Permalänk
Glömsk

Er syn på facket?

Sverige är ju lite unikt i och med den höga andelen fackligt anslutna arbetare. Så jag tänkte att det måste finnas åsikter om de svenska facken och det fackliga systemet.

Hur ser ni på saken?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Negativ, skulle vilja påstå att de till viss del har spelat ut sin roll.

Permalänk

Om positiv är 1, neutral är 0 och negativ är -1 så skulle jag säga att jag är -0.25.

Ju mindre facket behövs, desto bättre.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Monopol, vare sig dom är statliga eller fackliga, har många negativa effekter på personerna som omfattas av dessa. Människans natur gör henne oförmögen att hantera monopol på ett sätt som främjar det allmänna välmåendet.

Jag är inte emot facklig verksamhet som söker att skydda arbetarnas fysiska och psykiska säkerhet på arbetsplatsen, men så ser inte inflytandet ut som dom stora fackförbunden utövar idag.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk

Jag är för föreningsfrihet, dock skall inte fackförbund som idag ge sig och jävlas mot företag som inte har kollektivavtal etc.
Alltså folk på arbetsplatser ska få bilda vilka föreningar de vill, men själva föreningen skall inte på något sätt stå över lagen och hålla på med att blockera in/utfarter etc. (som de kan göra vid strejk, eller mot konkurrenter utan kollektivavtal)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag är positiv till facket som koncept. I dagsläget så är de dock mest en administrativ och byråkratisk katastrof och har glidit ifrån sitt ursprungliga koncpet.

Jag tror att arbetsmarknaden om arbetsgivarna ensamma kunde bestämma allting skulle vara en mindre katastrof för majoriteten av arbetarna så facket har en funktion att fylla. Om de sen faktiskt fyller den idag är jag som sagt tveksam till. De gör ju visserligen det dem ska, men på en sådan överviktig skala att det tappat fokus.

Edit**
Jag tror även att de flesta arbetstagare olyckligtvis är omedvetna om hur mycket nytta facken faktiskt gör och att bara extremt få skulle ha någonting positivt att säga om de faktiskt var tvugna att arbeta enbart efter arbetsgivarens villkor. Lite synd att få verkar inse detta och att facken glidit så långt ifrån sitt ursprungliga uppdrag.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Fackföreningar som idé är bra och är (var?) nödvändiga men dom faktiska fackföreningarna, dvs LO, är mindre bra. Ta t.ex historien med salladsbaren i göteborg (tror jag det var) där facket i praktiken stängde restaurangen då dom anställda saknade kollektivavtal (av egen fri vilja), det är maffia fasoner. Än värre är den politiska inblandningen, om jag, som inte röstar på S, skulle vara medlem skulle min medlemsavgift (delvis) gå till att motarbeta det jag står för. Det är fan inte acceptabelt.

När facket slutar använda metoder ur Hells Angels playbook och gör det dom ska göra och inget mer kan jag fundera på att gå med, tills dess: Fack you Vanja

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Dagens fack har i och för sig tappat otroligt mycket makt som institution. Tidigare var det i princip SAP + LO som styrde hela Sverige, finanspolitik och penningpolitik inkluderat.

Det är till stor del facken och sossarna vi kan tacka för efterhalkningen i svensk ekonomi som påbörjades på 1970-talet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Dagens fack har i och för sig tappat otroligt mycket makt som institution. Tidigare var det i princip SAP + LO som styrde hela Sverige, finanspolitik och penningpolitik inkluderat.

Det är till stor del facken och sossarna vi kan tacka för efterhalkningen i svensk ekonomi som påbörjades på 1970-talet.

Det är också facken vi kan tacka för att vi inte jobbar 12h+ om dagen för existensminimum om ens det, men då måste man ju gå lite längre bak än 70-talet.

Utan facken så hade nog ingen velat vara arbetare då vi fortfarande skulle sitta fast på första halvan av 1900-talet eftersom det alltid finns någon som är villig att arbeta billigare än en själv. Idag så är det dock en annan fråga då de i alla fall delvis frångått sitt syfte för mycket (d.v.s. värna om arbetarna) och sysslar med för mycket hållande om sin egen rygg och annat strunt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Skit i facket, gå med i SAC, problemet löst

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det är också facken vi kan tacka för att vi inte jobbar 12h+ om dagen för existensminimum om ens det, men då måste man ju gå lite längre bak än 70-talet.

Och det är kapitalisternas skapande av rikedom vi kan tacka för pengarna som gör att vi hade råd att betala arbetarna mer i lön.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Utan facken så hade nog ingen velat vara arbetare då vi fortfarande skulle sitta fast på första halvan av 1900-talet eftersom det alltid finns någon som är villig att arbeta billigare än en själv.

