Fläkthastighet på 9800GT?

Permalänk
Medlem

Fläkthastighet på 9800GT?

Hejsan,

köpte ett Gainward 9800 GT 1GB Golden Sample från en snubbe på blocket. Kortet fungerar perfekt men det enda mitt Everest kan läsa av är "GPU Diode" temperaturen.

Finns det något sätt jag kan läsa av Fläkthastighet och andra viktiga temperaturer utan att modifiera hårdvaran?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Ladda ner RivaTuner. Med det programmet kan du se och styra fläkthastigheten.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Ladda ner RivaTuner. Med det programmet kan du se och styra fläkthastigheten.

Jag har faktiskt testat RivaTuner. Det visar samma saker som nTune, dvs påstår att fläkten är på 0% från början. Jag vill inte ändra fläkthastigheten, jag vill bara kontrollera så att den är stabil, men nTune tror att fläkten står stilla och Everest tror att den inte finns..

Permalänk
Medlem

Då har du antagligen ett kort som inte följer referens designen och vissa tillverkare lägger inte till stöd för fläktstyrningen eller / och saknar givare för att visa temperaturer. Nu vet inte hur Gainwards kort fungerar men skulle gissa att så är det fallet för dig som jag skrev nyss för inte allt för länge sen hade ett Asus HD3650 med deras stora kylare, alltså icke referens kort som också saknade fläktstyrning och man kunde inte ens se varvtalet på fläkten.

Jag skulle nog rekommendera att installera om everest då det programmet inte läste mitt kort temperaturer rätt "kort i sign" när jag bytte från 8800GTX. Eventuellt formatera datorn om möjligt. Installera senaste drivrutin.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Uhm, GPU-Z eller?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Uhm, GPU-Z eller?

GPU-Z visade heller inte mycket för mitt gamla Asus HD3650 då det kortet redan saknade fläkt styrning och givare för att kunna se vartalet på fläkten.

Det kanske funkar för honom vem vet.

Varför tänkte jag inte på att nämna gpu-z när jag skrev första inlägget :P.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Uhm, GPU-Z eller?

Haha trodde bara det fanns CPU-Z Det funkar till viss del, jag kan se att fläkten som standard går på 55%, men inte hur många RPM den gör. Antar att jag kan se maxRPM nånstans om jag googlar, men jag tycker att 55% är ett dugligt svar. Det kan den gott få fortsätta snurra på med, då jag inte lyckats pressa värmen över 65*C trots ett antal försök

Tack för svaren!