Permalänk
Medlem

Volymprocent i alkohol?

Ja, det är ju det som nämns på alla flaskor och burkar. Men hur funkar det egentligen? Som bekant får man ju inte två liter om man blandar en liter alkohol och en liter vatten. Man får mindre än två liter. Så volymen av alkoholen i alkoholhaltiga drycker känns lite odefinierad. Nån som har koll?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Har ingen koll, men x% är väl x% av innehållet i bruken, flaska....

Eller är det något jag missat:P

Visa signatur

pff

Permalänk

Volymprocent är som det låter ett förhållande mellan två volymer. 1dm3 etanol och 1dm3 vatten blir 2dm3 där etanolen är 50 volymprocent.

har jag fel så är det sak samma för på onsdag är det student:D!

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Volymprocent är som det låter ett förhållande mellan två volymer. 1dm3 etanol och 1dm3 vatten blir 2dm3 där etanolen är 50 volymprocent.

har jag fel så är det sak samma för på onsdag är det student:D!

Nej, så är det väl inte?

Pecis som Zartax skrev i ursprungstråden komer den totala volymen inte bli 2dm3 om du har 1dm3 vatten och 1dm3 alkohol. Detta då alkoholen har mindre molekyler, ungefär som att blanda sand och stenar, de "går in i varandra" och totala volymen blir mindre än de enskild volymerna tillsammans.

Permalänk

Okey det blir xdm3 men fortfarande med 50 volyprocent eftersom man blandad två lika stora volymer?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Okey det blir xdm3 men fortfarande med 50 volyprocent eftersom man blandad två lika stora volymer?

Det är det som är frågan

Permalänk
Entusiast

För att det skall vara relevant måste man ju räkna på vätskan man har och inte vätskan man teoretiskt sätt skulle kunna få om man separerade på olika sätt.
Det måste alltså vara så att 1 liter 40% vodka innehåller 4 dl ren etanol. Annars vore det stört omöjligt att räkna på det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Sluta mät i volym och mät i vikt istället?

Jag har ingen större koll, men borde inte minskningen av volym som ni säger sker vid blandning av alkohol och vatten vara försumbar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonsas
Sluta mät i volym och mät i vikt istället?

Det är kanske lite svårt att ändra på alla alkoholtillverkare, det är de som mäter i volym %. Har du inte sett på burkar, flaskor, whatever att det står % VOL.

Permalänk
Medlem

Re: Volymprocent i alkohol?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Som bekant får man ju inte två liter om man blandar en liter alkohol och en liter vatten. Man får mindre än två liter.

Hur tänker du nu?

Permalänk
Medlem

Koncentrationen beräknas med:

%(W/v) = löst ämne i gram, (alkohol i detta fall)/milliliter av lösningsmedel, (vatten i detta fall)= x 100%

Detta kallas för vikt/volym procent.

Jag tror det är det som anges på våra alkoholhaltiga drycker.

EDIT: när jag tänker efter så används det måttet mest när man löser fasta ämnen i vätskor...

Man kan i alla fall inte med en enkel kvotberäkning beräkna koncentrationen volym/volym när det gäller vätskor eftersom det kan ske en volymminskning (eller ökning) pga av blandningen.

Detta värde måste i så fall beräknas experimentellt genom att man löser den uppmätta volymen alkohol med den volym vatten som det krävs för att den totala volymen ska bli 2 liter och därefter kan man dividera volymerna med varandra.

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moonglum
Koncentrationen beräknas med:

%(W/v) = löst ämne i gram, (alkohol i detta fall)/milliliter av lösningsmedel, (vatten i detta fall)= x 100%

Detta kallas för vikt/volym procent.

Jag tror det är det som anges på våra alkoholhaltiga drycker.

