Vad har jag blivit? [familjegrens- beteckning]

Permalänk
Medlem

Vad har jag blivit? [familjegrens- beteckning]

Min moders systers son har fått ett barn. Vad har jag blivit i relation till alla parter?

Permalänk
Medlem

Din mammas systers son's barn
Din kusins barn?

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem

Ditt kusinbarn(kan man väl säga?) och du är deras barns pappas kusin. Era barn blir sysslingar.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Ditt kusinbarn(kan man väl säga?) och du är deras barns pappas kusin. Era barn blir sysslingar.

Okej! Så inget särskilt namn finns för att täcka just detta? Tex tremänning eller något skumt i den stilen.

Permalänk

Åh sluta! man får ju ont i huvudet bara att tänka ihop logiken i sådana familjeträd!

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Din kusins barn funkar väl, går ganska snabbt att säga.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk

Gör som mig, kalla allt för släkting o inget mer!

Permalänk
Medlem

Blir ingen speciell beteckning men dina barn kommer att vara tremäning med detta barn och dina barn och detta barns barn blir då fyrmäningar Jag har iaf för mig att det är så det fungerar

Permalänk
Medlem
Permalänk

Haha.. jag har snarare svårt o säga vad min äldre systers kille/sambo/förlåvad är emot mig.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hade du bott nånstans i den djupa södern i USA så hade det nog varit ännu mer komplicerat...

Just saying..

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Får jag bara fråga vad är det för fel på moster? Varför skriva moders syster?

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar! Då vet jag vad jag blivit Och ang moster så är det mycket mycket roligare att skriva ut hela, "moders-systers-barns-relationen".

Permalänk

Jag tycker att vi borde ha något märkup-system (språk?) för att benämna relation...

Du skulle ju exempelvis kunna vara "pmys" relativt barnet (om du är en son), som i pappa>mamma>syster>son.
Om man hittar lite bättre bokstäver så går det säkert att hitta ett system för att lägga in vokaler så att alla kombinationer blir möjliga att uttala (oberoende av hur långa de blir).

Relativt dig så är du alltså "mysB" där B är barn (oberoende av kön).

Betydligt lättare att följa långa följer än "mammas pappas systers sons systers dotters fars mors systers dotter".

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Du har blivit "min pappas kusin" till det barnet.
När/om du får barn, så kommer dom barnen bli sysslingar.

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Haha.. jag har snarare svårt o säga vad min äldre systers kille/sambo/förlåvad är emot mig.

Svåger

Gäller väl kanske bara om dom är gifta dock, inte hundra på det.

Visa signatur

Did you grab my ass?

Permalänk
Medlem

Hatar sånahär släktgrejor

Har tyvärr börjat använda svåger, tidigare har kusin varit det längsta jag kunna dra det till.. what ever.

Inte mitt problem att de råkar vara släkt med mig eller ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem

två-och-en-halv-männing?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

två-och-en-halv-männing?

Haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåmussla:

Ganska onödigt att väcka tråden med ett Haha! efter 1 och ett halvt år^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galactus:

Svåger

Gäller väl kanske bara om dom är gifta dock, inte hundra på det.

Ja, de är om de är Gifta. Svåger är ju en ingift bror (brother in law)

Men åandra sidan, så var min Svåger, svåger efter ett par år innan min syrra gifta sig med han.
Är väll mer ett ord för mig bara, lättare att förklara för människor, säga "min svåger" istället för "min syster sambo/pojkvän/osv"

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Det måste ha varit oerhört skojigt med tanke på zombieskrattet.
Man undrar vad för söktermer som använts.

Min svågers bror är min Svor.
Måste min buksvåger vara ingift för att på papperet få kalla sig svåger?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Man kan visst bli morfar till sig själv... Häng med på detta om ni kan:

YouTube - Hasse Alfredsson - Morfar Till Mig Själv (Live GoKväll 2006)

Permalänk
Medlem

Som denna jag hittade på sporthoj.com!

Varför dricker jag så mycket?
Stackars dig, sa psykiatrikern. Kan du berätta varför du dricker så mycket?
Jag ska förklara, sa patienten. Jag blev förälskad i en änka som hade en vuxen dotter. Jag gifte mig med änkan och strax därpå gifte sig min far med min styvdotter. Då blev min fru och jag svärföräldrar till min far. Efter en tid fick min styvmor, alltså min frus dotter, en son. Den pojken blev min bror men han är även son till min frus dotter och därmed är vi mormor och morfar till min bror. Så fick min fru och jag en son, som blir min fars svåger. Min sons storasyster är hans farmor eftersom min far är hans farfar. Jag är bror till min egen son. Min son är min farmors brorson och jag är farfar till mig själv. Jag är bror till min far och både son och far till honom. Min fru är min styvmor, mor, svägerska och styvdotter.
Tack, sa psykiatrikern. Jag förstår att du dricker. Fortsätt med det!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Skrivet av _tekken_:

Hade du bott nånstans i den djupa södern i USA så hade det nog varit ännu mer komplicerat...

Just saying..

Hahaha termen brotherdad dök upp i mitt huvud när jag läste ditt inlägg.

Permalänk
Medlem

Själv fick jag reda på att jag ska bli morbror för en 4e gång och redan frågad om jag vill bli Gudfar åt detta barn.

Väldigt trevligt måste jag säga.

Permalänk
Medlem

Är det ingen som använder benämningen "nästkusin"?
Det är i alla fall samma sak som syssling.

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Floot:

Är det ingen som använder benämningen "nästkusin"?
Det är i alla fall samma sak som syssling.

Det förekommer.
Nästkusin används i första hand inom Blekinge, Skåne och Halland.
Under Uppväxten i Västerbotten, sa vi Tremänning.
Syssling - Wikipedia
Kusin - Wikipedia

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Alla dessa beteckningar är bara så svåra att hålla reda på, hehe. Om det ändå fanns (som några experimenterat ovan) ett riktigt sådär foolproof system som var lätt att komma ihåg, lätt att relatera till och lätt att säga. Åh, oh well! Systers-svågertremänningsnästkusinsbarn!