Hjälp , hemsida - Flexibel bakgrund!

Permalänk

Hjälp , hemsida - Flexibel bakgrund!

Halloj!
Skulle behöva hjälp med en hemisda jag håller på med.
Hemsidan är klar och så men jag är inte riktigt nöjd med den.
Det är så att jag vill att bakgrunden till hemsidan ska vara flexibel och kunna ändras efter texten som ligger på sidan.
Använder mig av Iframes och när bakgrunden inte räcker till blir det en ful scrollbar på Iframen.

Jag vill alltså få bort de fula scrollbarsen som ligger på Iframen och göra så sidan blir större eller mindre beroende på hur stort innehållet på sidan är.

Har försökt googla mig fram till nån guide eller så men hittar inte / vet inte vad ja ska söka på.

Här är hemsidan jag vill kunna fixa bakgrunden på : http://www.ekmandavidsson.se/

Om man t.ex. går in på Om företaget ser man tydligt vad det är jag vill ändra på.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Tycker inte du ska använda Iframe, använd lite enkel php (includes) istället för att lösa det där och lägg innehållet i en div istället. Sen bör du låta bli att använda tables och skriva taggarna med små bokstäver istället (läs gärna på lite xhtml). Det är väl huvuddragen, sen finns det massvis med andra mindre detaljer man skulle kunna gnälla på, men jag vill inte vara så jobbig idag.

Visa signatur

Man kan inte få allt här i världen... men det vore ju dumt att inte försöka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sech
Tycker inte du ska använda Iframe, använd lite enkel php (includes) istället för att lösa det där och lägg innehållet i en div istället. Sen bör du låta bli att använda tables och skriva taggarna med små bokstäver istället (läs gärna på lite xhtml). Det är väl huvuddragen, sen finns det massvis med andra mindre detaljer man skulle kunna gnälla på, men jag vill inte vara så jobbig idag.

haha joo ja vet Det är bara det att ja kan inte php...
Hade webbdesign i skolan för ett år sen men då läste vi bara grunderna i ASP och HTML. Hade inte precis bästa läraren om man säger så , gav typ MVG till alla och krävde ingenting..
Vi fick lära oss att göra enkla HTML sidor med iframes och enkla inloggningssystem ( vi fick kopiera hans källkoder.. :/ )
Blev sjukt besviken på kursen...
Nästa år har jag projektabete och då ska jag nog försöka utveckla mig inom php och linux , ska slänga upp en LAMP server och försöka lära mig php så gott det går.

Angående sidan så vill dem inte ha en avancerad sida utan enklast möjliga för att bara visa öppettider och lite erbjudanden och återförsäljare och så. La allt som allt bara ner en timme på sidan och då tog själva designen mest tid att fixa.

Aja , tack för synpunkterna! Bara till att börja läsa på lite om webbdesign helt enkelt !

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Håller med sech på typ alla punkter, utom XHTML-biten. Du tjänar inte mycket på det, håll dig till HTML 4.01 eller testa HTML5 om du känner dig äventyrlig.

Permalänk

Skippa IFrame och bygg med hederlig html (betoning på hederlig) så fixar det sig.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk

Vet själv att det är ett riktigt fusk bygge
Ser man på utsidan alltså själva designen funkar den väll
Men jag lovar att ni blir mörkrädda om ni börjar kika lite i källkoden
Hela sidan är uppbyggd typ på kompromisser och enkla lösningar, inte de snyggaste men de fungerar väll.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Håller med sech på typ alla punkter, utom XHTML-biten. Du tjänar inte mycket på det, håll dig till HTML 4.01 eller testa HTML5 om du känner dig äventyrlig.

Inget fel på XHTML.

Nu är du ute på djupt vatten igen.

Men i övrigt är vi överens.

Sedan till tråd skaparen vill jag säga att iframes har sitt syfte men i detta fallet vinner du på att läsa på lite om DIV:ar och CSS.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Inget fel på XHTML.

Nu är du ute på djupt vatten igen.

