Permalänk

Sli Problem - Blir Galen

Som rubriken säger ja nu har jag seriöst försökt allt
jag har ett xfx nforce 750a SLI mobo och jag vill använda två stycken 8800gt, mitt powersupply är ett cooler master realpower 520w och ska klara korten enligt 3st olika psu calculators.

problemet är att jag kan för det första inte välja sli konfiguration i nvidias kontroll panel, jag har aktiverat sli i bios men det kommer fortfarande inte upp, jag har installerat om drivrutinerna till både mobo och graifkkort, jag har provat att båda korten funkar och dom funkar perfekt, jag har flashat mitt bios jag har provat korten i båda platserna med sli bryggan åt båda håll, jag har valt att koppla ur de intergrerade grafikkortet (8200).

datorn startar inte när jag sätter i det andra kortet, när jag har ett i startar den perfekt med så fort jag trycker i de andra så startar den inte (tangentbordets backlight startar inte samt musen, och display'en på moderkortet visar bara "88" att alla leds på den är upplysta allså,

någon som har en aning om vad som är fel? alla svar och teorier är välkomna !

p.s i sign står det att dom är vattenkylda, men vattenkylningen är inte inkopplad än, tänkte vänta tills båda korten faktiskt funkade.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

provat att uppdatera bioset? Låter som om det kan vara nån form av bugg där tycker jag eftersom du redan uteslutit nätagget själv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
provat att uppdatera bioset? Låter som om det kan vara nån form av bugg där tycker jag eftersom du redan uteslutit nätagget själv

yes somsagt, flashat bios redan :/ och ja utesluta ska jag väl inte men eftersom alla räknare säger att systemet ungefär drar 400w vid peak load så känns det som det ungefär kan stämma

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Antielefant

Funkar det med ett kort oavsett vilken PCI-E slot det sitter i?

Annars tycker jag det låter som om något av korten inte får ström... dålig adapter, glappkontakt eller dylikt?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Re: Sli Problem - Blir Galen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nollad

datorn startar inte när jag sätter i det andra kortet, när jag har ett i startar den perfekt med så fort jag trycker i de andra så startar den inte (tangentbordets backlight startar inte samt musen, och display'en på moderkortet visar bara "88" att alla leds på den är upplysta allså,

Testat båda korten sepparat så du vet att båda funkar?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Re: Re: Sli Problem - Blir Galen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Testat båda korten sepparat så du vet att båda funkar?

som det står i texten ja jag har provat båda och båda funkar.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

kolla så det inte är nån jumper eller nått på kortet du ska flytta för att aktivera bägge portarna

på mitt kort (inte 750 chipset 650 nånting tror jag) ska jag iaf vända på ett litet kort mellan pci-e portarna på moderkortet men ser efter lite google att det kortet inte fanns på det du har.

läs i instruktionsboken om det står nånting om nån jumper eller nått som ska ändras eller nått kanske

eller så kanske du inte ska använda SLI bryggan har för mig Nvidia ändrade så att den inte behövs för vissa grafikkort

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
kolla så det inte är nån jumper eller nått på kortet du ska flytta för att aktivera bägge portarna

på mitt kort (inte 750 chipset 650 nånting tror jag) ska jag iaf vända på ett litet kort mellan pci-e portarna på moderkortet men ser efter lite google att det kortet inte fanns på det du har.

läs i instruktionsboken om det står nånting om nån jumper eller nått som ska ändras eller nått kanske

eller så kanske du inte ska använda SLI bryggan har för mig Nvidia ändrade så att den inte behövs för vissa grafikkort

nope kunde inte hitta någon med den funktionen, hittade två och jag provade lite olika kombinationer men det var ingen av dom,

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Funkar det med ett kort oavsett vilken PCI-E slot det sitter i?

Annars tycker jag det låter som om något av korten inte får ström... dålig adapter, glappkontakt eller dylikt?

du hade faktiskt en bra poäng där, den andra pci-e slotten verkar inte vilja funktionera, måste man installera om drivrutiner föratt byta slott? för jag fick ingen bild alls i den.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

mitt SLI fungerade bara när BIOSets SLI inställningar stod på "AUTO", inte "ENABLED". Testa det om du inte gjort det redan.

Visa signatur

"Andromeda": | Intel Core i7 3930K | Asus P9X79 | 32GB DDR3 1600Mhz | RTX 3070 | 2x 120GB SSD, RAID 0 | 2x 4TB, RAID 1 | 1TB + 2TB m.2 | Corsair RM850X | Silent Base 601 | Still going strong...

Permalänk
Medlem

Om du använder molex till pciE kontakter så kan det vara glabb i själva adaptern, testa att använda adaptern till ett ensamt kort för att se att dom funkar. Jag hade det problemet nämligen...

Visa signatur

...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L4gG3r
Om du använder molex till pciE kontakter så kan det vara glabb i själva adaptern, testa att använda adaptern till ett ensamt kort för att se att dom funkar. Jag hade det problemet nämligen...

använder 6pins direkt till korten så :/

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DimensionDude
mitt SLI fungerade bara när BIOSets SLI inställningar stod på "AUTO", inte "ENABLED". Testa det om du inte gjort det redan.

finns bara enabled och disabled : (

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Jag vet folk som har fått en trasig PCI-Express buss, bara att skicka iväg kortet =(

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Antielefant

Jo, låter mest som det är port 2 som strular, eftersom den ska ge bild med ett kort oavsett om SLI är på eller av.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Jag vet folk som har fått en trasig PCI-Express buss, bara att skicka iväg kortet =(

yep jag ska returnera kortet imorrn :)!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya