Permalänk
Medlem

Enkelt PHP Login

Hej !

Jag går 1an nu och har börjat med Webbdesign ! Vilket jag tyckte var skitkul så jag började att bygga lite hemsidor höger och vänster och blev ganska Vass i HTML och CSS och kan dess utom en del JAVA nu Men nu är det så att en hemsida som jag byggt www.deltalans.se behöver ett login ! Jag vill egentligen bara ha ett login med ett användarnamn och ett lösenord som flera personer kan dela på.. jag vill helst undvika MYSQL. Har någon något bra tips? Jag har sökt på google men får bara upp skräp :/

hjälp nu en ung programerare !

Visa signatur

ASUS M4N72-E 750A || AMD Phenom II x2 3.1 GHz clockad: 3.5 GHz || 2st Corsair Dominator 2Gb 1024MHz || ASUS EN9800GT 1Gb || Cougar 550W || Samsung Spinpoint 1TB

Permalänk
Medlem

satt en admin-session om anvandaren loggar in med adminuppgifter.
sa las pa lite om sessions
sedan kan det vara en idee att ha losenordet i md5-format.
jag skulle snabbt kunna skriva det, men jag sitter i mexiko pa varsta vista cp datorn.
hur som helst, nar du satt admin seesion, sa kan du kolla om den sessionen existerar och pa sa satt visa admin kod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Medda
satt en admin-session om anvandaren loggar in med adminuppgifter.
sa las pa lite om sessions
sedan kan det vara en idee att ha losenordet i md5-format.
jag skulle snabbt kunna skriva det, men jag sitter i mexiko pa varsta vista cp datorn.
hur som helst, nar du satt admin seesion, sa kan du kolla om den sessionen existerar och pa sa satt visa admin kod.

Okej ! Ska försöka söka på det lite Jag vill ju bara ha så att om det är rätt lösen så kommer man till en ny sida men lite andra saker som jag inte vill att "the public" ska se !

Btw: Hur är det i Mexico då !

Visa signatur

ASUS M4N72-E 750A || AMD Phenom II x2 3.1 GHz clockad: 3.5 GHz || 2st Corsair Dominator 2Gb 1024MHz || ASUS EN9800GT 1Gb || Cougar 550W || Samsung Spinpoint 1TB

Permalänk
Medlem

http password i .htaccess
Slipper några server side script då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
http password i .htaccess
Slipper några server side script då.

Hur menar du?? Förlåt för noobfrågan xD men får erkänna att jag är ny på det här xD

Visa signatur

ASUS M4N72-E 750A || AMD Phenom II x2 3.1 GHz clockad: 3.5 GHz || 2st Corsair Dominator 2Gb 1024MHz || ASUS EN9800GT 1Gb || Cougar 550W || Samsung Spinpoint 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuRe1on2
Hur menar du?? Förlåt för noobfrågan xD men får erkänna att jag är ny på det här xD

Kolla följande länkar om hur du skyddar andras konton med .htaccess och .htpasswd.

http://www.htaccesstools.com/htaccess-authentication/
http://www.htaccesstools.com/htpasswd-generator/

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Kolla följande länkar om hur du skyddar andras konton med .htaccess och .htpasswd.

http://www.htaccesstools.com/htaccess-authentication/
http://www.htaccesstools.com/htpasswd-generator/

tack så mycket ! Dom var perfekta !

Visa signatur

ASUS M4N72-E 750A || AMD Phenom II x2 3.1 GHz clockad: 3.5 GHz || 2st Corsair Dominator 2Gb 1024MHz || ASUS EN9800GT 1Gb || Cougar 550W || Samsung Spinpoint 1TB

Permalänk
Medlem

Vill du ta ditt programmerande inom PHP ett steg längre så tjänar du en hel del på att läsa en bok eller så på ämnet MySQL.

Du kommer ha mycket glädje av det när du vill göra något större projekt som involverar datalagring osv.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en hemsida till skolan där jag använde mig av MYSQL, PHP Men det var så klyddigt och svårt ! Så på denna hemsidan vill jag bara ha ett enkelt login som inte kräver så mycket ! Men jag har planerat att läsa mer Mysql och Php i 2an. Går ut 1an nu om 3 dagar ! Yeppiie!

Visa signatur

ASUS M4N72-E 750A || AMD Phenom II x2 3.1 GHz clockad: 3.5 GHz || 2st Corsair Dominator 2Gb 1024MHz || ASUS EN9800GT 1Gb || Cougar 550W || Samsung Spinpoint 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuRe1on2
Jag gjorde en hemsida till skolan där jag använde mig av MYSQL, PHP Men det var så klyddigt och svårt ! Så på denna hemsidan vill jag bara ha ett enkelt login som inte kräver så mycket ! Men jag har planerat att läsa mer Mysql och Php i 2an. Går ut 1an nu om 3 dagar ! Yeppiie!

Bra inställning. För MySQL i PHP sammanhang kommer du ha stor glädje av.

Lycka till.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket ! Jag kommer att visa resultatet sedan

Visa signatur

ASUS M4N72-E 750A || AMD Phenom II x2 3.1 GHz clockad: 3.5 GHz || 2st Corsair Dominator 2Gb 1024MHz || ASUS EN9800GT 1Gb || Cougar 550W || Samsung Spinpoint 1TB

Permalänk
Medlem

Login.php

<form method ='post' action='admin.php'>
Användare
<br>
<input type='text' name='login'>
<br>
Lösenord
<br>
<input type='password' name='pass'>
<br>
<input type='submit' value='Logga in'>
</form>

admin.php

if($_POST['pass'] == "losenord" & $_POST['login'] =="användarnamn" )
{
Innehållet på adminsidan
}
else
{
echo"ej inloggad";
}

Enkelt utan sessioner, ska du använda dig av flera undersidor till adminsidan kan det vara lämpligt med sessioner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Login.php

<form method ='post' action='admin.php'>
Användare
<br>
<input type='text' name='login'>
<br>
Lösenord
<br>
<input type='password' name='pass'>
<br>
<input type='submit' value='Logga in'>
</form>

admin.php

if($_POST['pass'] == "losenord" & $_POST['login'] =="användarnamn" )
{
Innehållet på adminsidan
}
else
{
echo"ej inloggad";
}

Enkelt utan sessioner, ska du använda dig av flera undersidor till adminsidan kan det vara lämpligt med sessioner.

Stor säkerhets risk. Att lagra lösenord i klartext är ingen bra idé.

Använd först md5() på den lösenords fras du tänker använda.

Sedan ta hashet som blir resultatet och matcha det med hjälp av:

if('hash' == md5($_POST['pass'])) {}

där 'hash' ersätt med det hash du fick fram när du använde md5() på lösenords frasen.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk

Alex du är NOOB! Till och med JAG har klarat göra login! Fast det var litta klyddigt i början ^^