtidrösterna räknas!

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

go Piratpartiet *\o/*

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Denna seger är bara en liten bit på vägen. Nu börjar det verkliga jobbet.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Lol jag var hos min farsa hela dagen så jag glömde rösta

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Ducky One 3 SF | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
Lol jag var hos min farsa hela dagen så jag glömde rösta

Det kan ha kostat PP ett mandat.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Mo0rbid har, tillsammans med 60% av alla svenskar, svikit demokratin, aj aj inte bra

btw, roligt att de fick en mandat trots Mo0rbids miss

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Riktigt roligt, första gången jag engagerat mig, slappt igentligen men nu är man väll igång iallfall.
Det var väldigt intressant att följa valvakan.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Tror inte det kan påverka så väldans mycket där nere. De kan nog skapa diskussion av nya förslag och sprida lite av den kunskapen de har/får, men korruptionen är på tok för stor i de högerkristna leden (eller vad de nu kallas) från Frankrike och Italien. Lobbyisterna från företagen kommer köra sitt "mut-race" som vanligt. </av med foliehatten eller kanske inte >

Men jag röstade faktiskt pirat eftersom jag vill se en reformerad upphovsrätt och öppnare kulturpolitik som kan anpassa sig efter dagens teknik istället för att hämma den. Jag tror inte det kommer att hända, men detta är ett litet steg på vägen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
[...]jag vill se en reformerad upphovsrätt och öppnare kulturpolitik som kan anpassa sig efter dagens teknik istället för att hämma den. Jag tror inte det kommer att hända, men detta är ett litet steg på vägen.

Ja, deras idéer om slopad patenträtt o.s.v. är förmodligen lite väl extremt, men som någon sade; om man siktar mot stjärnorna kanske man når trädtopparna.
Jag tycker att slopad patenträtt och att skrota allt vad immaterialrätt heter är fel, men jag lade ändå min röst på PP i och med att det känns som att de är det enda parti som kommer att stå fast vid sina åsikter i frågan när valet är över. De andra partierna kommer att "glömma bort" dessa frågor till förmån för andra, i deras ögon, viktigare frågor. Nu kommer förhoppningsvis PP vara som en liten irriterande mygga och surra runt och påminna alla andra om vad de arbetar för i alla fall

Visa signatur

"Penol, the makeup of mobbade makeup artists" - Ritarn, MNK, P3

Permalänk
Medlem

^ Så tänkte jag också.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d-kopf

Jag tycker att slopad patenträtt och att skrota allt vad immaterialrätt heter är fel, men jag lade ändå min röst på PP i och med att det känns som att de är det enda parti som kommer att stå fast vid sina åsikter i frågan när valet är över. De andra partierna kommer att "glömma bort" dessa frågor till förmån för andra, i deras ögon, viktigare frågor.

Tror varken V eller MP kommer glömma bort frågor om personlig integritet.

Hursomhelst så grattis PP.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Tror varken V eller MP kommer glömma bort frågor om personlig integritet.

Hursomhelst så grattis PP.

Skojar du? Tycker V, MP, M, S, Fp och Cp har visat gång på gång vad de går för när pensionen blir hotad.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

Grattis PP! Antar att jag föll under kategorin: "SD-sympatisörer". Dock så tycker att intergritets frågan är högst viktig.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Skojar du? Tycker V, MP, M, S, Fp och Cp har visat gång på gång vad de går för när pensionen blir hotad.

Pensionen? Vad har det med integritetsfrågor att göra?

Visa signatur

"Penol, the makeup of mobbade makeup artists" - Ritarn, MNK, P3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
Mo0rbid har, tillsammans med 60% av alla svenskar, svikit demokratin, aj aj inte bra

Om majoriteten inte vill så är det väl inte särskilt demokratiskt att tvinga dem ändå?

Första gången jag röstade och partiet jag röstade på fick ett mandat (PP). Känner mig faktiskt lite stolt som påverkat hela europa på något litet hörn! haha
Iofs så förtidsröstade jag, så om dem inte får ett till mandat när de rösterna räknas så får jag väl gå tillbaka till att inte ha påverkat ett skit...
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk

ja synd bara att ni röstat på något som resten av Europa skiter i.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Skojar du? Tycker V, MP, M, S, Fp och Cp har visat gång på gång vad de går för när pensionen blir hotad.

..Om alla de, när pensionen blivit hotad, yrkat för att den skulle bli ännu mer hotad, torde den väl vara mer än bara hotad vid det här laget? Eller menar du tvärtom- att de agerat för att behålla/stärka pensionen när andra (vilka - KD?) hotat den?

Och precis som D-kopf skrev så har väl pensionen inte så mycket att göra med personlig integritet oavsett.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d-kopf
Pensionen? Vad har det med integritetsfrågor att göra?

Hans poäng var nog att det inte alltid går att lita på vallöften.
Även om ett parti säger att de ska stå för integritet under valet så är det lätt att sedan bara skita i det och som ett exempel på sådant beteende tog personen i fråga upp pensionssystemet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Känns lite som att Sverige borde gå ut ur Europa..

Liksom vad tjänar vi på det? Känns mer bara som att andra länder tjänar på våran 'förlust'. vi får inte ha våra regler som vi vill.. Störande när andra länder klagar på nått land. låt de sköta sitt eget.

Man ska sköta sitt eget innan man börjar klaga på andra.

GRattis PP om det nu hjälper låter jag vara osagt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Skojar du? Tycker V, MP, M, S, Fp och Cp har visat gång på gång vad de går för när pensionen blir hotad.

MP viker sig aldrig, de har varit emot FRA, IPRED och allt annat skit från första början, innan man ens visste vad de var för något.

Snyggt att skriva Cp istället för C btw

Permalänk
Medlem

Grattis till PP, mycket starkt jobbat.

Ska bli kul att se alla som röstade på piratpartiet när PP röstar helt emot röstarnas viljor i miljoner andra viktiga frågor. Men ni ville ju ha ett parti som får göra precis vad de själva vill, sålänge de slänger bort sina röster på frågor de inte kommer få något gehör för.

Men men... vill man slösa bort EU-pengar så är ju en röst på PP det självklara valet.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Hans poäng var nog att det inte alltid går att lita på vallöften.

En mycket sund inställning.

Citat:

Även om ett parti säger att de ska stå för integritet under valet så är det lätt att sedan bara skita i det[...]

Exakt. Just därför menar jag att PP, som har väldigt få, men i min mening viktiga frågor på sin agenda, inte kan glömma eller rationalisera bort dem då dessa frågor i princip är det enda de kämpar för.
Att jämföra med större partier som försöker hålla alldeles för många bollar i luften samtidigt vid val och då gärna jonglera lite extra med de bollar de vet att folk för tillfället tittar mest på, för att efter valet släppa dessa helt till förmån för frågor de egentligen vill koncentrera sig på. Otroligt att alla röstande medborgare ännu inte har förstått detta.

Visa signatur

"Penol, the makeup of mobbade makeup artists" - Ritarn, MNK, P3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Hans poäng var nog att det inte alltid går att lita på vallöften.
Även om ett parti säger att de ska stå för integritet under valet så är det lätt att sedan bara skita i det och som ett exempel på sådant beteende tog personen i fråga upp pensionssystemet.

Väldigt möjligt att han menade så. Men vilka har inte svikit löften om pensionen då, enligt honom? KD?

Dessutom, som någon redan sade, så har V och MP varit emot FRA och IPRED från början. De var de enda som röstade emot IPRED. Och MP är i mångt och mycket ett idealistparti- på gott och ont. Det goda är att det de står för står de för det allra mesta kvar för.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Någon som har siffror på hur stor andel av Piratpartiets väljare som är arga unga män?

Visa signatur

Ping-pong is pingis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Gaffa
Någon som har siffror på hur stor andel av Piratpartiets väljare som är arga unga män?

Det torde vara ganska enkelt att räkna ut. Först måste du definiera vilken åldersgrupp "unga män" är, sen så kollar du hur många i den åldersgruppen som röstade på PP. Det är klart att de som röstar på PP är arga på systemet som det fungerar nu, är det så konstigt? Jag tror att man kan säga att hela PP väljarkår är på något sätt arga eller väldigt missnöjda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d-kopf
Pensionen? Vad har det med integritetsfrågor att göra?

Jag menar politikernas egen pension

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

Jag tycker snarare att resultatet var mer förväntat och trodde det skulle bli ännu högre, speciellt när så få tjänar pengar på sin upphovsrätt, men många kan spara pengar genom att inte betala för att nyttja andras verk gratis. Dessutom när det bara var ett euval, där röstningen inte hade fått så stor påverkan på arbetspolitiken m.m.
Just upphovsrätt är något som måste diskuteras globalt, speciellt om man skall ändra lagstiftning på verk från andra länder.
Det är lite som miljöfrågorna, varvid många röstade på miljöpartiet, att ha extrema miljökrav i sverige och resten av eu har slappa, kommer missgynna våran konkurrens, därför valde många att rösta på miljöpartiet nu. Speciellt frågor om Östersjön, där svennar skall släppa ut mindre farligt utsläpp, fiska mindre fisk etc, vad bra tycker de andra för då kan de släppa ut mer ut farligt utsläpp samt fiska mer.

Nå jag tycker det är bra att det kom med några kandidater som vill förändra upphovsrätten samt värnar om internetintegriteten och viss datalagringsintegritet. Nu är jag inte insatt i hur det går till i eu, men eukandidaterna får väl säga sin åsikt några gånger och inte bara rösta, vilket kan påverka andra.
Problemet med demokrati är att en majoritet kan tycka annorlunda än en själv, fast tycker man majoriteten(folket) är dumma i huvudet och tycker att ens åsikt istället borde gälla, så är man inne på lite fin maktkoncentration.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Christian Engström som åker till Bryssel för PP säger ju själv att han kommer påverka mest genom att prata och upplysa sin partigrupp om dessa frågor snarare än att rösta igenom förslag. Ska bli spännande att se om vindarna vänder men man brukar väl inte riva upp lagar hur som helst.

Vad gäller hemafronten tror jag, som många "analytiker", att många röstar mer "villt" i ett eu-val än i ett riksdagsval.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?