Om det enda man som arbetare kan konkurrera med är pris och inte personliga egenskaper så som kunskap eller personligt engagemang så förstår jag att man inte vill konkurrera mot andra arbetare på en fri marknad.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Och det är kapitalisternas skapande av rikedom vi kan tacka för pengarna som gör att vi hade råd att betala arbetarna mer i lön.

Om det enda man som arbetare kan konkurrera med är pris och inte personliga egenskaper så som kunskap eller personligt engagemang så förstår jag att man inte vill konkurrera mot andra arbetare på en fri marknad.

Jag har aldrig sagt att arbetsgivarna inte har haft en minst lika betydande roll. Varför gör alla detta antagande att bara för att man inte står på barrikaderna och gapar om A så tycker man per automagi B?

Jag gillar inte facken i den form de har idag, men jag är inte så dum att jag låtsas som att arbetsgivare är någonting annat än just företag vars primära syfte är att tjäna pengar till varje pris, även om det priset råkar vara arbetstagarna. Det är förhoppningsvis den sista punkten på listan över saker man kan snåla på, men det är med på listan och vi har facken att tacka för att den listan blir både längre och att arbetstagarna hamnar länge ner på den.

Facken har en funktion, annars skulle de aldrig ha bildats. Denna funktion finns det än idag ett behov av, frågan är om facken idag fyller den vilket jag ställer mig tveksam till. Hade vi en arbetsmarknad dominerad av enbart arbetsgivare så skulle det inte sluta väl, men samma sak gäller om enbart facken fick bestämma så det är samspelet(eller dragkampen om man vill se det så) mellan arbetsgivare och fack som är det viktiga.

Sen talade jag inte enbart om vem som får jobben utan om saker så som anställningsskydd, försäkringar m.m. som facken var med och faktiskt tvingade fram från början. Även om man får ett jobb för att man är snäppet bättre än resten och kanske även får lite mer betalt så skulle inte jag säga att det är mycket att hänga i granen om en arbetsskada betyder arbetslöshet, eller att sjukdom innebär avsked med mera.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

jag är positiv till facket, mestadels pga deras historia(avtal och anställningslagar) de ordnat, mindre positiv blir man utav maffia metoderna, det dära med sallads baren var ju bara idiotiskt:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Fackets syn på konflikten med den så kallade salladsbaren.

http://www.ifmetall.se/ifmetall/avd27/home.nsf/docs/Bilaga%20...

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Fackets syn på konflikten med den så kallade salladsbaren.

http://www.ifmetall.se/ifmetall/avd27/home.nsf/docs/Bilaga%20...

De påstår mycket. Så bara för att de samtalar med ett ställe om att de vill att de ska betala pengar till dem annars fixar de så att stället går i konkurs. Det är maffiametoder. Och dessa grejjer är sjukt dåliga. Om salladsbarens anställda hade klagat ja då hade det ju varit en idé att dra in facket. Facket är en idiotrörelse idag. De kan vara bra att ha ibland men att tvinga alla företag att gå med i facket är sjukt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

hur var lönen för de anställda på salladsbaren i förhållande till andra liknande ställen?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
De påstår mycket. Så bara för att de samtalar med ett ställe om att de vill att de ska betala pengar till dem annars fixar de så att stället går i konkurs. Det är maffiametoder. Och dessa grejjer är sjukt dåliga. Om salladsbarens anställda hade klagat ja då hade det ju varit en idé att dra in facket. Facket är en idiotrörelse idag. De kan vara bra att ha ibland men att tvinga alla företag att gå med i facket är sjukt.

Det är en kamp för arbetarnas löner, inget annat. Debatten handlar om att företaget inte vill ge de anställda anständiga löner, och man ville därför tvinga dem till kollektivavtal. Alltså en minimilön för den aktuella branschen. Facket har endast ideologiska intressen eftersom de inte själva får några pengar för det hela.

Ett företag går inte med i facket, det gör arbetarna frivilligt. Företaget tecknar kollektivavtal, och det är det som höjer upp minimilönerna.

Jag tycker att det känns tryggt med någon på min sida, och kollektivavtal väsentligt för välfärden.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Facken är äckliga och kan absolut vara något som hämmar svenska arbetsmarknad. Vi måste tamejfan också lära oss att man minsann får kompromissa i livet.

Folk i baltikum flyttar till Sverige för att arbeta - de är så pass jädra villiga att göra det för att kunna försörja sig. Men här i Sverige så springer man till facket så fort kollektivavtal fattas (vilket kanske inte ens spelar någon roll).

De svenska arbetarna ska verkligen passa sig. Tänk den dagen när företagsledningen väljer att skeppa iväg hela produktionen till Kina. How's that for a kollektivavtal for ya?