Enligt Wikipedia så är viktvolymprocent och volymprocent olika saker. Förklaringen på volymprocent säger dessutom ingenting om frågan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Hur tänker du nu?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Precis som Zartax skrev i ursprungstråden kommer den totala volymen inte bli 2dm3 om du har 1dm3 vatten och 1dm3 alkohol. Detta då alkoholen har mindre molekyler, ungefär som att blanda sand och stenar, de "går in i varandra" och totala volymen blir mindre än de enskild volymerna tillsammans.

Läs hela tråden?

Så frågan kvarstår, hur mäter man volymprocent när volymen inte är klart definierad? Hmm..., kanske borde ringa Absolut?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moonglum
Detta värde måste i så fall beräknas experimentellt genom att man löser den uppmätta volymen alkohol med den volym vatten som det krävs för att den totala volymen ska bli 2 liter och därefter kan man dividera volymerna med varandra.

Varför just två liter? Det där känns väldigt jobbigt när man ska märka en ölburk. Hur skulle du göra då tänkte du dig?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Varför just två liter? Det där känns väldigt jobbigt när man ska märka en ölburk. Hur skulle du göra då tänkte du dig?

Var det inte du som ville blanda 1 liter alkohol med 1 liter vatten i trådens början

Man kan naturligtvis beräkna på vilken volym som helst. Men man måste ha en definierad slutvolym för att kunna beräkna kvoten mellan vätskorna (alltså koncentrationen).

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax

Läs hela tråden?

Så frågan kvarstår, hur mäter man volymprocent när volymen inte är klart definierad? Hmm..., kanske borde ringa Absolut?

Jag har läst hela tråden, hade lite svårt att tro på det bara. Men nu har jag fått det bekräftat.

Finns väl lite olika alternativ på hur de skulle kunna göra. Antingen mäter de hur många procent volymen ökar om du tillsätter t.ex. 100 ml alkohol i 1000 ml vatten. Eller så mäter de hur stor andel det var från början.

Det blir alltså 10% i sista alternativet och kanske 12.3% i första.

Hjälpte inte så mycket kanske..

Permalänk
Medlem

Det ska tilläggas att volymprocent i stort sett bara används i Sverige och det skulle inte förvåna mig om det sker av skatteskäl.

Någon som vet om alkoholskatterna steg när vi gick över från vikt till volymprocent?

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Jag har läst hela tråden, hade lite svårt att tro på det bara. Men nu har jag fått det bekräftat.

Finns väl lite olika alternativ på hur de skulle kunna göra. Antingen mäter de hur många procent volymen ökar om du tillsätter t.ex. 100 ml alkohol i 1000 ml vatten. Eller så mäter de hur stor andel det var från början.

Det blir alltså 10% i sista alternativet och kanske 12.3% i första.

Hjälpte inte så mycket kanske..

Som sagt, för att det överhuvud taget skall gå att räkna på det på ett vettigt sett måste man anta att man jämför volymen rent ämne av de båda vätskorna och utgår från det som faktiskt finns i vätskan och inte det som skulle kunna finnas. Det blir ju himla jobbigt att räkna ut volymprocent om man skall utgå från att volymen ändras när man blandar då den då beror av koncentrationen av det man blandar med.
Sen vad är det för fel med molar?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moonglum
Var det inte du som ville blanda 1 liter alkohol med 1 liter vatten i trådens början

Man kan naturligtvis beräkna på vilken volym som helst. Men man måste ha en definierad slutvolym för att kunna beräkna kvoten mellan vätskorna (alltså koncentrationen).

Nja, det var bara ett exempel för att beskriva fenomenet. Vad jag är ute efter är det faktiska system som som används för alkoholhaltiga drycker idag. Intressant att man använder ett system som ingen Svensson vet hur det funkar. Man kanske skulle kunna hävda att konsumentinformationen är otillräcklig på systemets varor?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moonglum
Det ska tilläggas att volymprocent i stort sett bara används i Sverige och det skulle inte förvåna mig om det sker av skatteskäl.

Någon som vet om alkoholskatterna steg när vi gick över från vikt till volymprocent?

De kör ju med något annat snarlikt i andra länder. 100proof eller vad det heter när något är 50%igt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
De kör ju med något annat snarlikt i andra länder. 100proof eller vad det heter när något är 50%igt.

Det är typ bara USA som kör med det systemet bara för att de är lite egna när det gäller enheter. Volymprocent eller ABV verkar vara det vanligaste sättet att mäta alkoholkoncentration även om alla som är tekniskt utbildade gråter blod.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
De kör ju med något annat snarlikt i andra länder. 100proof eller vad det heter när något är 50%igt.

Termen 100proof uppfanns av 1800-talets cowboys. En del hade väl samma intresse som övriga inläggare här.

För att testa styrkan hos wiskey så blötte man krut med drycken.
Brann krutet ändå så var det "äkta vara" = 100proof.

Med mer sofistikerade mätmetoder så har 100proof fastslagits till 50 vol%

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu

Sen vad är det för fel med molar?

De flesta har ingen aning om vad det innebär, därför känns det väl lite dumt att märka alkoholhalten i molar

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle chansa på volym ren alkohol / volym lösning.

Permalänk
Medlem

50cl öl á 5,2% VOL = 2,6cl ren alkohol = 6.5cl vodka(40%)

Detta tillförde typ inget men, stämmer det?

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Nja, det var bara ett exempel för att beskriva fenomenet. Vad jag är ute efter är det faktiska system som som används för alkoholhaltiga drycker idag. Intressant att man använder ett system som ingen Svensson vet hur det funkar. Man kanske skulle kunna hävda att konsumentinformationen är otillräcklig på systemets varor?

Jo - visst är det förvirrande. Det skulle ju också kunna tänkas utgöra falsk marknadsföring om procentnivåeerna inte anger den faktiska koncentrationen.

Vem åtar sig att kontakta Vin & Sprits kemist?

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem

Då kan man ju använda den här tråden för att en gång få ett rakt svar på att en burk 5,5% öl på 33cl innehåller MINDRE ren alkohol än en burk 5,5% på 50cl.

Det har ju länge gått en myt om att det skulle vara mindre alkohol i större burkar, nåt som för mig är helt obegripligt. Ölen har ju samma alkoholhalt och det är helt enkelt mer öl i en större burk.

Hade den diskussionen med en tjomme på SRF som vägrade förstå att så var fallet... nötter

Vet inte om det tillförde nåt

Permalänk
Hjälpsam

Men om den totala volymen minskade när man blandar Alkohol med vatten skulle det bli jävligt varmt, ungefär som när man blandar vatten och svavelsyra.
Så jädra mycket is tror jag inte att jag har groggen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Men om den totala volymen minskade när man blandar Alkohol med vatten skulle det bli jävligt varmt, ungefär som när man blandar vatten och svavelsyra.
Så jädra mycket is tror jag inte att jag har groggen.

Öh nej. Det är två helt olika saker.
Den totala volymen blir mindre eftersom molekylerna är olika stora. Samma fenomen som när man blandar golfbollar och ärtor. Det sker ingen reaktion utan det är bara en blandning.
I fallet med saltsyra och vatten sker det en kemisk reaktion där svavelsyran släpper vätejoner som bilder H3O+ och den reaktionen är starkt exoterm.
Sen finns det iof blandningsentalpier men det borde vara försummbart för systemet etanol-vatten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Öh nej. Det är två helt olika saker.
Den totala volymen blir mindre eftersom molekylerna är olika stora. Samma fenomen som när man blandar golfbollar och ärtor. Det sker ingen reaktion utan det är bara en blandning.
I fallet med saltsyra och vatten sker det en kemisk reaktion där svavelsyran släpper vätejoner som bilder H3O+ och den reaktionen är starkt exoterm.
Sen finns det iof blandningsentalpier men det borde vara försummbart för systemet etanol-vatten.

Aha! då förstår jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Förr i tiden angavs alkoholhalten i viktprocent på öl och i volymprocent på spritdrycker. Jag visste faktiskt inte att man hade ändrat på det...

http://faktabanken.nu/volymprocent.htm