Det är nog du som är ute på djupt vatten. Vad jag ville ha sagt var inte att det är något fel på XHTML i sig, för det är det inte. XHTML är ett underbart märkspråk som gör att du kan bygga in saker som MathML och SVG direkt i dina sidor, och mycket mer. Detta gör också att det är meningslöst att använda XHTML om man inte ska infoga något av dessa i sin kod.

Det som är dåligt med XHTML är egentligen inte dåligt med XHTML, utan ligger i hur folk använder XHTML (eller rättare sagt, tror att de använder XHTML) – dvs. skriver sin fina XHTML precis som om det vore HTML, fast med lite (o)trevliga slash lite här och där, samt en XML-deklaration på toppen. Sedan skickar servern hela dokumentet som text/html, vilket gör att webbläsaren tolkar allt som HTML ändå. Detta gör att man ändå inte kan utnyttja fördelarna med XHTML och istället serverar trasig HTML till besökaren.

Jag har inget emot att folk använder XHTML, men jag vill att man ska ha en anledning att göra det, veta om varför man gör det, samt ha koll på att man verkligen använder XHTML. I nästan alla fall jag ser på Sweclockers sitter folk och skriver kodsoppa, dvs. HTML som ser ut som XHTML, utan att ens försöka förstå att det är kodsoppa, och utan att ens försöka utnyttja fördelarna med XHTML. (Du skulle ju kunna presentera några anledningar till att just du använde XHTML)

Permalänk

Tänkte fråga om nån vänlig själ kunde skicka nån källkod med hur man strukturerar en sida utan Table och iframes. Gärna med lite menyer så man ser hur länkarna fungerar och hur texten ändras i själva huvudrutan.
lär mig nämligen bäst på att studera källkoder och själv sitta och pilla med dem för att förstå hur det fungerar.
Sitter i och för sig och pillar i Dreamweaver så jag får ju all kod serverad på ett silverfat om man säger så

Designmässingt är det ju inte så svårt men det är själva kopplingen jag har svårt att förstå när det gäller texten som ska komma upp i själva huvudfönstret. Med iframes är det ju bara att skapa en ny sida och länka den med iframen. Men om man har allt på samma sida?

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evilmonkey
Tänkte fråga om nån vänlig själ kunde skicka nån källkod med hur man strukturerar en sida utan Table och iframes. Gärna med lite menyer så man ser hur länkarna fungerar och hur texten ändras i själva huvudrutan.
lär mig nämligen bäst på att studera källkoder och själv sitta och pilla med dem för att förstå hur det fungerar.
Sitter i och för sig och pillar i Dreamweaver så jag får ju all kod serverad på ett silverfat om man säger så

Designmässingt är det ju inte så svårt men det är själva kopplingen jag har svårt att förstå när det gäller texten som ska komma upp i själva huvudfönstret. Med iframes är det ju bara att skapa en ny sida och länka den med iframen. Men om man har allt på samma sida?

Ta en titt på Webboken.
Grundstrukturen brukar väl se ut så här typ:

<!DOCTYPE html> <html> <head> (...) <link rel="stylesheet" src="..." type="text/css"> </head> <body> <div id="top"> <h1>Titel</h1> <ul id="meny"> <li><a href="...">...</a></li> (...) </ul> </div> <div id="content"> (innehåll) </div> <div id="footer"> (...) </div> </body> </html>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Kod

Tackar!
Ok , ska genast kolla upp den!
Perfekt sida för en nybörjare som mig

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk

Har slängt ihop en sida nu lite snabbt
http://www.itgymnasiet-k.net/lh7alhe/
och Css filen http://www.itgymnasiet-k.net/lh7alhe/stylesheet.css
ID saken funkade inte utan man var tvungen att lägga dem som CLASS alltså variablerna när man kopplade dem till Css filen.
Sedan undrar jag hur man kan fixa knapparna på menyn så att om man klickar på dem så ändras texten där nere , alltså som en iframe , fast man har allt på samma sida ?
Använder man IF satser då eller ?

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!