Facket måste tagga ned och komma i fas med nuläget!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

det jag skulle vilja se en förändring på inom facket är att en del utav medlems avgiften(iaf ifrån arbetar facken, vet ej hur det är med tjänstemanna facken) går till (S) tänk ifall man är moderat eller sverigedemokrat då? det var för övrigt en sådan sak vi kom fram till under en facklig utbildning, en annan sak var att facken tenderar se ner på de som gillar sverigedemokraterna, de kan t ex bli av med förtroende uppdrag m.m vilket inte passar sig inom en rörelse som gillar att kallas för demokratisk;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Monopol, vare sig dom är statliga eller fackliga, har många negativa effekter på personerna som omfattas av dessa. Människans natur gör henne oförmögen att hantera monopol på ett sätt som främjar det allmänna välmåendet.

Jag är inte emot facklig verksamhet som söker att skydda arbetarnas fysiska och psykiska säkerhet på arbetsplatsen, men så ser inte inflytandet ut som dom stora fackförbunden utövar idag.

Tycker mer eller mindre exakt som Boo här!

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Facken är äckliga och kan absolut vara något som hämmar svenska arbetsmarknad. Vi måste tamejfan också lära oss att man minsann får kompromissa i livet.

Folk i baltikum flyttar till Sverige för att arbeta - de är så pass jädra villiga att göra det för att kunna försörja sig. Men här i Sverige så springer man till facket så fort kollektivavtal fattas (vilket kanske inte ens spelar någon roll).

De svenska arbetarna ska verkligen passa sig. Tänk den dagen när företagsledningen väljer att skeppa iväg hela produktionen till Kina. How's that for a kollektivavtal for ya?

Facket måste tagga ned och komma i fas med nuläget!

Är det inte det allt handlar om? Kompromisser mellan arbetsgivare och fackliga organistioner? Man kan ju inte bara ha en sida utan båda måste ju vara jämbördiga.

Varför tror du att de så gärna vill till Sverige då? För att arbetssituationen är bra mycket bättre här. Nu vet jag inte hur det ser ut med fackliga organisationer i Baltikum ska väl sägas.

Så du tycker vi ska ha samma arbetsvillkor som i Kina då? Det är ju inte vi som har för bra villkor det är ju Kina som har för dåliga.

Håller med om det sista. Som sagt, maktbalansen måste ju vara jämn mellan sidorna. Det handlar ju om att ge och ta för att vi ska få så bra villkor som möjligt.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt negativt inställd till facket, och är själv inte medlem i något. Var i början av min "arbetskarriär" medlem i Sif, och upplevde inget annat än problem. Ständiga felfaktureringar gällande medlemsavgiften, konstanta samtal (under deras patetiska telefontider), då hela deras kundtjänst uppenbarligen bestod/består av dilettanter. De flesta jag har pratat med som har haft med dem att göra upplevde precis samma sak.

Jag var dessutom medlem i Sifs a-kassa, i 2 år, innan jag flyttade till england under en längre period. Jag kontaktade Sif och fick bekräftat av dem att så länge jag skaffade national insurance i uk, så skulle min a-kassa fortfarande gälla när jag flyttade hem. Detta visade sig vara fel (med motiveringen att jag hade en bostad där =S), och personen jag hade pratat med var inte längre anställd där. Needless to say, jag blev utan a-kassa.

Jag blev så rörd över hur mycket facket och a-kassan ansträngde sig för min skull. Det var vackert!

Utöver att jag är helt övertygad att facket inte kan göra något alls för mig (förutom att ge mig en vattenflaska med deras logga på som julklapp), och således innebär en ren slöseri av pengar, så anser jag att arbetsgivarna bör ha större frihet gällande sina anställda än de idag har, och tycker att fackets inflytelse över den i många fall är helt absurd.

Sif (eller Unionen) som företag äcklar mig. Jag kan inte tänka mig att någon annan verksamhet (annat är möjligen sjukvården) skulle kunna utsätta sina kunder för så dålig service, och överleva.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Det är en kamp för arbetarnas löner, inget annat. Debatten handlar om att företaget inte vill ge de anställda anständiga löner, och man ville därför tvinga dem till kollektivavtal. Alltså en minimilön för den aktuella branschen. Facket har endast ideologiska intressen eftersom de inte själva får några pengar för det hela.

Ett företag går inte med i facket, det gör arbetarna frivilligt. Företaget tecknar kollektivavtal, och det är det som höjer upp minimilönerna.

Jag tycker att det känns tryggt med någon på min sida, och kollektivavtal väsentligt för välfärden.

Eh vad? Facket får själva inga pengar för det hela? Du menar att man inte betalar för kollektivavtalet som man skriver på?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Eh vad? Facket får själva inga pengar för det hela? Du menar att man inte betalar för kollektivavtalet som man skriver på?

Betala för kollektivavtalet? Ja, kanske i löneökningar till de anställda? Inte till facket.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Det ända facket har gjort de senaste 20-30 åren är att dom har försämrat relationen mellan arbetsgivare och arbetare!

Att jag som arbetsgivare skulle skita i mina anställda om inte facket fanns är helt befängt, däremot så blir min relation till mina anställda sämre tack vara facket eftersom man aldrig vet om någon hugger en i ryggen för minsta lilla fel (det har hänt(handlar inte om löner))!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Mycket negativt inställd. Facket är en nittonhundratalskonstruktion som knappt fyller en vettig funktion idag.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Håller en neutral ställning i frågan. Fackförbunden runt om i världen har gjort väldigt mycket för arbetarnas rättigheter. Dock så är det ganska många skandaler med diverse porrklubbar och fifflande med medlemmarnas pengar som ger dem en negativ klang.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Är det inte det allt handlar om? Kompromisser mellan arbetsgivare och fackliga organistioner? Man kan ju inte bara ha en sida utan båda måste ju vara jämbördiga.

Varför tror du att de så gärna vill till Sverige då? För att arbetssituationen är bra mycket bättre här. Nu vet jag inte hur det ser ut med fackliga organisationer i Baltikum ska väl sägas.

Så du tycker vi ska ha samma arbetsvillkor som i Kina då? Det är ju inte vi som har för bra villkor det är ju Kina som har för dåliga.

Håller med om det sista. Som sagt, maktbalansen måste ju vara jämn mellan sidorna. Det handlar ju om att ge och ta för att vi ska få så bra villkor som möjligt.

Det jag egentligen ogillar är att företag har TVINGATS skriva på i och med blockader. Förbaskat obehagligt om du frågar mig!

Du tror att de ifrån baltikum kommer över för arbetssituationen? Personligen tror jag att de snarare kommer hit därför att de inte får jobb i sitt hemland och för att lättare kunna försörja sin familj. Här i Sverige å andra sidan finns det på allvar folk som motsätter sig tanken att människor flyttar till jobben. Kontraproduktivt må jag då säga.

Klart arbetsvillkoren är usla i Kina, men samtidigt är det ganska löjligt i Sverige. Precis som någon tidigare sade så finns det ju de där otroligt jobbiga anställda som på allvar skvallrar om små skitsaker till facket, som sedermera göra en enorm grej av det.

Men, absolut, gnällspikar kommer det alltid finnas - men visst vore det väl trevligt om de inte hade möjligheten att få gehör av en fet och söndersvettad facksnubbe?

Man ska dock ha klart för sig att det mycket väl kan vara som så att det helt enkelt inte fungerar att alla har det så schyst som vi - det kanske inte finns nog med människor/företag som helt enkelt vill betala för det. Men det är inget jag direkt har räknat på.

Jag är för övrigt biased i detta på grund av det faktum att jag är aktieägare i bl a svensk verkstadsindustri och arbetarna äter upp min aktieutdelning i och med sina höga löner.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk

Klart positiv till facket. När man jobbar inom bemanning så är ett fackmedlemskap ett måste, annars blir man hårt överkörd.

@s.c.s.i: Var också med i sif/unionen ett tag och jag håller med om att dom är klart sämst när det gäller kontakter och a-kassa.

@oggan: grejen med att facket inte ser med snälla ögon på att en arbetsplats kan anställa utländsk personal och inte ha ett kollektivavtal är just för att ge arbetarna samma säkra arbetsmiljö som en svensk skulle ha haft. Titta bara på Borealis i Stenungsund. Där så dör det folk och andra försvinner titt som tätt just för att dom inte har facket med sig som säkerhet.

Sen att lönen ska följa en viss norm är ju självklart. Är ju rätt ointelligent att ge dom mindre i lön för att dom är polacker. Om alla får samma lön eller nära på, så kan alla ge samma möjlighet.

Så att ställa sig upp och säga att utländska arbetare och dess svenska arbetsplats inte ska ingå svenskt kollektivavtal är för mig lika intelligent som att använda DDT för att bekämpa ogräs...
Det funkar nu men blir ett helvete i framtiden...

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Betala för kollektivavtalet? Ja, kanske i löneökningar till de anställda? Inte till facket.

Du menar allvarligt talat att du inte tror facket får pengar av arbetsgivaren när denne tecknar ett kollektivavtal?

Du menar att du inte räknar in avtalsförsäkringskostnader per anställd och liknande i kollektivavtalet alltså?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"